۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

تصما حضور خود را علنی کرد

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی "تصما"؛ در این مجمع عمومی که روز یکشنبه 16 مهرماه در غرفه مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی موسوم به "فرا" برگزار شد، مجموعه اهداف و همچنین منشور این کنسرسیوم توسط بنیانگذاران آن، به صورت عمومی اعلام شد.
بنیان این کنسرسیوم که به دلیل تعداد بالای شرکت‌های عضو، یکی از بزرگترین کنسرسیوم های فعال در حوزه فناوری اطلاعات کشور است، جمعی از مدیران شرکت‌های باسابقه این حوزه هستند .
مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی "فرا" نیز یکی از حامیان کنسرسیوم تصما است که در عین حال استقلال صنفی خود را نیز مانند سایر اعضا، حفظ کرده است.
دکتر جواد اتفاق، در این نشست با اشاره به این که بخش قابل توجهی از دست اندرکاران در کشور مصمم شده‌اند تا برای ساماندهی تولید محتوای الکترونیکی ‏و معظلات موجود در این حوزه گام موثری بردارند، عملکرد شرکت‌های فعال در این بخش را  درخور تحسین دانست و افزود: با این وجود، برای انجام کارهای بزرگ، به هم افزایی توان شرکت‌های صنف نیاز ‏ داریم و این موضوع، همان انگیزه اساسی است که  باعث شد ایده ایجاد کنسرسیومی از مجموعه شرکت‌های دست اندر کار تولید محتوای الکترونیکی شکل بگیرد.
وی افزود؛ تنها با ایجاد چنین مجموعه قوی و بزرگی است که می توانیم، صنف‌مان را ساماندهی کنیم و در نهایت نیز خواهیم توانست با هم افزایی نیرو و ظرفیت های موجود در صنف، معضلات تولید محتوای الکترونیکی در کشور را  برطرف کرده و همچنین برای صادرات محتوا گام های مهمی برداریم .
حجت السلام سعید سالاریان،  قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع رسانی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت و نقش تولید محتوای الکترونیکی گفت: در کشور ما طی سال‌های گذشته، شاهد رشد چشمگیر بخش‌های زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات بوده است، این درحالیست که اقدام درخوری در حوزه تولید و گسترش محتوای دیجیتال صورت نگرفته است،
وی اضافه کرد: به رغم آن که کشور ما از لحاظ فرهنگی بسیار غنی است و از و منابع غنی محتوایی برخورداریم که می تواند دست مایه تولید محتوای الکترونیکی بسیار عظیمی در فضای مجازی باشد، متاسفانه رشد جدی و قابل قبولی در این زمینه نداشته و نداریم.
سالاریان با اشاره به این که مسئولان کشور هر کدام به نوبه خودشان سعی داشتند در مواقع مختلف بر رشد و سرعت این حوزه بیافزایند وکمک کنند، گفت: به دلایلی، حوزه‌های زیر ساختی و سخت افزاری تاکنون بیشتر مورد توجه دولتمردان بوده و اصولا به حوزه های محتوایی و نرم افزاری کمتر پرداخته شده است.
سالاریان افزود به همین دلیل هم، طی یک دهه اخیر برخلاف شرکت های سخت افزاری شرکت هایی که  که فعالیت محتوایی کرده اند، بهره مناسبی از امکانات و منابع دولتی به دست نیاورده‌اند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: نباید فعالیت های دولت در دو دهه اخیر را نادیده گرفت و قدر ناشناسی کرد از جمله فعالیت های صورت گرفته در همین نهاد رسانه های دیجیتال بوده که از زمان تشکیل این نهاد تلاش‌های قابل تقدیری صورت گرفته است. اما کم و کیف این فعالیت‌ها به اندازه‌ای نبوده که بخش تولید محتوای الکترونیکی کشور را متحول كند.
سالاریان با تاکید بر دغدغه های مقام معظم رهبری اضافه کرد: ایشان معتقدند که ما به حوزه فرهنگ به درستی رسیدگی نکردیم، در نتیجه مشکلات و چالش هایی ایجاد شده که به تدریج مبدل به چالش های امنیتی جدی شده اند. به باور ایشان، چالش های امنیتی که ما با آنها مواجه هستیم، از ابتدا مشکل امنیتی نبوده اند و صرفا عدم توجه کافی به حوزه فرهنگ و محتوا باعث شده که ما در حوزه فضای مجازی با مخاطراتی مواجه باشیم که از آن با نام جنگ نرم یاد می شود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید بر تولید محتوا، تلاش در حوزه های فرهنگی و توجه بیشتر به مباحث علوم انسانی دارند و اینها مواردی هستند که در کشور ما نقطه ضعف محسوب شده و به بروز برخی مشکلات منجر شده است.
قائم مقام شورای عالی اطلاع رسانی تاکید کرد:کسانی که در حوزه تولید محتوا فعال هستند، با توجه به رهنمودهای مقام رهبری و حساسیت ایشان در خصوص جنگ نرم،  بر آن شدند که با تشکیل مجموعه ای از شرکت‌ها و گروه‌های هم رای، هم نظر و همراه در راستای رفع دغدغه های حاکمیتی و خصوصا رفع دغدغه های مقام معظم رهبری، به برطرف ساختن کمبود محتوای الکترونیکی فرهنگی، دینی و ملی در فضای مجازی بپردازند.
به گفته وی؛  تمام کسانی که در مجموعه، همراه و هم قسم شده اند میثاق نامه ای را تهیه و امضا کردند که در آن اصولی را ارائه و اعلام کردند و مبتنی بر آن اصول دور هم جمع شده و با یکدیگر به یک وحدت اساسی در رویه ها و سیاست های صنفی دست یافته اند.
مروجی عضو مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر این که تلاش مجمع "فرا" با کار گروه های مختلفی که در بطن آن شکل گرفته، در جهت کمک به کنسرسیوم است، گفت: کارگروه های فرا  بیشتر حوزه ملی را پوشش می دهند و بنا داریم تا مباحث تجاری این فضا را  به کنسرسیوم ‏ارجاع دهیم.
در حال حاضر، نزدیک به یکصد شرکت فعال در حوزه نشر الکترونیک و تولید محتوای الکترونیکی به عضویت ‏این کنسرسیوم درآمده اند و به همین دلیل، تصما یکی از بزرگترین کنسرسیوم های فعال در حوزه فناوری ‏اطلاعات کشور به شمار می آید.‏

نظرات : 0

ثبت نظر

57229