۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

بررسی وضعیت تشعشعات ایستگاههای موبایل در مالزی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، بحث مضر بودن تشعشعات دكل هاي دريافت كننده و انتقال دهنده امواج راديويي يا ايستگاه هاي فرستنده و گيرنده پايه (BTS)، به مدت ها پيش برمي گردد، اما با اوج گرفتن نگراني هاي ناشي از اين تشعشعات و شايعاتي مبني بر مضر بودن اين آنتن ها بر سلامتي انسان ، به آنجا كشيده شده كه برخي از مردم حتي از نصب آنتن هاي BTS تلفن همراه در مناطق زندگي خود ممانعت ميكنند، تا حدي كه اپراتورهاي موبايل در برخي نقاط مسكوني امكان نصب اين دكل ها را ندارند.
در همين راستا و براي رفع اين مشكلات، سازمان هاي مرتبط در كشورهاي مختلف به انجام تحقيقاتي در اين زمينه و اظهارنظرهايي در اين مورد پرداختند. براين اساس وضعيت استفاده از اين آنتن ها در چند كشور از جمله مالزي و واكنش مردم اين كشور نسبت به آن بررسي شده است. مصوبه 18 ساله سطوح مجاز تشعشات و امواج راديويي در مالزي در مالزي وزارت ارتباطات و كميسيون چند رسانه اي اين كشور مسئوليت قانونگذاري و نظارت بر مفاد قانوني نصب تجهيزات راديويي تلفن همراه و ساير خدمات مشابه از قبيل اينترنت و بي سيم ها را بر عهده دارد.
اين كميسيون در حال حاضر چهارچوب سطوح مجاز تشعشات و امواج راديويي مصوب 1998 را مورد استفاده قرار ميدهد. اين چارچوب براساس استانداردهاي بين المللي براي كاهش تاثيرات امواج بر سلامت عمومي است. كميسيون چند رسانه اي اين كشور همچنين آخرين دستاوردها و توصيه هاي نهادهاي بين المللي از جمله سازمان بهداشت جهاني و كميسيون بين المللي حفاظت در برابر پرتوهاي غيريون ساز را به طور مستمر رصد و مورد بررسي و پيگيري قرار ميدهد تا نسبت به مسائل حوزه سلامت آخرين اطلاعات را مورد استفاده قرار دهند.
تشعشعات ايستگاههاي موبايل در مالزي كمتر از يك درصد موسسه تحقيقات فناوري هسته اي مالزي (مينت) در آخرين تحقيقات خود ميزان تشعشات اطراف ايستگاه هاي مختلف را اندازه گيري كرده است كه بالاترين ميزان اين رقم در اطراف بزرگترين ايستگاهها كمتر از يك درصد بوده و اين ميزان به ندرت به چند درصد رسيده و هرگز از رقم 10 درصد فراتر نرفته است.
اين كميسيون، شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه را نيازمند پيروي از چارچوب هاي قانوني كرده كه توسط نهادهاي قانونگذار مالزي تعيين شده اند. اين ايستگاه هاي راديويي بايد امواج مناسبي كه توان پوشش منطقه اي وسيع را دارند و همچنين نگهداري آن ها قابل دسترس است، در نظر گيرند. در حالي كه كارشناسان فناوري معتقدند كه سطوح تشعشات امواج راديویي چالش خاصي براي سلامت محسوب نميشوند، اما باور دارند كه مكان قرارگيري اين تجهيزات و نحوه نصب آن ها بايد حساسيت هاي عمومي و زيبايي محل نصب را مورد توجه قرار دهد. نهادهاي مسئول در اين بخش همچنين در چارچوب هاي قانوني نصب اين گونه تجهيزات، ليستي از انجام اقدامات اوليه تدارك ديده اند كه از جمله آن ها اين است كه از شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه خواسته شده پيش از نصب ايستگاه هاي راديويي جديد با ساكنان اطراف اين گونه ايستگاه ها رايزني شود تا مضر نبودن تشعشعات راديويي اين آنتن ها را از نظر علمي براي ساكنان توجيه كنند.
در اين فرايند، مردم ميتوانند با ارائه دهنده خدمات اپراتور تلفن همراه كه قصد نصب تجهيزات راديويي در يك مكان خاص را دارند نيز جلسات عمومي داشته باشند. تشكيل كميته اي براي مطالعه تهديد تشعشعات و سلامت عمومي در مالزي موضوع تهديد سلامت توسط تشعشات امواج راديويي بحث جديدي نيست و در سال 1996 وزارت بهداشت مالزي با تشكيل كميته اي به منظور مطالعه سلامت عمومي، مسائل مربوط به فناورهاي تلفن همراه را مطرح كرد و نتايج تحقيقاتي كه تاكنون انجام شده نشان دهنده نبود مدارك و مستندات قابل اتكا در مورد تاثيرات مضر آنتن هاي BTS و تشعشعات امواج راديويي آن ها بر سلامت عمومي افراد است. شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه و ساير خدمات مشابه كه شامل شركت هاي بزرگ مالزي و همچنين شركت هاي كوچك تر بخش خصوصي ميشوند، براي نصب تجهيزات خود از قبيل آنتن هاي انتقال دهنده امواج راديويي با شركت هاي مختلفي كه در اين حوزه تخصص دارند وارد مذاكره ميشوند.
اين شركت ها كه متخصص نصب تجهيزات هستند، مقدمات قانوني اين كار را انجام ميدهند و سپس براي نصب تجهيزات در مكان انتخاب شده، با صاحبان ملك مورد نظر بحث و رايزني ميكنند. كسب رضايت مالكان ساختمان ها، زمين ها و ساير مكان هايي كه قرار است اين تجهيزات در آنجا نصب شود از جمله چالش هاي اين گونه شركت ها محسوب ميشود. چون كه با وجود اينكه ميزان امواج راديویي ساطع شده از اين گونه تجهيزات به ميزاني نيست كه سلامت مردم را تهديد كند، اما ساكنان برخي از محلات كوالالامپور در مجموع در ارتباط با ضرردهي اينگونه تجهيزات ترس دارند و علاقمند نيستند اين تجهيزات در نزديكي محل اقامت آنها نصب شود.
اين در حالي است كه بررسي ها و تحقيقات كميسيون چند رسانه اي مالزي نشان ميدهد كه علت عمده عدم رضايت و ترس ساكنان اين محلات به عدم اطلاعات كافي آن ها در زمينه فناوري، تشعشعات و انواع امواج راديويي و نحوه عملكرد اين آنتن ها برميگردد.
نصب تجهيزات آنتن هاي BTS در مالزي، پس از كسب مجوزهاي دولتي، نيازمند پرداخت ماهيانه حدود دو هزار رينگيت (حدود550 دلار) به صاحب ملك است كه البته اين رقم بستگي به نوع و قدرت تجهيزات نصب شده دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

37251