۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

سرشماری اینترنتی نخستین اقدام بر بستر شبکه ملی اطلاعات بود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، محمود واعظی با بیان اینکه حداکثر 10 دقیقه برای شرکت در سرشماری اینترنتی 95 لازم است، گفت: یکی از شاخص های توسعه یافتگی این است که مردم چگونه از ابزار الکترونیکی برای انجام امور خود استفاده می کنند. اگر بتوانیم خوب کار کنیم و مردم را تشویق کنیم تا از رکورد مشارکت 35درصدی مردم که از آن کشور ژاپن است، عبور کنیم، شاهد اثرات بین المللی این اقدام خواهیم بود و نگاه به مردم و جامعه ایرانی در دنیا تغییر می کند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مشارکت حدود 20 درصدی مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن اینترنتی 95 گفت: در روزهای ابتدایی یا مردم مطلع نبودند یا خیلی به سیستم اطمینان وجود نداشت؛ اما به مرور زمان آمار نشان می دهد که شیب مشارکت مردمی در این طرح حالت صعودی خوبی پیدا کرده است؛ بدین معنی که مردم به سیستم طراحی شده مرکز آمار اعتماد کرده اند. 
وی با بیان بازدید خود از مراحل فنی انجام سرشماری افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته همه مراحل به صورت شفاف انجام می شود به طوری که می توان در اقصی نقاط کشور روند بر سرشماری نظارت کرد.
 استقبال ضعیف کلان شهرها
واعظی گفت: در چند روز گذشته شیب مشارکت مردمی بسیار خوب بوده است و امیدواریم مردم کلان شهرها که مشغله بیشتری دارند نیز در چند روز باقیمانده در این طرح مشارکت بهتری داشته باشند؛ چراکه برخلاف انتظار شهرهای کوچک تر زودتر وارد میدان شدند و مشارکت بهتری را در سرشماری داشته اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان شهرهایی که مشارکت کمتری در طرح سرشماری داشتند، گفت: کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، اهواز، قم و اهواز رتبه پایین تری نسبت به دیگر شهرها در مشارکت مردمی داشتند. 
وی مهم ترین مشوق برای مشارکت مردمی را انجام یک کار ملی دانست و افزود: به دلیل اینکه سرشماری امسال برای نخستین بار است که به صورت اینترنتی صورت می گیرد مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده است تا شیرینی این نخستین اقدام باشد.
واعظی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مرکز آمار برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است، گفت: در روزهای اول با توجه به امکاناتی که تهیه شده بود، انتظاری که داشتیم برآورده نشد؛ اما با کار خوبی که صداوسیما کرد و گزارش های خوبی که مرکز آمار ارایه می دادند از هفته گذشته این اطمینان و اعتماد در میان مردم به وجود آمد چراکه این کار نخست آسایش و آرامش مردم را در نظر گرفته است.
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آمار در دو سه روز گذشته فوق العاده بوده است، گفت: مشارکت مردمی به ویژه در استان های مختلفی که جمعیت کمتری دارند، پررنگ تر بوده است و مردم کلانشهرها باید بیشتر توجه کنند که این کار زودتر انجام شود. 
 سرشماری نخستین اقدام شبکه ملی اطلاعات
وی با بیان اینکه جا دارد هم از مردم و مسوولانی که سیستم خوبی را برای انجام سرشماری اینترنتی فراهم کردند تشکر و قدردانی شود، افزود: از زمان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در حقیقت این نخستین اقدام ملی است که بستر شبکه ملی اطلاعات را در اختیار مرکز آمار قرار دادیم تا از هر نوع آسیبی که می تواند از بیرون کشور روند انجام سرشماری را با اخلال روبه رو کند، جلوگیری شود. 
واعظی با بیان همکاری نزدیک مسوولان فنی مرکز آمار با سازمان فناوری اطلاعات گفت: نتیجه این همکاری نزدیک این بوده که سیستم تا امروز با هیچ آسیبی مواجه نشده و از سوی دیگر مردم نیز هیچ مشکلی برای مشارکت نداشتند و پهنای باند در نظر گرفته شده به اندازه ای بوده که اگر چند برابر مشارکت کنونی نیز رخ دهد، مشکلی برای سیستم وجود ندارد.
  قول ارایه جایزه
واعظی درباره یکی از مشوق های شرکت مردم در سرشماری که ارایه پهنای باند اینترنت بود، توضیح داد: در ابتدا پیشنهاد اختصاص یک گیگابیت پهنای باند برای کسانی بود که در سرشماری شرکت کرده بودند که برای انجام آن با همه مبادی ذی ربط و ارایه دهندگان اینترنت به مردم صحبت کردیم و ازآنجاکه سرشماری یک اقدام ملی است، همه آنها موافقت کردند تا این پیشنهاد اجرایی شود. ضمن اینکه در ادامه رییس مرکز آمار ایران پیشنهاد افزایش پهنای باند تشویقی به دو گیگابیت بر ثانیه را دادند که از سوی شرکت هایی که آن را امضا کرده اند، تعهد اجرای آن را می دهم. 
 نمره 19 به شبکه ملی اطلاعات
رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در جریان این بازدید نمره شبکه ملی اطلاعات را در برگزاری طرح اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن بسیار خوب دانست و گفت: جزییات اطلاعات مردم ثبت شده از اقصی نقاط کشور نشان دهنده گستردگی و در دسترس قرارگرفتن آن دارد.
نصرالله حهانگرد گفت: مهم ترین انتظاری که از شبکه ملی می رود، گستردگی و پوشا بودن آن در سراسر کشور است. ضمن اینکه در دسترس قرار گرفتن این ارتباط در اقصی نقاط کشور، پایداری، توانمندی در ارایه سرویس های مردم نهاد از دیگر انتظارات شبکه ملی اطلاعات به شمار می رود. 
وی با بیان خدمات شبکه ملی اطلاعات برای برگزاری اینترنتی سرشماری در سال جاری افزود: در فرآیند سرشماری جزییات اطلاعات ثبت شده مردم نشان از گستردگی و دسترسی کامل آن دارد؛ چراکه در گزارش ها مشخص است که اطلاعات مردم از همه شهرها و روستاهای کوچک در سیستم ثبت شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر آن در شبکه ملی اطلاعات امکان برقراری پوشش ها ی امنیتی برای سرویس های ویژه به صورت یکپارچه فراهم است، به طوری که در سرشماری اخیر دسترسی سامانه به خارج از کشور بسته شد. 
جهانگرد از دیگر خصوصیات شبکه ملی اطلاعات که در سرشماری اخیر نیز به کار گرفته شد، به رصد رفتارهای هک بین المللی و کنترل آن پرداخت و گفت: بر همین اساس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اجرای شبکه ملی اطلاعات اهتمام ویژه ای داشت.
رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره نمره ای که شبکه ملی اطلاعات در نخستین اقدام ملی انجام شده در بستر آن گفت: به نظرم شبکه ملی اطلاعات در اجرای این طرح نمره بسیار خوبی بگیرد و شاید اگر بخواهیم عددی ذکر کنیم، نمره آن را 18.5 یا 19 میدهیم. 

نظرات : 0

ثبت نظر

66630