۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

طی 20 سال گذشته، مخابرات ایران تحولات بسیاری را شاهد بوده است

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ،از بین این تحولات میتوان موارد زیر را برشمرد: تغییر ساختار فنی شبکه از آنالوگ به دیجیتال، ایجاد شبکه تلفن همراه، توسعه اینترنت در کشور، تغییر ساختار مخابرات و تشکیل شرکت‌های مخابرات استانی، استفاده از فیبر نوری، استفاده از تلفن‌های اینترنتی، راه‌اندازی شبکه هوشمند و اضافه شدن پیامک به خدمات مخابراتی، ایجاد شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی موبایلی، تشکیل شرکت‌های PAP، ISP و...، حضور اپراتور دوم و سوم در شبکه موبایل کشور، راه‌اندازی نسل 3 و 4 تلفن همراه،خصوصی‌سازی مخابرات و ارائه مجوز فعالیت به شرکت‌های FCP.

ملاحظه میشود که تغییرات حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بسیار زیاد و چشمگیر بوده و قلمروهای وسیعی را در حوزه های فنی، ساختاری، اجتماعی و مقررات گذاری در برمیگیرد.

ازآنجاکه تغییرات محیطی در بسیاری از وجوه شرکت اثر گذاشته، مخابرات هم باید با استفاده از راهکارهای مناسب خود را به‌صورت پویا با تغییرات محیطی وفق دهد تا حرکت روبه‌جلوی خویش را تداوم بخشد.

یکی از بهترین روش ها برای مقابله با تغییرات محیطی، هدایت سازمان به سمت چابک بودن و صرفه جویی در هزینه هاست. سازمانی که به شکل چابک طراحی‌شده باشد، ساختار سازمانی منحصربه‌فردی دارد که سبب می شود سازمان در انجام فرایندهای خود با اثربخشی بیشتری عمل کند. بر این اساس یکی از بهترین راه‌های چابکی سازمان، تدوین و تصویب ساختار سازمانی مناسب است.

شرکت مخابرات ایران که در سال‌های بعد از خصوصی‌سازی، روند تحولات ساختاری و مالی را به‌خوبی شروع کرده، در مرحله اول، ساختار جدید را با تغییرات مناسب با تأیید هیئت‌مدیره ابلاغ کرده است، اما مطالعات عمیق کارشناسی نشان می دهد، ما باید مرحله مهم‌تری را پشت سر بگذاریم تا به‌چابکی برسیم، این مرحله یکپارچه‌سازی" است.

امروز برای شرکتی مثل مخابرات، یکپارچگی به‌عنوان یک راهکار مناسب برای مقابله با ناهمگونی موجود در محیط پویا و پر تغییر به شمار میرود، که از هماهنگی بین بخش‌های مهم و ضروری شرکت برای رسیدن به اهداف آن، پشتیبانی کرده، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت خدمات، افزایش سودآوری و انعطاف‌پذیری فرایندها را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر باگذشت 20 سال از تشکیل شرکت‌های مخابرات استانی و تغییرات متعددی که در محیط‌های پویای بیرونی رخ‌داده است، یکپارچگی یا تحول یک ضرورت است و باید با حمایت مدیران و کارکنان اجرا شود.

در طرح یکپارچگی، شرکت به دنبال ایجاد معماری جدیدی است. این معماری، یک نقشه و طرح برای شرکت است که واحدهای تشکیل‌دهنده شرکت از قبیل فرایندهای سازمانی، شیوه انجام فرایندها و ساختار سازمانی را منظم کرده و تعریف جامعی از تمام اجزای اصلی شرکت ارائه می‌دهد. معماری جدید، به افزایش توانمندی سازمان در یکپارچه‌سازی و هماهنگی فرآیندهای کسب‌وکار، تسهیل ارتباط میان واحدهای مختلف شرکت، ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین دستاوردهای حاصل از انجام فعالیت‌ها و نیازمندی‌های کسب‌وکار، افزایش هم سویی فعالیت‌ها با استراتژی و درنهایت چابکی و کاهش هزینه‌ها می انجامد.

در صورت اجرای معماری جدید است که می‌توان بر فشارهای درونی و بیرونی که البته کم هم نیست غلبه کرد. فشارهای بیرونی، علاوه بر مخالفت‌ها و دشمنی‌های آشکار و پنهان با خصوصی‌سازی، تغییر کسب‌وکار، تغییر مأموریت‌ها و تغییرات سریع فناوری‌ها و قوانین و مقررات است که باید به‌خوبی رصد شود و بازخورد مناسب داشته باشد. ازاین‌رو، به نظر میرسد که تغییر ساختار جدید مخابرات از خصوصی سازی مهمتر باشد و باید برای اجرای آن کمک کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

93485