۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 27 فروردین

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: گوشی‌های وان پلاس ۸ و وان پلاس ۸ پرو معرفی شدند 

گوشی وان‌پلاس 8 پرو که از 5G پشتیبانی می‌کند، دارای نمایشگر 6.78 اینچی آمولد مایع با صفحه لمسی خازنی است که بزرگ‌ترین نمایشگر در میان گوشی‌های این برند تا کنون محسوب می‌شود. این نمایشگر دارای ضریب تازه سازی 120 هرتز است که از فناوری +HDR 10 پشتیبانی می‌کند. وضوح تصویر آن نیز 1440 در 3168 پیکسل با تراکم 513 پیکسل در اینچ است.

ابعاد این گوشی 165.3 در 74.4 در 8.5 میلی‌متر و وزن آن 199 گرم است. شیشه پشت وجلوی آن از جنس گوریلا گلس و بدنه آن آلومینیومی است.

وان پلاس 8 پرو از چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 865 و پردازشگر 8 هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو 650 بهره می‌برد. حافظه داخلی آن هم بسته به مدل از 128 گیگابایت (با 8 گیگابایت رم) و 256 گیگابایت (با 12 گیگابایت رم) است. رم به کار گرفته شده در این دستگاه نیز از نوع LPDDR5 است که از رم استفاده شده در سری وان‌پلاس 7 به میزان 30 درصد سریع‌تر و 20 درصد کم‌مصرف‌تر است.

اما دروبین سلفی این گوشی بر خلاف مدل‌های Pro قبلی وان‌پلاس دیگر از نوع بالا جهنده  و کشویی (pop-up camera) نیست و به شکل punch hole روی نمایشگر تمام صفحه قرار گرفته است. این دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی است. دوربین پشت گوشی نیز چهارگانه است که برای آن دو دوربین 48 پیکسلی انتخاب شده است. دوربین اصلی از سنسور 1.4/1 اینچی سونی IMX689 بهره می‌برد و در حالت ویدیو با می‌تواند تا  60fpsویدیو ضبط کند. دوربین 48 مگاپیکسلی دوم هم به لنز اولترا واید 120 درجه مجهز شده است. دوربین سوم یک ماژول تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی و چهارمین دوربین هم دوربین فیلتر رنگ است که در رندر کردن افکت‌های رنگی مختلف کمک می‌کند.

وان پلاس 8 پرو که در سه رنگ سبز یخچالی، آبی لاجوردی و مشکی عقیقی به بازار می‌آید دارای باتری 4510 میلی آمپر ساعت از نوع Li-po است. این گوشی به اتصالات وای‌فای، بلوتوث، NFC، GPS و یو‌اس بی (3.1 و نوع C) مجهز است. حسگر اثر انگشت آن زیر نمایشگر قرار گرفته و دارای حسگرهای متداول شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، نزدیکی و قطب‌نما هم هست.

گوشی وان‌پلاس 8 نیز 6.55 اینچی آمولد مایع با فناوری لمس خازنی، وضوح +1080p(1080 در 2400) و ضریب تازه‌سازی تصویر 90 هرتز است. تراکم پیکسلی این نمایشگر 402 پیکسل در اینچ است.

وان پلاس 8 دارای ابعاد 160.2 در 72.9 در 9 میلی‌متر و وزن 180 گرمی است. این گوشی دو سیم‌کارته دارای بدنه‌ای آلومینیومی است که شیشه‌های جلو و پشت آن از جنس گوریلا گلس است.

برای این گوشی نیز چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 865 کوالکام، پردازشگر 8 هسته‌ای و جی‌پی‌یو آدرنو 650 در نظر گرفته شده و حافظه و فضای ذخیره سازی آن بسته به نوع سفارش، 128 گیگابایت با 8 گیگابایت رم، یا 256 گیگابایت با 12 گیگابایت رم است.

دوربین اصلی وان پلاس 8 سه گانه (48، 16 و 2 مگاپیکسلی) و دوربین سلفی آن نیز 16 مگاپیکسلی از نوع Punch Hole است. برای این گوشی باتری 4300 میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده و اتصالات  و سنسورهای آن نیز مشابه وان‌پلاس 8 پرو است و از 5G پشتیبانی می‌کند.

گوشی OnePlus 8 در چهار رنگ مشکی عقیقی، سبز یخچالی، نقره‌ای قطبی و یک رنگ دیگر با نام Interstellar Glow یا درخشش بین ستاره‌ای که ترکیبی از صورتی و آبی است، با قیمت پایه 700 دلار عرضه می‌شود.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی MIT بیماران کرونایی را از راه دور رصد می‌کند! 

گروهی از محققان آزمایشگاه علوم رایانشی و هوش مصنوعی MIT یک سیستم مانیتور بی سیم ابداع کرده اند که به پزشکان اجازه می دهد از راه دور بیماران را رصد کنند. این سیستم از هوش مصنوعی و سیگنال بی سیم استفاده می کند.

این دستگاه زمرد(Emerald) نام دارد و مشابه یک روتر بزرگ وای فای است که روی دیوار نصب می شود. دستگاه مذکور سیگنال های بی سیمی ارسال می کند که بدن بیمار آن را منعکس می کند.

