۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايی ‌شنبه 23 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :


خبر:  فیسبوک یک موتور جستجوی تخصصی تجاری را خرید
فیسبوک می گوید TheFind را خریداری کرده که یک موتور جستجوی تخصصی به منظور ارائه خدمات فروش شخصی سازی شده است.
با بررسی نمایه‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی و مرور عادات خرید آنها خدماتی تخصصی و بر مبنای علائق و سلائق آنها را ارائه می‌دهد.
کارشناسان معتقدند این اقدام فیسبوک به معنای تلاش گسترده تر این شرکت برای حضور در بازار تجارت الکترونیک و استفاده از ظرفیت بالقوه کاربران فیسبوک برای کسب درآمد است.
شرکت مذکور در حال حاضر به دنبال تست کردن دکمه خرید یا buy است که به آگهی دهندگان امکان می‌دهد تا محصولات خود را از طریق این شبکه اجتماعی به فروش برسانند. فیسبوک امیدوار است با همکاری کارشناسان TheFind موتور جستجوی قدرتمندی بسازد که ارتباط کاربران با محصولات را از طریق فیسبوک تسهیل کند.
جزئیات قرارداد دو طرف و مبلغ آن هنوز افشا نشده است. TheFind فعالیت خود را در این زمینه از نه سال قبل آغاز کرده و با پیوستن به فیسبوک ارائه خدمات خود را متوقف کرده و برخی از اعضای این شرکت هم به طور مستقل فعالیت خواهند کرد.
............................
خبر:  انتقال اطلاعات بین گوشی و لپ‌تاپ بدون سیم رابط
انتقال اطلاعات بین اسمارت فون و لپ‌تاپ ها بسیار پرکاربرد هستند اما در صورتی که سیم رابط یا کابل به همراه نداشته باشید، چه باید کرد؟
انتقال اطلاعات بین لپ تاپ، پی سی و اسمارت فون ها تبدیل به یکی از نیازهای مهم و روزمره شده تا جایی که کاربران همیشه یک سیم یا کابل رابط برای جابه جایی اطلاعات به همراه دارند.
اما اگر روزی فراموش شود که سیم یا کابل رابط را با خود به همراه ببریم، چه باید کرد؟ برنامه AirDroid می تواند در نقش یک کابل یا سیم رابط عمل کند.
این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از وای فای به انتقال اطلاعات بین رایانه و اسمارت فون های خود بپردازند.
از دیگر قابلیت های این برنامه می توان به استفاده از مرورگرهای رایانه برای داشتن دسترسی بهتر به محتوای اسمارت فون ها را نام برد. اما بایستی اسمارت فون و رایانه به وای فای مشترکی وصل باشند.
پس از نصب این برنامه می توان به یک نام کاربری و رمز عبور دسترسی پیدا کرد سپس به انتقال اطلاعات بین لپ تاپ و اسمارت فون ها پرداخت. این برنامه از قابلیت نصب بر پلتفورم هایی مانند اندروید، ویندوز و iOS برخوردار است.
............................
خبر :  نیمی از آمریکایی‌ها ساعت‌ هوشمند را مد زودگذر می‌دانند
اگرچه شرکت اپل امید زیادی به موفقیت ساعت هوشمند خود بسته، اما یک بررسی تازه نشان می‌دهد بسیاری از مردم حداقل در آمریکا چنین نظری ندارند.
نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که ساعت‌های هوشمند یک مد زودگذر است و بر خلاف تلفن‌های همراه قرار نیست بازار را تسخیر کنند.
بررسی انجام شده توسط Ipsos Poll نشان می‌دهد آگاهی محدود در مورد ساعت اپل و کارکردهایش مهم ترین مانع بر سر راه استفاده گسترده از آن خواهد بود.
از 1245 نفری که در بازه زمانی 9 تا 13 مارس در این تحقیق شرکت کردند تنها حدود 50 درصد اخبار و مطالبی در مورد ساعت اپل شنیده بودند و با این وضعیت اپل نمی تواند امیدوار به کسب درآمد گسترده از طریق ساعت یاد شده باشد. همچنین تنها یک چهارم پاسخ دهندگان گفتند که قصد دارند یک ساعت اپل خریداری کنند.
