۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

افزایش ارزش معاملات فرابورس ایران به بیش از 3هزار میلیارد ریال

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در معاملات امروز 13 تیرماه دادوستد 206 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 3 هزار و 128 میلیارد ریال بودیم که دادوستدهای انجام شده در مجموع بازارهای اول و دوم 36 درصد از حجم و حدود 8 درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. به ترتیب نمادهای «ذوب» و «شلیا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در نماد ذوب‌آهن تعداد 20 میلیون سهم به ارزش 14 میلیارد ریال و در نماد شرکت مواد ویژه لیا تعداد 4 میلیون سهم به ارزش بیش از 63 میلیون سهم مبادله شد.

همچنین در این دو بازار نمادهای شركت صنعتي و معدني کيمياي زنجان گستران و توليد برق عسلويه مپنا متوقف و نماد شرکت‌های پلاستيران، كشتيراني آريا، صنايع توليدي اشتاد ايران و مجتمع سيمان غرب آسيا بازگشایی شدند.

در جریان بازار امروز شاخص کل فرابورس نیز در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات تا نزدیکی یک واحد افزایش یافت، اما با تجربه فراز و فرودهای مکرر در نهایت تنزل 0.1 واحدی را تجربه کرد که نسبت به روز گذشته نوسان محسوسی به حساب نمی‌آمد. نمادهای «میدکو»، «شپاس»، «ارفع» و «وملل» جزو نمادهای مثبت و نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» جزو نمادهای منفی اثرگذار بر آیفکس در معاملات امروز بودند.

معاملات بازار پایه در سه تابلو آن نیز روز جاری 156 میلیارد ریالی شد. به این ترتیب در این بازار سهامداران میزبان نقل و انتقال 127 میلیون سهم به ارزش 156 میلیارد ریال بودند.

در تابلو تسهیلات مسکن اوراق تسه خردادماه 96 بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. همچنین در مجموع تعدادی بیش از 141 هزار ورقه تسه به ارزش 108 میلیارد و 600 میلیون ریال در این تابلو دست به دست شد. قیمت تسه‌ها نیز در بازه 733 تا 772 هزار ریال در نوسان بود.

معامله 2.6 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 2 هزار و 604 میلیارد ریال نیز ماحصل دادوستدهای انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس است. اوراق «اجاد26» امروز در صدر این بازار به لحاظ تجربه بیشترین حجم و ارزش معاملاتی ایستاد.

در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم میزبان معامله بیش از 686 هزار ورقه بهادار به ارزش 10 میلیارد ريال بودند.

 

نزدیک به نیمی از ارزش معاملات فرابورس ایران در اختیار بازارهای اول و دوم 

دادوستد نزدیک به 314 میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود 804 میلیارد ریال در 35 هزار و 269 نوبت مبادلاتی، نتیجه نقل‌وانتقال‌های فرابورس ایران در میانه این هفته معاملاتی بود.

روز دوشنبه 12 تیرماه 142 میلیون و 850 میلیون سهم به ارزش بیش از 372 میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم دست‌به‌دست شد که 45 درصد از حجم و ارزش معاملاتی کل دادوستدهای فرابورس در روز جاری را شامل می‌شود. بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی بازارهای اول و دوم به نماد «ذوب» با نقل‌وانتقال بیش از 41 میلیون سهم به ارزش افزون بر 29 میلیارد ریال اختصاص داشت در حالی که این نماد در صدر پربازدیدترین نمادهای امروز نیز قرار گرفت.

 در تابلوهای الف، ب و ج بازار پایه نیز تغییر مالکیت 166 میلیون و 880 هزار سهم به ارزش افزون بر 182 میلیارد ریال صورت گرفت و در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از 200 هزار سهم به ارزش بالغ بر 194 میلیارد ریال میان سهامداران جابه‌جا شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم همانند روز پیش صدرنشین این بازار از نظر حجم و ارزش معاملاتی شد.

