۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

تلاش نافرجام برای شناسایی ماده تاریک بعد از ۲۰ ماه آزمایش

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از گجت مش، با اینکه باز هم شاهد یک تلاش نافرجام دیگر در مشاهده یکی از رازآلودترین ماده‌های تشکیل دهنده این جهان هستیم اما یافته‌هایی که از این تلاش بدست آمد میتواند برای پروژه‌های بعدی مفید و سودمند باشد.

دانشمندانی که این آزمایش را در مرکز تحقیقات ‍Sanford انجام دادند یافته‌های خود بعلاوه عدم موفقیت در شناسایی ماده تاریک را در یک کنفرانس در شهر شفیلد انگلستان ارائه کردند.

با اینکه LUX در بازه زمانی 2014 تا 2016 در تلاش خود برای شناسایی ماده تاریک شکست خورد اما تیم تحقیق همچنان به ادامه کار امیدوار است.

سنسوری که در LUX بکار رفته حساسترین شناسایی کننده این ماده در سال 2013 بوده و از آن زمان به بعد تیم تحقیقاتی کارایی آنرا نسبت به اهدافی که در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود چهار برابر بیشتر کرده است.

هسته شناسایی کننده LUX از زنون است. حدود یک سوم از یک تن از زنون به حالت مایع درآمده است. تیم تحقیق با قرار دادن و ایزوله کردن آن در عمق زمین از هرگونه فعل و انفعالات و ترکیبات شیمیایی آن جلوگیری کردند و به همین منظور آن را در یک مخزن 72 هزار گالنی آب قرار دادند.

دلیل آن این است که اگر ماده سیاه با اتمهای زنون برخورد کند میتواند فلشهای بسیار کوچکی از نور تولید کند که سنسورهای خارجی آن را میگیرند.

همانطور که گفته شد با وجود شکست این پروژه هنوز دانشمندان ناامید نشده‌اند و به تحقیقات خود در این خصوص ادامه میدهند. آنها هم اکنون مشغول ساخت یک LUX بسیار پیشرفته‌تر هستند که گفته میشود برای سال 2020 آماده میشود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

59730