۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايی دو‌شنبه 18 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر:  "انوشه انصاری" برگزیده جایزه ملی پیشگامان فضایی شد
جایزه ملی پیشگامان فضایی سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل خدمات انوشه انصاری به جامعه فضایی به وی تعلق گرفت.
جایزه ملی پیشگامان فضایی سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل خدمات گسترده انصاری به جامعه فضایی در اواخر ماه آینده به وی اعطا خواهد شد.
انوشه انصاری، نخستین فضانورد ایرانی و نخستین زن گردشگر فضایی و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI) است.
انصاری در مشهد متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS) از دانشگاه جورج میسون و کارشناسی ارشد خود را در زمینهٔ مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشنگتن اخذ کرده‌ است.
وی در سال ۲۰۰۰ میلادی، از سوی مجله زن شاغل به‌ عنوان کارآفرین برتر شناخته شد. او از بنیان‌ گذاران یک شرکت مخابراتی در آمریکا به نام تی.تی.آی (TTI) است. انصاری جایزه ۱۰میلیون‌ دلاری سالیانه "انصاری اکس-پرایز" (Ansari X-prize) را بنیان نهاد.
هدف از این جایزه تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سفرهای فضایی است که پیش از این در انحصار تعداد انگشت‌ شماری از دولت‌ ها بوده‌ است.
بنا به گزارشات منتشر شده، این جایزه در همایش جهانی توسعه فضا که اواخر ماه آوریل در کانادا برگزار می شود به انوشه انصاری اعطا خواهد شد.
............................
خبر:  هشدار مجدد به کاربران ویندوز در مورد آسیب‌پذیری فریک
شرکت مایکروسافت با صدور یک توصیه نامه امنیتی نسبت به حملات مبتنی بر آسیب پذیری فریک به رایانه‌های مجهز به ویندوز هشدار داده است.
محققان می گویند این مشکل برای یک میلیون رایانه خطرات جدی به وجود آورده است. این نقص ناشی از استانداردهای ضعیف رمزگذاری به کار گرفته شده در دهه 90 است که به عمد از سوی آژانس امنیت ملی امریکا به شرکت های فناوری تحمیل شده بود.
هدف از این کار تسهیل جاسوسی از رایانه های متخاصم اعلام شده بود، اما نتیجه اجرای این سیاست به خطر افتادن امنیت افراد عادی است.
آسیب پذیری فریک موجب حمله به کلیدهای رمزگذاری RSA-EXPORT شده ، حملاتی که عمدتا توسط جاسوسان فدرال دولت آمریکا بر علیه کاربران تحت تعقیب صورت گرفته اند. این مشکل پروتکل های امنیتی SSL/TLS را هم تحت تاثیر قرار می دهد و موجب سرقت داده های کاربران در زمان بازدید از بسیاری از سایت های مشهور و پرطرفدار می شود.
از این طریق حتی می توان کلمات عبور افراد را در زمان ورود به سایت های بانکی، شبکه های اجتماعی و ... سرقت کرد. با توجه به اینکه مشکل مذکور از دهه 90 میلادی تا به حال وجود داشته، ابعاد خسارت های ناشی از آن بسیار گسترده به نظر می رسد.
در این میان عملکرد کند شرکت هایی مانند گوگل، اپل و مایکروسافت برای عرضه وصله های به روزرسان باعث انتقاد صاحب نظران و کاربران شده و به نظر می رسد حتی وب سایت های پربازدید هم در این زمینه سرعت لازم را نداشتند.
نکته مهم این است که مرورگرهای اندروید و Secure Transport  اپل هم از این مشکل رنج می برند ولی مرورگرهای کروم و فایرفاکس که به جای روش رمزگذاری 512 بیتی از روش های 1048 و 2048 بیتی بهره می گیرند آسیب پذیر نیستند. برآوردها نشان می دهد که تاکنون 36 میلیون نفر بابت وجود این مشکل آسیب دیدند.
............................
خبر :  عکاسی حرفه‌ای برای اپلی‌ها
آخرین ورژن‌های تلفن‌های اپل یعنی آیفون 6 و 6 پلاس در دنیای تلفن‌های هوشمند دارای بهترین دوربین‌ها هستند، اما برای استفاده بهتر از این دوربین‌ها بهتر است اپلیکیشن‌های درستی را انتخاب کنید.
