۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

آیا فضای مجازی برای بچه‌ها مفید است؟

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، تحقیقات جدید منتشر شده نشان می‌دهد که کودکان با اتصال به فضای مجازی از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند و با یادگیری آنلاین و به اشتراک گذاری مطالب مفید چه چیزهایی یاد می‌گیرند. ما به عنوان والدین باید بدانیم که بچه‌ها به نوبه خود حق استفاده سالم از دنیای مجازی را دارند و این وظیفه ماست که نکات مثبت دنیای دیجیتال را تقویت کنیم و با آموزش به بچه‌ها، امکانات این فضا را به صورت کاملا امن در اختیار بچه‌ها قرار دهیم. به عنوان مثال چند نمونه از فواید شبکه‌های اجتماعی را عنوان می‌کنیم:

     ۱-کودک می‌تواند تقویت روابط دوستانه خود را یاد بگیرد. تحقیقات جدید ثابت کرده است که استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند هنگام دوست‌یابی به کمک آنها بیاید و همچنین در نگهداری دوستان نیز کمک کننده است.

     ۲-نوعی از احساس تعلق در کودک ایجاد می‌کند. تحقیقی که در دانشگاه Griffith انجام شده است نشان می‌دهد که نوجوانان امروزی، دوستان بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند و کمتر از تنهایی در دوران نوجوانی رنج می‌برند. استفاده از شبکه‌های احتماعی در حقیقت به اجتماعی شدن خصوصیات کودک کمک می‌کند و علاوه بر این نحوه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را نیز می‌آموزند.

     ۳-هنگام درماندگی می‌تواند کمک دهنده خوبی باشد. در بیشتر شبکه‌های اجتماعی افرادی وجود دارند که در صورت مواجه با کودکان و نوجوانان درمانده که علامت‌های خطر را از خود بروز می‌دهند، به کمک آنها می‌آیند. این اتفاق دقیقا در فرومی در سایت Reddit افتاد و تمام کاربران آنلاین در کنفرانس صوتی شرکت کردند تا نوجوانی که اعلام کرده بود قصد خودکشی دارد را از تصمیم خود منصرف کنند.

     ۴-شبکه‌های اجتماعی به بچه‌ها کمک می‌کند تا خود را بیان کنند. به عقیه روانشناسان، کودکان ونوجوانان احتیاج دارند تا خود را نشان داده و ابراز وجود کنند. تکنولوژی دیجیتال در این امر به کمک کودکان می‌آید تا عقاید و هنرهای خود را به اشتراک بگذارند و حتی در بسیاری از کارها با یکدیگر شریک شوند. شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جایگاه فوق العاده‌ای برای عرضه و نشان داده شدن هنرهای کودک شما باشد.

     ۵-شبکه‌های اجتماعی بچه‌ها را تشویق به کارهای مثبت می‌کند. شبکه‌های قانونی اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر می‌تواند نوجوان را در معرض وقایع و اتفاقات مهم قرار دهد و با دیگر مردم دنیا مرتبط کند. کودکان نیز درمی‌یابند که تا چه اندازه جایگاه مهمی دارند و مثلا در پروژه‌های کمک دهنده جمعی و یاری رسانی می‌توانند تاثیر مثبتی در سرنوشت خود و دیگر افراد دنیا داشته باشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

36350