۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

حضور شرکت های خارجی شرایط مناسبی برای رقابت فراهم میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی فناپ، فرهنگ فرزان، مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ، لغو تحریم ها و باز شدن فضای فعالیت شرکتهای خارجی را علیرغم تمامی چالشها و ریسکها، فرصتی برای شرکت های فعال پرداخت میداند، چون که حضور شرکت های خارجی شرایط مناسبی را برای رقابت فراهم میکند، رقابتی که هم رشد شرکت های داخلی را در پیش دارد و هم نفع مردم به عنوان مشتری نهایی را بیش از پیش تضمین میکند.
وی گفت: برداشته شدن تحریم ها و تاثیر آن بر حوزه پرداخت الکترونیکی، از دو منظر پرداختن به این صنعت به ذات خود و به طور مستقیم و پرداختن به آن به عنوان زیرساختی در صنایع و کسب و کارهای دیگر قابل بررسی است.

سرویس های پرداختی خاص ایران در دوره تحریم راه اندازی کردیم
فرزان با اشاره به صنعت پرداخت الکترونیکی در دوره تحریم، گفت: اگرچه تحریم ها باعث عقب ماندنمان از اکوسیستم پرداختی دنیا شده اما پیشرفت هایی هم در این حوزه داشتیم، محصولات و خدمات سیستم های بانکی و پرداختی ایران در مقایسه با بسیاری کشورها، از پیچیدگی و تنوع زیادی برخوردار است، عقود اسلامی و پیاده‌سازی آن در سیستمها، مصداقی از این توانایی‌های ایجاد شده بواسطه پیچیدگی اصول و مقررات بانکی ایران است. یا به طور مثال با بررسی روشهای انتقال وجه میبینیم که به دلیل تعدد کارت‌های نقدی در ایران انتقال کارت به کارت و خدمات مشابه آن بسیار رایج است، بنابراین با نگاه پسا برجام از این توانایی‌ها باید در جهات دیگری نیز استفاده کرد.
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ استفاده از USSD را یکی دیگر از این سرویس ها دانست و بیان کرد: اگرچه در طول این سال‌ها USSD به دلیل مشکلات زیرساختی استفاده از بستر اینترنت مبتنی بر سیم کارت، برای انجام خدمات پرداختی شامل خرید شارژ، پرداخت قبض و ... به کار گرفته شده است اما در دنیا پروتکلی برای استفاده داخلی اپراتورهاست و مردم عادی اساسا اطلاعی از این سرویس ندارند.
وی ادامه داد: اگرچه این سرویس ها به مردم در انجام عملیات پرداختی کمک میکرد، اما به دلیل شرایط بسته ایران و وجود تحریم ها تنها قابل استفاده در فضای داخلی ایران بود و در جای دیگر کاربرد نداشت. لذا در حوزه پرداخت‌های موبایلی هم می بایست این تغییرات ایجاد شود که البته سرعت رشد در این حوزه در حال حاضر در کشور قابل قبول است.

نقاط قوتمان را تقویت و ضعفمان را برطرف کنیم
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ با بیان اینکه در شرایط جدید، نخستین اقدام اخذ مجوزها و استانداردهای جهانی برای فعالیت‌های بین المللی است، گفت: بدیهی است که لازمه هر گونه فعالیت در حوزه پرداخت چه در سمت صادرکنندگی و چه در پذیرندگی داشتن الزامات فنی و قانونی برای استانداردهای بین المللی است. همچنین در تولید نرم‌افزارها هم با توجه به عدم رعایت قوانین کپی رایت در ایران تغییراتی را شاهد خواهیم بود.
فرزان ویژگی های عملیاتی سیستم های مالی را مزیت رقابتی شرکت های داخلی دانست و گفت: به عنوان تامین کننده خدمات پرداخت اگر بخواهیم با شرکتی رقابت کنیم، مشکلی در این حوزه نداریم و تنها کافی است که با استفاده از خلاقیت و نوآوری، امکانات جذاب و ساده ای را به مشتری ارائه دهیم، چون که از یک طرف به بخشنامه های متعدد قانونگذاران عادت کردیم و از طرف دیگر، شاهد رقابت بانک ها و شرکت های پرداخت الکترونیکی با یکدیگر بودیم.
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ ضعف را در ویژگی های غیرعملیاتی سیستم های مالی دانست و بیان کرد: هنوز محصولات و خدماتمان به لحاظ دسترس پذیری، کارایی و امنیت در مقایسه با محصولات و خدمات بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی ضعف دارند و در شرایط پسابرجام برای فعالیت در عرصه‌های بین المللی و یا حتی ارائه خدمات به مشتریان غیر ایرانی در داخل ایران که در کشور خود خدماتی با کیفیت دارند، باید بهبودهای جدی در این حوزه داشته باشیم.
وی گفت: نیروی انسانی یکی دیگر از چالش های شرکت های ایرانی در دوره جدید است، چون که کار در شرکت های خارجی جذابیت زیادی برای نیروهای کار ایرانی دارد. شرکت‌های ایرانی در این زمینه شرکت‌های خارجی را رقیب کسب و کاری خود میدانند و باید به مشوق‌های لازم فکر کنند.

