۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 6 شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: رونمایی از سه محصول دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس 

امروز در شانزدهمین دوره اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس از سه محصول دانش‌بنیان رونمایی شد:

۱ـ محصول ضدعفونی و پاکسازی کانال ریشه دندان (عصب‌کشی): این محصول به عنوان ضدعفونی‌کننده قوی و کامل عفونت‌های کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین پاکسازی و شستشوی کانال ریشه دندان از بقایای عفونی و میکروارگانیسم‌ها به همراه عصب‌کشی، درمان عفونت‌های دندانی، درمان التهاب‌های غیرقابل التیام در اطراف رأس ریشه دندان، حذف بایوفیلم‌های کهنه و غیرفعال کردن سریع باکتری‌ها از جمله کاربردهای این محصول به شمار می‌رود.

۲ـ پرینتر سه بعدی SLS: این دستگاه قابلیت تولید قطعات نهایی در تیراژ کم بدون نیاز به قالب‌سازی را دارد و برای صنایعی که به دلیل تحریم‌ها در تامین قطعات با مشکل مواجه هستند، کارآمد است.

کیفیت این دستگاه قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی است و قیمت آن نصف نمونه اروپایی و 60 درصد نمونه چینی است.

این پرینتر قابل تنظیم روی مواد مختلف پلیمری و کامپوزیتی است و در صنایع هوا و فضا، صنایع خودروسازی، پزشکی و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و توانبخشی، تحقیقات و توسعه، هنر و معماری، صنایع الکترونیک و هر جایی که نیاز به ساخت نمونه محصول وجود داشته باشد و یا نیاز به تولید قطعات نهایی کاربردی در تیراژ کم و متوسط موجود باشد، قابل بهره‌برداری است.

مشابه این دستگاه در اختیار کشورهایی چون آلمان، آمریکا، فرانسه، چین و ژاپن است.

۳ـ دستگاه تخلیه اتوماتیک آب مخازن نفتی: این محصول در تخلیه اتوماتیک آبِ کفِ مخازن هیدروکربنی کاربرد دارد و تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

عدم تماس حسگرهای به کار گرفته شده با هیدروکربن، نصب و راه‌اندازی سریع، هزینه تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی، از دیگر ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود.

.................

 

خبر: سیستم ناوبری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در فضا 

ناسا با همکاری سامانه ناوبری جی.پی.اس شرکت اینتل قصد دارد تا یک سیستم ناوبری هوشمند برای فضا توسعه دهد تا بتواند مشکلات مسافران آینده به فضا را حل کند.

وظیفه توسعه این سیستم بر عهده آزمایشگاه توسعه مرزی(FDL) ناسا و اینتل است.

مفهوم جی.پی.اس برای فضا به منظور ارائه و ارسال تصاویر کافی درباره اجرام آسمانی به پلتفرم هوش مصنوعی است.

هنگامی که تصاویر اجرام آسمانی به سیستم ارسال می‌شود، سیستم هوش مصنوعی آن را با میلیون‌ها تصاویر موجود در پایگاه داده‌اش مطابقت می‌دهد و پس از شناسایی تصویر، سیستم مذکور درمی‌یابد که مسافران یا فضاپیماهای گم شده دقیقا در چه مکان و موقعیتی هستند و بهترین راه ممکن را برای کمک به آنها پیشنهاد می‌کند.

سیستم جی.پی.اس یاد شده توسط  یک ماه مجازی(virtual moon) تحت آزمایش قرار گرفته است.

۲.۴ میلیون تصویر از ماه برای شناسایی نقاط مختلف در پایگاه داده این سیستم وجود دارد.

..................

 

خبر: سمعک هوشمند با کارایی خارق‌العاده ابداع شد 

لیویو(Livio) سمعک هوشمندی است که توسط شرکت تولید وسایل کمک شنوایی "استارکی" ساخته شده است و قابلیت‌های منحصر به فردی نظیر امکان استفاده از دستیار صوتی هوشمند را دارد.

هوش مصنوعی و حسگرهای این سمعک، شنوایی کاربر را بهبود می‌بخشد و در واقع به طور خودکار می‌تواند صدای محیط‌های شلوغ را تعدیل کند و کاربر می‌تواند حالت‌های مختلف را متناسب با موقعیت مکانی به واسطه یک اپلیکیشن گوشی هوشمند تنظیم کند.

