۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايی چهار‌شنبه 20 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر:  رونمایی از برنامه اپل برای تحقیقات پزشکی
اپل از پنج برنامه همراه برای کمک به محققان حوزه بیوپزشکی رونمایی کرد که به مطالعه بیماری‌های مختلف و جمع آوری داده‌ها کمک می‌کنند.
این شرکت یک کیت هم طراحی کرده که با استفاده از آن گوشی آیفون به پلاتفورمی به منظور انجام تحقیقات مختلف مبدل می شود.
میلیون ها کاربر آیفون می توانند از این کیت برای مشارکت در تحقیقات پزشکی استفاده کنند، برای محققان داده جمع آوری کنند و از نتایج تحقیقاتی که در آن شرکت کردند مطلع شوند.
پنج برنامه همراه طراحی شده توسط اپل با همکاری محققان دانشگاهی تولید شدند و قرار است نرم افزارهای متن بازی نیز برای تسهیل کاربرد کیت جدید اپل در ماه آینده روانه بازار شوند تا برنامه های همراه عرضه شده را بتوان بر مبنای نیازهای محققان دستکاری کرد.
برنامه های مذکور برای مقابله با بیماری های خطرناکی همچون آسم، پارکینسون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان سینه تولید شدند. با این برنامه ها می توان زندگی روزانه و کارکردهای افراد مبتلا به بیماری های فوق الذکر را در نظر گرفت و الگوهایی را شناسایی کرد که به مقابله بهتر با این بیماری ها منجر می شود.
به عنوان مثال افرادی که برنامه مربوط به بیماری پارکینسون را بارگذاری کنند قادر به استفاده از قابلیت جی پی اس و شتاب سنج گوشی برای ارائه داده های مربوط به مهارت و چابکی، تعادل، راه رفتن، قوت صدا و حافظه خود هستند. این کار چند بار در روز انجام خواهد شد.
برنامه مربوط به آسم هم ارسال علائم این بیماری برای بررسی و تحقیق توسط پزشکان را امکان پذیر می کند. همچنین برخی امکانات آموزشی برای این بیماران در برنامه مذکور پیش بینی شده است.
............................
خبر : بذل و بخشش اطلاعات خصوصی کاربران فیس بوک به آگهی‌دهندگان

مدیران فیس بوک می‌گویند با همکاری شرکت DataSift ابزاری جدید ارائه می کنند که به شرکت‌های بازاریابی امکان می‌دهد به طور آنی از دیدگاه های کاربران مطلع شوند.
ابزار یاد شده که Topic Data نام دارد از قابلیت فراوانی برای پردازش لحظه به لحظه موضوعات و مسائلی که کاربران در فیس بوک در موردشان صحبت می کنند، برخوردار است و پس از بررسی انبوه اطلاعات تولید شده توسط افراد خلاصه ای از مباحث مهم را در مورد هر موضوع در اختیار شرکت های تجاری و آگهی دهندگان قرار می دهد.
اگر چه فیس بوک مدعی است این کار بدون افشای هویت کاربران صورت می گیرد، اما برخی صاحب نظران اعتمادی به این شرکت و ادعاهای آن ندارند و نگران افشای هویت خود برای انبوه آگهی دهندگان هستند.
بعد از برخی اعتراضات در این زمینه فیس بوک مدعی شده داده های کاربران را خود به طور ناشناس در اختیار DataSift قرار می دهد. این شرکت همچنین می گوید داده های کاربران روی سرورهایش باقی می ماند و تنها داده های جمع آوری شده و فشرده شده توسط فیس بوک به DataSift منتقل می شود. علاوه بر این قرار است داده های مذکور بعد از 30 روز پاک شوند.
شرکت DataSift که در زمینه تجزیه و تحلیل انبوه اطلاعات یا همان big data تخصص دارد، با استفاده از ابزار یاد شده پست های میلیاردها کاربر فیس بوک، لایک ها و کامنت های آنان را مورد بررسی قرار می دهد.
............................