فرایندهای بازاریابی خدمات پرداختمان به تحول نیاز دارد
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ در توضیح بازاریابی خدمات پرداخت بیان کرد: اگرچه بازاریابی صنعت پرداخت به دلیل قابل لمس نبودن خدمت ارائه شده، با دیگر صنایع کمی متفاوت است اما یک مزیت دارد و آن این است که مردم به این خدمات نیاز دارند، یعنی میخواهند پولی پرداخت کنند و خریدی انجام دهند. میتوانیم با نوآوری نیازهای جدیدی برای مردم ایجاد کنیم و با طراحی سیستم‌هایی، به آن نیازها پاسخ دهیم.
فرزان در ادامه افزود: ما در بازاریابی و فروش در داخل ایران به دلیل ایرانی بودنمان میتوانیم مزیت‌های جدی نسبت به رقبا داشته باشیم و اساسا به همین دلیل هم هست که یکی از مدل‌های جدی فعالیت پسابرجام برای شرکت‌های ایرانی، شراکت و فعالیت مشترک با شرکت‌های مطرح در دنیا است. اما به طور کلی به نظر میرسد در حوزه ارائه خدمات، نحوه تعامل، عقد قرارداد و سپس ارائه خدمات پس از فروش باید به صورت جدی در این شرایط کار کرد و تجربه بدست آورد.
وی افزود: مزیت رقابتی شرکت های ایرانی در عرصه پرداخت، داشتن تفاوت با شرکت های خارجی در ارائه خدمات نیست، بلکه در خلق موقعیت های جدید است.

لایه سرویس فرصتی برای فعالیت بین المللی شرکت های ایرانی است
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی در خصوص نحوه فعالیت شرکت های ایرانی در خارج از مرزهای ایران گفت: کشورهای منطقه، ایرانیان مقیم خارج از کشور و گردشگران خارجی نقاط تمرکز برای ارائه خدمات پرداختی از سوی شرکت های ایرانی است، چون که در بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل ناامنی تاکنون کشوری ورود نکرده است، همچنین تعداد زیادی از ایرانیان در خارج از کشور هستند و هر ساله گردشگران زیادی به ایران وارد میشوند. بنابراین ارائه سرویس در داخل مرزهای ایران به شهروندان خارجی، در خارج از مرزهای ایران به ایرانی ها و شهروندان خارجی فضاهای خالی برای ادامه فعالیت است.
وی با بیان اینکه حوزه پرداخت را میتوان به لحاظ فنی به سه دسته زیرساخت، پلتفرم و سرویس لایه بندی کرد، افزود: با توجه به شرایط موجود، معتقد هستم بیشترین فرصت برای فعالیت بین المللی شرکت های ایرانی در لایه سرویس است.

پرداخت اکترونیکی زیرساختی برای دیگر کسب و کارها است
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ اظهار داشت: افزایش خدمات و محصولات در حوزه پرداخت الکترونیکی میتواند به صورت جدی تجارت بین المللی در ایران را متحول و تسهیل کند و امکانات قابل توجهی را در اختیار تجار اعم از ایرانی و غیر ایرانی قرار دهد.
وی افزود: صنعت توریسم یکی دیگر از این موارد است. انگیزه و علاقه شرکت‌ها و موسسات ایرانی و خارجی برای فعالیت در ایران و جذب توریست نقش جدی شرکت‌های پرداخت در این حوزه را نشان میدهد.

شبکه بومی پرداخت را باید حفظ کرد
فرزان در پاسخ به این سوال که در دوره جدید، چه اتفاقی برای شبکه پرداخت بومی می افتد، گفت: در این زمینه بانک مرکزی باید به نحوی با شرکت های خارجی تعامل و قانون گذاری کند که شبکه بومی پرداخت حفظ شود، اما شانس بزرگی که شرکت های فعال پرداخت دارند این است که این شبکه نقاط قوت خود را در رقابت با شبکه هایی نظیر ویزا، مسترکارت، پی پل و امثالهم دارد.
وی علتش را چنین بیان کرد: تمامی شبکه های پرداختی بین المللی مانند ویزا، مسترکارت، پی پل و ... نسبت به شبکه های داخلی از کارمزد بالایی برخوردار هستند، در صورتی که دارندگان کارت و پذیرندگان در ایران به ازای خدمات دریافتی، اساسا کارمزدی پرداخت نمیکنند. بنابراین معتقد هستم در چند سال آینده، شبکه بومی را برای پرداخت های داخلی و کارت هایی همچون مستر، ویزا و ... را برای استفاده در خارج از ایران خواهیم داشت.
مدیر توسعه کسب و کار پرداخت الکترونیکی فناپ در پایان گفت: در اوضاع کنونی هم بازیگران و هم قانونگذار باید ایفای نقش کنند، از یک سو دولت بایستی از جریانات داخلی حمایت کند، چون که تا به امروز سیستم های قدرتمند و رقابت پذیری توسط شرکت های داخلی ایجاد شده است، از سوی دیگر، شرکت های داخلی خود باید صاحب فکر باشند، یعنی با رقبای خارجی وارد تعامل شوند و در قالب های گوناگون همچون شریک تجاری فعالیت خود را با آنها ادامه دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

11840