۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

 


آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 8مه 2017) در جهان فناوری نوین است:


 

 

تهیه تصاویر سه بعدی واضح با استفاده از اسکنر مادون قرمز جدید

یک موسسه تحقیقاتی در آلمان از اسکنری جدید رونمایی کرد که برای اسکن باکیفیت اشیا و اشخاص، از پرتوهای مادون قرمز استفاده می‌کند و قادر است در هر ثانیه تا 36 تصویر سه‌بعدی تهیه کند.


 

 

واحد پیکسل گوگل یتیم شد
فاستر زمانی که در آمازون بود، مسئول توسعه اسپیکر هوشمند «اکو» و تبلت کیندل بود و قبل از آن نیز در اپل و آی.بی.ام کارکرده بود. دیوید فاستر پس از ۶ ماه مدیریت بر واحد پیکسل گوگل، این کمپانی را ترک کرد. قائم‌مقام توسعه محصولات سخت‌افزاری ۶ ماهی بود از آمازون به گوگل آمده بود و مسئول توسعه گوگل پیکسل و همچنین اسپیکر خانگی شده بود.


 

 

 

رونمایی لپ‌تاپ جدید مایکروسافت در نیویورک
پانوس پانای، قائم مقام شرکت مایکروسافت، طی مراسمی در نیویورک از لپ‌تاپ جدید این شرکت رونمایی کرد.این فناوری "سرفیس لپ‌تاپ" نام گرفته است.باتری این لپ‌تاپ می‌تواند 14.5 ساعت بدون شارژ مجدد عمل کند و بلندگوهای آن زیر صفحه کلید جاسازی شده‌اند.وزن لپ‌تاپ 1.2 کیلوگرم و ضخامت آن 47.14 میلی‌متر در ضخیم‌ترین قسمت و 9.9 میلی‌متر در باریک‌ترین قسمت است.سرفیس لپ‌تاپ در چهار رنگ پلاتینیوم، آبی کبالت، آبی کبود و طلایی عرضه خواهد شد و به نظر می‌رسد رقیبی برای کروم‌بوک‌ گوگل خواهد بود.



 

 

ویندوز 10 اس و لپ‌تاپ‌های جدید مبتنی بر آن معرفی شدند
شرکت مایکروسافت به تازگی در کنفرانس اختصاصی Microsoft EDU از نسخه سبک سیستم‌عامل ویندوز 10 با نام رسمی ویندوز 10 اس (Windows 10S) و لپ‌تاپ‌های جدید مبتنی بر آن با قیمت 188 دلاری رونمایی کرد. در کنار این سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های جدید مبتنی بر این سیستم‌عامل مایکروسافت هم با قیمت مناسب به منظور رقابت با کروم‌بوک‌ها معرفی شدند. دراین سیستم‌عامل اپلیکیشن‌های سندباکس (Sandboxed Apps) اجرا می‌شوند. 

 

 

رشد بافت داخلی گوش ازسلولهای بنیادی انسان
محققان آمریکایی موفق به رشد بافت داخلی گوش از سلول های بنیادی انسان شدند؛ دستاوردی که می تواند به روش های جدید برای درمان ناشنوایی و اختلالات تعادلی منجر شود.محققان با کشت سلول های بنیادی به شیوه سه بعدی و آغشته کردن آنها به مولکول های خاص علامت دهنده، موفق شدند سلول ها را در فرآیندهای اصلی دخیل در تکامل گوش داخلی انسان، هدایت کنند.


 

 

سریع‌ترین دوربین جهان: 5 تریلیون فریم در ثانیه
متخصصان دانشگاه Lund در این کشور دوربینی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با سرعت اعجاب آور 5 تریلیون فریم در ثانیه عکاسی کند با این سرعت این دوربین میتواند وقایعی که در کمتر از 22 دهم تریلیون ثانیه رخ می‌دهند را ثبت کند. سریع‌ترین رقیب این دوربین بسیار عقب‌تر از آن است و بالاترین سرعت ثبت شده برای آن 100 هزار فریم در ثانیه است. نام این دوربین FRAME است.


