۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

قطع برق و کندی های اینترنت

رشد فناوری ها و افزایش آگاهی و تقاضا در میان ایرانیان موجب شده تا اغلب مردم به کاربران سیستم های کامپیوتری، موبایلی و فضای مجازی تبدیل شوند.

کسب و کارهای مختلف نیز امروزه اغلب یا برپایه فناوری های نوین شکل گرفته اند یا موضوع شان فناوری است و یا به واسطه فناوری ها به ارائه سرویس ها و خدمات مشغولند.

بنابراین قلب تپنده کسب و کارهای مختلف برق است؛ با این اوصاف می توان متصور بود کوچکترین قطعی در اتصال یا موج نوسانات در آن، چه صدمه ای به چرخه فعالیت و خدمات در سطح کلان کشور وارد می سازد و چه عواقب و خسارات جبران ناپذیری با اتلاف انرژی مضاعف و سرمایه در پی خواهد داشت.

بیش از آنکه بیاندیشیم قطعی های برق یا نوسانات آن به دلیل عدم برنامه ریزی یا سوء مدیریت در کشور است، بسیاری راهکارها وجود دارد که می توان برای جایگزینی یا فرار از مشکلات ناشی از این چالش به سراغ آن رفت.

مصرف صحیح انرژی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، استفاده از سیستم های ذخیره انرژی، بهره گیری از سیستم های کنترل نوسانات و پشتیبان برق، استفاده از سیستم های مبتنی بر کاهش مصرف انرژی و بسیاری راهکارهای دیگر در این راستا موثر خواهد بود.

این روزها قطعی های برق در سیستم های ارتباطی مختلفی از جمله موبایل و سرویس های وابسته به آن مانند اینترنت و باقی موارد ایجاد اختلال و مشکل کرده است.

در خبرها آمده بود که قطع برق در مناطق تهران طی روزهای گذشته موجب بروز مشکل در ارتباط مشترکان تلفن همراه شده است.

قطع برق بدون اعلام قبلی باعث شد سایت‌های برخی از اپراتورهای تلفن همراه، دچار مشکل و به اصطلاح داون شوند و در نتیجه در مدت زمانی که برای بالا آمدن مجدد سایت نیاز دارند،‌ ارتباط مشترکان با مشکل مواجه شود و حتی موجب کاهش سرعت کار شده است.

اما استفاده از فناوری هسته ای نیز راهی مطمئن برای تامین انرژی برق است؛ در همین راستا در ژاپن تا افق 2030 برنامه ریزی شده است که 20 درصد برق از انرژی هسته ای تامین شود.

در طرح انرژی دولت ژاپن نسبت انرژی های تجدید پذیر بیست و دو تا بیست و چهار درصد و انرژی های فسیلی ( زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی ) پنجاه و شش درصد تعیین شده است.

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

59617