خبر :  یافتن پروازهای ارزان با ابزارهای جدید گوگل

گوگل ابزار جستجوی جدیدی را به خدمات google flight خود افزوده که یافتن پروازهای ارزان قیمت را برای علاقمندان تسهیل می‌کند.
در این سرویس تقویمی گنجانده شده که تاریخ پروازهای ارزان قیمت در آن مشخص شده و علاقمندان می توانند در صورت امکان یکی از آنها را انتخاب کنند. قیمت هایی که گوگل در این زمینه ارائه می دهد با رنگ‌های خاکستری و سبز مشخص شده است.
کاربران تنها باید روی تاریخ مورد نظر برای پرواز کلیک کنند و در ادامه گوگل فهرستی از پروازهای موجود در آن روز و هزینه و پروازهای مشابه را در دسترس قرار می دهد.
اگر هم بخواهید ببینید در چه بازه زمانی ارزان ترین پروازها بین دو شهر در دسترس است، می توانید از سرویس مذکور بهره ببرید و جدولی از تاریخ های موجود و قیمت هر پرواز را مشاهده کنید.
نقشه تعاملی خدمات مذکور مسیر پروازهای مختلف و قیمت هر یک از آنها را برای درک بهتر موضوع ممکن می کند. ابزار جستجوی گوگل فلایت هم به مسیریابی کاربران کمک می کند.
............................
خبر :  ایمن سازی مرورگر سافاری در برابر حملات فریک

اپل با به روز کردن مرورگر سافاری و همین طور به روزرسانی سیستم عامل های iOS و OS X جلوی حملات ناشی از آسیب پذیری فریک را به کاربرانش گرفته است.
وصله هایی که اپل به همین منظور عرضه کرده از کاربران در برابر مشکل یاد شده حفاظت می‌کند. البته در جریان این به روزرسانی برخی مشکلات دیگر در سیستم عامل‌های iOS 8.2  و  OS X Yosemite ، Mavericks  و  ountain Lionهم برطرف شده است.
آسیب پذیری فریک حاصل استفاده از استانداردهای ضعیف رمزگذاری داده‌ها به صورت 512 بیتی است که باعث می‌شود اطلاعات کاربران در حین مراجعه به سایت‌های نا امن سرقت شود. ضعف این استانداردها عمدی و حاصل فشار آژانس امنیت ملی آمریکا به شرکت‌های فناوری بوده است.
هدف از این کار تسهیل نفوذ به رایانه های متعلق به افراد و کشورهای متخاصم بوده که حالا به ضرر خود آمریکایی ها تمام شده است.
پیش از این اعلام شده بود که کاربران ویندوز ومرورگرهای پیش فرض سیستم عامل اندروید نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می کنند. چندی قبل گوگل نیز مرورگر کروم را برای کاربران خود روی ویندوز، OS X  و  Linux به روز کرده بود تا از آنها در برابر حملات هکری حفاظت کند.
............................
خبر:  تقویم گوگل برای کاربران اپل عرضه شد

گوگل سرانجام برنامه تقویم خود را برای کاربران سیستم عامل iOS اپل عرضه کرد تا علاقمندان با مراجعه به App Store آن را بارگذاری کنند.
این برنامه در اصل برای آیفون طراحی شده و اگر چه روی آی پد هم قابل استفاده است، اما به این منظور بهینه سازی نشده است.
رابط کاربری این برنامه تفاوت چندانی با نسخه اندروید ندارد و با تمامی برنامه های تقویم قابل نصب روی گوشی ها و از جمله برنامه هایی همچون Exchange و  iCloud سازگار است.
این تقویم قرارهای کاری افراد را در قالب یک فهرست و به طور پیش فرض نمایش می دهد. هر یک از این قرارها نیز با رنگی خاص مشخص می شود.
دیگر امکانات این برنامه تقویم عبارت است از امکان تنظیم برنامه های کاری همراه با عکس و نقشه،  افزودن اطلاعات پروازها، هتل ها، کنسرت ها، رزرو رستوران ها و ... که در جیمیل موجود است به برنامه تقویم، قابلیت تکمیل سریع تقویم با بهره گیری از سرویس پیشنهاد هوشمند که نگارش عنوان افراد و اماکن را تسهیل می کند، امکان مشاهده تقویم به شیوه‌های مختلف و ...