 

 

اچ‌تی‌سی یو 11 به رم 6 گیگابایتی و نمایشگر QHD مجهز می‌شود
به تازگی شاهد فاش‌ شدن تمام مشخصان فنی مهم و اصلی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی یوی 11 (HTC U 11) بودیم. ظاهرا پرچمدار بعدی اچ‌تی‌سی با تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام، نمایشگر QHD و رم 6 گیگابایتی در روز شانزدهم ماه می معرفی می‌شود.


 

 

 

ارائه سرویس فیبر نوری به منازل توسط مخابرات ایران
 از این پس مشترکان می‌توانند با انتخاب بسته مورد نظر خود که هر کدام دارای سرعت و حجم متفاوت است، از اینترنت با سرعت و کیفیت بالا بهره ببرند. تانوما (تار نوری مخابرات ایران) به معنی «فیبرنوری تا ساختمان/خانه» است. این سرویس به تکنولوژی جدیدی اطلاق می‌شود که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات تا ساختمان و یا محل مشتری بهره می‌برد و می‌توان سرویس‌های گوناگونی از جمله تلفن، اینترنت، سرویس‌های چندرسانه‌ای و دیگر سرویس‌های بر بستر دیتا را با سرعت و کیفیتی بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد.  

 

 

 

 

گلکسی اس 8 و 8 پلاس در ایران رونمایی شدند
 جدیدترین پرچمداران سامسونگ برای اولین بار در تاریخ نهم فروردین ماه در نیویورک رونمایی شد. در سالن برج میلاد گلکسی اس8 و گلکسی اس 8 ‍پلاس برای کاربران ایرانی نیز رونمایی شد.

 

 

آغاز به کار بزرگترین لیزر اشعه ایکس جهان

طولانی‌ترین تونل تولید لیزر اشعه ایکس با طول 3.4 کیلومتر در هامبورگ آلمان فعالیت خود را آغاز کرد.این لیزر که از ماه سپتامبر سال 2016 افتتاح شده، امواج اشعه ایکس را با طول موج 0.8 نانومتر و سرعت یک پالس بر ثانیه می‌تاباند و با افزایش کارکرد صحیح این سرعت به 27 هزار پالس بر ثانیه می‌رسد. بیشترین سرعتی که پیش از این ممکن بوده چیزی در حدود 120 پالس بر ثانیه است.

 

 

محققان ایرانی دست مصنوعی دوربین دار ساختند

متخصصان رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه نیوکاسل زیر نظر محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت یک دست مصنوعی دوربین‌دار شدند.این وسیله که نسل جدیدی از لوازم توان‌بخشی به حساب می‌آید و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و دوربین هوشمند، کاربر می‌تواند بدون کار کردن آگاهانه با آن لوازم را بردارد.
 

 

 

ساخت نخستین واحد حافظه شیمیایی تک‌بیتی دنیا
دانشمندان لهستانی موفق به ساخت نخستین واحد حافظه شیمیایی تک‌بیتی دنیا موسوم به "چیت" شدند.در علم رایانه‌های کلاسیک، اطلاعات در بیت و در علم رایانه کوانتومی، اطلاعات در بیت‌های کوانتومی یا کوبیت‌ها ذخیره می‌شود.دانشمندان «موسسه شیمی فیزیک» آکادمی علوم لهستان به تازگی ثابت کردهاند شیمی هم می‌تواند اساسی مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات باشد.بیت شیمیایی جدید آنها موسوم به "چیت" (chit)، آرایه‌ای ساده متشکل از سه قطره کوچک است که در تماس با هم قرار دارند و در آنها واکنش‌های نوسانی رخ می‌دهد.

 

 

 

رونمایی جک دورسی از کارت خرید

ماه گذشته "جک دورسی" مدیرعامل کمپانی "Square" از کارت اعتباری مختص اپلیکیشن "Cash" این شرکت رونمایی کرد.

