۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 8 آبان

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

خبر: اپلیکیشنی که تاخیر پرواز را پیش بینی می کند

 

اپلیکیشنی به تازگی برای آیفون طراحی شده که با کمک فناوری یادگیری ماشینی می تواند تاخیر پروازهای هوایی را ساعت ها و روزها جلوتر از موعد پرواز پیش بینی کند.

علاوه بر آن اپلیکیشن راه هایی جایگزین برای سفر فرد ارائه می دهد.

این اپلیکیشن به نام "Flightsayer" با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی و تحلیل اطلاعات، تاخیر پروازهای مختلف در آمریکا،کانادا و اروپا را پیش بینی می کند.

"Flightsayer" با بررسی وضعیت آب و هوا، اطلاعات شرکت های هواپیمایی، اطلاعات مربوط به تاکسی و تعداد پروازها در هر فرودگاه و تطبیق اطلاعات در ماشین یادگیری تاخیرهای احتمالی را  پیش بینی می کند.

..................

خبر: "Scanmmarker" نسل هوشمند هایلایتر

 

به تازگی هایلایتر هوشمندی ساخته شده که بخش های هایلایت شده در کتاب را به رایانه کاربر منتقل می کند.

"Scanmmarker" نسل آتی هایلایتراست!

این دستگاه به کاربر خود اجازه می دهد تا به طور دیجیتال هر کلمه ای را در کتاب هایلایت کند؛ سپس کلمات به طور خودکار به رایانه او منتقل می شوند. 

علاوه بر موارد مذکور، کاربر می تواند مواردی را که هایلایت کرده، به طور صوتی گوش کند.

..................

خبر: ربات ها از سالمندان اروپایی مراقبت می کنند

 

قرار است به زودی در اروپا، خانه های سالمندان از ربات ها برای کمک به مراقبت از افراد سالمند استفاده کنند.

درهمین راستا قرار است رباتی به قیمت ۱۵ هزار پوند در خانه های سالمندان  در منطقه ساوث لند انگلیس تردد کند و با ساکنان آن صحبت کند. 

همچنین در آزمایشی جداگانه از ماه جاری ربات ها در خانه های سالمندان در انگلیس، لهستان و یونان به کار گرفته می شود.

محققان امیدوارند ربات ها به تدریج بتوانند روزی نبض بیماران را گرفته و نشانه های بیماری را رصد و به کارمندان اطلاع دهند.

درهرحال کارشناسان هشدار داده اند که ماشین ها نمی توانند جایگزین انسان ها باشند.

..................

خبر: افتتاح هوشمندترین ساختمان عربستان

 

هوشمندترین ساختمان عربستان در بیابان های ریاض با کمک انرژی خورشیدی، بازچرخانی آب و سیستم های تهویه مصرف، انرژی خود را به حداقل رسانده است.

شرکت طراحی زاهاحدید برای مرکز مطالعات تحقیقات نفت شاه عبدالله در عربستان سعودی طرحی ارائه کرده بود که به تازگی در بیابان های ریاض ساخته شده است.

این مرکز غیرانتفاعی که "KAPSARC" نام گرفته با مساحتی معادل ۷۰ هزار متر مربع و در ۵ طبقه، مسئولیت تحقیق درباره روش های استفاده کارآمد از انرژی را برعهده دارد.

نمای شیشه ای براق ساختمان نور خورشید را منعکس کرده و برای مقابله با شرایط نامساعد بیابان ساختمان مانند کندو طراحی شده است.

به این ترتیب اشعه های سوزان خورشید را مسدود کرده و همزمان بادهای شمالی و غربی را به خود جذب می کند.

پنل های خورشیدی که روی نمای جنوبی این سازه نصب شده اند قابلیت تولید سالانه ۵ هزار مگاوات برق را دارند.

این ساختمان هم اکنون افتتاح شده و هوشمندترین ساختمان عربستان نام گرفته است.

..................

خبر: سنجش کیفیت هوا با اپلیکیشن موبایلی

 

محققان با کمک فناوری "واقعیت افزوده" (Augmented Reality) موفق به توسعه اپلیکیشن جدیدی شدند که چگونگی بهبود کیفیت هوای خانه توسط گیاهان را نشان می‌دهد.

این اپلیکیشن که "تعادل زندگی گیاهی" (Plant Life Balance) نام دارد، یک سیستم رتبه‌بندی برای درک چگونگی تاثیر گیاهان مختلف بر کیفیت هوا و بهبود زندگی شهروندان است.

