۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 29 فروردین

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  الحاق کپسول باری دراگون به ایستگاه فضایی
کپسول باری دراگون پس از یک سفر فضایی سه روزه، روز جمعه 17 آوریل (28 فروردین) توسط بازوی رباتیک به ایستگاه فضایی ملحق شد.
هدایت بازوی رباتیک برای الحاق دراگون به ایستگاه فضایی برعهده "سامانتا کریستوفرتی" فضانورد ایتالیایی آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ بود. عملیات خارج کردن محموله 1950 کیلوگرمی این فضاپیما توسط شش فضانورد مستقر در ایستگاه آغاز شده است.
این محموله شامل آب و غذا، آزمایشات علمی و سایر تجهیزات مورد نیاز فضانوردان است. نخستین دستگاه قهوه‌ساز فضایی موسم به ISSpresso‌ نیز توسط کپسول باری دراگون به فضا منتقل شد.
مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای بررسی وضعیت بدنی "اسکات کلی" فضانورد ناسا و "میخائیل کورنیکو" کیهان‌نورد روس در مأموریت فضایی یکساله، بخش دیگری از محموله این فضاپیما را تشکیل می‌دهند.
این دو فضانورد برای نخستین‌بار به جای شش ماه، 12 ماه در ایستگاه فضایی حضور خواهند داشت و دانشمندان، اثر شرایط گرانش صفر را روی بدن آنها مورد ارزیابی قرار دهند، این نتایج برای مأموریت‌های فضایی به مقاصد دوردست از جمله سفر به مریخ یا یک سیارک، استفاده خواهد شد.
شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس در قالب قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار با ناسا، انتقال تجهیزات مورد نیاز فضانوردان توسط کپسول باری دراگون و موشک فالکون 9 را در 12 مأموریت برعهده گرفته است.
.................................
خبر:  ساخت سبک‌ترین دوربین فیلمبرداری دیجیتالی جهان
شرکت استرالیایی Blackmagic از سبک‌ترین دوربین فیلمبرداری دیجیتالی و دستی جهان رونمایی کرد.
سبک‌ترین دوربین دیجیتالی Super 35 با نام URSA Mini که برای استفاده دستی در تمامی روز طراحی شده، در چهار مدل ارائه می‌شود. این دوربین دارای حسگر 4.6K یا 4K و جای نصب لنز EF یا PL است.
شرکت استرالیایی مدعی است که این دوربین برای استفاده در پروژه‌های مختلف فیلمبرداری از جمله فیلم‌های بلند، نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌های تجاری، موزیکال و مستند طراحی شده است.
دوربین ابداعی مجهز به نمایاب‌های صفحه لمسی تاشو است که برای عملکردی مانند یک نمایاب نوری طراحی شده است. این دوربین همچنین دارای نمایشگر OLED‌ رنگی با تفکیک‌پذیری 1920*1080 است.
افزون بر این، دوربین جدید مجهز به ضبط کننده‌های دوگانه Apple ProRes و RAW و میکروفون‌های استریوی باکیفیت است. نقاط نصب چندگانه به این دوربین، امکان جفت‌کردن آسان آن با ابزارهای مختلف مانند لنزها، ریل‌ها و جعبه‌های مات را فراهم می‌کند.
نمایاب این دوربین، تغییر آسان و سریع آن بین موقعیت‌های مختلف فیلمبرداری را امکانپذیر می‌کند.
مدل حسگر 4.6K امکان شکار فیلم‌ها در تفکیک‌پذیری 4608*2592 پیکسل را فراهم می‌کند و می‌توان با استفاده از حالت شاتر کلی آن تا 30 فریم در ثانیه را شکار کرد؛ همچنین می‌توان با استفاده از حالت شاتر غلتان (rolling shutter) تا 60 فریم در ثانیه را گرفت.
قیمت دوربین URSA Mini برای مدل 4K EF حدود 2995 دلار عنوان شده که از ماه جولای به بازار عرضه خواهد بود.
.................................
خبر:  بررسی گرده‌افشان‌ها با گل‌های چاپی سه‌بعدی
محققان دانشگاه واشنگتن با هدف بررسی رفتار گرده‌افشان‌هایی مانند پروانه و زنبورعسل، گل‌های چاپی سه‌بعدی تولید کردند.
گرده‌افشان‌هایی مانند زنبور عسل، پروانه، بید و برخی پرندگان برای کشاورزی و اکوسیستم بسیار حیاتی محسوب می‌شوند، این موجودات نقش مهمی در فرآیند تولیدمثل گیاهان گلدار ایفا می‌کنند.
