۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 27 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :


خبر: رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران: محدودیت در واردات برند‌های موبایل زمینه ساز دور زدن رجیستری
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در واکنش به اظهارات مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جمع‌آوری گوشی‌های آیفون، گفت: چنین اقداماتی تنها سبب افزایش قاچاق کالا خواهد شد و در آستانه اجرای طرح رجیستری حتی به پیدا شدن راه هایی برای دور زدن این طرح کمک خواهد کرد.سیدمهدی میرمهدی در واکنش به اظهارات مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از صدور ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های آیفون به دلیل نداشتن نمایندگی این برند در کشور در آستانه اجرای رجیستری گوشی موبایل، خبر داد، گفت: این محدودیت‌ها تنها به نفع فروشنده خواهد بود زیرا موبایل آیفون کالای پراستفاده‌ای است که به دلیل وجود متقاضی عرضه این کالا نیز انجام خواهد شد و پس از این اقدام قیمت این کالا افزایش خواهد یافت و قاچاق آن نیز بیشتر می‌شود.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: تجربه نشان داده چنین اقداماتی تنها سبب افزایش قاچاق کالا خواهد شد و در آستانه اجرای طرح رجیستری حتی به پیدا کردن راه هایی برای دور زدن این طرح کمک خواهد کرد.
وی با یادآوری اینکه گوشی موبایل و تبلت های سیم کارت اپل در حوزه فعالیت اتحادیه موبایل و مک بوک های اپل در حوزه فعالیت اتحادیه فناوران است، گفت: به جز گوشی مویایل و تبلت‌ها، دیگر محصولات اپل اغلب از طریق واردکننده‌های رسمی وارد کشور می‌شوند و بحث قاچاق درباره آنها چندان مصداق ندارد.
..........................
خبر:  استعلام وضعیت پوشش شبکه موبایل با کد دستوری
امکان استعلام وضعیت پوشش شبکه اپراتور دوم موبایل از طریق کد دستوری فراهم شد.ایرانسل اعلام کرد: این اپراتور سامانه ویژه‌ای را برای بررسی آسان و سریع وضعیت پوشش شبکه اینترنت همراه (نسل 2، نسل 3 و نسل 4) هر منطقه توسط مشترکان خود راه‌اندازی کرد.
مشترکان ایرانسل می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *20# (ستاره 20 مربع) از وضعیت خدمات دیتای همراه در محل خود مطلع شوند.
ایرانسل خدمات 3G را در آبان ماه سال 93 در مشهد مقدس راه‌اندازی کرد و پس از گذشت 20 ماه، 236 شهر، دهستان و جاده تحت پوشش شبکه نسل چهارم (4G/LTE) ایرانسل و 1015 نیز تحت پوشش نسل سوم (3G) قرار دارند.
..........................
خبر: درخواست 5 شرکت برای نمایندگی اپل/ ابلاغیه‌ای برای جمع‌آوری آیفون از بازار دریافت نکردیم
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه از ابلاغیه‌ جمع‌آوری آیفون از بازار بی‌خبریم، گفت: سرنوشت این روش اجرای رجیستری برای مقابله با قاچاق بدون اطلاع اتحادیه پر ابهام‌ است.غلامحسین کریمی در واکنش به اظهارات مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از صدور ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های برند اپل از بازار خبر داده،‌ گفت: اتحادیه دستگاه مخابراتی موافق مبارزه با قاچاق است اما با روش فعلی مخالف است زیرا کار از طریق کارشناسان پیگیری نمی‌شود.
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی افزود: مبارزه با قاچاق باید در کنار اتحادیه و با همکاری دیگر ارگان‌ها باشد در حالی که اکنون این موضوع بدون مشورت با اتحادیه انجام شده است.
وی گفت: علاوه بر این، اگر ابلاغیه‌ای درباره جمع‌آوری گوشی‌های برندی صادر شده این ابلاغیه باید از طریق اتحادیه به اطلاع اعضاء رسانده شود در حالی که اتحادیه از چنین ابلاغیه‌ای بی‌خبر است.
کریمی گفت: اتحادیه‌، پیگیر موضوع خدمات پس از فروش و نظارت گوشی موبایل است و چگونه چنین طرحی بدون نظر اتحادیه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی گفت:‌ در حال حاضر هیچ شرکتی نمایندگی رسمی اپل را در ایران ندارد و درباره برندهای کره‌ای و چینی گوشی موبایل تقریباً نمایندگی به صورت مستقیم است.
وی ادامه داد:‌ درباره اپل نیز اگر از اتحادیه مشورت می‌گرفتند نظر اتحادیه این بود که با توجه به پر استفاده بودن گوشی‌های آیفون بهتر است واردکنندگان مجاز این برند مشخص شوند و تعداد دستگاه‌هایی که وارد کرده‌اند همراه با IMEI مشخص شود. زیرا نمی‌توان یک برند پر استفاده را از بازار حذف کرد.