بررسی نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا تصمیم خود را در مورد ساعت اپل گرفتند. تنها 6 درصد پاسخ‌دهندگان در مورد خرید یا عدم خرید ساعت اپل تردید داشتند و در مقابل 69 درصد گفتند هیچ تمایلی به خرید چنین محصولی ندارند.
همچنین حدود 13 درصد افراد مورد تحقیق که در حال حاضر آیفون ندارند گفتند به دنبال خرید آیفون هستند تا آن را با ساعت اپل جفت کنند. قرار است عرضه انبوه ساعت اپل 40 روز دیگر آغاز شود.
............................
خبر :  نگرانی از عروسک‌های باربی جاسوس
مدل جدید عروسک‌های باربی به علت امکانات پیشرفته ارتباطیش به عامل نگرانی تازه‌ای در زمینه نقض حریم شخصی افراد مبدل شده است.
این عروسک که سلام باربی نام دارد دارای دکمه ای است که با فشردن آن میکروفون عروسک به کار می افتد و صدای بچه ای که در حال بازی است ضبط شده و این اطلاعات روی سرورهای کلود آپلود می‌شود.
فناوری تشخیص صوتی این عروسک تشخیص صدای ضبط شده هر کودک را نیز در آینده ممکن می‌کند. نتیجه این فناوری این است که عروسک باربی هر کودک نام وسایل و متعلقاتش را به یاد می‌آورد و در گفتگو با کودک به سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش اشاره می کند.
مجموعه امکانات این گوشی که اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی اسباب بازی آمریکا در معرض دید علاقمندان قرار گرفت از همین حالا مورد اعتراض مدافعان حریم شخصی قرار گرفته و آنها خواستار حذف برخی امکانات این عروسک‌ها شدند. معترضان مذکور می‌گویند شرکت سازنده عروسک با هدف کسب منافع مالی قصد دارد افراد را از دوره کودکیشان تسخیر کرده و از علائق و شخصیت آنها مطلع شود.
مخالفان این نوع عروسک‌ها پیکاری موسوم به رهایی کودکان از کسب و کار تجاری به راه انداختند و دادخواستی را علیه شرکت سازنده عروسک موسوم به Mattel امضا کردند. در این داد خواست تصریح شده که عروسک یاد شده کودکان را در معرض تبلیغات مختلف تجاری قرار داده و آنها را آسیب پذیر خواهد کرد.
این عروسک هوشمند سوالات بسیاری را از کودکان می‌پرسد که از جمله آنها می‌توان به نام پدر و مادر، علائق وی و ... اشاره کرد. بدیهی است که این اطلاعات می توانند در آینده کارکردهای تبلیغاتی و تجاری پیدا کنند و به آگهی دهندگان امکان می دهند تا در سال‌های بعد کودکان را بمباران تبلیغاتی کنند.
............................
خبر:  ادعای نفوذ هکر‌های چینی‌ به تمام شرکت‌های بزرگ آمریکایی
رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در اظهارنظری جنجالی مدعی شده که دولت چین با هدف سرقت اسرار ارزشمند ایالات متحده تمامی شرکت‌های بزرگ این کشور را هک کرده است.
مایک مک کانل که در دوره ریاست جمهوری جورج بوش مدیر اطلاعات ملی این کشور ( نهاد ناظر بر همه سازمان های اطلاعاتی آمریکا ) بوده در جریان یک سخنرانی در دانشگاه میسوری این اظهارات را مطرح کرده است.
وی افزوده است که چینی ها به تمامی شرکت های تجاری بزرگ آمریکا نفوذ کردند و اطلاعات مورد نظرشان را به دست آوردند. اما ما هرگز موفق به یافتن بدافزار چینی‌ها نشدیم.
