۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

در فضای مجازی «واقعی» دیده می شویم!

اکنون در اقصی نقاط جهان، جامعه معنای صریحی دارد و حقوق شهروندی و مدنی تعریف شده است؛ گرچه که ‌با توسعه فناوری های ارتباطاتی حالا دیگر با جامعه جهانی اطلاعات رو به رو هستیم که اعضای آن همه انسان های کره زمین را شامل می شود.

در این جامعه جهانی، انسان ها در حالی به تنهایی زندگی می کنند که در جمع هستند و خواه یا ناخواه عضو اطلاعاتی جامعه هستند و از تبعات آن بی بهره نمی مانند!

فیسبوک به تازگی اعلام کرد که همه مردم اگر تاکنون اقدام به ایجاد حساب کاربری در این شبکه اجتماعی نکرده اند هم از فضای اطلاعاتی آن در امان نیستند!

یعنی اگر شما حساب فیسبوکی ندارید بازهم در فضای مجازی، دیتابیسی از اطلاعات دیجیتالی شما تجمیع شده است.

گوگل چندی پیش اعلام کرد که استخدام میکند و در این راستا نیازی به پر کردن هیچ فرم اطلاعاتی از سوی متقاضیان نیست و دلیل این عدم نیاز را هم این اعلام کرد که اطلاعات لازم از اشخاص متقاضی را در همه جای جهان که باشند، از قبل دارد.

این موضوع می تواند بیشتر از آنکه یک مزیت برای آسان شدن کار استخدام یا حذف پروسه آن برای شهروندان باشد، یک تهدید جدی برای حریم خصوصی شان محسوب شود.

زندگی در دنیای امروز با رشد بی بدیل فناوری های نوین، با دگرگونی اساسی همراه شده است.

هر لحظه امکان دارد دوربینی شما را ببیند، سیستم هوشمندی صدای تان را ضبط کند، محل استقرارتان برملا شود، اطلاعات تان دزدیده شود یا بدون آنکه متوجه شوید از سوی شما هماهنگی هایی با دیگران انجام شود.

این گوشه ای از ویژگی های زندگی در عصر دیجیتال است.

نمی توانید بگویید چرا، چون سوال عجیبی پرسیده اید. این موارد در این عرصه طبیعی است؛ هوش مصنوعی برای همین است که کاربردهای متعددی را برای آسان تر شدن کارها برای انسان ها به ارمغان بیاورد؛ به طور معمول در جاهایی هم مانند جاسوس عمل می کند.

بی اختیار سیستم ها روی جمع آوری اطلاعات مختلف بصورت خودکار عمل می کنند و فرقی ندارد چه کسی و در چه جایگاهی هستیم.

در فضای مجازی «واقعی» دیده می شویم حتی اگر هویتی ناشناخته داشته باشیم.

این شما هستید که کاربر این فضا هستید پس دیده می شوید و لازم است تا تمهیدات لازم برای رویارویی با آن را در نظر بگیرید وگرنه غافلگیر شده و به چالشی عمده دچار می شوید.

در بهره مندی از فضای مجازی هوشیار باشیم.

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

70946