 در میانه هفته جاری شاهد توقف 5 نماد و در مقابل بازگشایی دو نماد فرابورسی بودیم. بدین ترتیب نمادهای «تفیرو»، «ثعتما»، «تکنار»، «فسلیر» و «سدبیر» در جریان بازار متوقف و نمادهای «صایند» و «خدیزل» بازگشایی شدند.

 نماد «شراز» با بیش از یک واحد و نماد «شاوان» و «زاگرس» با کمتر از یک واحد اثر منفی، بیشترین تاثیر را در کاهش 2 واحدی آیفکس رقم زدند تا این نماگر در سطح 897 واحدی مبادلات امروز را خاتمه بخشد.

 رصد جداول بیشترین کاهش و افزایش قیمتی در میان نمادهای فرابورسی نشان می‌دهد که نمادهای «دبالک»، «غدیس» و «سدبیر» بیشترین افت قیمت را تجربه کرده‌اند. در سمت مقابل نمادهای «پخش»، «حسیر» و «شتوکا» تا سقف 4.8 درصدی بیشترین افزایش قیمت را به همراه داشتند.

 امروز خریدوفروش نزدیک به 25 هزار ورقه تسهیلات مسکن میان خریداران و فروشندگان این اوراق صورت گرفت که ارزشی بالغ بر 18 میلیارد ریال را رقم زد. همچنین تسه‌های خردادماه96 با بیشترین قیمت یعنی 783 هزار ریال و اوراق تسهیلات مسکن94 با کمترین قیمت معادل 726 هزار ریال دست‌به‌دست شدند.

 

 

افزایش حجم معاملات فرابورس ایران به حدود 407 میلیون ورقه بهادار

بازار فرابورس ایران در دومین روز کاری هفته میزبان دادوستد نزدیک به 407 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 186 میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به روز گذشته از افزایش حجم و کاهش ارزش معاملات حکایت داشت.

در جریان بازار روز یکشنبه 11 تیرماه در کنار معاملات سهام و اوراق بهادار در بازارهای فرابورس همچنین شاهد توقف و بازگشایی 6 نماد بودیم.

معاملات فرابورس در مجموع بازارهای اول و دوم نیز با دادوستد 256 میلیون سهم به ارزش بیش از 529 میلیارد ریال پایان یافت. نمادهای معاملاتی «ذوب» و «وگستر» روز جاری بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این دو بازار تجربه کردند.

سهامداران در نماد شرکت ذوب آهن نزدیک به 22 میلیون سهم به ارزش 15 میلیارد ریال و در نماد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان حدود 12 میلیون سهم به ارزش بیش از 33 میلیارد ریال را دست به دست کردند.

در نماد «ذوب» که پربازدیدترین نماد معاملاتی امروز نیز شناخته شد، تنها سهامداران حقیقی 21 میلیون و 710 هزار سهم این شرکت را میان خود خرید و فروش کردند و سهامداران حقوقی مشارکتی در معاملات امروز این نماد نداشتند.

نگاهی به تابلو بیشترین رشد و افت قیمت سهام نیز نشان می‌دهد نماد شرکت‌های افرانت، بیمه کوثر و پخش البرز در حالی بر سکوی بیشترین رشد قیمت پایانی تا سطح 5 درصد تکیه زده‌اند که نماد شرکت‌های بیمه سامان، شرکت مواد ویژه لیا و شیر پاستوریزه پگاه فارس بیشترین افت قیمتی را ثبت کردند.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس نیز روندی کاهشی را تجربه کرد تا در پایان بازار آیفکس افت 3.6 واحدی را تجربه کرده و در ارتفاع 900 واحدی بایستد.

نمادهای «ذوب»، «شراز» و «شاوان» سه نماد تاثیرگذار بر آیفکس امروز تا سطح 0.7 واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشتند. در مقابل نمادهای «میدکو» و «شپاس» مانع از افت بیشتر شاخص شدند.

