۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

دکتر براری: در اقتصاد مقاومتی باید حضور حداکثری در تولید خدمت داشت

 به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، دکتر براری گفت:از دستاوردهای این سفرها، تخصیص بودجه 650 میلیارد تومانی به وزارت در سال گذشته در این راستا، عنوان کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی برنامه توسعه استان ها بر اساس شاخصهای استانی تدوین شد که میتواند، معیار خوبی برای برنامه ریزی و اعتباردهی در سال های آینده باشد.
دکتر براری تدوین دو نوع برنامه زیرساختی و محتوایی را در این راستا و با هدف توانمند سازی استانها بیان کرد و گفت: در دو سال نخست دولت، مهمترین هدف ما توسعه زیرساخت های ICT استانها بود و طی این دو سال اقدامات ارزشمندی صورت گرفت و وضعیت شبکه زیرساختی استانها بهبود یافت.
وی تاکید کرد: مهمترین هدف دو سال آتی استفاده از زیرساختها در راستای توسعه خدمات است که بالطبع منجر به تسهیل، بهبود و و توسعه کسب و کار و ارتقای شاخص رفاه و بهره وری و رونق اقتصادی در کشور خواهد شد .
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در سال جاری مهمترین برنامه ما دستیابی به شاخص محتوایی بوده که در این زمینه در قالب 5 محور برنامه های استان تدوین و اجرا میشود.
وی افزود: محور نخست ارتقا شاخص های زیرساختی در سطح دسترسی و توسعه دسترسی به باند پهن است که خوشبختانه میتوان با استفاده از ظرفیت FCP ها اقدام کرد که در چند استان توافقات اولیه حاصل و در حال تهیه مدل اجرایی هستیم.
براری توسعه خدمات الکترونیک در استانها را محور بعدی عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات الکترونیکی مبتنی بر مزیتهای نسبی استانها مانند توسعه سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیک در دستور کار ادارات کل استانی قرار گرفته و جزء اولویت ها آنها به شمار می رود. از این رو، به دنبال عرضه خدمات قابل ارائه در استانها به صورت الکترونیکی و از طریق دفاتر خدمات پیشخوان دولت هستیم.
 وی افزود: از جمله این اقدامات  با هماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی این بخش، میتوان به مذاکرات انجام شده جهت ارائه 50 خدمت جدید با کمک دستگاه های اجرایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در یکی از استان‌ها اشاره نمود.
در ادامه دکتر براری با اشاره به اینکه حدود یک ششم دانشجویان کشور در حوزه های مرتبط با IT در حال تحصیل هستند، از جمله دیگر اهداف برنامه های فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید را استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای تحصیلکرده مستقر در استانها بیان کرد تا با استفاده از پتانسل مناسب موجود دانشجویان این بخش در توسعه استان نقش آفرینی کنند.
وی از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص به همکاری با سازمان فناوری اطلاعات ایران، دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی، در زمینه برنامه ریزی در جهت توانمندسازی نیروهای ماهر و تحصیلکرده با برگزاری کارگاه های آموزشی اشاره کرد.
براری محور دیگر اهداف برنامه در سال جاری و آینده وزارت در استانها را برنامه توسعه کاربردهای بخش با تسهیل، بهبود و توسعه کسب و کارها برشمرد و افزود: هدف ما ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی است که در این زمینه با همکاری بخش خصوصی(شتاب دهنده های فناوری) تلاش داریم در استانها با سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی و تشویق و حمایت نیروهای تحصیلکرده به تشکیل شرکت های دانش بنیان پرداخته و حداقل سالانه 10 شرکت دانش بنیان ایجاد شود که این مهم در بعضی استانها در حال نهایی شدن است.
در ادامه معاون وزیر ارتبارات و فناوری اطلاعات از حضور حداکثری و همه جانبه در فضای مجازی به عنوان یک ضرورت و از دیگر اهداف برنامه ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.
 یاد کرد و گفت: در این راستا با تاکید بر ضرورت همکاری مسئولان استانی از جمله، استانداری ها، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری، جهت تحقق این هدف، تا کنون 17جلسه با استانداران برگزار و نسبت به ارتقای دیدگاه آنها نسبت به بخش اقدام شده است.
وی تصریح کرد: دستاورد این جلسات ایجاد کمیته های مشترک استانی بوده که مراحل اجرایی آن در برخی استانها آغاز شده است.
براری همچنین به مشخص کردن سهم ایران از اقتصاد فضای مجازی پرداخت و خاطر نشان ساخت: با بررسی های انجام شده در آینده نزدیک بالای 80درصد اقتصاد حوزه ICT متعلق به شرکت های تولید کننده محتوا و کمتر از 20 درصد آن مرتبط با شرکتهای فراهم کننده زیرساختها خواهد بود. از این رو، برای تعیین سرانه استانها در تولید و مصرف خدمت، از ادارات کل ICT استانها درخواست شده، سهم خود را در اقتصاد این حوزه شفاف کنند.
وی افزود: در اقتصاد مقاومتی باید حضور حداکثری در تولید خدمت داشت.
 به همین علت تحت عنوان پردیس تولید محتوا، جنبشی در استانها با استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی و ظرفیت دانشگاه ها، ایجاد خواهیم کرد که سهم استانها در اقتصاد این حوزه پر رنگ تر شود.
وی در این خصوص به امضاء تفاهم نامه همکاری دانشگاه شهید بهشتی و همراه اول اشاره کرد و گفت: این اقدام منجر به مشارکت حداکثری دانشگاه در اقتصاد تولید متحوا میشود.
 نظیر این اقدام از طریق دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه های کشور در حال پیگیری است.

نظرات : 0

ثبت نظر

92009