۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

شبكه ملي يادگيري الكترونيكي مدارس بر بستر شبكه ملي اطلاعات

به گزارش ICTPRESS ؛ در این مراسم وزیر ارتباطات با ابراز خرسندی از آغاز به کار مرحله اول شبکه ملی اطلاعات بر لزوم توسعه پهنای باند این شبکه تاکید کرد.
رضا تقی‌پور با اشاره به فعالیت‌های مشترک و همکاری‌های وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش عنوان کرد: خوشحالیم که در نخستین ماه سال تحصیلی مرحله اول شبکه ملی اطلاعات را در آموزش و پرورش آغاز می‌کنیم.
 وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد:‌ تاکنون حدود 44 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات پیوسته‌اند.
 تقی‌پور با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی شبکه ملی اطلاعات این بوده است که بتواند شبکه مستقل و حفاظت شده در اختیار کاربران قرار دهد، گفت: مهم‌ترین ویژگی این شبکه آن است که پهنای باند آن در داخل کشور تامین می‌شود واستقلال و امنیت ذاتی جزیی از این شبکه به شمار می‌رود. البته انتظار تقویت این شبکه وجود دارد و ما در تلاشیم لایه‌های مختلف این شبکه و از جمله هسته اصلی آن با توجه به توانمندی‌های بالایی که در کشور وجود دارد توسعه پیدا کند.
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تاکنون مراحل راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بسیار خوب پیشرفته گفت: کشور ما جزو مناطقی است که در حجم وسیعی مورد حملات و آسیب‌های اینترنتی قرار می‌گیرد و ما روزانه با حملات بسیاری مواجه‌ایم که این حملات با قدرت کنترل و مهار می‌شوند.
 تقی‌پور در عین حال به بحث محتوا به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: لازم است موضوع محتوا نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد چرا که در شبکه ملی اطلاعات از نظر سخت افزاری حتی اگر نگوییم که به تکامل صد درصدی در زمینه سخت‌افزار رسیده‌ایم با یک بازنگری می‌توان گفت که این مرحله کامل است. اما بخشی که در آن به نظر می‌رسد حق مطلب ادا نشده بحث محتواست.
 وی ادامه داد: با وجود اینکه محتوای ناب و وزینی در کشور وجود دارد اما به دلایل مختلف این محتواهای جدید و حیطه نمایش آن در دنیا قرار داده نشده و به همین دلیل زمانی که وارد دنیای اینترنت می‌شویم شاید درصد کمی از محتواها مربوط به کشور ما باشد.
تقی‌پور در عین حال خاطرنشان کرد: البته الزاما بالا بودن حجم محتوا به معنای محبوب بودن و موفق بودن آن نیست و در بسیاری از موارد ما برخی محتواها را تقبیح می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث پتانسیل‌ها و توانایی‌های کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 11 بازی رایانه‌ای ایران در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفته است که این موضوع گویای توانمندی‌های بالای متخصصان کشور است.
وی در عین حال عنوان کرد: در حوزه‌های دیگری مانند پویانمایی ما نرم‌افزارهای مختلفی طراحی کرده‌ایم که در حال حاضر یکی از این نرم‌افزارها در مالزی به فروش رسیده است که در نهایت تولید این محصولات و صادر کردن آنها به کشورهای دیگر علاوه بر اینکه نشانه توان و پتانسیل متخصصان داخلی است و بازدهی اقتصادی هم دارد موجب صادرات فرهنگ ما نیز می‌شود.
تقی‌پور در ادامه این مراسم یادآور شد که با همکاری‌های مشترکی که میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش صورت گرفته تاکنون 44 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و از این میان 15 هزار مدرسه به پهنای باند دو گیگابیتی دسترسی دارند.
وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم ارتقای پهنای باند شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و در پایان از تجهیز 580 آزمایشگاه مدرسه‌ای خبر داد و یادآور شد: هر یک از این آزمایشگاه‌ها می‌توانند محل مناسبی برای تولید نرم‌افزار توسط دانش‌آموزان باشند و اگر در این زمینه هدایت مناسبی وجود داشته باشد دستاوردهای مناسبی به دنبال خواهد داشت.
با تلاش‌های صورت گرفته، وزارت آموزش و پرورش در چارچوب تفاهم نامه همکاری مشترک خود با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حمایت فنی و مالی این وزارتخانه، موفق شده است به عنوان نخستین وزارتخانه کشور تمامی نقاط اداری خود را که بالغ بر چهار هزار نقطه در سراسر کشور است، با پهنای باند مناسب به شبکه ملی اطلاعات متصل و از شبکه یکپارچه دستگاهی خود در سال 1391 به طور کامل، بهره‌برداری کند.