وی گفت: بدافزار چینی‌ها به جاسوسان این کشور اجازه می دهد تا اطلاعات مورد نظرشان را از هر منبعی بیرون بکشند. مک کانل که از سال 1992 تا 1996 رئیس آژانس بدنام امنیت ملی آمریکا بوده می‌گوید در این زمینه مشاوره‌هایی به یکی از شرکت‌های پیمانکار آژانس موسوم به بوز آلن همیلتون ارائه کرده است.
وی کنگره، وزارت دفاع، وزارت خارجه و برخی شرکت‌های بزرگ فناوری وصنعتی را از جمله قربانیان این حملات هکری توصیف کرده است. ظاهرا طرح‌ها و نقشه‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی مهم‌ترین بخش از اطلاعات هک شده چینی ها را تشکیل می‌دهد و آنها به خصوص علاقمندان به سرقت اطلاعاتی در مورد آسیاب‌های بادی، صنایع خودروسازی و هواپیماسازی، سفینه های فضایی و نرم افزارهای مختلف، طراحی ساخت و تولید و ... هستند.
مک کانل در بخشی از سخنرانی خود تصریح کرد که در آخرین سال ریاست جمهوری بوش دولت چین صدهزار هکر را تنها برای نفوذ به رایانه‌هایی در آمریکا استخدام کرده بود. اما در آن زمان کل جاسوسان سایبری آمریکا به این رقم می رسید.
دولت آمریکا سال گذشته پنج نفر را به جاسوسی سایبری برای دولت چین و سرقت اطلاعات شرکت هایی همچون وستینگ هاوس، شرکت فولاد آمریکا و Alcoa متهم کرد. اما با سخنانی از این دست به نظر می رسد که باید در انتظار برخوردهای تندتر کاخ سفید با جاسوسان سایبری خارجی بود.
...........................
خبر :  بحران هک شدن ایمیل‌های وزارت خارجه آمریکا ادامه دارد
وزارت خارجه آمریکا که قبلا هم در زمینه حفاظت از حساب‌های کاربری ایمیل خود کوتاهی کرده بود، باز هم مجبور شد برخی سرورهای ایمیل‌های غیرمحرمانه خود را از کار بیندازد.
علت این مسئله نفوذ بدافزارهای مختلف به داخل سرورهای یاد شده بعد از حملات هکرهای خارجی بوده است.
متخصصان امنیت سایبری این بار روسیه را به دست داشتن در این اقدام متهم کرده و می‌گویند در حال بررسی موضوع هستند. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده تمام تلاش خود را خواهد کرد تا این مشکل را بی سر و صدا حل کند.  به همین علت اطلاع رسانی خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.
بر اساس گزارش‌های تحقیقاتی نفوذهای سایبری یکی از جدی ترین تهدیداتی است که دولت آمریکا و زیرساختهای آن را تهدید می کند. وزارت خارجه آمریکا امیدوار است با به روزرسانی سیستم های امنیتی دیجیتال خود از تکرار چنین اختلالاتی جلوگیری کند.
این نهاد دولتی تاکید کرده که هیچ یک از سیستم‌های محرمانه اش دچار مشکل نشده و هکرها به سیستم های منابع انسانی یا کنسولی یا مالی آن دسترسی پیدا نکرده اند. پیش از این در اواخر پاییز نیز حمله سایبری مشابهی به سرورهای وزارت خارجه آمریکا صورت گرفته بود.
............................
خبر :  ریشه‌یابی بیماری آلزایمر در ایستگاه فضایی
دانشمندان به دنبال انجام آزمایشات پزشکی برای درک ریشه‌های بیماری آلزایمر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) هستند.
5.2 میلیون آمریکایی با آلزایمر دست ‌و‌ پنجه نرم می‌کنند و آمارهای اخیر نشان می‌دهند، در هر 67 ثانیه تعداد افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، افزایش پیدا می‌کند. این موضوع محدود به آمریکا نبوه و در واقع این شکل از زوال عقل، معضلی دائمی در سراسر دنیاست و بسیاری از محققان علوم پزشکی بدنبال یافتن روش‌های درمانی موثر هستند.