درحالیکه نسخه‌های جدید تلفن‌های اپل مثل مدل‌های قبلی دوربین 8 مگاپیکسلی دارند، در مدل‌های جدید قدرت تشخیص چهره و فکوس خودکار بالاتری دارند و علاوه بر آن سیستم عامل iOS 8 امکانات دوربین پیش فرض تلفن را نیز افزایش داده است.
وب‌سایت techradar لیستی از برترین برنامه‌های اپلی را برای افزایش هرچه بیشتر قدرت عکس برداری آیفون معرفی کرده است.
1. برنامه Manual با ایجاد امکان انجام برخی از تنظیمات دستی پیشرفته و همچنین روشن و تیره کردن تصویر یکی از بهترین برنامه‌ها برای بهبود وضعیت تصاویر آیفونی است.
2. تغییر تونالیته رنگ‌ها، نور تصویر و ایجاد کنتراست و هایلایت از جمله ویژگی‌های Photoshop Touch است که در دومین رتبه بهترین برنامه‌های عکس‌برداری اپل قرار دارد.
3. اگر بیشتر به ساختن یک ویدئو با مجموعه‌ای از عکس‌ها علاقه‌مندید، سومین برنامه این لیست یعنی Replay می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این برنامه قابلیت افزودن فیلترهای مختلف، متن، موسیقی و آهسته کردن فیلم را نیز دارد.
4. اگرچه عکس‌های رنگی مدرن‌تر هستند، اما عکس‌های سیاه و سفید هنوز جایگاه ویژه‌ای در دنیای هنر عکاسی دارند بنابراین برنامه SimplyB&W این امکان را در اختیار کاربران اپل می‌گذارد که عکس‌هایشان را به بهترین شکل سیاه و سفید کنند.
5. اگر به دنبال یک برنامه ساده عکاسی با بیشتر فیلترها و امکانات ادیت عکس می‌گردید، آخرین برنامه این لیست یعنی VSCO Cam بهترین گزینه خواهد بود.
............................
خبر:  تجربیات سفر خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید
اپلیکیشن های متفاوتی تولید و روانه بازار فناوری می شوند که برخی از آنها بسیار پرکاربرد بوده و می توانند خدمات مناسبی را به کاربران ارائه کنند.
اپلیکیشن های بسیاری با اهداف تفریح، سرگرمی، آموزش و ... تولید می شوند اما برخی از آنها بسیار پرکاربرد هستند. از میان اپلیکیشن های سودمند و پرکاربرد می توان به برنامه TripAdvisor اشاره کرد.
این اپلیکیشن به کاربران اجازه می دهد تا از ویژگی های مختلف شهر یا کشوری که قصد سفر به آنجا را دارند مانند مکان های دیدنی، مراکز خرید، هتل‌، رستوران و ... اطلاع پیدا کنند؛ از دیگر قابلیت های این اپلیکیشن می توان به اشتراک گذاشتن تجارب با دیگران را نام برد.
این اپلیکیشن قابلیت نصب بر پلتفورم هایی مانند اندروید، ویندوز و iOS را نیز برخوردار است.
............................
خبر :  ساعت چرخنده برای نمایش زمان در مناطق مختلف جهان
محققان استودیو طراحی Elevenplus کره‌جنوبی موفق به ساخت ساعتی شدند که فقط با چرخیدن، ساعت تمامی مناطق جهان را به نمایش می‌گذارد.
اکثر افراد برای دانستن زمان در سایر نقاط زمین از تلفن‌همراه، رایانه یا ماشین حساب استفاده می‌کنند، اما به کمک طراحی هوشمند ساعت World Clock می‌توان زمان را در مناطق مختلف جهان به سرعت به نمایش گذاشت.
روی بدنه خارجی این ساعت سیلندری‌شکل، نام شهرهای مهم جهان درج شده است که با تنظیم نشانگر قرمز رنگ روی شهر مورد نظر و چرخاندن ساعت، زمان مشخص می‌شود.
این ساعت قادر است تا زمان را در 24 منطقه زمانی مختلف جهان نمایش دهد. این محصول با قیمت 49 دلار به بازار عرضه شده است.
............................
خبر :  خوانش خاطرات با نقشه‌برداری از روند حافظه در مغز
محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس موفق به نقشه‌برداری از حافظه موش‌ها شدند و مدعی هستند که گام بعدی، انجام این کار روی حافظه انسان خواهد بود.
دانشمندان با موفقیت توانستند چگونگی چاپ حافظه در مغز را پیگیری کنند که می‌تواند به رمزگشایی از کد خاطرات منجر شود.
