۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

ابتکار:‌ توسعه سبز لازمه توسعه در دوران پسابرجام / ICT محور اقتصاد خلاق

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت ارتباطات، گفت:‌طی 29 ماهی که از فعالیت دولت یازدهم میگذرد فعالیت‌های متعددی میان سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات پیگیری شده که از جمله آنها میتوان به بحث هوشمند‌سازی پایش مناطق، دولت الکترونیک در زمینه تدوین سیاست‌های مدیریت پسماند‌های الکترونیک، پایش امواج الکترومغناتیسم و... اشاره کرد.
وی همچنین متذکر شد: اکنون درباره محیط زیست یک آگاهی جهانی ایجاد شده و از این‌رو در نیمه دوم سال 2015 اجلاس جهانی اهداف توسعه پایدار برگزار میشود.
رئیس سازمان محیط زیست بابیان اینکه براساس قانون اساسی و برمبنای تعالیم دینی ، حفظ محیط زیست،‌ یک وظیفه همگانی است گفت:‌ باید توجه داشته باشیم که توسعه و رشد پایدار اشتغال، بهداشت و مسائلی از این دست، نباید به قیمت تخریب و نابودی کره زمین انجام شود.
ابتکار در ادامه با تاکید بر نقش مهم صنعت ICT در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی عنوان کرد: سال گذشته توافق جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شد و در ایران هم ما تلاش داریم دراین زمینه اقداماتی را انجام داده تا سطح این گازها را به چهار درصد برسانیم. برهمین اساس صنعت ICT میتواند کمک بسزایی به تحقق این اهداف کند.
وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلی نظام که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده گفت: برهمین اساس نشست‌های مختلفی با روسای قوای مختلف داشتیم تا همکاری‌های فراقوه‌ای افزایش پیدا کند، چون که اکنون علاوه بر تاکید رهبری،  دولت نیز در زمینه‌ محیط زیست اهتمام دارد.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین تاکید کرد: اکنون به هر دلیل نباید برای رشد اقتصادی روی محیط زیست و طبیعت حساب بازکرد، چون که طبیعت ایران دیگر تحمل رشدی که با تخریب همراه باشد را ندارد و ما ظرفیت استفاده از منابع طبیعی را گذراندیم و لازم است توسعه در دوران پسابرجام هم به شکل توسعه سبز باشد.
ابتکار همچنین با اشاره به اینکه  ICT  محور اقتصاد خلاق است، ادامه داد:‌ رشد انفجاری مصرف کالاهای الکترونیک طی سال‌های قبل صورت گرفته، اما برای مدیریت پسماندهای این بخش، نیازمند اقدامات لازم هستیم.
وی در ادامه با تاکید بر نقش ICT در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی افزود:‌ برای کاهش این آلودگی‌ها حتی تلاش داریم بتوانیم در سال آینده از این صنعت در مواردی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها بهره‌ بگیریم، البته بحث‌هایی مانند گرد ‌و غبار هم وجود دارد که حساس‌تر هستند، اما به هرحال ایجاد مرکزی برای پالایش این موارد بسیار مهم است و ما تلاش داریم که برخی مناطق پایش هوشمند را آغاز کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

96353