مطالعات اخیر درباره آلزایمر نشان می‌دهد، سلول‌های عصبی در مغز خفه می‌شوند، زیرا پروتئین‌هایی خاص به فیبرهای طولانی تبدیل می‌شوند که این فیبرها انباشت شده و در نهایت سلول‌ها را خفه می‌کنند.
محققان حوزه پزشکی برای شناسایی ریشه‌های آلزایمر با فضانوردان ایستگاه فضایی همکاری می‌کنند و آن‌ها شیوه‌ای برای تسریع‌ فرآیند انباشت فیبرهای پروتئینی را به منظور کاهش زمان تحقیقات در فضا ارائه دادند.
در ایستگاه بین‌المللی، فیبرهای انباشت‌شده به دلیل وزنشان واژگون نمی‌شوند و این محیط برای انجام تحقیقات بسیار مناسب‌تر است.
"دان وودارد" از مرکز فضایی کندی ناسا گفت: این فیبرها با گذر زمان انباشت می‌شوند و هیچ راهی برای خلاص‌شدن بدن از شر آن‌ها وجود ندارد.
این آزمایش به نام "خودمونتاژ در زیست‌شناسی و منشا زندگی: مطالعه‌ای روی آلزایمر" (SABOL) توسط فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی منتقل می‌شود.
یافته‌ها این آزمایش، درمان جدیدی برای آلزایمر ارائه نمی‌دهد، بلکه بیشتر روی درک فرآیند چگونگی شکل‌گیری آلزایمر و نه یافتن درمان برای این بیماری متمرکز است.
این نخستین بخش از مجموعه‌ آزمایشاتی از این دست است که یافته‌های بدست‌آمده در آن به توسعه روش‌های درمانی جدید کمک خواهد کرد.
............................
خبر :  کشف گنجینه‌ای مخفی از کهکشان‌های کوتوله اطراف راه‌شیری
منجمان دانشگاه کمبریج، گنجینه‌ مخفی از کهکشان‌های‌ ماهواره‌ای کوتوله را کشف کردند که حول کهکشان راه‌شیری مدارگردی می‌کنند.
دانشمندان گفتند: 9 کهکشان ماهواره‌ای کوتوله جدید، حول کهکشان راه‌شیری می‌چرخند که بیشترین تعداد کهکشان از این دست هستند که تاکنون کشف شدند.
یافته‌های جدید با استفاده از داده‌های تصویربرداری جدید "مرکز تحقیقات ماده تاریک" حاصل شدند و می‌توانند در آشکارسازی رازهای حاضر در پس این ماده کمک کنند.
کهکشان‌های ماهواره‌ای جدید، یک میلیارد سال کم‌نورتر و یک میلیون برابر کوچک‌تر از راه‌ شیری هستند، نزدیک‌ترین کهکشان در فاصله 95 هزار سال نوری و دورترین‌ کهکشان نیز در فاصله بیش از یک میلیون سال نوری واقع شده است.
این نخستین کشف کهکشان‌های کوتوله طی یک دهه گذشته و از زمانی است که چندین مورد از این اجرام آسمانی در سال‌های 2005 و 2006 در نیمکره شمالی شناسایی شدند. کهکشان‌های ماهواره‌ای جدید در نیمکره جنوبی و نزدیک ابر ماژلانی کوچک و بزرگ شناسایی شدند.
این کشف می‌تواند کلید درک ماده تاریک یعنی همان ماده مرموزی باشد که اجزای کهکشان راه‌شیری را به یکدیگر متصل نگه داشته است.
جزئیات این کشف در مجله The Astrophysical قابل‌مشاهده است.
............................
خبر:   انتقال مواد منفجره تا عمق جبهه دشمن با ربات کروی دوزیست
یک شرکت آمریکایی از نوعی ربات نظارتی دوزیست و کروی‌ شکل رونمایی کرده‌ که می‌تواند در دریا و خشکی حرکت کند.
