۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

نخستین سامانه ارسال رمز یکبار مصرفی صوتی ایران آغاز بکار کرد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS، سید محمد حسین کاظمی معاون مهندسی و عضو هیئت مدیره گروه آفتاب درباره‌ی رمز یکبار مصرف (OTP) اعلام کرد: پیش از این در امور بانکی کشور برای احراز هویت از رمز یکبار مصرف استفاده شده است. 
احراز هویت هم اکنون در دنیا به صورت یک، دو و سه عامله استفاده می‌شود که در احراز هویت‌های دو و سه عامله از انواع OTPها استفاده می‌شود.

 


کاظمی ادامه داد: هارد کپی، دستگاه تولید توکن، رمز یکبار مصرف پیامکی و رمز یکبار مصرف صوتی انواع OTP هستند که در سال‌های اخیر از آن در جهان و ایران استفاده شده است. به غیر از هارد کپی که سیستم قدیمی و امنیت کم تر از بقیه بوده، دستگاه توکن و رمز یکبار مصرف نیز ایراداتی از جمله در دسترس نبودن دستگاه توکن، گم شدن این دستگاه، قطع بودن سرویس پیامک، تاخیر در دریافت پیامک و غیره دارند.
معاون مهندسی گروه آفتاب در مورد سرویس رمز یکبار مصرف صوتی زمانک گفت: چون صوت حساس است و به سرعت به کاربران تحویل داده می‌شود ما این سرویس را برای احراز هویت بانک‌ها، مؤسسات و اپلیکیشن‌های ایرانی مانند دیگر نقاط دنیا و سرویس‌هایی چون گوگل، لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی، راه اندازی کردیم.

 


او افزود: دلیلی ندارد که بگوییم OTP صوتی، جایگزین دیگر راه‌های OTP است؛ اما شرکت‌ها و نهادهایی هستند که احراز هویت کاربران برای‌شان اهمیت بالایی دارد و کاربران‌شان باید از طریق OTP و در کوتاهترین و امن‌ترین زمان احراز هویت شوند و رمز در اختیارشان قرار بگیرند. این ابزار برای‌ آنها بسیار مفید و کاربردی است.
کاظمی اعلام کرد: در حال حاضر ما با مخابرات، همراه اول، ایرانسل و رایتل برای ارسال رمز یکبار مصرف صوتی همکاری داریم و این سرویس با وجود ۳ دیتا سنتر از ۱۷ مهرماه آغاز به کار کرده است. وزارت بهداشت در حال حاضر یکی از مشتریان این سرویس است و برای استفاده از این سرویس با فیلم‌نت، پلان و یکی از بانک‌ها مذاکره شده است. 

 


در سرویس‌های شیپور و چارتر ۷۲۴ نیز این سرویسOTP استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند مراکزی که در آن از این سرویس استفاده می‌شود را در آدرس اینترنتی zamanak.ir/otp مشاهده کنند.
عضو هیات مدیره گروه آفتاب در پاسخ به یکی از خبرنگاران با اشاره به فارسی بودن سرویس گفت: در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ارائه این خدمت به سرویس‌‌دهندگان جهانی که با کاربران ایرانی سر و کار دارند، هستیم. 
با توجه به اینکه شرکت ما دانش بنیان است و مجموعه شرکت‌های دانش بیان در صادرات حمایت می‌شوند، پشتوانه خوبی نیز برای این کار داریم. البته برای مذاکره با شرکت‌های جهانی مشکلات قانونی تحریم در برخی از کشورها وجود دارد و این موضوع مذاکرات ما را در برخی موارد با مشکل روبرو می‌کند.
کاظمی در ادامه گفت: دو شرکت خارجی در حال مذاکره با ما هستند تا بتوانیم این سرویس را که آنها به زبان انگلیسی در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند، با زبان فارسی به کاربرانشان و در داخل کشور ارا‌ئه دهیم. قطعاً با توجه به کاهش هزینه، صرفه اقتصادی و بومی شدن زبان کاربر، همکاری با OTP زمانک برای آنها می‌ارزد.
به گفته معاون مهندسی گروه آفتاب، هزینه رمزیکبار مصرف صوتی به عهده شرکت‌ها و نهادها خواهند بود و برای کاربران هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. قیمت هر پیام صوتی رمز یکبار مصرف تک یا خرد فروشی ۵۹۵ ریال است که در قرارداد با شرکت‌ها و به صورت عمده قیمت آن کاهش می‌یابد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

14375