............................
خبر :  چت فیس‌بوکی حادثه‌ساز شد

گزارش پلیس آمریکا حاکی است که علت بروز یک تصادف شدید در سال 2013 که سه کشته برجای گذاشت استفاده راننده یکی از خودروها از فیس‌بوک در حین رانندگی بوده است.
در این سانحه یک دستگاه خودروی سواری با یک کامیون که از مقابل می‌آمد اصابت کرد.
کاری میلبرگ، راننده سواری، و پسر سه ساله وی در این تصادف به شدت زخمی شدند ولی جان سالم به در بردند اما دختر 11 ساله میلبرگ و دو خواهر‌زاده پنج ساله‌اش کشته شدند.
میبلرگ پس از تصادف اعلام کرد که هیچ چیزی را از زمان حادثه خاطر نمی‌آورد.
این در حالی است که پس از گذشت دو سال پلیس ایالتی اعلام کرد که در آوریل سال گذشته و پس از آب شدن برفها ماموران یک دستگاه گوشی همراه در محل تصادف پیدا کرده‌اند که متعلق به میلبرگ بوده است.
آنها متوجه شدند که میلبرگ دو دقیقه قبل از حادثه در حال ارسال پیام فیس‌بوکی بوده است.
این امر باعث شد که دادستان پرونده درباره سه فقره قتل علیه وی شکایت کند. در صورتی که وی گناهکار شناخته شود با 10 سال حبس و 25 هزار دلار جریمه مواجه خواهد شد.
بازرسان علت اصلی حادثه را استفاده از فیس‌بوک و بی‌توجهی راننده عنوان کردند.
آنها همچنین گفتند که قبل از حادثه وی مقداری داروی آرامبخش استفاده کرده و لاستیک‌های خودروی وی فرسوده بوده است.
این اولین بار نیست که یک راننده به استفاده از فیس‌بوک قبل از بروز یک تصادف کشنده متهم می‌شود.
سال گذشته یک راننده 20 ساله از داکوتای شمالی ظاهرا هنگام رانندگی با سرعت 85 مایل در ساعت در بزرگراه در حال چک‌ کردن تصاویر در فیس‌بوک بوده است.
در این حادثه خودروی وی با یک اس یو وی برخورد کرد و سرنشین خودروی دیگر کشته شد.
در حال حاضر استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در بسیاری از کشورها ممنوع است.
............................
خبر:  اعتراض شدید به تجسس گسترده‌ آمریکا در اینترنت

سازمانها و پایگاههای اینترنتی مختلفی در آمریکا از جمله ویکی‌پدیا و سازمان عفو بین‌الملل با ارائه‌ شکایتی به تجسس گسترده‌ دولت آمریکا در اینترنت شدیدا اعتراض کردند.
سازمان هایی نظیر بنیاد ویکی ‌پدیا، سازمان عفو بین‌الملل، دیده ‌بان حقوق بشر و دیگر سازمان‌های حقوق بشری این شکایت را در دادگاه مریلند تنظیم کردند.
بنیاد ویکی‌ پدیا آژانس امنیت ملی آمریکا را متهم کرد آنچه که کاربران این دانشنامه مجازی می‌خوانند یا می‌نویسند کنترل می‌کند.
در این شکایت آمده است تلاش آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی فراتر از اختیاراتی است که کنگره به این نهاد‌ها داده و قوانین آمریکا را نقص می‌کند.
جیمی والز، موسس ویکی‌پدیا در بیانیه‌ای گفت: ما از طرف خوانندگان و ویرایش‌کنندگان خود در سراسر جهان این شکایت را تنظیم کردیم.
والز افزود: آژانس امنیت‌ ملی آمریکا از مدت‌ها پیش کاربران ویکی‌پدیا را تحت کنترل قرار داده و روی آنچه که آنها در این دائرةالمعارف اینترنتی می‌خوانند یا می‌نویسند، تجسس می‌کند و حقوق کاربران این دائرة المعارف را نقض کرده است.