کریمی تصریح کرد: علاوه بر نمایندگی های غیرمستقیمی که اقدام به واردات گوشی های موبایل اپل می کنند، هم‌اکنون 4 تا 5 شرکت دیگر نیز در اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی برای درخواست مجوز واردات گوشی های اپل تشکیل پرونده داده‌اند که هنوز چیزی به اتحادیه ارائه نکرده‌اند.
..........................
خبر: استخدام 3500 متخصص امنیت سایبری در دولت آمریکا
دولت آمریکا در اکتبر گذشته از آغاز استخدام 6500 متخصص امنیت سایبری خبر داد و با توجه به استخدام 3000 نفر از این افراد قرار است تا ژانویه 2017 تعداد 3500 نفر دیگر نیز به کار گرفته شوند.نگرانی های کاخ سفید در مورد حفظ امنیت اطلاعات حساس خود باعث شده تا دولت آمریکا در تلاش برای یافتن راه هایی به منظور حل این نقیصه باشد.
یکی از مشکلات اصلی در این زمینه عدم امکان پرداخت مناسب به این نوع متخصصان در قالب سیستم دولتی است. به همین علت متخصصانی از این دست بیشتر تمایل به فعالیت در بخش خصوصی دارند، اما دولت تلاش می کند با ابداع روش های جدید پرداخت این افراد را از بخش خصوصی جذب بخش دولتی کند.
کاخ سفید امیدوار است از این طریق واکنش به تهدیدات پیچیده سایبر ارتقا یابد تا چالش های استراتژیک اقتصادی و امنیتی فراروی ایالت متحده کاهش یابد. آمریکا بارها کشورهای چین، روسیه و ایران را سه تهدید سایبری جدی برای خود دانسته اند.
میزان پرداختی به افراد شاغل در این بخش از 55 هزار دلار در سال فراتر خواهد رفت و البته در صورت بهره مندی از مدارک تحصیلی بالاتر این رقم می تواند به دو برابر هم برسد. در مقام مقایسه یک متخصص امنیت سایبر در بخش خصوصی با سه سال سابقه به طور متوسط سالانه 99 هزار دلار دریافت می کند. این رقم با 5 سال سابقه به 118 هزار دلار افزایش می یابد و بنابراین دولت می تواند امیدوار باشد ارقام جدید پیشنهادی راضی کننده باشد.
در عین حال دولت تلاش دارد تعداد زنان جذب شده به این حوزه کاری را هم افزایش دهد. در حال حاضر کمتر از 25 درصد متخصصان امنیت سایبری در دولت را زنان تشکیل می دهند.
..........................
خبر: مقررات برقراری ارتباط بین اپراتورها تصویب شد/حل مشکل اتصال متقابل
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات حاکم بر نحوه اتصال متقابل بین شبکه های ارتباطی اپراتورها را در راستای حل اختلافات برقراری ارتباط میان این شبکه ها، تصویب کرد.اتصال متقابل به اتصال شبکه دو اپراتور برای تبادل ترافیک گفته می شود به نحوی که مشترکان این اپراتورها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.
تا پیش از این روش محاسبه و تعیین نرخ اتصال متقابل برای هر سرویس، محل اختلاف میان اپراتورهای موبایل و مخابرات بود که در این زمینه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۳۴ خود در خصوص مقررات حاکم بر اتصال متقابل بین شبکه های اپراتوری تصمیم گیری کرد.
هدف از تصویب این مصوبه تدوین روال قانونی، تنظیمات فنی و اجرائی بین اپراتورهای شبکه با هدف توانمندسازی کاربران یک شبکه برای برقراری ارتباط با کاربران شبکه دیگر است. در این راستا ارائه راهکار برای بهبود نحوه برقراری ارتباط بین شبکه‌ها و سرویس‌دهی به مشتریان توسط اپراتورها و افزایش کیفیت سرویس دهی مدنظر قرار گرفته است.
در این مصوبه رگولاتوری شرایط تعیین نرخ اتصال متقابل، تعیین روش‌های صدور صورت‌حساب و پرداخت هزینه اتصال متقابل، پیش‌بینی روش‌های جبران خسارت احتمالی حاصل از قرارداد و استانداردهای قابل اجرا در اتصال متقابل را مدنظر قرار داده است.
طبق این مصوبه تمامی اپراتورهای ارتباطی دارای پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که دارای خدمات متناظر هستند، موظف به برقراری اتصال متقابل با یکدیگر (اینترکانکشن) به صورت غیر تبعیض‌آمیز خواهند بود.
تمامی اپراتورهای مشمول این مصوبه، موظفند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این الگوی مقرراتی، نسبت به عقد قرارداد با سایر اپراتورها اقدام کنند.
هزینه اتصال متقابل از قبیل لینکهای ارتباطی اعم از خطوط انتقال و کابل های ارتباطی استفاده شده برای برقراری اتصال متقابل، به صورت توافقی بر عهده طرفین است که در صورت عدم توافق، سهم هر کدام از طرفین ۵۰ درصد از هزینه تمام شده به صورت مساوی تعیین می شود.
