۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

ایران الکامپ 2015 : شرکت فرپام از نسل جدید باتریهای لیتیومی رونمایی کرد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، ناظمیان مدیر عامل شرکت فرپام در خصوص باتریهای نسل جدید گفت: مهمترین مزیتهای باتری لیتیومی وزن کم، اطمینان زیاد و کمک به کاهش آلودگی هواست که موجب شود دنیا رویکرد جدیدی نسبت به این فناوری داشته باشد.

کشور چین یکی از بزرگترین تولیدکننده ها و سازندگان باتری در دنیاست و به دلیل اینکه این کشور بشدت با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند از حدود 4 سال پیش شروع به تولید این باتریها کرده است.

شرکت فرپام که بصورت تخصصی در زمینه IT و تلفن فعالیت میکند بامکاتباتی که با شرکت ویژن چین (Vision) داشت موفق به اخذ نمایندگی از این شرکت شد.شرکت فرپام در طی دو سال اخیر توانست که پروژه نیروگاه خورشیدی را با همکاری وزارت نیرو به انجام برساند. امسال نیز موفق شدیم با سرمایه گذاری بانک پاسارگاد پروژه ساخت یک نیروگاه 10 مگاواتی را به اجرا بگذاریم.اما سالهاست که تحقیقاتی در زمینه باتری لیتیومی صورت میگیرد ولی اینکه چرا در طی چند سال اخیر این صنعت توانسته جایگاه ویژه ای برای خود دست و پا کند به چند دلیل عمده مربوط میشود.

ناظمیان افزود: از نظر وزن و حجم، باتری لیتیومی تقریبا بیش از 50 درصد صرفه جویی دارد. 

نکته اصلی در تجهیزات پاور  چگالی انرژی است که برای باتری لیتیومی تقریبا نصف باتری سرب اسید است. تحمل حرارتی آنها بسیار بالاست. به بیان دقیقتر یک باتری سرب اسید تا 45 درجه سانتیگراد تحمل حرارتی دارد اما باتری لیتیومی از 20- تا 65 درجه سانتیگراد تحمل دارد.همچنین یک برد BMS در این باتریها وجود دارد که باعث هوشمند شدن باتری میشود، در کنار آن امکان مانیتورینگ از راه دور نیز در این باتریها وجود دارد که باعث میشود تمام خرابیها و نقایصی که ممکن است در سیستم وجود داشته باشد قابل ردگیری و رفع سریع باشد.اما هوشمندسازی باتریها در یکی از بحثهای روز دنیا یعنی اینترنت اشیاء میتواند کاربرد بسیار زیادی داشته باشد.

از دیگر مزایای باتریهای لیتیومی قابلیت شکل دهی بالای آنهاست و در جاهایی که محدودیت فضا دارند بسیار مفید است.

تولیدکنندگان باتری خودرو در حال حاضر در حال تحقیق و بررسی استفاده از این فناوری در صنعت خودرو هستند.وی در ادامه گفت: امیدواریم همانطور که دولت چین از شرکتهای تولید کننده باتری لیتیومی حمایت کرده است، دولت کنونی نیز ضمن حمایت از ما، زمینه لازم را برای تولید انبوه این باتری فراهم کند چرا که صنایع زیادی از جمله صنایع مخابرات، موبایل، صنایع نظامی و سایر صنایعی که از برقاضطراری استفاده می‌کنند میتوانند از این محصول استفاده کنند.باتریهای لیتیومی شرکت فرپام با 4 سال گارانتی عرضه میشوند. عمر این باطریها سه تا چهار برابر باتریهای سرب اسید است. دشارژ کردن دوبرابری این باتری نیز از دیگر مزیتهای آن است.

اگر تمام این موارد و ویژگیها را کنار هم بگذاریم میتوان گفت تقریبا یک ارزش افزوده 7 درصدی برای استفاده کنندگان از این نوع باتری ایجاد میکند.قیمت این باطری تقریبا 3 تا 4 برابر باتریهای سرب اسید است. اما با توجه به حمایتهای دولت چین و همچنین برنامه ویژه ای که آمریکا برای مقابله با چین در این زمینه درنظر دارد انتظار داریم که قیمت این باطری شکسته شود.کشورهایی مانند استرالیا، ونزوئلا و چین از بیشترین منابع لیتیوم دنیا برخوردار هستند.

اگر به فکر حفظ استقلال در زمینه تولید باتری هستیم باید هرچه زودتر به فکر تأمین منابع لیتیوم باشیم چون با تغییر رویکرد تولید و استفاده از باتری ممکن است این استقلال به خظر بیافتد.

نظرات : 0

ثبت نظر

99056