هوش مصنوعی لیویو از سنجش حرکت(motion sensing) برای تشخیص فعالیت بدنی فرد استفاده می‌کند و می‌تواند با سنجش نحوه تعامل شما در موقعیت‌های اجتماعی، سلامت مغز شما را به واسطه عملکردهای شناختی بسنجد.

به عبارت دیگر، نمره سلامت مغز شما در حالتی که هم در حال حرکت باشید و هم با دیگران صحبت کنید، میزان خوبی خواهد داشت.

شما همچنین می‌توانید از این سمعک به عنوان یک دستیار صوتی الکسا(Alexa) برای پخش موسیقی استفاده کنید که یک مترجم داخلی نیز درون آن تعبیه شده است.

این دستگاه در حال حاضر در آمریکای شمالی در دسترس است و تا سال 2019 به بیش از 20 کشور جهان قدم خواهد گذاشت.

..................

 

خبر: تبدیل سلول بنیادی به بافت سه بعدی کبد انسان 

محققان دانشگاه ادینبورگ توانستند سلول بنیادی را به بافت سه بعدی کبد انسان با کارآیی مطلوب تبدیل کنند.

این محققان سلول های بنیادی جنین انسان و سلول های بنیادی پرتوان را به گونه ای تحریک کردند که خصوصیات سلول های کبد موسوم به هپاتوسیت را به دست آورند؛ سپس این سلول ها را به مدت یک سال در قالب ساختارهای کروی کشت دادند.

آنها در مرحله بعد سراغ پلیمرهای مورد تایید برای استفاده در بدن انسان رفتند تا مناسب ترین گزینه را برای ایجاد چارچوب رشد بافت، شناسایی کنند.

در این بررسی ها مشخص شد بهترین ماده موجود، نوعی پلی استر زیست تخریب پذیر موسوم به پلی کپرولاکتون است که به شکل فیبرهای میکروسکوپی در آمده است.

محققان با استفاده از این ماده چارچوبی به مساحت یک سانتیمتر مربع و ضخامت چند میلیمتر ساختند؛ سپس سلول های بنیادی را که به مدت 20 روز در آزمایشگاه رشد کرده بودند، روی چارچوب قرارداده و آن را زیر پوست موش ایمپلنت کردند.

در نتیجه این اقدام، رگ های خونی با موفقیت روی چارچوب رشد کردند و پروتئین های کبد انسان در جریان خون موش یافت شد که نشان دهنده عملکرد مطلوب بافت کبد و یکپارچگی آن با سیستم گردش خون موش بود. چارچوب مورد استفاده نیز توسط سیستم ایمنی بدن موش پس زده نشد.

محققان امیدوارند روزی با استفاده از این نوع ایمپلنت ها بتوانند نقص عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به بیماری های کبد درمان کنند.

..................

 

خبر: ارسال مواد غذایی با استفاده از خودروهای خودران 

یک استارتاپ وسایل نقلیه خودران به نام اتوایکس(AutoX) با همکاری سایت خرید "GrubMarket.com" و فروشگاه موادغذایی "DeMartini Orchard"، یک سیستم آزمایشی ارسال موادغذایی و فروشگاه متحرک راه اندازی کرده است.

این طرح آزمایشی، در ابتدا به یک منطقه دارای 400 خانه در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا محدود بود. این شرکت با حدود 90 نفر کارمند، تنها دو خوروی خودران دارد که در آغاز کار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مشتریان می‌توانند اپلیکیشن مورد نظر را دانلود و سفارش خود را ثبت کنند.

در حال حاضر، سفارشات باید یک روز پیش از ارسال ثبت شوند. روش دیگر این است که مشتریان، هنگام رسیدن خودروی شرکت، گزینه‌های خرید را ببینند و انتخاب کنند.

اتوایکس قصد دارد در این پروژه، از فناوری لیدار استفاده کند اما بیشتر بر استفاده از دوربین‌های وضوح بالا تمرکز خواهد داشت؛ الگوریتم‌های اختصاصی هوش مصنوعی این شرکت می‌توانند ارتباط لازم برای این طرح را برقرار کنند.

این طرح آزمایشی، نخستین گام برای استفاده همگانی از وسایل نقلیه خودران است و اتوایکس ادعا می کند که می‌توان با استفاده از سخت‌افزارهای مقرون‌ به‌ صرفه، به این هدف رسید؛ ضمن اینکه این روش از ازدحام و آلودگی هوا نیز می کاهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

24960