اتصال بالغ بر 44 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات که بیش از 16 هزار نقطه آن با سرعت دو مگابیت برثانیه به این شبکه متصل شده‌اند از دیگر تلاش‌های انجام شده در راستای اقدام‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش،‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات در یک اقدام تکمیلی، تلاش‌های گسترده‌ای را نسبت به حمایت از تولید و عرضه محتواهای الکترونیکی در قالب شبکه ملی یادگیری الکترونیکی اجرایی کرده است.
در این راستا، تولید و عرضه تمامی محتواهای دروس آموزشی دوره‌های مختلف تحصیلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات در قالب بیش از 12 هزار عنوان آموزشی از دیگر برنامه‌های مشترک میان دو وزارتخانه محسوب می‌شود که از بیش از سه هزار عنوان آموزشی با محوریت دروس کلاس‌های اول، دوم و ششم ابتدایی و دوره‌های فنی و حرفه‌ای رونمایی می‌شود.
این اجزای آموزشی از طریق درگاه (پورتال) شبکه یادگیری الکترونیکی مدارس کشور به صورت رایگان در اختیار تمامی فرزندان این مرزو‌بوم قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر، رونمایی از فاز یک سامانه جدید پورتال جامع آموزشی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش به نام شبکه یادگیری مدارس کشور از دیگر اقدام‌های مشترک بهره‌برداری شده، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جاری است.این گزارش حاکی است، ‌در راستای حمایت‌های تکمیلی سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات، بیش از یکهزار و 700 مدرسه در راستای نهضت هوشمند سازی مدارس کشور، مجهز به آزمایشگاه فناوری اطلاعات شده که از این تعداد،‌ رونمایی از 580 مدرسه هوشمند مجهز به آزمایشگاه فناوری اطلاعات به مناسبت آغاز سال تحصیلی 91-92 انجام شده است.
بر اساس ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه، سرانه پهنای باند اینترنت بین‌الملل و ارتقای شاخص آمادگی الکترونیکی و توسعه دولت الکترونیکی و سواد اطلاعاتی به نحوی باید طراحی شود تا از منظر شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در رتبه دوم منطقه قرار گیرد. در این راستا ایجاد و توسعه «شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده امن و پایدار با پهنای باند مناسب» از مهم‌ترین گام‌های زیر بنایی در این حوزه محسوب می‌شود.
تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، افزایش ترافیک داده داخلی، بهبود کیفیت دسترسی کاربران شبکه به منابع اینترنتی و نیز ارتقای امنیت در فضای تبادل اطلاعات از جمله اهداف پیاده‌سازی این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم مبادله تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد اظهار کرد: آموزش و پرورش یک حرکت جهادی و یک نهضت بزرگ را در قسمت فناوری مدارس آغاز کرده است.
وی افزود: در 2 یا 3 سال گذشته تمام توان به کار گرفته شد تا هوشمندسازی در مدارس و فناوری در آموزش و پرورش بین معلمان، دانش آموزان و مردم نهادینه شود.
حاجی بابایی ادامه داد: امروز در هوشمندسازی مدارس و فناوری های نوین و چندرسانه ای شدن آموزش و پرورش را یک مطالبه عمومی می دانیم.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه دانش آموزان ما در آستانه یک جهش بزرگ و بین المللی در زمینه فناوری های جدید و تولید محتوا قرار گرفته است خاطرنشان کرد: معتقد هستیم وقتی این کار به عهده جوانان قرار گیرد قطعاً در آن زمینه خواهند درخشید.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز سرعت و دقتی در فناوری وجود دارد که همه به عنوان یک عزم عمومی به آن نگاه و در انجمن اولیا و مربیان این بحث به یک مطالبه تبدیل و آن را دنبال می کنند.
وی تصریح کرد: امروز فناوری های جدید و بازی های رایانه ای یک واقعیت انکارناپذیر است و یک اتوبان ساخته شده است و ما باید محتوای خودمان را تولید کنیم زیرا اگر ما نتوانیم محتوای خودمان را تولید کنیم دیگران آن را برای ما تولید خواهند کرد.
حاجی بابایی با بیان اینکه تحولی بنیادین در آموزش و پرورش و لازمه آن فناوری های جدید و روش های تدریس جدید است گفت: روش های تدریس جدید نه یک انتخاب برای ما بلکه یک اضطرار است .
وی افزود: اگر می خواهیم آموزش و پرورش نوین و در طراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم باید به سمت روش های جدید برویم که همه روش های معلمان و نوع نگاه دانش آموزان را تغییر خواهد داد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش با هیچ نهادی قابل مقایسه نیست گفت: 44 هزار نقطه و 4 هزار فضای آموزشی دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و این اعداد قابل مقایسه با جایی نیست زیرا آموزش و پرورش وسعت بسیاری دارد.