طبق مصوبه اینترکانکشن، برقراری تماس های اضطراری بر عهده اپراتورها است و در صورت هدایت و حمل ترافیک مربوط به اینگونه تماس ها از شبکه اپراتور دیگر، هزینه های مربوط به عهده اپراتور مبداء خواهد بود.
رگولاتوری تاکید کرده است که در صورت بروز اختلاف در تعیین نرخ اتصال متقابل، بر اساس نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عمل خواهد شد و در صورت تعیین نرخ اتصال متقابل توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ های مصوب این کمیسیون، ملاک خواهد بود.
در همین حال اپراتورها موظف به ایجاد سیستم دسترسی آنلاین به رگولاتوری جهت نظارت بر کیفیت ارائه خدمات بین اپراتور و همچنین نظارت برانتقال ترافیک اتصال متقابل براساس قوانین و مقررات مرتبط شدند.
این مقررات به عنوان مقررات تکمیلی موافقت نامه پروانه‌های صادره در حوزه تلفن ثابت و همراه وضع شده است و رعایت آن برای تمامی اپراتورهای این بخش الزامی است.
..........................
خبر: اولین حشره تراریخته دنیا تولید می شود
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با اشاره به انجام آزمایشات میدانی حشرات تراریخته در کشورهای مختلف، پیش بینی کرد که تا پنج سال آینده، اولین حشره تراریخته برای حفظ محیط زیست تولید شود. دنیای امروز دنیای فناوری و پیشرفت است. فناوری نوین مهندسی ژنتیک جهت خدمت به رفاه و تامین سلامت و امنیت غذایی انسان و حفظ محیط زیست، به عنوان راهی برای تولید محصولات با صفات و ویژگی‌های برتر در حوزه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
انتظار می‌رود طیف وسیعی از محصولات مهندسی ژنتیک با مصارف مختلف در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی و محیط زیست، دامپروری، آبزیان و شیلات، درخت‌کاری، خوراک دام، میکروارگانیسم‌ها، حشرات و حیوانات تراریخته در پنج سال آینده در جهان رهاسازی و تجاری‌سازی شوند.
براین اساس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، پیش بینی کرد که تا پنج سال آینده، حشرات تراریخته برای حفظ محیط زیست و کنترل آفات در کشاورزی و مصارف انسانی قابل دسترس شوند.
مگس میوه زیتون مهمترین آفت محصول زیتون محسوب شده و می‌تواند منجر به از بین رفتن تمام محصول یک سال شود. کنترل این آفت بسیار دشوار است؛ چرا که این حشره در مقابل آفت‌کش‌های موجود مقاومت زیادی پیدا کرده است.
با توجه به اینکه زیتون یک محصول تجاری مهم در اروپا محسوب می‌شود و بیش از ۵ میلیون هکتار باغات زیتون در سراسر اتحادیه اروپا وجود دارند؛ تنها در یونان سالانه ۳۵ میلیون یورو برای خرید آفت‌کش و مقابله با آفت مگس زیتون هزینه می‌شود تا از خسارات ۶۵۰ میلیون یورویی پیشگیری شود.
در صورت تایید و دریافت مجوز، آزمایش‌های میدانی در مقیاس کوچک در تولید مگس زیتون تراریخته در اسپانیا انجام خواهد شد.
هدف از این آزمایشات، مبارزه با آفت محصول زیتون از طریق آزاد کردن مگس‌های نر حامل ژن کشنده برای کشتن مگس‌های ماده و جلوگیری از ازدیاد جمعیت این آفت در مزارع است. در آزمایش‌های صورت‌گرفته در برزیل، پژوهشگران از پشه‌های نر تراریخته حامل ژن کشنده نیز استفاده کردند.
اساس این فناوری، آلوده‌کردن تخم‌های حشرات با یک ژن کشنده است. جفت‌گیری مگس‌های نر حامل ژن کشنده با مگس‌های ماده وحشی منجر به از بین رفتن مگس‌های ماده و باقی‌ماندن جمعیت حشره نر می‌شود.
در کشور انگلستان نخستین آزمایشات میدانی حشرات تراریخته در حال انجام است. انتظار می‌رود که تولید حشره تراریخته مگس میوه زیتون به‌ منظور کنترل آفات در محصولات کشاورزی، همچنین برای مصارف انسانی در انگلستان تا ۵ سال آینده قابل دسترسی شود.
پیش‌بینی می‌شود که در ۵ سال آینده، تولید حشره تراریخته Aedes aegypti (پشه تراریخته ناقل بیماری تب دانگ) در کشورهای برزیل، مالزی و جزایر گراند کیمن (Grand Cayman) در انگلستان و سایر حشرات تراریخته در اروپا از جمله بید کلم، کرم سرخ پنبه، مگس میوه مدیترانه‌ای، مگس میوه مکزیکی و مگس میوه زیتون به منظور کنترل آفات و حشرات محصولات کشاورزی رهاسازی شوند.
..........................
