۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

ترک یا درک تلگرام

جایگاه کلیدی حضور مردمی در بسیاری از حرکت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دیگر ... جملگی نیازمند زمینه سازی لازم فرهنگی است.

از دیرباز بسیاری مسائل در جامعه از ورود یک تکنولوژی گرفته تا یک ابزار یا یک فرهنگ، که بلافاصله مردم با آگاهی یا ناآگاهی و یا آگاهی نسبی به آن پرداختند و مورد استفاده قرار دادند مطرح بود و در بسیاری موارد مورد غفلت مردم یا مسئولان قرار گرفت.

در اغلب این موارد، بعد از مدتی مسئولان چشم گشودند و به جای تفکر، سرمایه گذاری و تلاش برای فرهنگ سازی، به یکباره موضوع را غفلت دیدند و بر سر مردم آوار شدند.

موضوع فیلترینگ، قبلا نیز در خصوص بسیاری موارد مشابه وجود داشت و نتیجه اش هم مانند همین مساله به معضلی تبدیل شد که تکه تکه های ترکش آن بازهم بر سر مردم فرود آمد.

کمتر شد که مسئولان دست به دست هم و مردم به فرهنگ سازی و جذب آراء عمومی بپردازند و از یکجانبه نگری و تنبلی در برخورد با واقعیت ها و نوآوری ها بپرهیزند.

در موضوع تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی یا پیام رسان نیز مساله چنین پیش آمد. مادام که مردم در رویارویی با وایبر دچار کندی و مشکلاتی شدند و مسئولان یا مسئولانه ها زمین تلگرام را برای حضور موثر در میان آحاد جامعه و تاثیرگذاری های پنهان سیاسی با ظاهری اجتماعی مناسب دیدند آن را جایگزین خوبی انتخاب و معرفی کردند و در ابتدا آهسته و پس از مدت زمان کمی با شدت و گستردگی از همه ابعاد آن به نفع سیاست های ظاهرا مردمی استفاده کردند.

پس از مدتی که فضا گسترده شد و دامنه آگاهی مردم رو به افزایش گذاشت، مساله، تهدید شد دوباره و تحریم داخلی بر آن مستولی گشت.

حال همه فریاد زدند که پس چه شد و مسئولان صدایشان را بلندتر کردند که چه نشسته اید همان شد که نباید می شد، اگر درنگ کنیم همه چیز را واگذار کرده ایم به غیر.

این سوال هم مغفول ماند که پس چرا اینگونه حرکت های مهم بدون بررسی های کارشناسی جوانب آن، آغاز می شود و چرا اینگونه با حجمه به مردم ادامه می یابد و کمرنگ می شود.

اکنون نیز با گذشت کمتر از دو ماه از ماجرای فیلترینگ تلگرام، آتش خشم مسئولان فرونشسته و نواهایی غیر مستقیم برای استفاده از این پیام رسان مضر برای حرکت هایی در مقابل غیر به گوش می رسد.

البته علی رغم محدودسازی ارتباطات آزاد این پیام رسان و هشدارهای مسئولان و ارائه آمارهایی بر کاهش میزان حضور مردمی در تلگرام، این برنامه با میزان بالایی از کاربران در ایران همچنان به کار خود ادامه داده است که نشان میدهد فیلترینگ، چاره کار نبوده است.

اما آیا مسئولان تغییر مسیر میدهند و موضوع را یکبار هم که شده مردمی بررسی میکنند و به درک تلگرام به جای ترک آن هشدار خواهند داد تا بهره مندی از فرصت های بالقوه حضور موثر ایرانیان در فضای مجازی و برنامه های مشابه را شاهد باشیم؟

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

56436