وی گفت: این تجسسها وعده‌های اولیه مبنی بر اینکه اینترنت یک فضای باز عاری از ترس برای همکاری است را نقض می‌کند.
در این شکایت آمده است آژانس امنیت ملی آمریکا در حال نظارت روی ارتباطات مردم آمریکاست و تقریبا محتوای تمام ارتباطات بین‌المللی متنی در اینترنت را تجسس می‌کند و اطلاعات بسیاری از افراد را که به تلاش برای مبارزه با تروریسم ارتباطی ندارند بررسی می‌کند.
آژانس امنیت‌ ملی آمریکا برای پیگیری آنچه کاربران ویکی‌ پدیا می‌خوانند یا می‌نویسند و یا درباره آن بحث می‌کنند از برنامه‌ای به نام اپستریم Apstream استفاده می‌کند.
جیمی ویلز و لیلا ترتیکف، رئیس بنیاد ویکی ‌مدیا در مقاله مشترکی در نیویورک تایمز نوشتند: فعالیتهای کاربران کاملا حساس و خصوصی است. این فعالیت‌ها تمام باورهای سیاسی و مذهبی، گرایش‌های جنسی و بیماریهای آنها را افشا می‌کند.
پاتریک تومی از اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا که وکالت این سازمانها را بر عهده دارد، گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا به جای محدود ‌کردن خود روی نظارت بر ارتباطات آمریکایی‌ها با اهداف خارجی روی همه افراد جاسوسی می‌کند و سعی دارد بفهمد که چه کسی درباره این اهداف صحبت یا مطالعه می‌کند.
وی افزود: در نتیجه افراد بی‌گناه زیادی در تور گسترده این آژانس خواهند افتاد.
شبکه خبری بی.بی.سی درباره این شکایت گزارش داد، ویکی‌پدیا از آژانس امنیت ملی آمریکا شکایت کرده که برنامه‌های جاسوسی این نهاد قانون اساسی آمریکا را در زمینه آزادی بیان و منع تفتیش و توقیف ناموجه نقض می‌کند.
در این شکایتنامه آمده است: براساس اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن، مامور سابق آژانس امینت ملی آمریکا، این نهاد اطلاعاتی تقریبا تمام ارتباطات اینترنتی را تجسس می‌کند.
شاکیان خواستار این هستند که نظارت وسیع آژانس امنیت‌ ملی آمریکا روی اینترنت پایان یابد. در متن شکایت آمده که کنترل اینترنت بدون دلیل مشخص برخلاف قانون اساسی آمریکا است.
موسس ویکی‌پدیا و رئیس بنیاد ویکی‌مدیا در مقاله خود در نیویورک تایمز ابراز نگرانی کرده‌اند که همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا با سرویسهای امنیتی سایر کشورها می‌تواند امنیت کاربران اینترنتی را که موضعی انتقادی نسبت به دولت‌های خود دارند، تهدید کند.
در حالیکه نویسندگان باید بتوانند بدون ترس از تجسس دیدگاه‌های خود را در ویکی‌پدیا منتشر کنند.
در حال حاضر دادگاه‌های آمریکا شکایتهای زیادی را علیه آژانس امنیت ‌ملی در دست بررسی دارند. پیش از همه مدافعان حقوق ‌بشر می‌خواهند به‌ کنترل این آژانس بر اینترنت پایان دهند. مشکل اما آنجاست که شاکیان باید بتوانند ثابت کنند که تحت کنترل قرار گرفتند.
در این شکایت همچنین انجمن ملی وکلای جنایی آمریکا، بنیاد آمریکایی قلم، صندوق جهانی زنان، نشریه نیشن، موسسه روترفور و اداره آمریکای لاتین در واشنگتن حضور دارند.
