۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

فیسبوک بکمک پهپادهای ساخت انگلستان اینترنت را به سراسر جهان صادر میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از بی‌بی‌سی، هدف این شبکه اجتماعی اتصال میلیونها نفر در کشورهای در حال توسعه است؛ کشورهایی که از نظر زیرساختی فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارند.

این پروژه Aquila نام دارد و شامل ساخت یک هواپیمای خورشیدی است که میتواند بر فراز مناطق دوردست برای چندین ماه پرواز کند و ارتباط اینترنت را در اختیار ساکنان آن مناطق قرار دهد.

دو سال پیش فیسبوک؛ یک شرکت کوچک انگلیسی بنام Ascenta که تخصص آن در حوزه ساخت پهپادهای خورشیدی است را خریداری کرد. مالک سابق این شرکت در حال حاضر در همین مکان زیر نظر فیسبوک بعنوان مدیر این پروژه مشغول بکار است.

در پایان ماه ژوئن اولین هواپیمای ساخت این شرکت در منطقه صنعتی Bridgewater بصورت قطعات مجزا از هم درآمد و به آریزونای آمریکا فرستاده شد و دوباره همه اجزا به هم وصل شدند تا برای اولین پرواز آماده شود.

این هواپیما بدون خلبان است و فاصله بین دو انتهای بال آن به اندازه یک بوئینگ 737 است اما وزن آن تنها یک سوم است. این هواپیما در اولین تجربه خود 90 دقیقه پرواز کرد و همه چیز بخوبی پیش رفت.

البته زمانیکه روی یک سطح سنگی فرود آمد تاحدودی دچار آسیب شد چون ساختار آن ضعیف و شکننده است.

مهندس این پروژه بنام «کاکس» در Bridgewater گفت که هنوز تا رسیدن به نفطه نهایی راه زیادی مانده و کارهای بیشتری باید انجام شود: این هواپیما قرار است در فاصله 60 تا ۹۰ هزار پا از سطح زمین پرواز کند یعنی بالاتر از ترافیک هوایی توافق شده بین‌المللی که هم هوا خیلی سردتر است و هم اینکه مدت زمان پرواز میتواند تا ۳ ماه طول بکشد.

فعلا رکوردی که برای پرواز مستمر یک هواپیمای خورشیدی ثبت شده دو هفته است بنابراین رسیدن به نقطه‌ای که فیسبوک بدنبال آن است یعنی پرواز مستمر به مدت ۳ ماه؛ کار بسیار بیشتری میبرد.

سلولهای خورشیدی باید در تمام  سطح بالای هواپیما بکار بروند اما در عین حال؛ هم باید حالت آیرودینامیک آن حفظ شود و هم اینکه تا حد ممکن وزن آن سبک باشد.

«کاکس» ادامه میدهد: باید وزن بسیار کمی داشته باشد. هر کیلوی اضافه‌تر یعنی اینکه قدرت بیشتری برای پرواز آن نیاز است.

در طول روز هواپیما از انرژی خورشید استفاده میکند تا باتریها را برای شب نگه دارد. این باتریها حدود نیمی از وزن هواپیما را تشکیل میدهند.

این پروژه نیاز به فناوریهای زیاد با هزینه‌های هنگفت دارد اما فیسبوک با جدیت تمام این پروژه را دنبال میکند.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک برای دیدن اولین پرواز تمرینی این هواپیما در آریزونا حضور داشت و مدیر جهانی مهندسین این شرکت دائما در حال سفر به انگلستان است تا از مراحل پیشرفت کار از نزدیک مطلع شود.

وی میگوید: هدف ما آنست که همه مردم روی زمین به هم وصل باشند. پروژه Aquila تنها یکی از پروژه‌های فیسبوک برای رساندن فناوریهای روز دنیا در متصل کردن ساکنان مناطق دوردست است.

وی در پاسخ به این سئوال که این پروژه برای سهامداران فیسبوک چه سودی دارد گفت: هدف اصلی ما کمک به صنعت تلکام برای کاهش هزینه‌های ارتباطات است.

فیسبوک میگوید: تعداد کاربران فعلی این کمپانی 1.6 میلیارد کاربر فعال است اما هنوز 1.6 میلیارد نفر دیگر در این جهان هستند که نیاز به استفاده از اینترنت دارند.

بغیر از پروژه فیسبوک؛ گوگل هم بدنبال استفاده از بالونهایی است که در ارتفاعات بالا پرواز میکنند تا در مناطق محروم و دوردست اینترنت را در اختیار مردم قرار دهند.

هر دو کمپانی تمایل دارند تا در این راه پیش‌قدم باشند اما مانند همیشه این پروژه‌ها حواشی خود را هم به دنبال دارد.

هندیها پروژه Free Basics فیسبوک را رد کردند. قرار بود با این پروژه دسترسی محدود اما رایگان برای تمام هندیها میسر شود. اما این شبهه بوجود آمد که فیسبوک بدنبال اهداف دیگری است.

حالا فیسبوکیها با احتیاط بیشتری گام برمیدارند. بگفته آنها پروژه فعلی فقط برای ایجاد اتصال است و کمپانیهای محلی همچنان میتوانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

21493