۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

آخرین خبرها از مخابرات ایران در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی

شبکه خبری ICTPRESS از آخرین خبرهای مخابرات ایران طی روزهای اخیر و در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گزارش میدهد:

 

معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران: با پیاده سازی طرح یکپارچه سازی مخابرات ایران به ساختار مطلوب می رسیم

 

معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران گفت: ساختار گذر یکپارچه سازی تا اول اسفند ماه پیاده سازی شده و پس از آن به دنبال اجرای ساختار مطلوب هستیم.  

معاون توسعه سرمایه انسانی  شرکت مخابرات ایران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: «ساختار مخابرات ایران از ابتدا ساختار مطلوب طراحی و اجرا شد؛ اما ساختار شرکت‌های مخابرات استانی دومرحله‌ای شد که مرحله اول آن در نیمه نخست سال جاری به تصویب هیئت‌مدیره رسید.»  

وی افزود: «در این ساختار دوره گذر کل استان‌های کشور به ۴ سطح استان ویژه یعنی مخابرات استان تهران و شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک استانی تقسیم شدند. سیاست‌های تغییر ساختار این شرکت‌ها پس از تصویب هیئت‌مدیره، ابلاغ و اجرایی شدند و هم‌اکنون تقریباً مراحل پایانی پیاده‌سازی را می‌گذراند. بدین ترتیب می‌توان گفت اجرای ساختار دوره گذر به پایان رسیده است.»   

باطنی گفت: «بر اساس تصویب هیئت‌مدیره، یکپارچه‌سازی باید تا روز اول اسفند سال جاری انجام شود و همکاران ما از همین‌الان کار را آغاز کرده‌اند تا ساختار دوره گذر را با توجه به مأموریت و شرح وظایفی که برای شرکت مخابرات ایران و در امتدادش در شرکت‌های استانی دیده‌شده، به سمت ساختار مطلوب ببرند.»    

معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران درباره نمای بیرونی این شرکت پس از یکپارچه‌سازی گفت: «پس از اجرای این طرح، یک شرکت مخابرات ایران را می‌بینیم که موظف است از سراسر کشور را خدمات یکپارچه و همسان بدهد و نه به‌صورت جزیره‌ای.»     

باطنی همچنین درباره همگرایی سرویس‌های تلفن ثابت و سیار در ساختار جدید گفت: «در ساختار جدید شرکت مخابرات ایران این موضوع دیده‌شده است. مرکز عملیات فنی و تجاری نقطه حساس همگرایی و مرکز ثقل همگرایی است. چراکه همگرایی از یکپارچگی شبکه و فناوری ایجاد می‌شود. اگر مرکزی شامل ۳ بخش فناوری، شبکه و تجاری درست کرده‌ایم به این منظور است که شبکه و فناوری یکپارچه شود که بتوانیم سبد محصول مشترک بدهیم.» 

وی افزود: «بعد از یکپارچه‌سازی مأموریت ستاد شرکت مخابرات ایران یعنی مدیرعامل و معاونین قطعاً نسبت به قبل اضافه خواهد شد. به همین نسبت پاسخگویی هم بالا می‌رود. چراکه استان‌ها مجری سیاست‌ها هستند.»

........................

 

تصویب منابع درآمدی بخش مخابرات در لایحه بودجه 95 در کمیسیون صنایع و معادن

 

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز منابع درآمدی بخش مخابرات در لایحه بودجه سال 1395 را به تصویب رساند.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی و اعضای کارگروه مخابرات کمیسیون به بخش مخابرات لایحه بودجه سال آینده به بحث و بررسی در کمیسیون به تصویب رسید.

 نماینده مردم سبزوار بررسی بخش به بخش بودجه سال آینده در کمیسیون متبوعش از جمله دستور کار امروز کمیسیون صنایع برشمرد و افزود: بودجه بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، بازرگانی و مخابرات و سایر بخش‌هایی که مربوط به کمیسیون صنایع و معادن می‌شود را در صحن علنی کمیسیون با حضور نمایندگان عضو کارگروه‌های چهارگانه کمیسیون و نمایندگان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی جز به جز مورد بررسی قرار داده و به تصویب می‌رسانیم.

 وی از تصمیم گیری نهایی کمیسیون صنایع و معادن در هر بخش از بخش های لایحه بودجه سال 95 پس از اخذ پیشنهادات نمایندگان سخن گفت و افزود: با پایان رسیدن روند رسیدگی کارگروه‌های تخصصی چهارگانه کمیسیون بخش های درآمدی و هزینه‌ای اجزای مختلف لایحه بودجه 95 در صحن علنی کمیسیون به تصویب نهایی می‌رسد.

...........................

 

با بهره برداری از پروژه NGN/IMS، ارائه سرویس های ارزش افزوده بر بستر تلفن ثابت محقق می شود

 

با بهره برداری از پروژه  NGN/IMS ارائه  سرویس های جدید ارزش افزوده بر بستر تلفن ثابت در سه استان آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی امکان پذیر می شود.

با بهره برداری از پروژه  NGN/IMSیکی از مهم ترین الزامات تحقق همگرایی ثابت و سیار گذر از سیستم تک محصولی مبتی بر صوت در  تلفن ثابت و ارائه خدمات متنوع و ارز ش افزوده در سه استان یاد شده فراهم می شود.

بر اساس این گزارش ، تلفن پیش پرداخت، تلفن پیش پرداخت کارتی، ایجاد PBX مجازی، مشاوره تلفنی، رای گیری تلفنی، اختصاص یک سرشماره برای چندین خط  (ثابت یا موبایل) با ارسال زنگ همزمان به همه خطوط و برقراری ارتباط از طریق وب مهم ترین سرویس های ارزش افزوده است که با اجرای  پروژه NGN/IMS در استان های فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی محقق می شود.

همچنین ، ایجاد کنفرانس تصویری و صوتی با حداقل 15 عضو، ارائه آهنگ پیشواز، پیشواز چند رسانه ای (صوتی و تصویری)، صندوق صوتی پیام کوتاه، ترابردپذیری شماره مشترکان، نرم افزار اجتماعی در داخل شبکه، شماره گیری از طریق وب از دیگر ویژگی هایی ست که با با بهره برداری از این پروژه قابلیت اجرا بر بستر تلفن ثابت را پیدا می کند.

 گفتنی است ، نسل جدید مراکز مخابراتی مبتنی برIP  ، همزمان با افتتاح از پروژه ویدئو کنفرانس یکپارچه در سراسر کشور ، چهارشنبه 14 بهمن در تبریز ، به بهره‌برداری می‌رسد.

...............................

 

همزمان با سفر دکتر سیدهاشمی به تبریز، از شبکه ابری ویدئو کنفرانس مخابرات ایران (شاوک) رونمایی می‌شود

 

در ایام الله فجر ، همزمان با سفر دکتر سیدهاشمی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران به استان آذربایجان شرقی، شبکه ابری ویدئو کنفرانس شرکت مخابرات ایران (شاوک) با امکان استفاده برای تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها در سراسر کشور، همراه با چندین پروژه مخابراتی در شهر تبریز افتتاح می‌شود.

شبکه ابری ویدئو کنفرانس مخابرات ایران با امکان ارائه همزمان سرویس ویدئوکنفرانس به هزارکار بر و باقیمت‌های متنوع، در اختیار قرار دادن پنل مدیریت جلسات، ایجاد اتاق‌های جلسات به تعداد نامحدود، به ساده‌ترین شیوه ممکن و بدون نیاز به هیچ پشتیبان یا IT Man افتتاح می‌شود.

  استفاده از سرویس ویدئو کنفرانس شرکت مخابرات ایران، افراد را قادر می‌سازد تا درمکانهای دور ونزدیک صوت و تصویر یکدیگر را به‌صورت زنده دریافت کرده و همانند جلسات حضوری با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل‌نظر کنند. این سرویس می‌تواند با امکانات افزوده دیگری همانند تبادل اسناد و مدارک اشتراک در تهیه مدارک و ارسال عکس‌ها نیز همراه باشد.