وی اضافه کرد: تولید محتوا را با مشارکت وزارت ارتباطات و کسانی که می توانند در این رابطه کمک کنند دنبال می کنیم و از وزیر ارتباطات درخواست می کنم این شبکه ای که برای آموزش و پرورش راه اندازی می شود تولید محتوایی با نیاز آموزش و پرورش داشته باشد.
حاجی بابایی ادامه داد: کمیسیون یا کمیته ای درباره محتوا تشکیل شود تا برای تولید محتوا کسانی که می خواهند کمک کنند حضور داشته باشند تا به اهدافمان زودتر دست یابیم و در آسیب هایی که در بازی های رایانه ای وجود دارد جلوگیری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 19 راهکار برای هوشمندسازی مدارس به استان های کشور ابلاغ شده است گفت: مدیران مدارس می توانند از این 19 راهکار استفاده و فناوری ها را وارد مدرسه کنند.
وی تصریح کرد: در تمامی استان ها کارشناس فناوری تعریف شده است و تمام معاونان اجرایی مدارس در آینده به معاونی تبدیل می شوند که رشته آنها IT باشد یعنی در هر مدرسه یک نفر با رشته مرتبط IT وجود داشته باشد.
حاجی بابایی در پایان با بیان اینکه 54 هزار مدرسه و مجتمع آموزشی در کشور داریم گفت: برای هر مجتمع یک متخصص فناوری نیاز که حدود 60 هزار نفر در ادارات و مدارسی که تعریف شده نیاز است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از بررسی کارشناسی طرح موبایل دانش آموزی خبر داد که پیش از این پیشنهاد شده بود و در همین حال وزیر ارتباطات نیز گفت: سیاست این وزارتخانه در ارائه سیم کارت دانش آموزی همان سیاست آموزش و پرورش است.
بنابراين گزارش؛ وزرای دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولیان بخش فرهنگسازی و ارتباطات کشور در جمع خبرنگاران در مورد توزیع رایگان سیم کارتهای یکی از اپراتورهای موبایل کشور در مدارس و انتقادات صورت گرفته در این زمینه از اجرای طرح موبایل دانش آموزی در کشور خبر دادند و اظهار امیدواری کردند که با اجرای این طرح مخاطرات داشتن موبایل توسط دانش آموزان به حداقل برسد.
وزیر ارتباطات: پیشنهادی برای طرح موبایل دانش آموزی نداریم
رضا تقی پور-  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاکنون از سوی این وزارتخانه پیشنهادی در زمینه اجرای طرح موبایل دانش آموزی و توزیع سیم کارت در میان دانش آموزان مطرح نشده است، اظهار داشت: وزارت ارتباطات تنها تامین کننده ارتباط است و این موضوع که دانش آموزان سیم کارت داشته باشند یا نه به سیاست های وزارتخانه های آموزش و پرورش و ارشاد مربوط می‌شود.
وی درباره توزیع حدود 12 میلیون سیم کارت در مدارس که با عنوان سیم کارت دانش و صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گرفت، تاکید کرد: این اقدام اپراتور، توافقی بوده که با وزارت آموزش و پرورش داشته و ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این وزارتخانه سیاستی در قبال ارائه سیم کارت دانش آموزی ندارد و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش را در این زمینه به عنوان سیاستهای خود مدنظر قرار می دهد اما در نهایت این خانواده است که باید تشخیص دهد که فرزندش به موبایل نیاز دارد و یا خیر.
وزیر آموزش و پرورش: تلاش کردیم در حاشیه مدارس، سیم کارت توزیع نشود
حمیدرضا حاجی بابایی- وزیر آموزش و پرورش نیز در مورد توزیع سیم کارتهای دانش در مدارس و انتقادات مطرح شده در این زمینه تاکید کرد: آنچه که میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش توافق شده بود ارائه سی دی های قرآنی در مدارس بود که به دلیل آنکه بخش خصوصی اجرای کننده این طرح، به دنبال درآمدزایی بود همراه با جوایز این سی دی ها، نسبت به ارائه سیم کارت میان دانش آموزان نیز اقدام کرد که این اقدام به صورت تفاهم شده نبود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برنامه ریزی برای توزیع سیم کارت در مدارس نداشت، گفت: در راستای اجرای این طرح و مخالفتهای صورت گرفته، تلاش کردیم که در سراسر کشور این سیم کارتها در حاشیه مدارس توزیع نشود و با رضایت اولیای دانش آموزان از دفاتر خدمات امور مشترکین تحویل گرفته شود.
حاجی بابایی با اشاره به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توزیع موبایل دانش آموزی که تنها قابلیت تماس های اضطراری را داشته باشد اظهار داشت: این پیشنهاد توسط کارشناسان آموزش و پرورش در حال بررسی است و چنانچه مشکلات قبلی را نداشته باشد و از هر حیث مورد موافقت قرار گیرد زمان اجرای آن اعلام خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

90807