در جریان بازار همچنین نمادهای معاملاتي بانك حكمت ايرانيان، توليد مواد اوليه دارويي البرز بالك و بهمن دیزل بازگشایی و نمادهای توسعه اقتصادي آرين و شرکت گاز لوله متوقف شدند، ضمن آنکه در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نماد معاملاتي اوراق رهني بانک مسکن در نماد رهن97041 به منظور پرداخت سود علي الحساب سه ماهه اوراق در تاريخ 13/04/1396 متوقف شد.

در تابلو تسهیلات مسکن نیز که میزبان دادوستد حدود 71 هزار ورقه به ارزش 53 میلیارد ریال بود، قیمت این اوراق در دامنه 717 تا 755 هزار ریال نوسان داشت. در پايان معاملات چهارشنبه مورخ 14/04/1396 اوراق تسه دی ماه 93 و تیرماه 94 به علت پایان مدت اعتبار این اوراق متوقف می‌شوند.

در نهایت بازار اوراق با درآمد ثابت هم شاهد ثبت معامله بیش از 385 هزار ورقه به ارزش 378 میلیارد ریال بود. اسناد خزانه اسلامی مرحله نیز بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار به ثبت رساند.

 

رشد حجم و ارزش مبادلات فرابورس/ بازگشایی چندین نماد معاملاتی

 روز آغازین هفته جاری با افزایش حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران همراه شد به گونه‌ای که دادوستد بالغ بر 317 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 286 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس صورت گرفت که این حجم از معاملات در بیش از 29 هزار نوبت دادوستدی انجام شد.

بیش از 65 درصد از حجم و حدود نیمی از ارزش مبادلات کل فرابورس در روز جاری به بازارهای اول و دوم اختصاص داشت؛ بدین ترتیب شاهد تغییر مالکیت بیش از 209 میلیون سهم به ارزش افزون بر 616 میلیارد ریال در این دو بازار بودیم.

نمادهای «ذوب» و «شلیا» در حالی بیشترین میزان حجم و ارزش را در بازارهای اول و دوم به دست آوردند که در صدر جدول پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی نیز قرار گرفتند.

در دهمین روز از نخستین ماه تابستان، بیشترین افزایش قیمت به نام نماد معاملاتی شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، بیمه سامان و شرکت کی بی سی ثبت شد در حالی که نمادهای «افرا»، «شلیا» و «وگستر» بیشترین میزان کاهش قیمتی را تا سقف 4.9 واحدی متحمل شدند.

نماد «مارون» نیز با اهرم منفی 5.8 واحدی بر شاخص کل، مبادلات امروز را پشت سر گذاشت و در نهایت آیفکس با بیش از 6 واحد افت در ارتفاع 904 واحدی قرار گرفت.

همچنین نماد «اخزا11» با نقل‌وانتقال بیش از 82 هزار ورقه بهادار به ارزش افزون بر 77 میلیارد ریال در صدر بازار اوراق با درآمد ثابت از نظر حجم و ارزش معاملاتی ایستاد و در این بازار مجموعا بیش از 415 هزار ورقه به ارزش بالغ بر 406 میلیارد ریال دست‌به‌دست شد.

در همین حال خریدوفروش بیش از 90 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 67 میلیارد ریال نتیجه نقل‌وانتقال‌های صورت‌گرفته در تابلو تسهیلات مسکن بود. قیمت این اوراق نیز در بازه 721 تا 770 هزار ریال قرار داشت که بیشترین قیمت مربوط به تسه بهمن95 و کمترین قیمت نیز متعلق به امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه 93 بود.

در آغاز این هفته کاری چندین نماد معاملاتی از جمله «خراسان»، «شپاس»، «حکمت»، «دبالک» و ... بازگشایی شدند در حالی که شاهد توقف هیچ نمادی نبودیم.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

59283