 با استفاده از این سرویس و برقراری جلسات ویدیویی ، صرفه‌جوئی قابل‌توجهی در وقت  و هزینه صورت می‌گیرد و زمان‌های تلف‌شده برای اخذ بلیت، ویزا، سفر، اقامت و رفع خستگی‌های ناشی از سفر حذف می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این سرویس، مدیریت جلسات با امکان قرار دادن پنل مدیریت جلسات در سه قالب ادمین (Admin) با امکان دسترسی به‌تمامی جلسات شبکه، لانچر (Launcher) با امکان دسترسی به‌تمامی جلسات محلی برای مشتریانی که بیش از یک اتاق جلسه ایجاد کرده‌اند و اونر (Owner) با امکان دسترسی فقط به جلسه خودی می‌باشد.

 نیاز به کمترین پهنای باند در سمت کاربر (از 128 Kb/s تا 1Mb/s ) برای کیفیت تصاویر مناسب تا HD(720p)، امکان ضبط جلسات باکیفیت HD(720p)، تنوع در انتخاب کیفیت تصاویر جلسات و تعرفه سرویس، امکان ارائه سرویس باکیفیت تصویر 360p, 480p, 720p,1080p، امکان نصب اپلیکیشن بر روی تمامی OS ها از مختصات فنی شبکه ویدئو کنفرانس شرکت مخابرات ایران است.

 با برقراری شبکه ویدئو کنفرانس مخابرات ایران، همچنین مدیریت هوشمندانه ارتباط بر اساس پهنای باند موجود، امکان محدودسازی دستی (Manual) میزان پهنای باند (دانلود و آپلود) تخصیصی به سرویس مزبور در پنل مشتری و امکان برقراری تماس تصویری با مشتریان خارج از کشور فراهم می‌آید.

همچنین ارائه­ ی سرویس به مشتریان، به‌صورت پیش‌پرداخت (Prepaid) و پس پرداخت (Postpaid)، دسترسی به پنل شارژینگ و بیلینگ تماس‌ها توسط مشتریان و دریافت صورتحساب (بیلینگ) سرویس، همچون سایر فیش‌های مصارف ماهانه سرویس‌های مخابراتی با شبکه ویدئو کنفرانس ازدیگر امکانات و قابلیت‌های شبکه شاوک است .

گفتنی است ، نسل جدید مراکز مخابراتی مبتنی برIP  ، همزمان با افتتاح از پروژه ویدئو کنفرانس یکپارچه در سراسر کشور، چهارشنبه 14 بهمن در تبریز ، به بهره‌برداری می‌رسد 

..........................

 

مهندس ملک‌جعفریان : واگذاری مجوز FCP تهدید نیست، بلکه فرصت است

 

کسب مجوز شرکت‌های FCP، بر تصمیم مخابرات برای یکپارچه‌سازی تأثیر نداشته است و یکپارچه‌سازی در مخابرات از سال 89 کلید خورده است و ربطی به مجوز FCP ندارد. برخی پروانه‌ها از جانب سازمان تنظیم مقررات برای افزایش رقابت واگذار شدند؛ این شرکت‌ها در زمانی PAP بودند و امروز می‌توانند در حوزه ثابت خدمات ارائه دهند و شبکه ایجاد کنند."


  مهندس ملک‌جعفریان، معاون راهبرد شرکت مخابرات ایران ضمن بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه واگذاری مجوز FCP تهدید نیست، بلکه فرصت است؛ اظهار داشت : "اطمینان داشته باشید که مخابرات سرویسی مطمئن است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند." 

 وی با اشاره به ضرورت چابکی درشرکت مخابرات ایران گفت : "این شرکت قبل از سال‌های 73 و 74 به‌صورت یکپارچه کار می‌کرد. در آن سال‌ها به خاطر نیاز به‌سرعت توسعه خدمات اداری تصمیم گرفته شد مخابرات شرکتی شود تا چابکی ایجاد شود و ارائه سرویس‌های مخابراتی آن دوره به عهده خود استان‌ها و با تمرکز مخابرات ایران گذاشته شد."

مهندس ملک‌جعفریان با بیان اینکه شرکت مخابرات تا قبل از خصوصی‌سازی عملاً به شکل کشوری مدیریت می‌شداظهارداشت :  "در زمان خصوصی‌سازی کار به‌صورت شرکتی انجام شد. الآن هم این جبر مخابراتی است که متمرکز و یکپارچه عمل کنیم. امروزه موفقیت شرکت‌های مخابراتی درگرو یکپارچه‌سازی و ارائه متمرکز سرویس‌هاست. مثلاً AT&T، وودافون و غیره همه به‌صورت یکپارچه و حتی بین‌المللی سرویس ارائه می‌دهند. این اتفاقی است که به دلیل جبرICT رخ‌داده است. فکر می‌کنم یکپارچه‌سازی مسئله‌ای نیست که ما آن را بخواهیم یا نخواهیم، بلکه راهی نیست جز اینکه به این سمت برویم" .

............................

 

معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران: با اجرای طرح یکپارچه سازی اختیارات و مسئولیت‌های استان‌ها کم نمی‌شود

 

معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران گفت:  «با اجرای طرح یکپارچه سازی، حتماً تغییراتی اتفاق می‌افتد اما نه به این مفهوم که استان‌ها همه اختیاراتشان را از دست ‌بدهند. بلکه ساختار بهینه می‌شود و با توجه با شرایط زمان و مکان تغییراتی پیدا می‌کند؛ اما قطعاً مسئولیت‌های همکاران ما در استان‌ها کم نخواهد شد.»

محمدعلی باطنی در تشریح دلایل پیاده سازی طرح یکپارچه سازی در کل کشور گفت:«سال گذشته که شرکت آشنای اول در مخابرات ایران ادغام شد، اولین موضوعی که به نظر می‌رسید باید در نظر گرفته شود تغییر ساختار بود. زمانی که موضوع تغییر ساختار را در هیئت‌مدیره مطرح کردیم، به این نتیجه رسیدیم مجدداً اگر به‌صورت جزیره‌ای عمل کنیم، ممکن است همان مشکلی تکرار شود که در زمان تشکیل شرکت آشنای اول پیش آمد، به همین دلیل هیئت‌مدیره ما را مکلف کرد که ساختار شرکت مخابرات ایران را در کل کشور یکپارچه کنیم.»

وی با برشمردن دلایلی که باعث تشکیل شرکت‌های مخابرات استانی در بیش از دو دهه پیش شدند و اشاره به تغییر شرایط در زمان حال افزود: «درنهایت هیئت‌مدیره به این نتیجه رسید که با توجه به اینکه فضای کاری ما تغییر کرده است و از حالت وظیفه مداری به یک بنگاه اقتصادی تبدیل‌شده‌ایم، اگر می‌خواهیم سهم­مان را از بازار حفظ کنیم باید به خواسته‌های مشتریان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و این کار باوجود ۳۰ شرکت جداگانه و جزیره‌ای باسیاست‌های مختلف امکان‌پذیر نیست. لازمه توجه ویژه به مشتری، وجود شبکه یکپارچه است تا مشتری هر جا سرویس خواست آن‌ را به بهترین نحو و در سریع‌ترین زمان دریافت کند.»