متهمان در این شکایت شامل آژانس امنیت ملی آمریکا و مایکل راجرز رئیس این آژانس، دفتر مدیریت اطلاعات ملی و جیمز کلاپر رییس آن و اریک هولدر دادستان کل آمریکا هستند.
مقامات آمریکایی هنوز درباره این پرونده اظهارنظر نکردند.
............................
خبر :  اشتیاق سهامداران اپل برای خرید تسلا موتورز

تیم کوک، مدیرعامل اپل که به تازگی نخستین دستگاه جدید این شرکت در چند سال گذشته را رونمایی کرده است، با اشتیاق سهامداران این غول فناوری برای خرید خودروساز برقی تسلا موتورز روبرو شد.
یکی از سرمایه‌گذاران در نشست سالانه‌ای که در مقر اپل در کوپرتینتوی کالیفرنیا برگزار شد به تیم کوک گفت علاقمندم ببینم که این شرکت تسلا را خریداری می‌کند. این اظهارات با استقبال حاضرین همراه شد اما مدیرعامل اپل از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت ما هیچ رابطه‌ای با تسلا نداریم و سریعا موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی اپل برای خودروها را پیش کشید که یک روز قبل هم در رویداد معرفی اپل واچ به آن پرداخته بود.
وی در ادامه افزود: این شرکت علاقمند است سیستم "کار پلی" که تاکنون برند بزرگی متعهد به استفاده از آن نشده، توسط تسلا مورد استفاده قرار بگیرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، با اینهمه این موضوع برای سرمایه گذاران تمام نشد و با وجود تلاش تیم کوک برای تغییر بحث، همچنان نسبت به خرید تسلا توسط اپل ابراز علاقه کردند.
اگرچه اپل هرگز به صورت آشکار در مورد برنامه‌هایش برای ساخت یک خودرو صحبتی به میان نیاورده است اما به گفته منابع آگاه، این شرکت گروهی شامل کارشناسان باتری خودرو را برای ساخت یک خودروی برقی تا سال 2020 تشکیل داده است.
اگر اپل تصمیم بگیرد این ایده را دنبال کند و وارد صنعت خودروسازی شود در این صورت رقیب تسلا موتورز و جنرال موتورز خواهد شد.
این دو خودروساز قصد دارند تا سال 2017 خودروهای برقی عرضه کنند که می‌توانند با یک بار شارژ بیش از 200 مایل حرکت کنند و کمتر از 40 هزار دلار قیمت خواهند داشت.
ایده شراکت اپل و تسلا پیش از این هم سرمایه گذاران را به هیجان آورده بود. ارزش هر سهم تسلا اوایل سال 2014 با انتشار خبر دیدار الون ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل این خودروساز با مدیر اپل در مورد ادغام دو شرکت به بیش از 200 دلار رسیده بود.
این دو شرکت در زمینه جذب استعدادها با یکدیگر رقابت دارند. تسلا بیش از هر شرکت دیگری به استخدام کارمندان سابق اپل پرداخته است. الون ماسک اخیرا به بلومبرگ بیزنس ویک اظهار کرده است اپل هم به شدت در تلاش است تا کارمندان تسلا را استخدام کند.
............................
خبر :  رکوردزنی هواپیمای خورشید در سفر به دور دنیا

هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 که به تازگی دور جدید پرواز خود را آغاز کرده است، یک رکورد جهانی از خود به جای گذاشته است.
این هواپیما با پرواز از مسقط عمان به احمدآباد هند، رکورد طولانی‌ترین پرواز مستقیم خورشیدی را ثبت کرد.
فاصله 1468 کیلومتری از مسقط تا احمدآباد، دومین مرحله از مسافرت پنج ماهه این هواپیما به شمار می‌آید که سفر آن روز دوشنبه این هفته از ابوظبی شروع شد.
هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 به خلبانی "برتراند پیکارد" در ارتفاع 8534 متری و با سرعت 185 کیلومتر در ساعت به پرواز درآمد و روز سه‌شنبه در احمدآباد هند به زمین نشست.