خبر: حذف باکتری و قارچ در تاریکی مطلق با «کاشی و سرامیک‌های آنتی‌باکتریال» محققان ایرانی
پژوهشگران کشور با استفاده از فناوری نانو کاشی و سرامیک آنتی باکتریالی تولید کردند که با حذف اشعه ماورای بنفش به طور دایمی و حتی در تاریکی مطلق دارای خاصیت میکروب‌کشی است که این امر موجب افزایش سطح بهداشتی مراکز درمانی خواهد شد.مهران سیدمعصومی مجری طرح با اشاره به تولید کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریال، گفت: این محصولات دارای پایداری شیمیایی بوده و به همین دلیل به طور گسترده‌ای در محیط‌های مختلف مانند منازل، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قابل استفاده هستند.
وی با بیان این که کاشی‌ و سرامیک‌ها به خودی خود دارای خاصیت آنتی باکتریال نیستند، ادامه داد: از این رو میکروارگانیسم‌ها به راحتی و به خصوص در محیط‌های مرطوب بر روی سطح آن‌ها تکثیر می‌شوند. حضور و تکثیر میکروارگانیسم‌ها روی سطح کاشی سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.
معصومی اضافه کرد: در این راستا با استفاده از ذرات نانو کامپوزیتی سازگار با محیط زیست کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریالی تولید کردیم که دارای خاصیت میکروب کشی قوی هستند و می‌توانند جایگزین مواد ضد عفونی کننده شوند.
وی با تاکید بر این که ذرات نانو کامپوزیت استفاده شده در این کاشی تا ۶۵۰ نوع باکتری را از بین می‌برد، خاطر نشان کرد: ذرات نانوکامپوزیت و یون‌های فلزی در لعاب کاشی نشانده شده است و زمانی که باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها بر روی سطح کاشی قرار می‌گیرند، عملکرد آنها از لحاظ  رشد و بازتولید، غیر فعال می‌شود.
مجری طرح با بیان این که این نانوذرات با لعاب کاشی به عنوان افزودنی مخلوط می‌شد، اظهار کرد: فلز کپسوله شده توسط مواد مختلف، دارای  پایداری شیمیایی مناسب بوده و یون فلزی را در طولانی مدت آزاد می‌کند که باعث می‌شود کاشی از خود خاصیت آنتی باکتریال دائمی به میزان ۹۹.۹۹ درصد نشان دهد.
به گفته وی، خاصیت آنتی باکتریال این کاشی و سرامیک دائمی است و حتی در تاریکی مطلق و بدون نیاز به تابش اشعه ماورای بنفش بصورت خودکار و مستمر خاصیت میکروب کشی خود را حفظ می‌کند.
معصومی در این باره توضیح داد: کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریالی که در کشورهای اروپایی تولید می‌شود، باید اشعه ماورای بنفش به آن تابانده شود تا خاصیت میکروب کشی آن فعال شود؛ ولی در این پروژه تحقیقاتی با حذف اشعه UV، این محصول می‌تواند در تاریکی مطلق نیز عمل می‌کند.
این محقق از تولید انبوه این محصول و کاربردی شدن آن خبر داد و یادآور شد: استفاده از این محصول در مراکز درمانی و بیمارستان علاوه بر افزایش سطح ایمنی، موجب کاهش هزینه‌های بیمارستانی و درمانی خواهد شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن نصب این محصول در استخرها، استفاده از مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده را به حداقل می‌رساند؛ چراکه آب در طولانی مدت به صورت تصفیه شده و استریل باقی می‌ماند.
این محقق، توقف رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها، مقاوم به سایش و خوردگی، مقاوم در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، مقاوم به مواد شوینده، عدم تغییر در میکرو ارگانیسم‌ها و کم بودن حساسیت و اثرات جانبی را از دیگر مزایای کاشی‌های آنتی باکتریال تولید شده ذکر کرد.
..........................
خبر: کشف منشا آلزایمر با فناوری تصویربرداری جدید
هر سال تحقیقات جدیدی در زمینه اختلال ناتوان‌کننده مغز موسوم به بیماری آلزایمر در مجلات علمی منتشر می‌شود، اما هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند علل قطعی این بیماری را درک کنند.اکنون فناوری تصویربرداری جدید و انقلابی iDISCO می‌تواند درک بهتری را از دلایل این بیماری و توسعه درمان‌های موثرتر نوید دهد.
این فناوری که توسط دانشمندان دانشگاه راکفلر در نیویورک ساخته شده، به متخصصان کمک می‌کند تا تصویر سه‌بعدی را از پروتئینی که ممکن است باعث این اختلال ویرانگر مغزی باشد، ایجاد کنند.
آمار موسسات ملی بهداشت در آمریکا نشان داده که بیش از پنج میلیون آمریکایی به آلزایمر مبتلا هستند. این اختلال عصبی نوعی زوال عقل است که توانایی تفکر، یادآوری خاطرات و برخی عملکردهای مغز را در مبتلایان از بین می‌برد.