باطنی درباره اجرای این سیاست‌ها در شرکت مخابرات ایران گفت: «با ادغام شرکت آشنای اول در مخابرات ایران، عملاً مشکلاتی برای این شرکت به­ وجودآمده که باید به‌سرعت رفع می‌شد. به همین دلیل از هیئت‌مدیره خواستیم ساختار شرکت مخابرات ایران را یک گام زودتر از دیگر شرکت‌ها تغییر دهیم. »

وی گفت: «در ادامه، ساختار مخابرات ایران را بر مبنای سیاست‌های مصوب هیئت‌مدیره مشخص کردیم. در آن سیاست‌ها مشخص‌شده بود فعالیت‌ها چگونه باید بین شرکت مادر و شرکت‌های استانی تقسیم شوند. همان‌جا تکلیف هر حوزه مشخص‌شده بود که هر بخش چه وظایفی را در کل کشور- چه در ستاد و چه در واحد‌های استانی- باید انجام بدهد. در همه بخش‌ها مسئولیت‌ها توسط حوزه معاونت توسعه سرمایه انسانی مشخص شد و به تصویب رسید.»

باطنی بابیان اینکه عنوان واحدهای استانی شرکت مخابرات ایران به‌زودی اعلام خواهد شد؛ گفت: «عنوان واحدهای استانی مشخص خواهد شد، اما قطعاً دیگر شرکت نیستند و هویت مستقل ندارند و ما با یک شرکت در کل کشور روبرو خواهیم بود.»

............................

 

همزمان با فرارسیدن سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی و با حضور دکتر سیدهاشمی، نسل جدید مراکز مخابراتی مبتنی برIP به بهره‌برداری می‌رسد

 

به منظور یکپارچه سازی شبکه مادر مخابراتی کشور و گذر از سیستم های سوئیچینگ TDM به نسل جدید مراکز مخابراتی مبتنی بر IP، پروژه NGN/IMS در استان های آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی همزمان با افتتاح از پروژه ویدئو کنفرانس یکپارچه در سراسر کشور، چهارشنبه 14 بهمن در تبریز ، به بهره‌برداری می‌رسد. 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران همزمان با فرارسیدن سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی، با حضور دکتر سیدهاشمی، رئیس هیئت ‌مدیره شرکت مخابرات ایران، مهندس دهناد ، سرپرست و معاونان این شرکت ،444 پروژه مخابراتی  از جمله پروژه­ هایNGN/IMSوسیستم‌های انتقال DWDM ، با مجموع سرمایه‌گذاری140 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.با اجرای این  طرح ، همگرایی شبکه های موجود (PSTN، PSDN و PLMN  ) محقق شده و امکان ارائه سرویس های ارزش افزوده جدید فراهم خواهد شد.از دیگر برنامه های این مراسم، افتتاح از  شبکه یکپارچه ویدئو کنفرانس در سراسر کشور است که با بهره برداری از آن، امکان استفاده از بستر این شبکه برای تمامی سازمان ها و شرکت ها در سراسر کشور فراهم خواهد شد.


بر اساس این گزارش، 10 پروژه NGN/IMS به‌منظور پوشش کل شبکه تلفن ثابت در سطح استان و 4 پروژه اجرای سیستم انتقال DWDM به‌منظور توسعه ارتباطات شبکه مخابرات استان و تأمین نیازهای ارتباطی سایر اپراتورها ازجمله مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در سفر رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران و هیات همراه به تبریز افتتاح می‌شود.


پروژه‌های توسعه تلفن ثابت در مراکز کم‌ظرفیت، توسعه پورت‌های ADSL در سطح استان، راه‌اندازی نرم‌افزار CRM مشترکان ADSL، تأسیس مراکز تماس برای مشترکان ADSL در سطح استان، نصب و راه‌اندازی MSC Server(3G) و RNC(3G)، نیز آماده افتتاح است.همچنین، طرح‌های توسعه سایت تلفن همراه در 127 نقطه، نصب کافوی نوری در 18 مرکز، توسعه شبکه کابل آبونه مسی در شهرستان تبریز و 12 شهرستان استان، تأسیس فروشگاه‌های عرضه خدمات ADSL در نقاط مختلف استان و ایجاد سایت دوم دیتای منطقه شمال غرب در مرکز شهید رحیمیان در راستای سیاست‌های پدافند غیرعامل، پروژه‌های دیگر آماده بهره‌برداری در استان آذربایجان شرقی است.

گفتنی است این پروژه ها در حوزه IT و شبکه شرکت مخابرات ایران، طراحی و پیاده سازی گردیده است.

.............................

 

مخالفت نمایندگان با لایحه پیشنهادی وزارت ارتباطات در برنامه ششم رد چندین‌باره درخواست دولت برای بازپس‌گیری مخابرات

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه کشور با داشتن ١٠ بندِ وظیفه‌ای در ذیل ماده ١٧، بیشترین تکالیف کل برنامه پیشنهادی را دارد.

 مهم‌ترین وظیفه این وزارتخانه در بند دوم است. بر مبنای این بند، «سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت بر زیرساخت شبکه دسترسی ثابت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و زیرساخت‌های دارای قابلیت استفاده مشترک برای کلیه اپراتورها از قبیل کانال‌ها، حوضچه‌ها، داکت‌‌ها، دکل‌ها جزء مصادیق انحصار است؛ دولت مکلف است به منظور ایجاد دسترسی برابر نسبت به انتزاع آن از شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای فعال اقدام و در قالب شرکت مستقل دولتی با مشارکت اپراتورها به نحوی ساماندهی کند که امکان ایجاد انحصار برای اپراتور یا اپراتورها در استفاده از شبکه‌های مذکور فراهم نباشد.

جزئیات و مصادیق موارد فوق، ترکیب، میزان و ویژگی سهم دولت (سهام کنترلی)، اپراتورها و سایر بخش‌های غیردولتی در شرکت مذکور و تعیین تکلیف تمامی امور مرتبط مندرج در این بند، جهت انتقال از بخش غیردولتی یا سازماندهی جدید، حداکثر تا پایان سال اول برنامه به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید».

دولت یازدهم از زمان شروع به کار تاکنون همواره بر جداسازی زیرساخت‌های ارتباطی مخابرات تأکید داشته و واگذاری‌های گذشته طبق سیاست‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی را عملا در این حوزه نپذیرفته است؛ هرچند در ظاهر گفته می‌شود پایبند به واگذاری‌های قبلی هستند، اما وجود چنین‌ بندی در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه، گواهی بر این ادعاست.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیات برنامه ششم توسعه اعلام کرده‌اند دولت باید برنامه ارائه دهد، نه احکامی که شامل کلیات می‌شود؛ این موضوع حکایت از رد چندین‌باره درخواست دولت برای بازپس‌گیری مخابرات و ممانعت با لغو خصوصی‌سازی‌های انجام‌شده تاکنون دارد.

برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان پیش از این انتقاداتی را به جایگاه کم‌رنگ شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه وارد کرده و از دولت خواسته بودند درباره چنین ضعفی توضیحاتی ارائه کند.

 

 در واقع اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با کلیات برنامه ششم توسعه که صرفا شامل احکام می‌شود، مخالفت کردند تا زمینه تمدید برنامه پنجم به مدت یک سال دیگر چیده شود؛ با این کار یکی از مهم‌ترین بندهای مدنظر دولت؛ یعنی بازپس‌گیری مخابرات لغو خواهد شد.

 پیش‌بینی می‌شود برنامه پنجم توسعه مجددا برای سال آینده تمدید شود تا نواقص لایحه برنامه ششم توسعه برطرف شده و راه رسیدن به چشم‌انداز توسعه‌ای ١٤٠٤ تسهیل شود.

..............................

 

ملک‌جعفریان : با یکپارچه‌سازی در مخابرات ؛ارتباط با مشتریان متمرکز می شود

 

"در حوزه یکپارچه‌سازی باید با استفاده از ابزار توانمندساز IT ، سرویس‌های مطلوبی را در حوزه‌ تلفن ثابت، دیتای تجاری و دیتای خانگی­و خدمات اختصاصی داشته باشیم. اکنون فضا آماده است تا  یکپارچه‌سازی را ، عملیاتی کنیم. تا به همگرایی ارائه سرویس در حوزه ثابت و همراه برسیم". 

