۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهریور

لزوم انجام فعالیت‌های ترویجی آشنایی با رایانش ابری برای بومی سازی در استان‌ها

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در سال‌های اخیرفناوری‌های نوظهور بسیاری در ایران شروع به رشد و ایجاد تحول در جامعه کردند که یکی از آن‌ها رایانش ابری (Cloud Computing) است؛ در یک تعریف عمومی، دیتاسنترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای تأمین‌کننده‌ی سرویس پردازشی را «رایانش ابری» می‌نامند، به عبارتی دیگر این سرویس را می‌توان به شبکه برق‌رسانی تشبیه کرد که مشترک بدون نیاز به داشتن اطلاع از نحوه‌ی تولید برق و مکان دقیق تولید آن، فقط با اتصال از طریق یک درگاه، انرژی لازم برای استفاده از وسایل الکتریکی خود را تامین می‌کند.

 

 

با «نیلوفر کریمی آذر» هم موسس جامعه رایانش ابری ایران گفت‌و گویی انجام شده است که در ادامه می خوانید:


در ابتدا کمی از خودتان بگویید و اینکه با چه هدفی در راه اندازی جامعه رایانش ابری ایران مشارکت داشتید؟

دانشجوي رشته مهندسي فناوري اطلاعات در دانشگاه علم و صنعت بودم كه پايان نامه اي با محوريت رايانش ابري داشتم، در آن زمان با مركز تحقيقات رايانش ابري آشنا و متوجه شدم فعاليت هايي در حوزه رايانش ابري انجام مي‌شود.
از سال ۹۲ جامعه رايانش ابري ايران با محوريت «توسعه زيست بوم رايانش ابري» در كشور شكل گرفت که اساس مشاركت‌ها در راستاي نيل به اين هدف و فناوري هاي مرتبط است.

 

فعالیت در حوزه رایانش ابری نیاز به تخصص خاصی دارد؟
رايانش ابري یک صنعت است و مثل تمام صنایع و فناوری‌های ديگر شامل مجموعه ای از ابزارها، فرآیندها و مفاهیم فنی و تخصصی است که براي آگاهي در لايه هاي مختلف آن می توان به استانداردهاي موجود مراجعه کرد.

 

بازار رایانش ابری ایران در مقایسه با سایر کشورها در چه سطحی قراردارد؟
بر اساس بررسي هاي موسسه تحقیقاتی IDC « International Data Corporation » نشان می‌دهد ارزش بازار رايانش ابري در سال ۲۰۱۸ با رشد ۲۷٫۴ درصدی به ۱۸۳ میلیارد دلار افزایش‌یافته است. در كشورمان ايران افزايش نسبي ارائه دهندگان سرويس‌هاي ابري را داشتيم. در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سرويس دهنده ابري در كشور مورد پايش جامعه آزاد رايانش ابري ايران قرار گرفته اند و نسخه جديد زيست بوم رايانش ابري ايران در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي الكامپ در محل غرفه جامعه رايانش ابري ايران رونمايي شد.

 

میزان تأثیرگذاری افزایش قیمت نرخ ارز برروی خدمات زیرساخت ابری چقدر بوده است؟
بيشترين تاثير براي ارائه دهندگان سرويس زيرساخت ابري به منظور تامين و توسعه تجهيزات سخت افزاري مورد نياز بود.

 

با توجه به اینکه برخی از کشورها مانند ژاپن،استرالیا و ..توانسته‌اند از سایر کشورها در بخش رایانش ابری پیشی بگیرند، آیا با وجود تحریم ها، امکان استفاده از تجربیات آن‌ها در ایران وجود دارد؟
بر طبق گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رايانش ابري، آمازون، مایکروسافت و گوگل سه شرکت برتر با بیشترین درآمد هستند. محدوديت چنداني در خصوص انتقال تجربيات وجود ندارد. وبينارهاي اين حوزه كه معمولا به انتقال بهترين تجربه‌ها مي‌پردازند در سطح اينترنت قابل دسترس هست.
همچنين در رويدادهاي سالانه جامعه رايانش ابري ايران وبينار اختصاصي به صورت آنلاين براي حاضرين در رويداد در نظر گرفته شده بود كه در كاهش هزينه‌هاي سفر به كشور و محدوديت‌هاي وابسته و… مورد توجه قرار گرفت تا انتقال تجربه از كشورهاي ديگر صورت پذيرفت.
از دغدغه هاي موجود، مسدود سازی اکانت مهندسین نرم افزار ایرانی در گیت هاب (Git Hub) و (Amazon Cloud) است.

 

آیا ایران در بخش رایانش ابری به بازارجهانی ورود کرده است؟
برخی از شرکت ها و استارتاپ های ایرانی تعاملاتی را در سطح بین الملل انجام داده اند ولی به دلیل دغدغه هایی که از نظر تحریم وجود دارد امکان ارایه اطلاعات بیشتر وجود ندارد.