تحقیقات پیشین نشان داده که ایجاد پروتئین بتا آمیلوئید با پیشرفت آلزایمر مرتبط است. البته هنوز مشخص نیست که چرا این پلاک در درجه اول در مغز انباشته می‌شود.
جمع‌آوری تصاویر بتا آمیلوئید میسر نیست؛ زیرا باید قطعات نازکی از ماده مغز را در اختیار داشت و آن‌ها را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.
به گفته دانشمندان، این روش بررسی دوبعدی پروتئین مذکور بسیار محدود است. اما رویکرد جدید توانسته این تصاویر را بصورت سه‌بعدی نمایش دهد.
در گذشته دانشمندان باید بخش‌های کوچکی از مغز را برداشته و بصورت لایه‌لایه کنار هم قرار می‌دادند تا یک تصویر سه‌بعدی ایجاد کنند؛ اما این کار بسیار زمانبر بود.
محققان با همکاری موسسه فیشر ابزار iDISCO را تولید کردند که فناوری‌ها و روش‌های میکروسکوپی گوناگونی را برای مشاهده یک نمونه در شکل سه‌بعدی با هم ترکیب کرده است.
این فناوری تصویربرداری با شستشوی مغز موش یا بخش‌هایی از مغز انسان با محلول‌های پیچیده کار می‌کند. این امر باعث شفاف شدن چربی مغز می‌شود.
محققان سپس از میکروسکوپ‌های پیشرفته برای اسکن درون مغز و حضور احتمالی پلاک بتا آمیلوئید استفاده خواهند کرد.
میکروسکوپ مورد نظر، میکروسکوپ ورق نوری نام دارد که یک ورق از نور را به میان مغز می‌فرستد و هر صفحه را در دوره‌های پی‌درپی اسکن می‌کند. از این طریق‌، ابزار مذکور به جمع‌آوری داده‌ها و ساخت یک تصویر سه بعدی از آن‌ها می‌پردازد.
محققان امیدوارند که فناوری جدید بتواند برخی از اسرار پشت شکل‌گیری پلاک آمیلوئید بتا و منشا آلزایمر را آشکار کنند.
این تحقیق در مجله Cell Reports منتشر شده است.
..........................
خبر: کوچکترین دوربین 360 درجه جهان
دوربین Nico360 با ارتفاع 46 میلیمتر و وزن 96 گرم، کوچکترین دوربین 360 درجه جهان است.این دستگاه کوچک مکعبی شکل که در حال حاضر در سایت منبع‌یابی Indiego قرار دارد، از قدرت زیادی برخوردار است و ویژگی‌های منحصر بفرد آن، سایر دوربین‌های 360 درجه را کنار زده است.
دوربین Nico360 از دو حسگر 16 مگاپیکسلی سونی با لنزهای شیشه‌ای دوتایی ساخته شده است. این دوربین می‌تواند فیلم 360 درجه با وضوح 2560x1440 پیکسل ارائه کند. ویدئوی مذکور در حافظه داخلی 32 گیگابایتی دوربین قابل ذخیره بوده یا می‌توان آن را به یک دستگاه اندروید یا iOS از طریق وای‌فای انتقال داد.
این دوربین برای استفاده در فضای باز طراحی شده و ضدآب است. الگوی ضد لغزش این دستگاه به کاربر اجازه می‌دهد دوربین را در هر شرایطی در دست نگه دارد.
سایر ویژگی‌های Nico360 شامل بلوتوث، باتری 1400 میلی‌آمپری و پشتیبانی آن از فایل‌های Adobe DNG RAW است. این دوربین همچنین از تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر استفاده می‌کند که لرزش دوربین را کاهش می دهد.
فیلم‌های ثبت شده بطور خودکار از طریق اپلیکیشن آن در تلفن همراه به شکل سه‌بعدی درمی‌آید.
..........................
خبر: ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اعلام حمایت این معاونت از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی بر ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست با جمعی از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حوزه همانند سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، با حداکثر توانمندی حمایت خواهد کرد و برای رفع موانع موجود تلاش خود را به کار خواهد بست.
وی افزود: هنر دولت در ایجاد زیست‌بوم مناسبی است که با کارکرد کارآفرینانه، بتواند زمینه رشد و توانمندی فعالان حوزه IT را فراهم کند.
ستاری با تاکید بر نقش‌آفرینی صندوق‌های جسورانه و عدم دخالت دولت در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ارائه معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، تسهیلات سربازی، ایجاد زمینه فرهنگ‌سازی، تخصیص تسهیلات در قالب اعطای جایزه و مواردی از این دست، زمینه‌هایی هستند که دولت می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وی افزود: دخالت دولت در شکل دادن و حمایت‌های مستقیم، فضای رانت را ایجاد خواهد کرد که به علت وابستگی به منابع دولتی ایجاد می‌شود و شکست کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کسب و کارها باید در فضایی متناسب، رقابتی و بر اساس نیازهای بازار شکل بگیرند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به تعامل با شورای عالی فضای مجازی در راستای کمک به توسعه و رشد شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزارهای پیام‌رسان گفت: با تعاملات و هم‌افزایی‌های صورت گرفته در شورای عالی فضای مجازی و انتقال دغدغه‌ها و نیازهای فعالان این بخش، تلاش می‌کنیم موانع پیش روی فعالان این حوزه برطرف شود.