هواپیما برای طی این مسافت، حدود 13 ساعت و 20 دقیقه پرواز داشت و این نخستین‌باری است که یک هواپیمای خورشیدی در آسیا پرواز می‌کند.
پیش‌تر، رکورد بیشترین طی مسافت با هواپیمای خورشیدی متعلق به آندره ‌بورشبرگ (همکار پیکارد) بود که در سال 2013، مسافت 1386 کیلومتری را به عنوان بخشی از سفر به دور آمریکا، با این هواپیمای خورشیدی طی کرد.
تیم Solar Impulse 2 در نظر دارد چهار روز آینده را در احمدآباد و پیش از عزیمت به شهر بنارس هند، اقامت کند.
این هواپیمای خورشیدی سوئیسی از ابوظبی سفر خود را آغاز کرد که اولین تلاش آن برای سفر به دور دنیا بدون حتی یک قطره سوخت محسوب می‌شود.
خلبانان سوئیسی، هدف خود از این پرواز را ایجاد آگاهی در مورد جایگزینی فناوری کارآمد و پاک با فناوری‌های آلاینده قدیمی اعلام کردند.
هواپیمای خورشیدی سبک جدید از فیبر کربن ساخته شده و از 17 هزار و 248 سلول خورشیدی روی بال برخوردار است که انرژی تجدیدپذیر را برای هواپیما تامین می‌کنند. سلول‌های خورشیدی، چهار باتری پلیمر لیتیمی هواپیما را شارژ می‌کنند.
طول بال این هواپیمای خورشیدی 72 متر است که بزرگتر از بال‌های بوئینگ 747 است، اما وزن آن به اندازه یک خودروی 2300 کیلوگرمی است.
هواپیمای Solar Impulse 2 در ماه ژوئن پرواز افتتاحیه دو ساعته و 17 دقیقه‌ای خود را در غرب سوئیس انجام داد و نخستین هواپیمای خورشیدی است که برای چندین شبانه‌روز قادر به پرواز است.
بورشبرگ و پیکارد قصد دارند سیاستمداران، افراد مشهور و شهروندان را به حضور در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد دعوت کنند که دسامبر 2015 در پاریس به توصیف پروتکل جدید کیوتو خواهد پرداخت. انتظار می‌رود همه کشورها اهدافی را برای یک توافقنامه جدید جهانی ارائه دهند که دولتمردان قصد دارند در این جلسه اتخاذ کنند.
............................
خبر:   درمان بهتر سرطان با تنفس اکسیژن بیشتر

دانشمندان آمریکایی در رویکرد جدید تحقیقاتی خود به این نتیجه دست یافتند که تنفس اکسیژن بیشتر می‌تواند سلول‌های تومورستیز خواب‌آلود را بیدار کند، دستاوردی که ممکن است بطور چشمگیری درمان سرطان را ارتقا بخشد.
محققان اعلام کردند: دانشگاه نورث‌وسترن، تنفس 40 تا 60 درصد اکسیژن در مقایسه با میزان 21 درصدی اکسیژن درون هوا می‌تواند سرکوب سیستم ایمنی را تصعیف کرده و سلولهای ضد سرطان را بیدار کند.
رویکرد جدید که دانشمندان 30 سال در حال بررسی آن هستند، می‌تواند بطور چشمگیری نرخ زنده مانده بیماران سرطانی را افزایش دهد.
محققان دریافتند که اکسیژن‌دهی تکمیلی به مهار تجمع آدنوزین ناشی از کمبود اکسیژن در ریزمحیط های تومور پرداخته و سرکوب سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. این کار در عوض می‌تواند درمان ایمنی سرطان را با آزادسازی لمفوسیت‌های T ضدتومور و سلولهای طبیعی قاتل ارتقا بخشیده و تومور را کوچک سازد.
در اوایل دهه 2000، محققان دریافتند که یک گیرنده در سطح سلول‌های سیستمی ایمنی موسوم به گیرنده آدنوزین A2A مسؤول جلوگیری از حمله سلولهای T به تومورهای مهاجم و غیر فعال کردن سلولهای کشنده‌ای است که وارد تومور می‌شدند.
