۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 21 اکتبر 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

دستکش لمس اشیای مجازی ساخته شد

محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان و انستیتوی تکنولوژی فدرال زوریخ به تازگی یک دستکش واقعیت مجازی بسیار سبک ساختند که امکان احساس و لمس اشیا در بازی های واقعیت مجازی را برای کاربران فراهم می کند.

این دستکش که DextrES نام دارد، با 200 ولت اختلاف پتانسیل و چند میلی وات توان قادر است در هر انگشت تا 40 نیوتن نیرو ایجاد کند.

این دستکش بر خلاف نمونه های حجیم و سنگین موجود، بسیار سبک بوده، وزن آن به ازای هر انگشت حدود 8 گرم است و بازخوردهای بسیار واقعی را برای کاربر ایجاد می کند.

DextrES با استفاده از یک باتری بسیار کوچک به خوبی کار می کند؛ این ویژگی ها در کنار ضخامت 2 میلیمتری دستکش، دقت و آزادی عمل بی سابقه ای را در اختیار کاربر می گذارد.

این دستکش از جنس نایلون ساخته شده و درون انگشتان آن نوارهای فلزی نازک و انعطاف پذیر کارگذاشته شده که توسط یک عایق نازک از یکدیگر جدا شده اند.

زمانی که کاربر یک شی مجازی را لمس می کند، کنترل کننده اختلاف پتانسیل های متفاوتی را به نوارهای فلزی اعمال می کند تا در اثر جاذبه الکتریکی در کنارهم باقی بمانند؛ این نیرو مانع حرکت انگشتان دست می شود. پس از قطع اختلاف پتانسیل، نوارها آزاد شده و کاربر مجددا می تواند انگشتان خود را حرکت دهد.

در حال حاضر بزرگترین بازار این فناوری در بین علاقمندان بازی های کامپیوتری است. اما این فناوری در زمینه بهداشت و سلامت نیز کاربردهای بالقوه ای دارد.

.....................

 

 

 

 

گردشگری فضایی نیمه اول 2019 محقق می‌شود 

جف بزوس رئیس شرکت بلواوریجین(Blue Origin) اخیرا اعلام کرد که در نیمه نخست سال آتی گردشگری فضایی را محقق خواهد کرد.

وی گفته است که گردشگران فضا تنها یک روز آموزش خواهند دید و پس از آن با امضای یک تعهدنامه از اداره هوانوردی فدرال(FAA) به فضا خواهند رفت.

کپسول ساخت بلو اوریجین که نیو شپرد(New Shepard) نام دارد، حاوی شش جای نشستن است که صندلی‌ها به صورت دایره‌ای دور هم تعبیه شده‌ و در مقابل هرکدام از آن‌ها نیز پنجره‌ای بزرگ قرار دارد.

مقابل مسافران یک صفحه نمایشگر وجود دارد که ارتفاع کپسول و رویدادهای در حال وقوع را به نمایش درمی‌آورد.

هنگام پرتاب این کپسول، صندلی‌های آن به سمت عقب رفته و شش سرنشین آن رو به سقف کپسول قرار خواهند گرفت.

زمانی‌که کپسول به فضا رسید، مسافران چهار دقیقه فرصت دارند که در اطراف گشتی زده و استراحت کنند.

به علت شرایط بی‌وزنی در فضا، دستگیره‌های زیادی در فضاپیما وجود دارد که به مسافران این امکان را می‌دهد که دوباره بتوانند به کپسول بازگردند.

پس از آن یک صدای ضبط شده پخش می‌شود که به مسافران اعلام می‌کند به جایگاه نشستن خود بازگردند.

بنابراعلام جف بزوس در این پرواز هیچ‌گونه خدمه پروازی حضور نخواهد نیافت و در اصل نیازی به حضور آن‌ها نیست زیرا سفر تماما خودکار است.

کل مدت زمان این پرواز ۱۱ دقیقه خواهد بود.

.....................

 

 

 

ژن‌درمانی ایمن با کمک آر.ان‌.ای بزودی امکان پذیر می شود 

پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی سعی دارند با استفاده از آر.ان‌.ای روش سریع‌تر و ایمن‌تری برای ژن‌درمانی ابداع کنند.

ژن‌درمانی، انتقال ژن‌های عملکردی به سلول‌های جهش‌یافته است که امکان درمان بسیاری از بیماری‌ها را فراهم می‌کند.

این مهندسان زیستی روشی برای تنظیم بیان آر.ان‌.ای هنگام انتقال به سلول‌ها ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان کنترل دقیق‌تر میزان پروتئین مورد نیاز بیمار را فراهم کند. شاید این فناوری بتواند به پزشکان در درمان دقیق‌تر بیماران کمک کند و در صورت لزوم راهی را برای غیرفعال کردن فوری ژن‌ها ارائه دهد.

پژوهشگران برای افزایش تاثیر ژن‌درمانی مبتنی بر آر.ان‌.ای، سعی کردند تولید پروتئین را هنگام ورود آر.ان.ای به سلول، به شکل دقیقی کنترل کنند.

آنها تصمیم گرفتند برای این کار، اصول زیست‌شناسی مصنوعی را به کار ببرند تا بتوانند برنامه‌ریزی دقیق مدارهای مصنوعی DNA را در آر.ان‌.ای پیاده کنند.

این راهبرد جدید درمانی، سیستم ایمنی بیمار را برای حمله به تومورها شبیه‌سازی می‌کند.

.....................