در ادامه، سید مجتبی هاشمی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک هدف از برگزاری این نشست را شناخت نیازها و چالش‌های فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، حرکت در مسیر رفع این چالش‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب توانمندی بر اساس یک راهبرد منطقی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با شناخت نیازها و حمایت‌ها از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، در یک مدت زمان معقول و منطقی، به سطح قابل قبولی از توانمندی، به لحاظ کمی و کیفی دست پیدا کنیم.
وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجری و ذی‌نفع هیچ یک از طرح‌های فناورانه نیست و به دنبال آن است که با ایجاد زمینه‌های لازم و حمایت از راه‌های گوناگون، موجب بالارفتن توانمندی فعالان این حوزه شود.
بر اساس این گزارش، حاضرین نشست که عموماً توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی بودند، ضمن ارائه توانمندی‌ها و محصولات موجود،  از دغدغه‌ها و نیازهای خود سخن گفتند که حمایت‌های اطلاع رسانی و تبلیغات، توجه بیشتر به تولیدات بومی، حذف فرایندهای سخت و پیچیده مجوز، برطرف سازی مشکلات زیرساختی، رفع چالش‌ها و موانع قانونی، عمده خواسته‌های فعالان حاضر در این نشست بود.
..........................
خبر: آمار نصب نسخه‌های اندروید
تعداد دستگاه‌هایی که اندروید نسخه مارشمالو را نصب کرده‌اند به ۱۳.۳ درصد رسیده، در حالی که سهم اندرویدهای نسخه لالی‌پاپ و کیت‌کت در دستگاه‌ها در حال کاهش است.نسخه مارشمالوی اندروید گوگل که سال گذشته منتشر شد ماه گذشته روی ۱۰.۱ درصد از گوشی‌های هوشمند نصب شده بود که به معنای رشد ۳.۲ درصدی در طول یک ماه است. در ماه مه نیز مارشمالو روی ۷.۵ درصد از دستگاه‌های اندرویدی فعال نصب بود.
دستگاه‌هایی که از نسخه مارشمالو تغذیه می‌کنند در ماه‌های اخیر افزایش یافته اما با این وجود این رشد هنوز هم کند است. برای مقایسه، نسخه ۶.۰ مارشمالوی اندروید بالاخره در ماه فوریه پس از گذشت پنج ماه از انتشارش در دستگاه‌های نکسوس، روی یک درصد از دستگاه‌های فعال نصب شد.
آخرین آمار نشان می‌دهد که اندروید لالی‌پاپ سهمی ۳۵.۱ درصدی در دستگاه‌های اندرویدی فعال دارد (نسخه ۵.۰ لالی‌پاپ اندروید در ۱۴.۳ درصد دستگاه‌ها و نسخه ۵.۱ روی ۲۰.۸ درصد از دستگاه‌ها نصب شده است) که در مقایسه با سهم ۳۵.۴ درصدی نسخه لالی‌پاپ که در ابتدای ماه مه گزارش شده بود، کاهش جزئی ۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین آمار مربوط به نسخه کیت‌کت اندروید حاکی از کاهش این نسخه و رسیدن به سهم ۳۰.۱ درصدی دستگاه‌های فعال در مقایسه با سهم ۳۱.۶ درصدی در ماه گذشته است که افت ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد.
مجموع نسخه‌های اندروید جلی‌بین سهمی ۱۷.۸ درصدی دارند که در مقایسه با  سهم ۱۸.۹ درصدی در ماه ژوئن، کاهش ۱.۱ درصدی داشته است. اندروید نسخه ۴.۰.x یا آیس‌کریم ساندویچ سهمی ۱.۷ درصدی دارد که ۰.۲ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشت است. اندروید جینجربرد یا نان زنجبیلی (نسخه‌های ۲.۳.۳ و ۲.۳.۷ اندروید) و نسخه ۲.۲ فرویو نیز به ترتیب سهم ۱.۹ (با کاهش ۲ درصدی نسبت به ماه گذشته) و ۰.۱ (مشابه ماه گذشته) درصدی دارند.
جدیدترین نسخه اندروید، نسخه ۷.۰ است که گوگل آن را نوتلا نام‌گذاری کرده و هنوز روی هیچ یک از دستگاه‌ها نصب نشده اما اچ‌تی‌سی برای نصب آن روی مدل‌های خود اعلام آمادگی کرده است.
..........................
خبر: محفظه ضد عفونی کننده اشیاء خانگی ساخته شد
محققان ایرانی موفق شدند محفظه ای فرابنفش را برای ضدعفونی کردن اشیاء خانگی طراحی و بسازند از این محفظه می توان در خانه، آرایشگاه هتل و بیمارستان استفاده کرد.کاوان جهانتابی، مخترع محفظه فرابنفش خانگی گفت: این محفظه می تواند به عنوان محفظه ضدعفونی و خوشبوکننده سریع به کار رود.