 مهندس ملک‌جعفریان، معاون راهبرد شرکت مخابرات ایران ، ضمن بیان این مطلب وبا  تاکید  بر تمرکز  ارائه سرویس یکپارچه و رضایت‌مندی مشتریان در سطح کشور و البته تنوع سرویس‌های مختلف مخابراتی اظهار داشت : "ما در حوزه همراه 64 میلیون سیم‌کارت همراه فعال داریم و در حوزه ثابت تقریباً 30 میلیون مشترک تلفن ثابت داریم؛ در حوزه خدمات دیتا و پهن‌باند حدود 4.5 میلیون سرویس پهن‌باند به مردم ارائه می‌دهیم. طبیعتاً اگر بتوانیم هم‌گرایی ایجاد و سرویس‌هایمان را یکپارچه کنیم، مشتری بسته خریداری می‌کند و درنهایت پاسخ‌گویی متمرکز می‌شود و خدمات ارزش‌افزوده یکپارچه، رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت".

 وی با بیان اینکه هدف ما ارائه سرویس‌های متنوع اما واحد در سراسر کشور است؛  گفت : "شرکت‌های استانی همین شکل و شمایل خودشان را خواهند داشت، ولی تصمیم‌گیری‌های فنی و برنامه‌ریزی­ها متمرکز خواهد شد؛ مثلاً پرداخت حقوق‌ و تصمیم‌گیری‌های کلان متمرکز می‌شود. این امر این مزیت را برای استان ایجاد می‌کنند که بتواند در کار فنی و ارائه سرویس خود متمرکز شود و از حاشیه‌ها فاصله گرفته شود".

 

معاون راهبرد شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه  شتاب توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آن‌قدر زیاد است که انسان نمی‌تواند تصور کند، گفت : "امروز موضوع اینترنت اشیا مطرح است. با توجه به رقبایی که در سطح دنیا و درزمینه فناوری وجود دارد، این حوزه قابل پیش‌بینی نیست. این مزیت ICT و فناوری اطلاعات است که بازندگی مردم گره‌خورده­است".

 مهندس ملک‌جعفریان در همین زمینه اظهار داشت : "شرکت مخابرات باید خودش را سازگار کند و بتواند با رشدی که در این حوزه در شرکت‌های مخابراتی جهان اتفاق می‌افتد، همگام شود. ما در حوزه سخت‌افزار مشکل چندانی نداریم و می‌توان گفت از جدیدترین ابزارهای مورداستفاده در اروپا برخورداریم. مثلاً تجهیزات NGNIMS که در استان‌ها داریم، جزء تجهیزات روز دنیاست؛ اما باید سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم منطبق با نیازهای فرهنگی جامعه باشد. باید بیشتر کارکنیم تا سرویس‌هایی را به مردم ارائه دهیم که استقبال کنند".

وی در خصوص اجبار در باندل کردن خدمات شرکت مخابرات گفت : " اگر باندلینگ در سطح جهان اتفاق افتاده است، دیر یا زود باید برای مخابرات ایران هم رخ دهد. ما باید به سمت‌وسوی ارائه بسته مخابراتی برویم؛ یعنی بسته‌ای را واگذار کنیم که مشتری بتواند با همان بسته فیلم هم ببیند، تماس‌های ثابت و همراه بگیرد و داده‌هایش را داشته باشد؛ مخابرات باید بتواند همه این خدمات را به‌صورت باندلینگ ارائه دهد. درحال‌حاضر همراه اول بسته می‌فروشد و شبکه‌های مخابرات استان‌ها هم در این زمینه‌ آغاز به کارکرده‌اند. این جبر ICT است".

 معاون راهبرد شرکت مخابرات ایران افزود : "شرکت‌های مخابراتی علاوه بر اینکه باید سرویس‌های متنوع ارائه دهند، باید هزینه‌های خود را ازنظر منابع انسانی کنترل کنند. اگر بین این‌ها تعادل ایجاد شود، این ایده دور از دسترس نخواهد بود؛ اما باید با توجه به استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم. تعرفه‌های مخابراتی باید مشخص باشد. در کشور ما مبلغ سرویس، قیمت تمام‌شده و واقعی سرویس نیست. این مسئله باید اصلاح شود. ارائه سرویس بر اساس قیمت واقعی، بر درآمد شرکت‌ها تأثیر خواهد داشت. فروش سرویس باید منطقی باشد".

...........................

 

با تمدید برنامه پنجم توسعه برای سال آینده/تصرف دارایی‌های مخابرات نشدنی می‌شود

 

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با کلیات برنامه ششم توسعه که صرفا شامل احکام می‌شود، مخالفت کردند تا زمینه تمدید برنامه پنجم به مدت یک سال دیگر چیده شود؛ با این کار یکی از مهم‌ترین بندهای مدنظر دولت یعنی بازپس‌گیری مخابرات لغو خواهد شد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه کشور با داشتن 10 بند وظیفه‌ای در ذیل ماده 17، بیشترین تکالیف کل برنامه پیشنهادی را شامل می‌شد.

مهم‌ترین وظیفه این وزارتخانه در بند دوم به شرح زیر بود:

"سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت بر زیرساخت شبکه دسترسی ثابت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و زیرساخت‌های دارای قابلیت استفاده مشترک برای کلیه اپراتورها از قبیل کانال‌ها، حوضچه‌ها، داکت‌‌ها، دکل‌ها جزو مصادیق انحصار است؛ دولت مکلف است به منظور ایجاد دسترسی برابر نسبت به انتزاع آن از شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای فعال اقدام و در قالب شرکت مستقل دولتی با مشارکت اپراتورها به نحوی ساماندهی کند که امکان ایجاد انحصار برای اپراتور یا اپراتورها در استفاده از شبکه‌های مذکور فراهم نباشد.

جزئیات و مصادیق موارد فوق، ترکیب، میزان و ویژگی سهم دولت (سهام کنترلی)، اپراتورها و سایر بخش‌های غیر دولتی در شرکت مذکور و تعیین تکلیف تمامی امور مرتبط مندرج در این بند، جهت انتقال از بخش غیردولتی یا سازماندهی جدید، حداکثر تا پایان سال اول برنامه به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب هیات وزیران خواهد رسید."

دولت یازدهم از زمان شروع به کار تاکنون همواره بر جداسازی زیرساخت‌های ارتباطی مخابرات تأکید داشته و واگذاری‌های گذشته طبق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را عملا در این حوزه نپذیرفته است؛ هرچند در ظاهر گفته می‌شود که پایبند به واگذاری‌های قبلی هستند اما وجود چنین بندی در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه، گواه بر این ادعاست.

با این حال نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیات برنامه ششم توسعه اعلام کرده‌اند که دولت باید برنامه ارائه دهد نه احکامی که شامل کلیات می‌شود؛ این موضوع حکایت از رد چندین باره درخواست دولت برای بازپس‌گیری مخابرات و ممانعت با لغو خصوصی‌سازی‌های انجام شده تاکنون دارد.

برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان پیش از این انتقاداتی را به جایگاه کمرنگ شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه وارد کرده و از دولت خواسته بودند درباره چنین ضعفی توضیحات ارائه کند.

پیش‌بینی می‌شود برنامه پنجم توسعه مجددا برای سال آینده تمدید شود تا نواقص لایحه برنامه ششم توسعه برطرف گردیده و راه رسیدن به چشم‌انداز توسعه ای 1404 تسهیل شود.

.............................

 

دهناد: یکپارچه‌سازی، در راستای همگرایی ثابت و سیار

 

سرپرست شرکت مخابرات ایران، یکپارچه‌سازی در شرکت مخابرات ایران را در راستای اجرای طرح همگرایی ثابت وسیار دانست و گفت: «در ساختار جدید، مخابرات می‌بایست سبد محصولی را به مشترک ارایه کند که تمامی نیازهای ارتباطی او را تامین کند و این تنها با یکپارچه‌سازی در مجموعه مخابرات ایران و تمرکز در ارایه خدمات متنوع امکان پذیر است.»