در این تحقیقات، تغییرات سلولهای عصبی که در مغز موش‌ها در زمان تصمیم‌گیری رخ می‌داد، نقشه‌برداری شدند.
حیوانات از اطلاعات حسی برای هدایت رفتار خود استفاده می‌کنند، اما اینکه چگونه این فعالیت منجر به رفتار مناسب می‌شود، هنوز توضیح داده نشده است. در تحقیقات جدید، دانشمندان به بررسی سیناپس‌های ناحیه جسم مخطط در مغز که به ترجمه افکار به عمل کمک می‌کند، پرداختند.
محققان گروهی از موش‌ها را وادار کردند تا بینی خود را در شیارهایی قرار دهند که شیار وسطی دارای صدای بم یا زیر بود. برای نیمی از موش‌ها، صدای زیر به معنی وجود غذا در شیار سمت چپ بود، در حالیکه دسته‌ای از موش‌ها که صدای بم را می‌شنیدند، غذا را در شیار سمت راست پیدا می‌کردند.
این حیوانات به سرعت با این وظیفه سازگار شده، ارتباط بین صداهای خاص و محل غذا را پیدا کردند و با گذشت زمان این کار را با سرعت انجام می‌دادند.
پس از این کار، ناحیه جسم مخطط از بدن موش‌ها جدا شد و دانشمندان با بررسی آن دریافتند، صداهایی که توسط موش‌ها شنیده شده و اعمالی که به موجب آن رخ داده بود، الگویی را در سیناپس حیوانات ایجاد کرده بود که به دلیل شیوه پردازش شدن صوت در مغز، کاملا قابل مشاهده بود.
اگرچه فناوری‌های مورد استفاده در این تحقیق برای انسان مناسب نیستند، اما محققان امیدوارند که این نتایج بتواند را برای نقشه‌برداری از رفتارهای خاص در مغز انسان هموار کند.
این فرآیند در صورت طراحی می‌تواند منادی جهش ‌هایی به سوی درک اختلالاتی مانند پارکینسون، هانتینگتون و وسواس و اعتیاد باشد که ناحیه جسم مخطط در آن دخیل هستند.
از دیگر کاربردهای این دستاورد در آینده می‌توان به امکان تحلیل خاطرات برای اثبات صادق بودن فرد اشاره کرد.
............................
خبر:  رایانه‌های کنترل پروازهای هوایی آمریکا در معرض هک شدن
یک سناتور آمریکایی هشدار داده که رایانه‌های مورد استفاده در اداره هوانوردی فدرال آمریکا در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند.
وی خواستار به روزرسانی این سیستم‌های رایانه ای شده و هشدار داده که در غیر این صورت شاهد مشکلاتی در سیستم های کنترل ترافیک هوایی خواهیم بود.
چارلز شامر سناتور دموکرات اهل نیویورک روز گذشته اعلام کرد که وی با ارسال نامه ای خطاب به اداره هوانوردی فدرال آمریکا از مقامات آن خواسته تا به سرعت چند به روزرسانی امنیتی انجام دهند تا جلوی نفوذ به رایانه های خود را بگیرند.
وی گفت: این کار باید به سرعت انجام شود و هیچ مانعی نیز بر سر راه آن وجود ندارد، زیرا چنین کاری چندان پرهزینه نخواهد بود و اگر هزینه هایی نیز وجود داشته باشد با توجه به ضرورت این کار تامین خواهد شد.
دفتر پاسخگویی دولت آمریکا هم هفته گذشته از وجود چند آسیب پذیری در سیستم های مذکور در زمان مدیریت داده های حساس خبر داده و فایروال های آن را هم چندان ایمن ندانسته بود.
این مقامات هشدار می دهند تداوم این وضعیت ممکن است به نفوذ هکرها به سیستم های رایانه ای و هدایت اشتباه هواپیماها منجر شود که نتیجه اش برخورد آنها با هم در حین پرواز و خسارات بی سابقه مادی و معنوی خواهد بود.
...........................
خبر :  طراحی تایری که با جذب گرما و نور خورشید برق تولید می‌کند
به تازگی تایر خاصی برای خودروهای برقی طراحی شده که با استفاده از نور خورشید و گرمای ناشی از مالش لاستیک با زمین، برق تولید کرده و از آن برای پرکردن باتری این خودروها استفاده می‌کند.
با توجه به محدودیت های باتری های خودروهای برقی که زمان استفاده از آنها را کاهش می دهد، کاربرد این روش می تواند تا حدی از محدودیت های موجود در این زمینه بکاهد.