 

 

 

چین ماه مصنوعی به آسمان می فرستد 

چین قصد دارد تا ۲۰۲۰ میلادی یک ماه مصنوعی را به آسمان یکی از شهرهای جنوبی خود بفرستد؛ این ماه ۸ برابر درخشان تر از نمونه واقعی است.

شهر چنگدو واقع در جنوب چین تصمیم دارد یک ماه مصنوعی به آسمان بفرستد که تا فاصله ۵۰ مایلی را روشن می کند.

مقامات چینی جزئیات کمی درباره این پروژه منتشر کرده اند اما به گفته آنان ایده اصلی پروژه از یک هنرمند فرانسوی گرفته شده که گردنبندی از آینه ها را در اطراف زمین تصویر کرده بود.

این پروژه به ماه کمک می کند تا آسمان شب را پرنورتر کند؛ قمر مصنوعی می تواند فضایی بین ۱۰ تا ۸۰ کیلومتر را روشن کند.

فناوری لازم برای اجرای پروژه درحال ساخت است.

.....................

 

 

 

هشدار صوتی خودروی برقی برای حفظ جان نابینایان رونمایی شد 

جگوار، هفته گذشته از سیستم تولید صدا برای کراس‌اور تمام برقی I-pace رونمایی کرده است که به حفظ جان نابینایان کمک می‌کند.

آمارها نشان می‌دهند، عابران پیاده نابینا یا کم‌بینا در مواجه با خودروهای برقی، به راحتی جان خود را از دست می‌دهند؛ گروه‌های مختلف حفظ امنیت جاده‌ها، خودروهای برقی را قاتلان ساکت نام‌گذاری کرده‌اند. 

به همین دلیل جگوار با کمک سازمان خیریه بریتانیایی گاید داگز (Guide Dogs)، سیستم هشدار شنیداری خودرو یا AVAS برای کراس‌اور تمام برقی جگوار I-Pace اختراع کرده است.

این سیستم صداهای مخصوصی از پنجره مشبک خودروی برقی در سرعت‌های پایین پخش می‌کند تا نشانه قابل شنیدن برای نزدیک شدن وسایل نقلیه در نزدیکی عابر پیاده باشد.

صدای تولید شده توسط سیستم جدید جگوار، یکسان و بدون تغییر نیست؛ سیستم هشدار  جگوار با توجه به سرعت خودروی الکتریکی، زیر و بم و حجم خود را تغییر می‌دهد تا نابینایان بتوانند سرعت حرکت را نیز تشخیص دهند.

این صدا را نمی‌توان خاموش کرد، بلکه تنها در سرعت‌های کمتر از ۲۰ کیومتر بر ساعت کار می‌کند؛ در سرعت‌های بالاتر، صدای باد و تایر خودروی برقی برای هشدار نزدیک شدن کافی هستند.

.....................

 

 

 

بشر یک گام به ساخت مغز نزدیک‌تر شد 

پژوهشگران دانشگاه تافتس آمریکا به تازگی موفق شده‌اند یک مدل سه‌بعدی از مغز انسان ابداع کنند که ویژگی‌های ساختاری و عملکردی مغز را تقلید می‌کند و فعالیت عصبی آن را نشان می‌دهد.

این پژوهشگران برای نخستین بار، طرحی مرکب از علم مهندسی و پزشکی انجام داده‌اند.

برخلاف پژوهشگران دیگر که از سلول‌های بنیادین پرتوان القایی برای ابداع اندامی مشابه مغز استفاده کرده بودند، پژوهشگران دانشگاه تافتس، مغزی ابداع کرده‌اند که ساختاری متخلخل دارد و اکسیژن و مواد مغذی لازم را برای عصب‌ها فراهم می‌کند تا عملکرد آنها، حالت طبیعی داشته باشد.

روزنه‌ای که در مرکز هر ماتریس وجود دارد، به پژوهشگران امکان می‌دهد رشد، رفتار و عملکرد هر یک از سلول‌های مغز را بررسی کنند.

رشد شبکه‌های عصبی در مدل‌های بافت سه‌بعدی، پایدار است؛ در این پروژه، از سلول‌های انسان‌های سالم یا سلول‌های افراد مبتلا به آلزایمر و پارکینسون استفاده شده است.

این گروه پژوهشی در نظر دارد مدل خود را به صورت پیچیده‌تری ارائه دهد و از آن برای بررسی سیگنال‌دهی، یادگیری و زوال مغز استفاده کند.

.....................

 

 

 

"وضعیت سگی" خودروی تسلا رونمایی شد 

الون ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا در واکنش به درخواست کاربران شبکه توییتر که خواسته بودند سلامت سگ‌هایشان در صورت در خودرو ماندن حفظ کند، حالتی به نام "حالت سگ" را برای جدیترین خودروی خود یعنی "تسلا 3" اجرا می‌کند.

از این پس خودروی برقی تسلا 3 دارای یک ویژگی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد هوای داخل خودرو خواهد بود.

ممکن است تا مدتی همه این ویژگی را نشناسند و در صورت دیدن سگ در خودرویی که در آن قفل و پنجره‌های آن بسته است، با پلیس تماس بگیرند و یا حتی شیشه‌ها را بشکنند تا حیوان را نجات دهند، غافل از اینکه شرایط حیوان کاملا خوب و امن است.

الون ماسک اعلام کرده است که "حالت سگ" را در نرم‌افزار تسلا 3 اجرایی می‌کند که به عابران در حال عبور از کنار خودرو می‌گوید که نگران نباشند.

این ویژگی جدید، به مردم این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند حیوان خانگی خود را تا چندین ساعت بدون نگرانی در خودرو تنها بگذارند.

نظرات : 0

ثبت نظر

52620