مهندس دهناد، با بیان اینکه در ساختار جدید، ماموریت‌های شرکت مخابرات ایران تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد، اظهار داشت: «وضعیت فعلی شرکت حساس است و باید برای حفظ و توسعه آن در چنین شرایطی تحولی در شرکت صورت گیرد؛ تحولی که لازمه ارتقای بهره‌وری در شرکت است و در آن نوعی وحدت سازمانی و یکپارچگی ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «براین اساس و با توجه به نظر مشاوران خارجی و بررسی‌های کارشناسی بر نحوه مدیریت و عملکرد شرکت، هیات مدیره، مدیران ارشد شرکت را مکلف کرد تا یک ساختار یکپارچه کشوری برای مخابرات طراحی و ارایه کنند.»

مهندس دهناد، هدف از اجرای طرح یکپارچه‌سازی در مخابرات را کاهش چشمگیر هزینه‌ها، چابک سازی سازمان و تقویت انگیزه‌های شغلی و رضایتمندی مشتریان از ارایه خدمات متنوع و متمرکز دانست و گفت: «در حال حاضر این طرح با تدوین پیش‌نویس شرح وظایف و تعیین حدود اختیارات مدیران عامل استان‌ها برای دوره بعد از اجرای طرح، تهیه پلان اجرایی و پیشنهاد اجرایی برای سمت سازمانی و میزان حقوق اعضای هیات مدیره شرکت های مخابرات استانی در حال پیاده سازی است.»

وی اظهار امیدواری کرد که پیاده‌سازی این طرح تا اسفند ماه 1394، به پایان برسد.

..........................

 

در جریان سفر روحانی به فرانسه اورنج به مخابرات ایران ابراز علاقه کرد

 

با گذشت بالغ بر پنج ماه از سفر هیات تجاری فرانسوی به ایران، این بار در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به این کشور، اپراتور فرانسوی اورنج به مجموعه مخابراتی ایران ابراز علاقه‌مندی کرد.

رییس جمهور ایران در جریان سفر خود به اروپا روز گذشته با رؤسای شرکت‌های مهم فرانسوی دیدار و صراحتا اعلام کرد که هیچ مانعی برای همکاری شرکت‌های فرانسوی و ایرانی وجود ندارد و تهران از ورود سرمایه، تکنولوژی و ایجاد بازارهای مشترک در منطقه و جهان استقبال می‌کند.
حسن روحانی با اشاره به علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور برای توسعه همکاری‌های مشترک گفت: امروز با شرایط جدیدی که به دنبال توافق هسته‌ای حاصل شده، می‌توانیم حتی سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بیش از گذشته ارتقاء دهیم.


وی با برشمردن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران و فرانسه برای همکاری‌های مشترک، گفت: بخش‌های انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، فناوری‌های نوین، صنعت خودرو، معدن، مخابرات و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی، فرصت‌های مناسبی برای همکاری‌های مشترک است.
در این دیدار همچنین لوران فابیوس -وزیر امور خارجه فرانسه- با اظهار خرسندی از سفر روحانی به پاریس، اظهار داشت: دو کشور همکاری‌های تاریخی با یکدیگر داشتند و امروز باید مجدداً فصل جدیدی را در همکاری‌های خود آغاز کنیم و در تمامی سطوح روابط خود را گسترش دهیم.


وی خاطر نشان کرد: ایران کشوری بزرگ با دورنمایی روشن است و امروز شرکت‌های بزرگ فرانسوی برای آغاز همکاری گسترده با ایران اراده جدی دارند.

در این نشست که به گفته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رؤسای شرکت‌های توتال، ایرباس، اورنج، سانوفی، پژو سیتروئن و تالس نیز حضور داشتند، رییس شرکت ارتباطی اورنج در ارائه‌ای تجربه فعالیت‌های مخابراتی شرکت خود با ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: شرکت ما همیشه خواهان توسعه همکاری‌ها با ایران بوده و هیچ محدودیتی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و انتقال تکنولوژی و فناوری به ایران نداریم.
 به گزارش خبرنگار تسـنیم، حدود پنج ماه گذشته با سفر هیأت فرانسوی به ایران، احتمال فروش سهام یکی از اپراتورهای موبایل کشور به اورنج فرانسوی پیش کشیده شد و اکنون این ابراز تمایل صراحتا از سوی اپراتور خارجی مطرح شده است.
اورنج شرکت مخابراتی فرانسوی و چندملیتی است که معروف‌ترین نام تجاری شرکت "فرانس تلکوم" به‌ حساب می‌آید. این شرکت در سطح بین‌المللی، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اینترنت، اینترنت تلفن همراه و همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را ارائه می‌کند و دارای بیش از 226 میلیون مشترک در سراسر جهان است.
اورنج در سال 2000 میلادی توسط شرکت فرانس تلکوم خریداری شد و در حال حاضر همچنان به عنوان یک شرکت تابعه آن اما با مدیریتی مستقل فعالیت می‌کند.

"فرانس تلکوم" هم بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه و هفتاد و یکمین شرکت بزرگ دنیاست؛ حدود 221 میلیون مشترک در جهان دارد و دفتر مرکزی آن در پاریس مستقر است.
بیشترین توجهات و احتمالات پیرامون این همکاری‌ مشترک با شرکت ارتباطی فرانسوی، مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه ارتباطات سیار ایران با برند تجاری "همراه اول" است اما هنوز جزییاتی در ارتباط با نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های احتمالی مطرح نشده است.

........................

 

معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران: با اجرای یکپارچه سازی در مخابرات، موازی کاری در ساختار از بین میرود

 

معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران گفت: اکنون با شکلی از سیستم بوروکراتیک پیچیده و موازی کاری‌ها مواجه هستیم. این موازی کاری‌ها با یکپارچه‌سازی از بین می‌رود و مخابرات ایران یکجا یک گزارش مالی و صورت‌حساب کلی را ارائه می‌دهد.
بابک تراکمه ضمن اعلام مطلب فوق و در تبیین نیاز بخش حقوقی مخابرات به یکپارچه سازی گفت: با یکپارچه سازی، خط فرمان به‌جای اینکه در خود استان تعریف شود، از مخابرات ایران ساری و جاری می شود. ضمن اینکه مجموعه استان‌های ما پروانه‌ی واحدی دارند و این پروانه از دیدگاه تنظیم مقررات، مجموعه‌ای از تعهدات مشخص دارد. این مخابرات ایران است که متولی آن پروانه و پاسخ‌گو است.


معاون تنظیم مقررات مخابرات گفت: اکنون اگر شرکت بیمه‌ای بخواهد با ما قراردادی یکپارچه ببندد و بخواهد که ما به هزار شعبه سراسر کشورش یک نوع سرویس ارائه دهیم، تقریباً امری غیرقابل‌تصور است. چون ممکن است مثلاً سیستان‌وبلوچستان و خراسان رفتارهای متفاوتی در مقابل این قرارداد اتخاذ کنند؛ هرچند استان‌های همسایه هستند.


وی افزود: استان‌ها با فرایند اجرای کار مشاور و مدل فعلی آشنا هستند و می‌دانند که بقای مخابرات ایران به‌عنوان شرکتی که همه ما در لوای آن حرکت می‌کنیم، از همه مهم‌تر است. استان‌ها کاملاً به این نکته واقف‌ هستند. ما زمانی می‌توانیم محکم باشیم و به بقا و موفقیت خودمان بیندیشیم که از تجربه‌های بین‌المللی و نگرش‌های منطقی استفاده کنیم.


