۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

برگزاری کمپین طلوع بی‌نشان‌ها در فاندوران

 به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، یکی از سنت‌های ایرانی که با پیشرفت تکنولوژی کم‌کم فراموش شد، رسم باستانی گلریزان است.
 در این رسم پهلوانی و فراگیر، هرگاه شخصی با مشکل مالی روبه‌رو میشد، ظرف‌های مخصوصی در زورخانه‌های محله گردانده میشد و افراد در حد توان، مبلغی را در این ظروف می‌ریختند. همراه با ورود تکنولوژی و تغییر در شیوه‌ی زندگی، این رسم نیز به مرور رنگ باخت.

اما همیشه نباید تکنولوژی و فراگیر شدن وسایل ارتباطی را عامل از بین رفتن رسوم و سرمایه‌های اجتماعی دانست، کمااینکه با به‌کارگیری هوشمندانه‌ آن‌ها می‌توان باعث تقویت این‌گونه رسوم شد. گلریزان هم از این قاعده جدا نیست.
گسترش اینترنت و پیشرفت وسایل ارتباطی باعث شده بستری فراهم شود تا این رسم به‌صورت جدی‌تر و گسترده‌تر در قالب مفهوم سرمایه‌پذیری جمعی یا کراودفاندیگ از نو زنده شود، ولی این بار نه فقط در سطح یک محله و نه فقط برای رفع مشکل مالی یک خانواده، بلکه در سطح ملی و جهانی و برای انواع فعالیت‌های اجتماعی، خیریه، هنری و تجاری که نیاز به تامین سرمایه دارند.
کمپین طلوع کسب‌وکار در همین قالب، روی بستر سرمایه‌پذیری جمعی فاندوران fundorun.com ایجاد شد تا سرمایه‌ی لازم برای تجهیز کارگاه‌های هنری سرای طلوع بی‌نشان‌ها را تامین کند. طلوع کسب‌وکار پروژه‌‌ای است که یک سال پیش با قصد راه‌اندازی کسب‌وکار ویژه‌ی آسیب‌دیدگان اجتماعی و حمایت از ایده‌های اجتماعی شروع به فعالیت کرد.
این پروژه در سرای طلوع بی‌نام و نشان‌ها و با آموزش فروش و هدف‌گذاری برای کارتن‌خواب‌های بهبودیافته‌ی سرا، این افراد را دعوت به کار، اشتغال و استقلال کرد.
افرادی که در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند پس از پایان کمپین، به‌منظور قدردانی از پشتیبانان خود هدایایی را در کارگاه‌ها می‌سازند و برای آن‌ها ارسال میکنند.
دستبندهای چرمی، صندوق چوبی و تابلو معرق از جمله‌ی این هدایاست که نام پشتیبان روی آن‌ها گنجانده خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

71466