۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

چالش بازنشر در فضای مجازی

به هر شکل، مردم امروز شده اند شهروندان دیجیتالی و کاربران فضای مجازی و حجم استفاده شان از این فناوری ها فزاینده است.

این مساله روند بی بدیلی از مبادلات دیتا را در انواع مختلف میان کاربران در اقصی نقاط جهان تعریف کرده است.

روندی که با لحظه ای درنگ میزان قابل توجهی اطلاعات را در ظرف هر کاربر سرریز می گرداند.

این در حالی است که کاربران فضای مجازی که خود را در لحظه با انبوهی از اطلاعات گوناگون رو به رو میبینند در مواجهه با آن عکس العمل های مختلفی از خود بروز می دهند.

گروهی که آگاهی خوبی دارند با برنامه ریزی و تسلط کافی اولا مجاری ارتباطی را خودشان انتخاب و تعریف می کنند و در دریافت اطلاعات و تصمیم گیری روی آن نیز به درستی عمل کرده و قدرت پالایش و جذب و بازنشر محتوای مناسب را دارند.

گروهی دیگر در میانه این راه قرار دارند؛ هم میدانند و هم آگاهی کافی ندارند که مادام از استفاده نصفه و نیمه از اطلاعات، برخی موارد را با اندکی توجه به منبع یا موارد مهم دیگر بازنشر میکنند.

عده ای دیگر برآنند که حسابی فعالیت کنند و به همگان نشان دهند که همیشه آنلاین و فعال هستند؛ این افراد بی آنکه بر کاربری حرفه ای واقف باشند یا طریقه صحیح تشخیص محتوای درست و شیوه مناسب انتشار یا اطلاع رسانی را بدانند اقدام به این کارها می کنند.

آن ها حتی با حضور در اجتماع نیز دائما مشتی از اطلاعات درهم و برهم را که معلوم نیست منبع و ماخذ مشخص و معتبری داشته باشد میان مردم توزیع میکنند و خود را زرنگ نیز می دانند.

همین افراد موجبات شایعه پراکنی و خبرهای دروغین را فراهم آورده، زمینه را برای رشد نامتوازن محتوای الکترونیکی فراهم می آورند.

بدتر از همه اینکه مصرانه بر بازنشر محتوای ناموزون و نامناسب از هر لحاظ اقدام می کنند.

گروهی نیز با هدف و برنامه ریزی قبلی اقدام به تولید و بازنشر محتوای خاص می کنند که در برخی موارد نیز محتوا نامناسب است.

و گروهی دیگر منطبق با رفتارشان در زندگی سنتی با فضای مجازی و محتوای آن نیز منفعلانه برخورد کرده و آثاری از تولید یا بازنشر محتوا از خود بجای نمی گذارند.

اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که چه محتوایی را به عنوان یک انسان در حالت عادی و در شرایطی که خود، عامل تولید آن نیستیم، بازنشر می دهیم.

آیا به صحت آن اطمینان کامل داریم؟ آیا منبع آن را شناخته ایم؟ آیا در مقابل آنچه منتشر می کنیم مسئولیت پذیریم؟

چالش بازنشر اطلاعات در فضای مجازی مبتلابه جامعه امروز است و برای رفع آن باید آگاهی کاربران افزایش یابد و آموزش های لازم را ببینند. بازنشر محتوا اصولی دارد که از آن جمله به بررسی ساختار، شناخت منبع، صحت محتوا، نحوه ارسال، مرجع ارسال، علائم مختلف درون محتوا، مجاری ارسال، زمان محتوا خصوصا در موارد خبری و بسیاری موارد مهم و کلیدی دیگر بستگی دارد که برخی به لحاظ مهارت و برخی دیگر با فراگیری آموزش های لازم قابل تشخیص است.

در هر صورت ای کاش عدم اقدام به بازنشر هرگونه محتوایی را قبل از شناخت و تسلط کافی روی آن و صحت آن جدی بگیریم!

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

25959