در این تایرها از لایه ای از مواد حرارتی پیزو الکتریک استفاده شده که موجب تامین انرژی برق از گرما شده و سپس این گرما به باتری منتقل می شود. برای این کار رانندگی در شرایط عادی کافی است و لزومی به افزایش سرعت خودرو برای گرم شدن بیش از حد تایر نیست.
این تایر که BH03  نام دارد به گونه ای طراحی شده که می تواند هم نور و هم گرما را جذب کند. لذا وقتی خودرو پارک شده باشد نیز تایر گرمای محیطی را جذب کرده و آن را به انرژی الکتریکی مبدل می کند.
Goodyear شرکت سازنده این تایر، در حال ساخت تایر جدید دیگری نیز هست که در زیر آج بیرونیش از سه حلقه تیوب استفاده شده است. این تایر دارای پمپی داخلی است که از این طریق میزان فشار باد بر مبنای شرایط جاده تنظیم می شود. مشخص نیست این تایرها چه زمانی به تولید انبوه می رسد.
..........................
خبر :  سلاح مرگبار لیزری اهدافش را از یک مایلی نابود می‌کند
شرکت لاکهید مارتین موفق به آزمایش سلاح لیزری خاصی موسوم به ATHENA شده که از فاصله 1600 متری توانسته یک ماشین وانت Ford F-150 را هدف قرار دهد.
تا به حال سابقه نداشته بتوان با اسلحه از چنین فاصله دوری یک هدف را با موفقیت نشانه رفت. در اسلحه مذکور به جای استفاده از پلاسمای چند مرحله ای از 30 کیلووات انرژی لیزر استفاده شده است.
ATHENA بر مبنای سیستم اسلحه لیزری( Area Defense Anti Munitions (ADAM طراحی شده که چندی قبل توسط لاکهید مارتین ابداع شد و از آن می توان برای نابودی اهداف کوچک در هوا و دریا استفاده کرد.
برای افزایش قدرت لیزر شلیک شده پرتوهای متعدد لیزر با هم ترکیب شده و در قالب تکنیکی موسوم به پرتوی طیفی به سوی هدف پرتاب می شوند.
کارشناسان معتقدند لیزرهای فیبرنوری سیستم های انرژی هدایت شونده را متحول کرده و با توجه به سبکی و استحکام در آینده مصارف مختلفی پیدا خواهند کرد. این احتمال وجود دارد که لیزر مذکور به زودی به عنوان سلاح در هواپیماهای نظامی، هلکوپترها، کشتی ها و کامیون ها به کار گرفته شود.
در آزمایش یاد شده لیزر شلیک شده با طی کردن بیش از 1600 متر به خودروی هدف گیری شده برخورد و موتور آن را به طور کامل سوزانده است.
بنابراین گزارش، هدایت این لیزر با استفاده از رایانه های پیشرفته صورت می گیرد.
..........................
خبر :  نگه‌داری طولانی‌تر میوه‌ها و سبزیجات با "قلب سبز"
محققان آمریکایی وسیله کوچکی طراحی کردند که به حفظ تازگی میوه‌ها و سبزیجات و درنتیجه کاهش ضایعات کمک می‌کند.
حدود 40 درصد میوه‌ها و سبزیجات در آمریکا به ضایعات تبدیل می‌شوند که این ضایعات در فاصله حمل از مزرعه تا خرید توسط مشتریان ایجاد می‌شوند، اما بهبود شرایط نگهداری محصولات در یخچال می‌تواند به کاهش حجم ضایعات کمک شایانی کند.
ابزار Green Heart یک وسیله پلاستیکی کوچک به شکل قلب است که بسته‌ حاوی بلورهای پرمنگنات پتاسیم داخل آن قرار داده می‌شود، این بلورها کاملا ارگانیک و غیر سمی هستند.
بلورهای پرمنگنات پتاسیم قادر به خنثی کردن گاز اتیلن متصاعد شده از میوه‌ها و سبزیجات بوده و از فاسد شدن آنها جلوگیری می‌کنند. هرچه میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در معرض گاز اتیلن باشند، زودتر رسیده و فاسد می‌شوند.
با قرار دادن این وسیله پلاستیکی درون محفظه نگهداری میوه و سبزی در یخچال، ماندگاری محصولات تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.
محققان بدنبال جمع‌آوری بودجه برای تولید تجاری این محصول هستند، انتظار می‌رود ابزار Green Heart با قیمت 9 دلار به بازار عرضه شود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

37371