مهندس تراکمه گفت: یکپارچه‌سازی به این معنا است که مخاطب اگر ADSL ما را مثلاً در استان هرمزگان در اختیار دارد، بتواند با همان رمز عبور در تهران نیز به اینترنت وصل شود؛ یا مثلاً اگر شما مشترک تلفن ثابت هستید، بتوانید قبض‌تان را در استان تهران هم پرداخت کنید؛ اما وقتی‌که سیستم یکپارچه نیست، قید و مهر جغرافیا همیشه با مشتری است و نمی‌توان این کار را کرد.

..........................

 

معاون مالی شرکت مخابرات ایران: طرح یکپارچه سازی، موجب پیشرفت متوازن استان ها در بخش مخابرات است

 

معاون مالی شرکت مخابرات ایران گفت: یکی از مسائلی که ما را به سمت یکپارچگی برد این بود که استان‌ها- نوعاً استان‌هایی که متوسط یا ضعیف بودند- نمی‌توانستند هزینه‌هایشان را پوشش دهند و پیشرفت متوازن استان ها حاصل نمی شد.

کمال بیگدلی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: «این نشانی اشتباهی به نحوه هدایت شرکت‌های استانی می‌داد که تصور می‌شد چون می‌توانند حقوق بدهند و بخشی از خرج‌ها را انجام بدهند، شرکت در حال اداره شدن است. درحالی‌که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها توسط شرکت مخابرات ایران پوشش داده می‌شد. این‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد که تداوم آن‌هم صحیح نبود و باید تغییر می‌کرد و با طرح یکپارچه سازی، استان ها به صورت متوازن پیشرفت می نمایند.»

وی با بیان اینکه دقیقاً نمی توان گفت بعد از اجرای طرح یکپارچه‌سازی در شرکت، چقدر در میزان پرداخت مالیات، صرفه‌جویی خواهد شد؛ اظهار داشت: «درگذشته مبلغ مالیات بیشتر بود به این دلیل که شرکت‌ها سودآور بودند. اما در حال حاضر به علت کاهش سودآوری، مبلغ مالیات نیز کمتر شده است. این کاهش چیزی نیست که توجیه خود را ازدست‌داده و لازم نباشد به آن توجه کنیم.»

معاون مالی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: شاید بتوان گفت شرکت مخابرات ایران بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان ،  مالیات اضافی می پردازد؛ درصورتی‌که سود ده‌ها شرکت مخابرات استانی به‌اندازه این مبلغ نیست و این در حالی ست که ۳۰ میلیارد تومان از کسب‌وکاری به­ دست می‌آید که شرکت به ریال ریال این پول نیاز دارد تا بتواند خودش را روی پا نگه دارد و هزینه‌های نوسازی و... را بپردازد.»

وی افزود: « قطعا یکپارچه‌سازی قطعاً به کاهش زیان‌ها کمک خواهد کرد، اما نمی‌توان گفت که میزان دقیق آن چقدر است. بیان این رقم مستلزم اتمام بررسی‌هایی است که در کارگروه‌های مختلف در حال انجام است.»

بیگدلی رابطه مالی شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت مخابرات ایران را چنین تشریح کرد: « در حال حاضر، شرکت مخابرات ایران موظف است هزینه‌های زیرساخت، تنظیم مقررات ، نامبرینگ و فرکانس شرکت‌های استانی را بپردازد. این در حالی ست که با توجه به اینکه شرکت‌های استانی، منابع در اختیاردارند، اگر مازادی وجود داشت، می‌توانند به شرکت مخابرات ایران پرداخت کنند؛ درصورتی‌که بخش عمده‌ای از تعهدات آن‌ها باید در زمان خودش و توسط شرکت مخابرات ایران انجام گیرد. امروز شرکت‌های استانی بالای ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این بابت به شرکت مخابرات ایران بدهکارند. درواقع هزینه‌هایشان توسط شرکت مخابرات ایران پوشش داده‌شده است. این روند نمی‌تواند ادامه پیدا کند.»

وی اضافه کرد: «استان‌ها باید بر اساس منابعی که دارند و درآمدهایی که کسب می‌کنند؛ هزینه‌ها را پرداخت کنند. این‌طور نیست که مخابرات ایران پول به‌جایی تزریق کند. بودجه‌ها معمولاً به‌جز استثنائاتی با سود بسته می‌شود. بنابراین شرکت‌های استانی باید بکوشند تا درآمد داشته باشند و از محل آن، هزینه‌های جاری را تأمین کنند و بخشی از مازاد آن را سرمایه‌گذاری کنند و اگر سودی باقی ماند در اختیار سهامدار یعنی شرکت مخابرات ایران بگذارند. عمده مشکل ما در شرکت‌ها این است که درروند تحقق درآمدها قدری دچار مشکل شده‌اند. درآمدها به نسبتی که باید، رشد نکرده ، شیب رشد هزینه‌ها بیشتر از رشد درآمدها بوده و این تنگنا باعث بروز مشکلاتی در شرکت‌های استانی شده است.»

معاون مالی شرکت مخابرات ایران گفت: «مسئله این است که شرکت‌های ما باید پایبندی خاصی به تحقق درآمدها و عدم وقوع هزینه‌های مازاد بر آنچه در بودجه آمده، داشته باشند؛ اما در عمل تابه‌حال روی درآمدها و هزینه‌ها انحراف نامساعد داشته‌ایم؛ یعنی بیشتر هزینه می‌کردیم و درآمد، کمتر محقق می‌شد. این‌ها بود که باعث ضعف در مدیریت هزینه‌ها در استان‌ها می‌شد و نوعاً بیان می‌شد که استان‌ها منابع ناکافی ندارند.»

..................................

 

برنامه ششم توسعه رد شد

 

لايحه پيشنهادي برنامه 5 ساله ششم توسعه از روز تحويل از سوي رييس جمهوري به مجلس، بسيار خبرساز شدو در آخرين خبرها به نظر مي رسد پيش بيني نمايندگان كهنه كار مجلس محقق شده است و روز گذشته خبر رسيد در جلسه كميسيون اقتصادي مجلس آن هم به اتفاق آرا، كليات برنامه 5 ساله ششم توسعه رد شد.

نخستين موضوعي كه بيش از هر ساير موارد گنجانده شده در اين برنامه جلب توجه مي كرد، تنوع و تكثر احكام مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات بود به نحوي كه شواهد نشان مي داد براي نخستين بار اين احكام فناورانه حتي از احكام مرتبط با فرهنگ و سلامت نيز بيشتر است.

يكي ديگر از نكات خبرساز پيرامون اين لايحه پيشنهادي واكنش هاي زودهنگام نمايندگان كهنه كار مجلس بود كه از همان ابتداي مطالعه، آن را برنامه ندانسته و به مخالفت با شيوه كار دولت در تنظيم اين لايحه پرداختند.

اما يكي ديگر از خبرسازترين بندهاي مندرج لايحه برنامه ششم، بندي بود كه در آن دولت از وزارت ارتباطات خواسته بود تا سيم مسي را از دست شركت مخابرات ايران خارج كند.

در بخشي از بند 9 برنامه ششم آمده بود، «سرمايه گذاري، مالكيت و مديريت بر زيرساخت شبكه دسترسي ثابت ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور و زيرساخت هاي داراي قابليت استفاده مشترك براي كليه اپراتورها از قبيل كانال ها، حوضچه ها، داكت ها، دكل ها جزو مصاديق انحصار است و دولت مكلف است به منظور ايجاد دسترسي برابر نسبت به انتزاع آن از شركت مخابرات ايران و اپراتورهاي فعال اقدام و در قالب شركت مستقل دولتي با مشاركت اپراتورها به نحوي ساماندهي كند كه امكان ايجاد انحصار براي اپراتور يا اپراتورها در استفاده از شبكه هاي مذكور فراهم نباشد.»