نتایج جدید محققان نشان داد که مکمل اکسیژن، سیگنال‌دهی محافظت از تومور را در این گیرنده تضعیف کرده و سلول‌های T را برای حمله به تومورهای ریه بیدار می‌کند.
دانشمندان اظهار داشتند: تاثیر اکسیژن‌دهی تکمیلی ممکن است حتی در ترکیب با یک عامل مصنوعی که به متوقف کردن تاثیرات محافظت از تومور در گیرنده آدنوزین معروف است، تاثیر قویتری داشته باشد.
آن‌ها اکنون در تلاش برای طراحی نسل آینده این دارو هستند که در اصل برای بیماران پارکینسون طراحی شده است.
نتایج این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.
..........................
خبر:  روشی جدید برای درمان بیماران آلزایمری

محققان دانشگاه MIT از ساخت الیافی باریکتر از مو برای اتصال رایانه به مغز انسان خبر دادند که می تواند راه حلی جدیدی برای درمان مبتلایان به آلزایمر باشد.
محققان موسسه فناوری ماساچوست در حال محقق کردن رویای انسان ها هستند که با تولید الیاف پیچیده‌ ای به باریکی تار موی انسان بتوانند سیگنال های نوری و دارو را مستقیما به مغز منتقل کنند.
این روش جدید می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری آلزایمری سودمند باشد.
.........................
خبر:  حیواناتی که سرطان را تشخیص می‌دهند

مطالعات محققان نشان می دهد که برخی از حیوانات مانند سگ و زنبور عسل قادر به تشخیص سرطان‌هایی مانند سینه، ریه و پروستات در مراحل اولیه این بیماری ها هستند.
محققان معتقدند که زنبورعسل از حس بویایی فوق العاده ای برخوردار است که می تواند در مراحل اولیه تشخیص سرطان سودمند باشد. پیش از این نیز از زنبورهای عسل در تشخیص بوی باروت یا مواد منفجره برای یافتن مین های خنثی نشده در ویتنام استفاده شده بود. این آزمایش به سادگی و تنها در مدت چند دقیقه انجام می پذیرد.
محققان زنبورهای عسل تربیت شده ای را درون یک شیشه قرار داده و با توجه به بازدم بیماران به تشخیص سرطان نزد آنها پرداختند. در رابطه با چگونگی عملکرد این روش می توان گفت، زنبورهای عسل درون محفظه شیشه ای قرار می گیرند که از دو بخش بزرگ و کوچک تشکیل شده و بیمار شروع به نفس کشیدن در این محفظه می کند، در صورتی که شخص مبتلا به سرطان باشد، زنبورهای عسل این بو را استشمام کرده و وارد محفظه کوچکتر شیشه می شوند.
سگ، حیوان دیگری است که به دلیل برخورداری از حس بویایی متمایز قادر به تشخیص سلول های سرطانی نزد بیماران است. محققان در این روش سگ ها را به شکل های متفاوتی تربیت می کنند تا با کمک بو کشیدن اعضای مختلف بدن قادر به تشخیص تومور سرطانی در بیماران باشند. سگ ها قادر به تشخیص سرطان هایی مانند سرطان سینه، پوست و پروستات در مراحل اولیه آن هستند.
در این مطالعه، محققان گروهی از افراد سالم و بیمار را در کنار یکدیگر قرار داده و از سگ ها خواسته شد تا مبتلایان به سرطان را تشخیص دهند که در تشخیص بیماران مبتلا به سرطان ریه ۹۹ درصد و سرطان سینه نیز در حدود ۹۵ درصد موفق بودند.
مطالعات محققان نشان می دهد که سرطان های مختلف دارای بوهای متفاوتی هستند زیرا در انواع سرطان ها، سلول های مختلفی مورد هدف قرار می گیرند که در نتیجه تاثیرات خود را در ادرار، پوست یا تنفس نشان می دهند.
محققان امیدوارند تا با استفاده از چنین روش هایی بتوانند به تشخیص سایر بیماری ها نیز بپردازند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

83691