 

به نظر شما برای استفاده بومی از رایانش ابری در استان‌ها چه اقدامات زیرساختی نیاز داریم؟
ايجاد قطب مراكز داده به همراه ايجاد شبكه‌اي مبتني بر ابر در بستر شبكه ملي اطلاعات مي‌تواند بومي بودن رايانش ابري را احصا كند. همچنین لازم است ضمن افزایش کیفیت خدمات، فعالیت های ترویجی در سطح استان‌ها صورت پذیرد.

 

به نظرتان رویدادهایی که در زمینه رایانش ابری برگزار می شود، می تواند زمینه را برای پیشرفت جامعه در این حوزه فراهم کند؟
قطعا می تواند، جامعه رايانش ابري ايران عمده فعاليت‌هايش در راستاي حمايت از اكوسيستم رايانش ابري در كشور را از طريق برگزاري رويدادهاي مستمر در سطوح مختلف فني، كسب و كاري و علمي به انجام رسانيده است.

 

معمولا برنامه هایی مانند رویدادهای همفکر یا وبینارهای آموزشی در حوزه رایانش ابری در استان ها خیلی کمتر برگزار می شود، چه اقدامی باید انجام داد تا این چالش مرتفع شود؟
جامعه رايانش ابري ايران علاوه بر تهران در اصفهان، زاهدان و شيرازهم گسترش يافته است. اولين ركن در رشد اينگونه برنامه‌ها پذيرش فعاليت‌ها به سبك Open Community «جامعه آزاد »هست كه هر فرد بر اساس گزاره هاي ارزش مورد انتظارش در راستاي اهداف جامعه آزاد نقش آفريني مي‌كند.

 

مسئولان در سال گذشته اعلام کردند که ایران شرایط تشکیل کنسرسیوم رایانش ابری را دارد، نظر شما به عنوان یکی از بنیانگذاران جامعه ابری چیست؟
سال گذشته بود كه در رويداد جامعه رايانش ابري ايران معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فراهم شدن زمینه تشکیل کنسرسیوم رایانش ابری خبر داد و گفت: تشکیل کنسرسیوم رایانش ابری یکی از الگوهای موفق خواهد بود و می توانیم آن را به سایر مجموعه ها هم تعمیم دهیم و در این باره اقدام های خوبی در این زمینه انجام گرفته است و اعلام داشتند پیگیری برای تشکیل کنسرسیوم رایانش ابری جزو تکالیف مجموعه ما است و این فعالیت عمدتا از طریق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه پیدا می کند حتی در حمایت از شرکت‌ها هم انواع حمایت های مالی و بنگاهی را داریم.
با توجه به ظرفيت‌هايي كه در جامعه رايانش ابري ايران وجود دارد و ذینفعان آن، محقق شدن كنسرسيوم رايانش ابري در برنامه‌هاي جامعه رايانش ابري ايران به همراه ساير نهادها و بخش خصوصي قرار دارد و همواره حامي اكوسيستم رايانش ابري در كشور است.

 

آیا جامعه رایانش ابری به حوزه مشکلات کپی رایت نرم افزارها ورود کرده است؟
دانشنامه اي به عنوان دارايي هاي جامعه رايانش ابري ايران ايجاد شده است كه لاگ همه فعاليت ها وجود دارد و اگر كاربران با حساب كاربري خودشان وارد صفحه شوند و درج محتوا بفرمايند به نام خودشان ثبت شده است. سامانه مرجع خدمات رایانشی ابری جزو مواردي بود كه ابتدا تاكسونومي اوليه آن در همين دانشنامه انجام شده بود و تاریخچه مشارکت در آن موجود است.

 

با توجه به تحصیلات تان در بخش امنیت این سئوال را می پرسم، متأسفانه آن طور که باید به امنیت اطلاعات در دستگاه های اجرایی و سازمان توجه نمی شود، راهکار عملیاتی در این زمینه چیست؟

سال ۹۶ در پروژه ارزیابی وضعیت موجود وزارت ارتباطات در حوزه امنیت فعاليت داشتم ماحصل آن نرم افزاري شد كه سازمان هاي تابعه مي‌توانند خود ارزيابي داشته باشند و سطح امنيت‌شان را در مسير رسيدن به بلوغ امنيت درون سازماني پايش و اقدامات و راه‌كارهاي هر سطح را تا رسيدن به مرحله نهايي بلوغ امنيت انجام دهند. متأسفانه بيشتر نقض امنيتي در سازمان‌ها به خاطر سهل انگاري كارمندان داخلي است كه آموزش كارمندان و افزايش سطح آگاهي در اين خصوص جزو ضروري ترين اقدامات مي‌باشد.
نكته ديگر بكارگيري استانداردهاي پياده سازي در تمامي سطوح است. استانداردها به ما كمك مي‌كند حداقل نيازمندي‌هاي پياده سازي را رعايت كنيم و مدل هاي بلوغ امنيت مي‌توانند آن را ارتقاء و امكان استفاده از بهترين تجربيات موجود را هم محقق كنند.

 

 

گفت‌و گو:نداکلائی

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن


نظرات : 0

ثبت نظر

49973