موضوعي كه در روزهاي گذشته زمينه ساز ارايه نظرات مخالف شركت مخابرات و برخي نمايندگان مجلس و كارشناسان بود. آنها معتقد بودند دولت و اصولا برنامه ششم توسعه در موقعيتي قرار ندارند كه بتوانند، سيم مسي را از شركت مخابرات ايران جدا كنند.

در آخرين خبرها به نظر مي رسد پيش بيني نمايندگان كهنه كار مجلس محقق شده است و روز گذشته خبر رسيد در جلسه كميسيون اقتصادي مجلس آن هم به اتفاق آرا، كليات برنامه 5 ساله ششم توسعه رد شد.

اعضاي كميسيون اقتصادي معتقدند دولت بايد به مجلس برنامه ارائه دهد نه احكام، چرا كه در حقيقت احكام به جاي برنامه ششم توسعه ارائه شده است لذا تمامي اعضا با كليات برنامه مخالفت كردند.

به اين ترتيب آنچه مسلم است بار ديگر بازگشت سيم مسي از مخابرات به دولت به هوا رفت و تلاشي ديگر از وزير ارتباطات دولت يازدهم در اين باره بي نتيجه ماند.

..............................

 

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي: بسته فرهنگي فضاي مجازي تدوين مي شود

 

احمد سالك رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري مشترك با دو وزير ارشاد و وزير كار كه در ساختمان اپراتور سوم تلفن همراه برگزار شد از تدوين بسته فرهنگي فضاي مجازي خبر داد و گفت: جلسات متعددي را دراين باره برگزار كرديم.

وي با اشاره به جزئيات اين بسته و ضرورت تدوين آن توضيح داد: در اين بسته قرار است توسعه محتوا در فضاي مجازي بر اساس نقشه فرهنگي كشور، مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام شود.

سالك ادامه داد: 5 برابر شدن شبكه هاي اجتماعي بومي نسبت به وضعيت فعلي و حضور مؤثر در تعاملات بين المللي از ديگر محورهاي اين بسته است.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي حضور مؤثر نهادهاي فرهنگي مردمي و دولتي در فضاي مجازي را براي توليد محتواي داخلي با تكيه بر فعالان خودجوش مردمي فضاي مجازي را ازجمله موضوعات مهم اين بسته فرهنگي برشمرد.

 وي با تاكيد بر اينكه همه دستگاه ها بايد براي غني سازي محتوا و جديت بخشي به فرهنگ ايراني ـ اسلامي متحد شوند، گفت: براي مثال نبايد بگوييم نمي توانيم كاري را انجام دهيم يا براي مثال نبايد احساس كنيم كه نمي توانيم يك گوگل ايراني به وجود بياوريم.

سالك ادامه داد: اين موضوع همچنين از بحث هاي اصلي شوراي عالي فضاي مجازي نيز بوده است و درباره لزوم صيانت از خانواده و مراكز مذهبي مانند مساجد، اتفاق نظر وجود دارد.

  رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه 75 درصد زنداني ها از آسيب هاي فرهنگي هستند، گفت: مواردي كه در شبكه هاي اجتماعي مي بينيم، ما را نگران كرده است و راه مقابله با آسيب هاي فضاي مجازي، فرهنگ سازي در همين فضا است. سالك در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه نشده و در قالب لايحه احكام اجرايي به مجلس آورده شده كه به اين دليل نمي توانيم برنامه ششم را بررسي كنيم.

..........................

 

معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران: چشم انداز مخابرات، تمرکز در ارائه سرویس است

 

بستر خانواده 94 میلیونی مخابرات در حوزه ارائه سرویس باید یک بستر واحد باشد. لذا برای شرکت، مدلی عملیاتی تدوین شد و چنانچه بخواهیم به این چشم‌انداز برسیم، باید مدل عملیاتی سابق شرکت را ارتقا داده و دگرگون کنیم.

 معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات با بیان این مطلب و اشاره به الفبای یکپارچگی در مخابرات گفت: «الفبای این مدل عملیاتی این بود که فرایندهای تجارت و رساندن محصول به مشتری را بر ارتباطات ثابت و ارتباطات سیار متمرکز کنیم؛ یعنی مشتری در تمام ایران با یک‌صدا مواجه بوده و از بستری یکپارچه استفاده کند.»

وی با توجه به ماهیت فناوری اطلاعات در بخش سیار، موضوع تمرکز را جزء ذاتی ارتباطات این بخش دانست و گفت: «در بخش ارتباطات سیار، حرکتی متمرکز انجام شده و گستره جغرافیایی پوشش داده می شود ؛ این تجربه در کل دنیا وجود دارد؛ اما در بحث ارتباطات ثابت، کاملاً برعکس است. ما در کشور با حوزه‌های جغرافیایی کاملاً متفاوت مواجه بودیم که هرکدام حاکمیت خود را داشت. مشاوران در ابتدای قضیه، لزوم اعمال یکپارچه‌سازی در مخابرات ایران را مطرح کردند. بعد از پیاده‌سازی محوریت واحد در استان‌ها، می‌توان دوبدنه ثابت و سیار را همگرا کرد.»

مهندس تراکمه در خصوص ادامه فرایند یکپارچه سازی افزود: «قدم بعدی، اعمال یکپارچه‌سازی در استان‌ها است. هدف این است که استان‌ها از قاعده حقوقی دربیایند و شخصیت حقوقی مستقل نداشته باشند؛ درواقع، هدف این است که دیگر شرکت‌های مستقل مخابرات استانی نداشته باشیم و در حیطه سیاست‌گذاری، تصمیم و اجرا بین استان‌ها و مخابرات ایران نوعی از هماهنگی را پیاده کنیم.»

وی گفت: «پوسته شرکتی برداشته می‌شود؛ یعنی دیگر هیات‌مدیره نخواهیم داشت، شرکتی با موجودیت مستقل وجود نخواهد داشت؛ بلکه یک نماینده‌ای خواهد بود که پاسخ‌گو است؛ یعنی صرفاً مدیرکل یا مدیرعامل مخابرات ایران در گستره جغرافیایی موردنظر حضور خواهد داشت.»

مهندس تراکمه خاطرنشان کرد: «ابتدا قرار بود که شرکت ارتباطات ثابت به وجود بیاید، کل شرکت‌های استانی در شرکت ارتباطات ثابت ادغام و بعد شرکت ارتباطات ثابت در مخابرات ایران ادغام شود. الآن ما یک پله کار را نزدیک کردیم. به‌جای اینکه یکپارچه‌سازی را در دو مرحله انجام دهیم، در یک مرحله انجام می‌دهیم. کل این استان‌ها به‌صورت یکپارچه در شرکت مخابرات ایران ادغام می‌شوند.»

.............................

 

معاون مالی شرکت مخابرات ایران : مدیریت واحد در حوزه مالی شرکت مخابرات ایران پس از یکپارچه سازی

 

معاون مالی شرکت مخابرات ایران با تشریح تمرکز حاصل از یکپارچه سازی و تخصیص منابع مالی در کل کشور، از افزایش مسئولیت‌ها و وظایف این معاونت پس از یکپارچه‌سازی خبر داد.

کمال بیگدلی معاون مالی شرکت مخابرات ایران با بیان مطلب فوق اظهار داشت:«حوزه مالی باید موضوع اداره شرکت‌ها و نحوه تخصیص منابع را مدیریت کند. دراین‌ارتباط باید موضوع بودجه‌نویسی برای واحدهای استانی وجود داشته و از طریق شرکت مخابرات ایران کل منابع مدیریت شود.»

وی در خصوص فرایند دستیابی به این مهم نیز گفت: برای انجام این کار باید راهکارهایی ارائه شود تا امکاناتی که شرکت‌های مخابرات استانی در اختیاردارند همچنان به‌صورت بهینه حفظ شود و انجام اصلاحات، شرکت‌های مخابرات استانی را برای انجام کارهایشان محدود نکند. بخش دیگری از موارد کاری هم به میزان تمرکز و عدم تمرکز در سایر حوزه‌ها بازمی‌گردد. بدیهی است که هرقدر تمرکز در کارها پیش‌بینی شود، پشتیبانی آن به لحاظ مالی به حوزه ما بازمی‌گردد و باید تخصیص منابع بهتری انجام بدهیم.»

