۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

آقای دکتر، بگو ....

رسانه‌‏‎های دیجیتال‎ وزارت ارشاد، فعالیت صنف نشر الکترونیک را به دلیل نداشتن مجوز از وزارت ارشاد، غیر قانونی اعلام کرد و ادامه فعالیت تشکل صنفی آنها، یعنی: مجمع ناشران الکترونیک را به اخذ مجوز اعضا و همچنین تشکیل یک نهاد صنفی جدید تحت عنوان ناشران دیجیتال منوط کرده بود، تا کنون هیچگونه واکنشی به تاسیس انجمن ناشران و رسانه های دیجیتال در اتاق بازرگانی و توسط هیات رییسه اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار  نشان نداده است.
این درحالیست که ‏ به زعم بسیاری از فعالان و تحلیلگران حوزه ‏،  تاسیس این انجمن با استناد به مسائل مطرح شده و همچنین براساس مقررات صنفی اتاق بازرگانی، از وجهه قانونی برخوردار نبوده  و با ابهامات بسیاری مواجه شد.  به خصوص که اتحادیه صادرکنندگان، با نادیده انگاری علنی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ‏از  به تعویق انداختن انتخابات تشکل صنفی جدید که گویا به دلیل عدم توافق این اتحادیه با مدیران قدیمی صنف صورت گرفته بود،  نهایت استفاده را کرد و دست به کار راه اندازی یک تشکل موازی با تشکل فراگیری شد که معاون وزیر ارشاد در پی تشکیل آن بود.
حتی انتقادهای محافل رسانه ای و کارشناسی هم باعث نشد تا رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌‏‎های دیجیتال‎‏ وزارت ارشاد، موضع مشخص و شفافی در قبال این موضوع اتخاذ کند. تا جایی که گمانه زنی‌ها سمت و سوی دیگری پیدا کرد و این تصور ایجاد شد که شاید اقدام روسای اتحادیه صادرکنندگان برای ایجاد و تاسیس یک تشکل صنفی موازی با مجمع ناشران، با  اطلاع و موافقت  ضمنی دکتر علیزاده ‏ صورت گرفته است.
این گمانه زنی‌ها، پس از برگزاری نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که روز دوشنبه 27 شهریور ماه برگزار شد، شکلی جدی تر به خود گرفت، چرا که در شرایطی که انتظار می رفت علیزاده دست کم در این نشست و در جمع نمایندگان رسانه های گروهی، ( حتی ) به شکلی تلویحی ، نارضایتی خود از این موضوع را نشان دهد، چنین اتفاقی نیفتاد و  بدتر از آن در گزارش‌  منتشر شده از این نشست خبری در یکی از روزنامه ها ، دکتر علیزاده در کنار محمدرضا طلایی که طلایه دار این رویداد بود، به تصویر ‏ کشیده شد. تصویری که می تواند از  ائتلافی نه چندان پنهانی میان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌‏‎های دیجیتال‎‏ وزارت ارشاد و اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار  برای استیلای  بر صنف خبر بدهد.
از این رو لازم است تا پیش از آن که افکار عمومی،  عملکرد  ابهام آمیز یک گروه صنفی را به حساب این مرکز ننوشته اند،  معاون وزیر ارشاد با توجه به حسن نیتی که تا کنون در مورد ساماندهی صنف ناشران دیجیتالی نشان داده، با موضعگیری شفاف به تمام گمانه زنی‌ها خاتمه بدهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

45715