حال به نظر می‌رسد از امروز کابران این سرویس انتقال وجه آنلاین می‌توانند برای سفارش و دریافت این کارت‌ها از طریق اپلیکیشن اقدام کنند. یکی از سخنگویان رسمی این کمپانی در مصاحبه‌ خود اعلام کرد که امروز دعوت‌نامه‌ای از طرف شرکت برای برخی از کاربران اپلیکیشن این شرکت ارسال شده و در ادامه برای سایر کاربران ارسال خواهد شد. البته این کارت به حساب بانکی شما متصل نیست و تنها به حساب کاربران در اپلیکیشن Cash متصل است و فقط مقدار  پولی که در حساب متصل به اپلیکیشن وجود دارد با استفاده از این کارت قابل استفاده خواهد بود.

 

 

ناسا پس از 45 سال به ماه برمی‌گردد
سازمان فضایی ناسا اعلام کرده قصد دارد مجددا سفرهایی به ماه داشته باشد و از شرکت‌های خصوصی برای همکاری در این پروژه درخواست همکاری کرده است.در اعلامیه ناسا از شرکت‌های مختلف درخواست شده که طرح‌های خود برای پرتاب فضاپیما و تجهیزات فنی مورد نیاز برای فرود متناوب آنها در ماه ارائه دهند.از آخرین سفر ناسا به ماه یعنی ماموریت آپولو17 تقریبا 45 سال می‌گذرد.

 

 

قوطی قرص هوشمند

محققان موفق به طراحی و تولید یک قوطی مخصوص قرص شدند که دارای در هوشمند بوده و به گوشی‌ هوشمند کاربر هشدار می‌فرستد.این قوطی هوشمند که Pillsy نام دارد، قابلیت آن را دارد که به صورت بی‌سیم و از طریق اپلیکیشن همراه، با سیستم‌های عامل اندروید و iOS همگام‌سازی شود.کاربران اطلاعات مرتبط با داروهای خود را به Pillsy منتقل کرده و  سپس با استفاده از اپلیکیشن همراه میزان دوز مورد نیاز داروها را دریافت می‌کنند.همچنین چراغ در هوشمند این قوطی در زمان مصرف دارو روشن شده و بوق می‌زند. علاوه بر این، اگر کاربر به طور تصادفی یک دوز اضافی از دارو را مصرف کند، به کاربر هشدار می‌دهد.

 

 

ایرانسل پیمانکار کنتور خوانی هوشمند گاز شد
هر یک از شرکت‌هایی که موفق به امضای موافقتنامه نهایی با شرکت ملی گاز شوند، یک پروژه تأمین، نصب و قرائت مکانیزه را برای 5000 کنتور هوشمند گاز با استفاده از فناوری های مطرح اینترنت اشیاء، اجرا خواهند کرد.ایرانسل با شرکت ملی گاز ایران در زمینه کنتورخوانی هوشمند تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. تفاهم‌نامه امضا شده در زمینه کنتورخوانی هوشمند بین ایرانسل و شرکت ملی گاز ایران با هدف ایفای نقش سازنده و جدی در حوزه خدمات «اینترنت اشیا» و گسترش ارائه خدمات بر پایه فناوری NB-IoT منعقد شده است.

    

 

لامپ هوشمندی که دزدگیر و ضدحریق هم هست

لامپ هوشمندی به نام Momo مجهز به امکاناتی برای کنترل دیگر ابزار هوشمند موجود در منازل است.اکثر لامپ‌های هوشمند تنها از قابلیت روشن و خاموش شدن بر مبنای حضور ساکنان منزل برخوردارند، اما Morpheus Team لامپ هوشمندی به نام Momo با امکانات گسترده عرضه کرده است.این لامپ هوشمند مجهز به حسگرهایی است که آن را به ابزار هوش مصنوعی تبدیل می‌کنند. از این لامپ می‌توان به عنوان دوربین امنیتی هم استفاده کرد، زیرا از قابلیت شناسایی چهره افراد برخوردار است.

نظرات : 0

ثبت نظر

50705