در مرحله بعد این سیستم با استفاده از هوش مصنوعی الگوهای مذکور را تحلیل می کند و به نرخ تنفس، الگوی خواب و حرکات او ارجاع می دهد. این سیستم به اندازه ای حساس است که می تواند حرکات قفسه سینه را ردیابی کند و بین الگوی حرکات قفسه سینه چند فرد تمایز قائل شود.

همچنین «زمرد» می تواند تشخیص دهد چه زمان بیمار برای تنفس دچار مشکل شده است. پزشک می تواند به تمام این اطلاعات از راه دور دسترسی داشته باشد.

محققان  هم اکنون سیستم زمرد را در یک واحد نگهداری از افراد سالمند و معلول آزمایش می کنند. آنها با استفاده از این سیستم از راه دور، یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ را رصد و همزمان با بهبود بیمار، کاهش نرخ تنفس او را شناسایی کردند.

..................

 

خبر: دستکش فضانوردی پیشرفته رونمایی شد

سازمان فضایی اروپا از طرح اولیه دستکش مخصوص فضانوردان رونمایی کرده که به فضانورد اجازه می دهد پهپاد یا کاوشگر را کنترل کند.

این دستکش بخشی از پروژه ۲ ساله Pextex این سازمان است که با هدف کشف مواد جدید برای تولید لباس فضانوردی  انجام شد.

طرح اولیه این دستکش  توسط شرکت کامکس طراحی شده است و اکنون گجت های جدید به آن افزوده شده تا به فضانوردان کمک کند فعالیت های خود را بهتر انجام دهند.

این طرح اولیه علاوه بر آنکه قابلیت های معمول یک دستکش فضانوردی را دارد، دارای ۳ گجت خارجی است که روی انگشتان قرار می گیرند. یکی از این گجت ها  قابلیت هایی را کنترل می کند که به فضانورد اجازه می دهد با حرکت دستانش  کاوشگر یا پهپاد را از راه دور کنترل کند.

دومین گجت تعبیه شده در دستکش، یک لیزر است که قابلیت هدف گیری دارد و گجت سوم نمایشگری است که وضعیت لباس فضانوردی را نشان می دهد.

به گفته سازمان فضایی اروپا، برای تولید این دستکش از مواد اولیه ای استفاده شده که در آینده به لباس های فضانوردی کمک می کند خود را ترمیم کنند و برای صرفه جویی، انرژی محیط را جمع آوری کنند.

..................

 

خبر: ساعت هوشمندی که عفونت بدن را شناسایی می‌کند!

دانشگاه استنفورد و شرکت‌های اسکریپس و فیت بیت در حال اجرای ابتکار عمل تازه ای هستند که در قالب آن از ساعت‌های هوشمند برای شناسایی نشانه‌های اولیه وجود عفونت در داخل بدن استفاده می‌شود.

این ساعت‌ها در آینده به الگوریتم‌هایی مجهز می‌شوند که با بررسی وضعیت ضربان قلب، دمای بدن و دیگر نشانه‌ها درخواهند یافت آیا سیستم ایمنی بدن در حال تهدید شدن توسط عفونت‌های خطرناک است یا خیر. در صورتی که الگوریتم‌های مذکور به این جمع بندی برسند که عفونت در بدن در حال افزایش است به کاربر هشدار می‌دهند.

مزیت این سیستم آن است که می‌تواند قبل از ظهور نشانه‌های بیماری در بدن و قبل از آنکه وضعیت فرد وخیم شود وی را در جریان وجود عفونت در بدنش قرار دهد و در این شرایط، فرد با ایزوله کردن خود و عدم برقراری تماس با اطرافیان سلامت سایرین را به خطر نمی‌اندازد. در حال حاضر فیت بیت، هزار ساعت خود را در اختیار محققان قرار داده تا الگوریتم مورد نظر را روی آن آزمایش کنند.

..................

 

خبر: باتری‌برچسبی که قابلیت شارژ کردن دارد!

گروهی از پژوهشگران کره جنوبی، فناوری جدیدی شبیه به برچسب ابداع کرده‌اند که می‌توانند جایگزین باتری‌های لیتیوم- یون در ابزار پوشیدنی باشند.

در این میکرو ابرخازن‌ها(MSCs) از الکترودهای گرافینی استفاده می‌شود که نیروی خود را از لیزر به دست می‌آورند.

با افزایش تقاضا برای ابزار پوشیدنی سبکتر و کوچکتری که عملکرد خوبی دارند، نیاز به فناوری‌های جدید برای جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت قدرت نیز افزایش می‌یابد. این میکرو ابرخازن‌ها ساختاری انعطاف‌پذیر دارند و می‌توانند با کمک لیزرهای پالسی فوق کوتاه، به هر قسمتی از سطح اشیای مورد نظر و ابزار پوشیدنی متصل شوند و با محیط زیست نیز سازگار هستند.

لیزرهای پالسی فوق کوتاه می‌توانند تراکم بالایی از انرژی را تولید کنند. پژوهشگران توانستند پر کردن کامپوزیت‌های منسجم پلیمری در گرافین، میکرو ابرخازن‌هایی مانند برچسب بسازند که عملکرد و ثبات آنها بسیار عالی است. آنها با این کار توانستند ابزار ذخیره انرژی انعطاف‌پذیری ارائه دهند که به برچسب شباهت دارد و تراکم انرژی آن نیز مانند باتری‌های باریک لیتیوم- یون است.

نظرات : 0

ثبت نظر

98936