این ربات که GuardBot نام دارد، قادر است بدون گیرکردن در میان گل‌ولای، شن و برف براحتی حرکت کند.
سازندگان این ربات بر این باورند که می‌توان از آن برای همراهی‌کردن تیم‌های ویژه عملیاتی در مناطق جنگی یا حتی حمل‌کردن مواد منفجره به پایگاه دشمن استفاده کرد.
ربات ابداعی می‌تواند با سرعت شش کیلومتر در ساعت روی آب حرکت کند و چگالی پایین به آن امکان شناورشدن می‌دهد. سامانه مزبور سپس قادر است با سرعت 32 کیلومتر در ساعت در طول ساحل حرکت کند.
ربات با استفاده از سیستم آونگ‌ مانندی عمل می‌کند که به دلیل تغییریافتن مرکز گرانش، حرکت می‌کند، وزن این ربات 25 کیلوگرم اعلام شده و دوربین‌های آن به یک هدایت‌کننده از راه دور امکان مشاهده آنچه را که ربات می‌بیند، می‌دهد.
طراحی کروی، از بخش داخلی این ربات را محافظت می‌کند و شن و حتی گازهای خطرناک نمی‌توانند وارد آن شوند و به ابزار الکترونیکی آسیب وارد کنند.
ربات با استفاده از باتری با قابلیت ‌استفاده مجدد کار می‌کند و باتری آن بسته به نوع مأموریت از هشت تا 16 ساعت عمل می‌کند. همچنین شارژ مجدد باتری حدود سه تا چهار ساعت طول می‌کشد. دوربین‌های این سامانه به آن میدان دید 360 درجه ارائه می‌دهند و ربات می‌تواند محموله‌ای تا وزن دو کیلوگرم را حمل کند.
بر اساس اعلام شرکت سازنده، این ربات در اصل برای ماموریت‌های فضایی سیاره‌ای طراحی شده بود اما برای استفاده روی زمین دوباره هدفمندی شد.
اندازه این ربات را می‌توان درجه‌بندی کرد و GuardBot می‌تواند تا 10 سانتی‌متر عرض داشته باشد یا این که اندازه آن تا 2.7 متر بزرگ شود. همچنین اندازه نمونه اولیه این سامانه 1.8 متر اعلام شده است.
یک اپراتور می‌تواند ربات را از راه دور کنترل کند و تیم علمی به دنبال خودکارکردن آن است به طوری که بتواند نقطه‌ای را روی نقشه رصد کند و خود به آنجا به رود.
............................
خبر :   کشف مکانیسم تغییر رنگ آفتاب‌پرست‌ها
محققان سوئیسی در مطالعات اخیر خود روی آفتاب‌پرست‌ها دریافتند که شیوه تغییر رنگ پوست این جانداران با یافته‌های گذشته متفاوت است.
محققان دانشگاه ژنو پس از بررسی دقیق ساختار پوست آفتاب‌پرست‌ها متوجه شدند که این جانداران تنها به کمک رنگدانه‌های موجود در پوست خود قادر به تغییر رنگ نیستند، بلکه عامل پنهان دیگری باعث تغییر رنگ سریع در پوست این جانداران می‌شود.
در واقع، تغییر رنگ لحظه‌ای و ایجاد الگوهای رنگی نتیجه عملکرد نانو بلورهای موجود در پوست است.
در پوست آفتاب‌پرست‌ها نوعی سلول دولایه به نام iridophores وجود دارد که حاوی این نانو بلورها است، پس از آنکه مغز فرمان مورد نیاز برای تغییر رنگ را به پوست ارسال می‌کند، سلول‌های دولایه با تغییر اندازه عرضی باعث تغییر سریع رنگ پوست می‌شوند.
محققان امیدوارند با شناخت بیشتر عملکرد پوست آفتاب‌پرست بتوانند نمونه مصنوعی پوست این جاندار را تولید کنند، چون که لباس با قابلیت تغییر رنگ سریع در مقوله استتار سربازان در میدان جنگ بسیار کاربرد دارد.
جزئیات بیشتر در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

88867