"Plant Life Balance" چگونگی جذب ترکیبات آلی فرار و سایر ذرات مانند گرد و غبار، گرده، بخار و دوده توسط گیاهان و همچنین عملکرد گیاهان در بهبود بهره‌وری و رفتار اجتماعی را نشان می‌دهد.

این اپلیکیشن همچنین تاثیر میزان کوچکی و بزرگی برگ گیاهان بر این روند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

برای استفاده از این اپلیکیشن کافیست تا کاربران با گوشی هوشمند خود یک عکس از فضای اتاق گرفته و همچنین تعداد و اندازه گیاهان موجود در این اتاق را در اپلیکیشن وارد کنند.

پس از آن این اپلیکیشن داده‌ها را آنالیز کرده و وضعیت سلامت اتاق را بررسی و به آن نمره می‌دهد.

کاربران همچنین می‌توانند با کپی کردن تصویر گیاهان مجازی بر روی عکس اتاق، تاثیر وجود گیاهان جدید بر فضای اتاق را بسنجند.

این اپلیکیشن رایگان بوده و برای سیستم‌های عامل iOS و Android در دسترس است.

..................

خبر: بالش هوشمندی که دمای بدن را در حین خواب تنظیم می‌کند

 

محققان شرکت سیمبا هیبرید "Simba Hybrid" با استفاده ازفناوری نانو، بالشی به بازار عرضه کردند که می‌تواند با تنظیم دمای بدن، خواب راحتی را به ارمغان ‌آورد.

این بالش با استفاده از نانولوله‌های کربنی و فناوری ویژه ناسا طراحی و ساخته شده و به قیمت ۹۵ پوند به بازار عرضه شده‌ است.

با استفاده از این بالش دمای بدن در طول شب تنظیم شده و شرایط برای خواب راحت‌تر فراهم می‌شود.

سطح این بالش با استفاده از مواد تغییر فاز دهنده پوشانده شده‌است؛ این فناوری می‌تواند مدیریت تغییرات دمای بدن را در طول شب به عهده گیرد.

نانولوله‌های کربنی موجود در این بالش وظیفه واکنش دادن به وزن سر و شکل دهی به بالش براساس فشار وارد شده از سر را دارند؛این اولین باری است که از نانولوله‌های کربنی برای چنین هدفی استفاده می‌شود.

نانولوله‌های به کار رفته در این پروژه قابل تنظیم هستند، به‌طوری که فرد می‌تواند بین سه حالت نرم، معتدل و سفت، یکی را برای خواب انتخاب کند.

الیاف به کار رفته در این بالش ۱۰۰ درصد از پنبه بوده و داخل آن از پر استفاده شده‌است؛ از این فناوری قرار است در صندلی هواپیماها استفاده شود.

..................

خبر: فاش شدن دلیل آتش گرفتن باتری موبایل در تحقیق جدید

 

محققان به تازگی دریافته اند که دلیل انفجار باتری موبایل تشکیل رسوبات در آن است.

یکی از نگرانی های اصلی سازندگان تلفن های هوشمند، باتری های آن است و این نگرانی به خصوص پس از انفجار باتری های موبایل گلکسی نوت۷ جدی تر شد.

در ابتدا دلیل این انفجار  مشخص نبود، اما سامسونگ در نهایت دلیل آتش گرفتن موبایل را اشکال در باتری ها اعلام کرد.

پس از بررسی های بیشتر، محققان با استفاده از روشی به نام بررسی میکروسکوپی کرایو الکترون واکنش های زنجیره ای را مشاهده کردند که به انفجار باتری های لیتیوم یونی منجر می شود.

به گفته آنها رسوب ها عامل این انفجار هستند. این رسوبات در حقیقت ساختار کریستالی ریزی هستند که هنگام  شارژ بیش از اندازه باتری های لیتیوم یونی ایجاد می شوند.

گاهی اوقات رشد این رسوبات کریستال های شش وجهی منجر به شکستن موانع میان بخش های مختلف باتری می شود و همین امر به کوتاه شدن مدار و انفجار منجر می شود.

محققان طی تحقیقات خود  توانستند باتری ها را در دماهای مختلف فریز کرده و برخی مواد را از آن حذف کنند؛ سپس آنها توانستند تاثیر این روند در باتری را با دقت اتم بررسی کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

37862