۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

کنکور ۹۵: «درخشش روستاییان» «بازگشت تهرانی‌ها» «تداوم موفقیت نابینایان»

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، کاظم قلم چی، متولی بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) در همایش تجلیل از نخبگان و رتبه های برتر کنکور سراسری 95 در سخنانی گفت: اخیرا پژوهش جهانی مهمی در رابطه با مهم ترین استراتژی های آموزشی برای دانش آموزان صورت گرفته است.
از جمله استراتژیهایی که میتوان از آنها نام برد کاهش جمعیت کلاس ها و تفکیک دانش آموزان است که هر دوی آنها نتیجه منفی به دنبال دارد.
وی با اشاره به یکی از دانش‌آموزان نابینا که در کنکور سال 95 موفق به کسب رتبه 51 شده است؛ گفت: این دانش‌آموز در یک مدرسه معمولی درس می‌خواند اما در ابتدای کار خیلی‌ها به به مدیر مدرسه خرده گرفتند که وجود این دانش‌آموز در کلاس موجب کند شدن روند یادگیری و پیشرفت سایر دانش‌آموزان می‌شود.
اما مدیر مدرسه ضمن مخالفت با این ادعاها تأکید کرد که این دانش‌آموز باید در همین مدرسه به تحصیل ادامه دهد. نهایتا وی موفق شد تا بهترین رتبه کنکور را در بین تمام فارغ‌التحصیلان آن مدرسه کسب کند.
وی افزود: استراتژی اول در این رتبه بندی که مؤثرترین آن هم بشمار میرود، بازخورد مثبت به دانش آموزان (feedback to pupils)  است.
کاظم قلم چی به برگزاری منظم آزمون های کانون فرهنگی آموزش اشاره کرد و گفت: دانش آموزان سالانه در 26 آزمون شرکت میکنند و این نشان میدهد که بازخورد منظم بسیار مفید است. اکنون دانش‌آموزانی دعوت شده اند که به‌طور منظم حداقل در 10 آزمون شرکت کرده بودند.
وی در ادامه گفت: دومین استراتژی در این رتبه بندی بحث فرا شناختی (Meta Cognitive) است یعنی اینکه دانش آموز بتواند درباره روش های یادگیری خودش به طور واضح و شفاف بیاندیشد.
کاظم قلم چی در توضیح این مطلب چنین گفت: شغل‌هایی مانند پدر و مادر و یا دبیر بودن چیزی نیست که کسی برای آن‌ها به دانشگاه برود بلکه هر فرد با توجه به محیطی که در آن بزرگ شده و تحت‌تأثیر شرایطی که در آن قرار داشته این‌گونه مهارت‌ها را کسب می‌کند.
اما ما در همین کنکور سال 95؛ دانش‌آموزان روستایی داشته‌ایم که با وجود تمام سختی‌ها و مشقات موجود موفق به کسب رتبه‌های تک رقمی شده‌اند و این نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر شفاف اندیشیده‌اند.
این مسئله نشان می‌دهد که والدین این دانش‌آموزان؛ آن‌ها را با استراتژی تربیت کرده‌اند.
وی هم‌چنین گفت: نفر اول منطقه ۲ کشور در رشته تجربی از تربت حیدریه است. پدر وی بنا است و با اختصاص یک اتاق انحصاری برای درس خواندن به وی کمک کرده است.
این‌ها همه نمونه‌ای از شفاف اندیشیدن یا همان مبحث فراشناختی است. این بحث به‌تازگی مطرح شده است. کسانی موفق می‌شوند که زیاد تلاش کنند و فکر شفاف داشته باشند.
متولی بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) در ادامه افزود: یکی دیگر از بحث هایی که با جدیت در بنیاد دنبال می شود بحث عدالت آموزشی است. موفقیت چشم گیر دانش آموزان روستایی و دانش آموزان نابینا از موفقیت های بنیاد است.
وی در خصوص نتایج کنکور ۹۵ گفت: کنکور امسال را باید درخشش روستاییان؛ بازگشت تهرانی‌ها و تداوم موفقیت نابینایان دانست.
کاظم قلم‌چی به عملکرد مناسب تهرانی‌ها و هم‌چنین پسرها در آزمون 95 اشاره کرد و با کنایه گفت: این نشان می‌دهد که پسران سرانجام تصمیم گرفتند تا خوب درس بخوانند.
حالا باید دید که این روند در سال‌های آینده ادامه پیدا می‌کند یا این‌که فقط یک جرقه بوده است.
او از تاب‌آوری به‌عنوان مبحثی مهم نام برد و گفت: ایده جدیدی به‌نام تاب‌آوری در طی چند سال اخیر مطرح شده است؛ یعنی این‌که باید در برابر مشکلات صبور بود و شکست نخورد.
وی در پایان گفت: خوشحال هستیم که توانسته ایم در حوزه توسعه علم و دانش و عدالت آموزشی به نوبه خود تأثیر خوبی داشته باشیم.
به گزارش شبکه خبری آی سی تی پرس، همایش علمی نخبگان و جشن تجلیل از رتبه های تک رقمی و برتر کنکور سراسری 95 روز یکشنبه 7 شهریور در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما به همت بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) با حضور مسئولان و اساتید دانشگاهی، خیرین مدرسه ساز کشور و برخی چهره های ماندگار، برگزار شد.
در این مراسم تعداد 117 دانش آموز از استان های مختلف شرکت داشتند. پدیده جدیدی که در جشن امسال اتفاق افتاد درخشش روستاییان، بازگشت تهرانی ها و تداوم موفقیت نابینایان بود.هشت نفر از دانش آموزان، رتبه های برتر و رتبه های تک رقمی سال جاری از روستاییان بودند.
همچنین 14 دانش آموز نابینا و کم بینا و دارای معلولیت های جسمانی و حرکتی در این جمع حضور داشتند. این دانش آموزان با دانش آموزان منطقه 3 رقابت کردند و خوشبختانه موفق شدند تا رتبه های زیر هزار را کسب کنند.تهرانی ها بعد از چند سال کم فروغ، امسال توانستند مجددا رتبه های برتر کشوری را به دست آورند و دوباره به جایگاه خود بازگردند.
همچنین امسال 80 درصد رتبه های برتر مربوط به پسرها بود که این اتفاق بعد از چندین سال رخ می دهد. سال گذشته این تعداد فقط 50 درصد بود اما امسال به طرز شگفت انگیزی پسرها موفق شدند گوی سبقت را از دختران بربایند.

نظرات : 0

ثبت نظر

18787