وی اظهار کرد: استفاده از محفظه فرابنفش خانگی راه حلی مورد نیاز و قابل کاربرد در زمینه ضدعفونی به شمار می رود همچنین یک روش اقتصادی محسوب خواهد شد.
وی با بیان اینکه به همین دلیل درصدد آمدیم تا چنین محفظه ای را طراحی کنیم، گفت: از این محفظه می توان در خانه، خوابگاه، آرایشگاههای زنانه و مردانه ، هتل ها و بیمارستانها و همچنین در محیط های اداری استفاده کرد.
جهانتابی با اشاره به کاربرد این محفظه اظهار کرد: می توان از محفظه فرابنفش برای ضد عفونی کردن وسائلی که همواره آلوده هستند نیز استفاده کرد.
به گفته این مخترع، افرادی که در محیط های اداری با ساعات کاری بالا کار می کنند، می توانند وسایل همراه خود را تنها با چند دقیقه قراردادن یا آویزان کردن در این محفظه فرابنفش خانگی، گند زدایی و ضدعفونی کرده و از انتقال این میکروارگانیسم ها جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه این روش یک روش ضد عفونی و گند زدایی به صورت سطحی است، ادامه داد: استفاده از این محفظه باعث قطع چرخه انتقال آلودگی می شود .
به گفته جهانتابی، ایده محفظه فرابنفش خانگی گامی است در راستای بهره بردن از اشکال جدید و استفاده از پرتو فرابنفش در گستره کاربری خانگی برای ارتقا بهداشت فردی در خانه و محل کار که سبب ارتقا سطح بهداشت عمومی می شود.
وی با بیان اینکه استفاده از این محفظه می تواند بسیار مقرون بصرفه و کاربردی باشد، اظهار کرد:  قطع سیکل انتقال آلودگیهای سطحی از طریق لوازم مورد استفاده روزانه، صرفه جویی در هزینه ها ( آب، برق، مواد شوینده)، صرفه جویی در زمان (زمان مورد نیاز فقط ۱۰ دقیقه) و صرفه جویی در مصرف آب (بدون نیاز به آب) از مزایای استفاده از این طرح هستند.
این مخترع ادامه داد: همچنین صرفه جویی در مصرف برق ( کاهش مصرف ۹۰ درصد )، استفاده آسان و رابط کاربری مناسب، صرفه جویی در فضا، حذف تولید محصول پسماند و کمک به محیط زیست از مزایای این طرح به شمار می روند.
وی افزود: حداقل هزینه ساخت این محصول در مدل پایه حدود ۳۰۰ هزار تومان است که با توجه به صرفه اقتصادی که در مصرف آب و برق و مواد شوینده دارد براحتی قابل جبران و توجیه است.
وی با اشاره به بازار هدف این محصول گفت: منازل مسکونی، آرایشگاههای زنانه و مردانه، بیمارستان ها، خوابگاه ها، هتلها، مهد کودک ها، مدارس،  رستوران ها، سربازخانه ها، مساجد، رختکن های کارگری، کارخانه های تولید کننده مواد خوراکی و مرغداری ها ( که امکان انتقال آلودگی از خارج به داخل و بلعکس بسیار زیاد است) و... می توانند بازار هدف این محفظه باشند.
این طرح موفق به اخذ گواهی نامه ثبت اختراع به شماره ۸۵۹۱۹ و تاییدیه علمی شده است. همچنین در ایده بازار عمومی دانشگاه امیر کبیر جزء ۸ طرح برتر اول بوده است.
..........................
خبر: امروز روز جهانی شکلک‌ها است
امروز ۱۷ جولای (۲۷ تیر) به عنوان روز جهانی شکلکها (Emoji) شناخته می شود، شکلکهایی که قدرت آنها در بیان مفاهیم در دنیای مجازی دسته کمی از کلمات ندارند.
از شکلکها در دنیای مجازی که در قالب صورتک های متنوع به کار گرفته می شوند به عنوان زبانی نوظهور یاد می شود.
شرکت اپل در تقویم خود امروز را به عنوان روز جهانی شکلکها ثبت کرده است.
به باور کارشناسان عرصه دنیای مجازی، شکلکها همچون آینه هایی برای جوامع کوچک و بزرگ عمل کرده و ارزشهای فرهنگی، مذهبی و اخلاقی مردمان آنها را بازگو می کنند.
به تازگی نیز Unicode Emoji با اضافه کردن ۱۱ شکلک جدید موافقت کرده است و جالب اینکه تمامی این شکلکها با رنگ پوستهای متفاوتی ارایه می شوند که نمایانگر فرهنگها و قومیت های مختلف است.
همچنین خبر می رسد که به زودی ۱۰۰ شکلک جدید در حوزه معرفی معلمان، دانشمندان، کشاورزان، سرآشپزها، مکانیکها و ستارگان دنیای موسیقی رونمایی می شوند.