وی افزود: «مسئله تعرفه بخشی از مسائل شرکت است. در یک کسب‌وکار باید به موضوع موجه بودن هزینه‌ها و کنترل آن‌ها، توجه داشت. در فضای رقابتی حاضر، سعی می‌شود با اصلاح فرآیندها، هزینه‌های تولید کاهش یابد.»

بیگدلی در پاسخ به این سؤال که اگر تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران افزایش می‌یافت آیا بازهم این شرکت درصدد تغییر ساختار بود، گفت: « بدیهی ست که شرکت‌های مخابرات استانی به‌عنوان شرکت‌های باقی‌مانده از زمان مدیریت دولتی با ساختارهای وسیع و مفصلی که دارند، هزینه‌ها را بالا می‌برند. اینکه ما روی اصلاح فرآیند‌ها و چابک سازی سازمان و استفاده از مزیت‌های مالیاتی کارکنیم همه تمهیداتی برای استفاده بهینه از این منابع است. اگر تعرفه‌ها افزایش می‌یافت باید زودتر این کار را انجام می‌دادیم چون مالیات بیشتری پرداخت می‌شود.»

وی در توضیح این موضوع تأکید کرد: «شرکت مخابرات ایران به‌تنهایی زیان‌ده است و تا زمانی که سود شرکت‌های تابع منتقل نشود، درآمد مشخصی نخواهد د اشت و صرفا هزینه به بار می آورد. در حالت طبیعی، می‌بایست این هزینه‌ها که بالغ‌بر ده‌ها میلیارد تومان است؛ با سودها تهاتر می‌شد و به خالصش مالیات تعلق می­گرفت؛ درحالی‌که این‌طور نیست. جدای از این موضوع، در فضای رقابتی، مدیریت‌های متعدد در شرکت‌های مخابرات استان‌ها، لزوماً نمی‌توانند همگی بهترین تصمیم را بگیرند. در چنین فضایی شرکت در مسیری قرارگرفته است که باید یک مدیریت متمرکز وجود داشته باشد تا همه جوانب کارها را کاملاً بسنجد و یک تصمیم جامع بگیرد و به حوزه‌های اجرایی ابلاغ کرده و در ادامه عملکردها را کنترل کند.»

معاون مالی و پشتیبانی شرکت مخابرات ایران درباره دلایل انجام این طرح در سال جاری گفت: «این موضوع تازه‌ای نیست، خود من سه سال پیش آن را مطرح کرده بودم . وقتی که هزینه‌های شرکت را بررسی می‌کنیم، مشخص می شود که کجا امکان صرفه‌جویی وجود دارد و کجا می‌شود با انجام اصلاحاتی در ساختار، خروج منابع مالی را مدیریت و شرکت را بهینه‌تر اداره کرد. در کنار این موضوع، نظرات مشاوران خارجی هم وجود داشت که درنهایت همه این‌ها باعث شد هیئت‌مدیره به این تصمیم برسد.»

..................................

 

سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیاردی مخابرات در ۶ سال + جدول

 

شرکت مخابرات ایران پس از تحقق کامل خصوصی‌سازی در پاییز سال ۱۳۸۸ تا سال جاری رقمی حدود هفت هزار میلیارد تومان را صرف سرمایه‌گذاری در سه بخش تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت کرد 

در همه کشورها مخابرات از نظر زیرساختی، سودآوری و مشارکت در توسعه، نقش مهم و حیاتی داشته و دارد. در کشورهای پیشرفته مخابرات خصوصی و این امر در ایفای نقش بنیانی آن در توسعه به خوبی نمایان است.

 

بر این اساس طبق مصوبه اسفند 1385 هیات وزیران، شرکت مخابرات ایران مشمول واگذاری به بخش خصوصی از طریق عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران شد. در تاریخ 1387/5/19 پنج درصد از سهام این شرکت با قیمت اولیه 1500 ریال از طریق بورس عرضه شد که در مدت هشت دقیقه و با ارزش 344 میلیارد تومان به فروش رفت.

در آذر 1388 نیز در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران بلوک سهام پنجاه به علاوه یک درصدی شرکت مخابرات ایران توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان خریداری شد.

از آن زمان تاکنون، شرکت مخابرات ایران که در یک فرآیند قانونی و حقوقی به بخش خصوصی واگذار شده، علی‌رغم آثار بسیار مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همواره مورد انتقاد مخالفان دو آتشه خصوصی‌سازی، به ویژه برخی دولتمردان در دولت گذشته و حال بوده است.

گزارشی از بررسی اجمالی سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی‌سازی و همچنین برنامه‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

پروژه‌های مخابراتی بهره‌برداری شده و قابل بهره‌برداری پس از خصوصی‌سازی

همانطور که دیده می‌شود، پس از تحقق کامل خصوصی‌سازی در پاییز سال 1388 تا سال جاری (دهه فجر پیش‌رو) بیش از 69 هزار پروژه مخابراتی با اعتباری معادل هفت هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شده‌اند.

این طرح‌ها شامل نصب و توسعه مراکز سوئیچ پرظرفیت و کم ظرفیت، پروژه فیبرنوری، توسعه دفاتر ICT روستایی، راه‌اندازی سرویس‌های نوین مخابراتی، افزایش نقاط و جاده‌های تحت پوشش تلفن همراه، توسعه شبکه تلفن همراه، افزایش آنتن‌های BTS، سامانه WLL روستایی، سرویس 1818، شبکه IN، پروژه دیتا، ایجاد شبکه فناوری اطلاعات

 

...............................

 

برنامه همراه اول در راه‌اندازی سایت‌های وای‌فای تشریح شد

 

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار گفت: در نظر داریم با توسعه حدود ۷۵۰۰ سایت وای‌فای آفلودینگ تا پایان سال، دسترسی مشترکان‌مان به خدمات وای‌فای همراه اول را برقرار کنیم.

  مهندس صدوقی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برنامه اپراتور اول ارتباطی برای ارائه خدمات وای‌فای عمومی اظهار کرد: بیشتر تمرکز ما روی ارائه خدمات وای‌فای آفلودینگ

(Wifi Offloading) است و همانطور که قبلا هم گفته‌ایم در نظر داریم تا تعداد سایت‌های این بخش را به حدود 7500 تا پایان سال برسانیم.

  وی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از منازل دارای سرویس اینترنت پرسرعت هستند که از این بستر استفاده خواهیم کرد تا وای‌فای همراه اول را به مشترکان ارائه دهیم. البته این کار نیازمند طراحی سوئیچی یکپارچه برای مشترکان ثابت و سیار است تا از این طریق با تغییر مکان قابل شناسایی از طریق سیم‌کارت به صورت خودکار باشند.

مدیر عامل همراه اول درباره نحوه بکارگیری این تکنولوژی در اماکن عمومی پرتردد گفت: در فضاهای داخلی (زیرسقف) این اماکن مانند سالن‌های انتظار و ترانزیت ترمینال‌های مسافربری هوایی و زمینی پوشش را از طریق Smart Cellها برقرار می‌کنیم که در این زمینه هم برنامه‌های توسعه‌ای مشخصی داریم.

او افزود: "اسمارت‌سِل‌ها" بیشتر جهت تقویت پوشش Indoor به کار می‌رود و با توجه به شبکه گسترده‌ای که در کل کشور داریم، توسعه تکنولوژی‌های جدید را در نقاط و اماکن خاص طبق برنامه توسعه‌ای و اقتصادی پیش خواهیم برد.

نظرات : 0

ثبت نظر

37833