در حال حاضر تنها یک شکلک به عنوان نمایش ناتوانی و معلولیت مورد استفاده قرار می گیرد اما به زودی نمونه های دیگری هم ارایه خواهد شد.
در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد جمعیت دنیا از شکلکها استفاده می کنند که در این میان زنان جوان از جمله کاربران این بخش از دنیای مجازی محسوب می شوند.
..........................
خبر: تبدیل حرارت تلف‌شده صنایع به الکتریسته با فناوری نانو
محققان دانشگاه خواجه‌نصیر با همکاری پژوهشگران خارجی نانو ساختاری تولید کردند که حرارت تلف شده صنایع را تبدیل به الکتریسته با بازدهی بالا می کند.محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای اتریش، سوئیس و آلمان مواد نانوساختاری را تولید کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آنها حرارت تلف‌شده در بخش‌های مختلف صنایع را با بازدهی بالا به الکتریسیته تبدیل کرد.
این نانوساختارهای آزمایشگاهی را می‌توان در نیروگاه‌های حرارتی تولید برق، اگزوز خودروها و مبدل‌های حرارتی ترکیبی به کار گرفت.
ماده‌ ترموالکتریک قطعه‌ جامدی است که انرژی گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. برخلاف ماشین‌های گرمایی رایج که دارای اجزای متحرکی هستند، مواد ترموالکتریک هیچ قسمت متحرکی ندارد و کاملا بی‌صدا عمل می‌کند.
این مولدهای برق به مدت سی سال بدون نیاز به نگهداری و تعمیر در کاوش‌های طولانی فضایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ترموالکتریک ها در مقایسه با ماشین‌های گرمایی رایج بازدهی کمتری دارند، اما برای کاربردهای کوچک که توان الکتریکی بالایی مورد نیاز نیست، می‌تواند مفید باشد.
در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در زمینه‌ افزایش بازدهی تبدیل انرژی این مواد صورت گرفته است.
اشکان ذوالریاستین با اشاره به ساختارهای قفس مانند در رابطه با اهداف دنبال شده در این طرح گفت: هدف از انجام این طرح توسعه‌ مواد ترموالکتریکی دارای هدایت حرارتی پایین و هدایت الکتریکی بالا بوده است.
وی افزود: ترکیبات با ساختار قفسی شکل به دلیل ریزساختار منحصربه‌فرد آنها می‌توانند این خاصیت را برای ما ایجاد کنند. به‌علاوه افزودن نانوذرات به این ساختارها و ایجاد ریزساختار نانوکامپوزیتی می‌تواند این خاصیت را ارتقا بخشد.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: به کمک این نانوساختارهای کامپوزیتی می‌توان هزینه‌های مربوط به اتلاف انرژی حرارتی را تا حد زیادی کاهش داد. به‌علاوه با تبدیل حرارت اتلافی به برق می‌توان تا حدودی از مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا نیز جلوگیری کرد.
ذوالریاستین ساختار اتمی مواد قفسی شکل را تشریح کرد و در خصوص سازوکار رفتار ترموالکتریک این ساختارها افزود: ساختار اتمی این ترکیبات به‌گونه‌ای است که اتم‌ها چارچوبی قفس مانند را برای یک اتم سنگین ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: انتقال حرارت درون این ماده و عبور فنون‌ها و الکترون‌ها، اتم سنگین حبس شده درون قفس اتمی را به لرزه در می‌آورد و این موضوع کاهش انتقال حرارت و افزایش خواص ترموالکتریک را به دنبال دارد.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: کاهش ابعاد این قفس‌ها و یا ایجاد ساختار نانوکامپوزیتی منجر به افزایش چشمگیر خاصیت ترموالکتریک این ترکیبات می‌شود.
وی عنوان کرد: در طرح حاضر ترکیبات با ساختار قفس مانند با اتم حبس شده‌ باریوم در قفس ایجاد شده با اتم‌های سیلیسیوم یا ژرمانیوم به ‌صورت نانوکریستال، نانوسیم و نانوکامپوزیت حاوی نانوذرات سرامیکی یوروپیوم تیتانات و کاربید سیلیسیوم با روش‌های مختلف سنتز شده‌اند.
این پژوهشگر گفت: فرایندهای مورد استفاده برای سنتز این ترکیبات آلیاژسازی مکانیکی، پرس گرم، ریسندگی مذاب، پلاسما جرقه‌ای و پرتو یونی متمرکزشده بوده است. تأثیر پارامترهای فرایند بر روی اندازه، ریزساختار، خواص فیزیکی و خاصیت ترموالکتریکی مورد بررسی قرار گرفته است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌ اشکان ذوالریاستین محقق پسادکترای دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی و پژوهشگرانی از کشورهای اتریش، آلمان و سوئیس است. نتایج این کار در مجله‌ Physica Status Solidi (جلد ۲۱۳، شماره‌ی ۳، سال ۲۰۱۶، صفحات ۷۸۴ تا ۸۰۱) به چاپ رسیده است.



#گلدن_نیوز

نظرات : 0

ثبت نظر

17470