محققان برای بررسی تعامل بین شکل گل و رفتار گرده‌افشان‌ها، با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، اشکال مختلف گل را تولید کردند، از این طریق، امکان کنترل دقیق اندازه و شکل گل‌های چاپی برای استاندارسازی آزمایشات فراهم می‌شود.
در این تحقیق، چهار شکل مختلف گل با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید شد که هرکدام با مخلوط آب‌شکر پر شد تا برای حشره، طعمی مشابه شهد گل ایجاد کند. سپس رفتار یک گرده‌افشان (قوش‌بیدان) در مقابل این اشکال مختلف ارزیابی شد.
مکیدن شهد گل‌ ترومپت‌شکل برای این حشره آسان‌تر از گل‌های مسطح بود و حشره از پوزه دراز خود برای مکیدن شهد این گل استفاده کرد.
مطالعات آینده شامل استفاده از گل‌های چاپی سه‌بعدی برای درک بهتر نحوه تعامل این موجودات با گیاهان است.
نتایج این دستاورد در مجله Functional Ecology منتشر شد.
................................
خبر:  طراحی دوربین خود نیرو‌دهنده
محققان دانشگاه کلمبیا موفق به ساخت دوربین خود نیرودهنده‌ای شدند که انرژی مورد نیاز برای عکسبرداری را از نور محیط اطراف تأمین می کند.
این دوربین مجهز به حسگر تصویر است که علاوه بر تهیه عکس، از هر پیکسل، انرژی تولید می‌کند. حسگر تصویر، حسگری است که در هر دوربین وجود داشته و مسئول تهیه تصویر است.
با اینکه کیفیت تصاویر تهیه شده پائین است، اما نمونه اولیه دوربین خود نیرودهنده می‌تواند در هر ثانیه یک عکس تهیه کند. این دوربین علاوه بر تأمین انرژی قادر است تا نور محیط را ذخیره کرده و حتی انرژی مورد نیاز سایر دستگاه‌ها مانند تلفن‌همراه را نیز تأمین کند.
به گفته طراحان، ایده اصلی ساخت این دوربین ترکیب قابلیت سلول‌های خورشیدی و گیرنده‌های نور موجود در بخش تصویرساز دوربین‌های دیجیتال است.
...............................
خبر:  شناسایی مجرمان با فناوری جدید تشخیص عنبیه
دانشمندان مرکز بیومتری کارنگی ملون به تازگی فناوری را ابداع کردند که میتواند هویت افراد را از فاصله 12 متری و صرفا بوسیله اسکن عنبیه تشخیص دهد.
در یک فیلم ویدئویی برای نمایش این فناوری ماریوس ساویدس ( مدیر مرکز بیومتری ) پشت فرمان یک خودرو مینشیند و همکاران وی که با فاصله ای به اندازه یک خودرو پشت سرش هستند، هویت ساویدس را صرفا بوسیله یک دوربین که به سمت آینده خودرو تنظیم شده تشخیص می‌دهند.
سیستم کامپیوتری متصل به دوربین تصویر عنبیه چشم ساویدس را با اطلاعات موجود در مرکز داده خود تطبیق می دهد و به درستی نام و مشخصات وی را ارائه می‌دهد.
مرکز بیومتری کارنگی در تشریح این پروژه میگوید که این سیستم میتواند هویت افراد را از فاصله 12 متری تشخیص دهد.
این فناوری اسکن عنبیه میتواند سریعتر و ایمن تر به پلیس در شناسایی هویت رانندگان کمک کند. همچنین میتواند برای شناسایی مجرمان مظنون تحت تعقیب که چهره خود را تغییر دادند مورد استفاده قرار بگیرد.
ساویدس گفت: به رغم اینکه من ریش گذاشته بودم و کاملا متفاوت به نظر می‌رسیدم اما چشمانم دقیقا مثل قبل هستند.
پلیس آمریکا اخیرا تمایل زیادی به استفاده از فناوریهای بیومتری نشان می‌دهد.
ایالت سیاتل اخیرا اعلام کرد که به بزرگترین شهر آمریکا تبدیل خواهد شد که از نرم افزار تشخیص چهره استفاده می‌کند. پلیس فدرال آمریکا(اف بی آی) تابستان گذشته سیستم مشابهی را مورد استفاده قرار داد.
..........................
خبر:  ابداع دستگاهی برای خونگیری بدون درد
محققان یک شرکت آمریکایی موفق به ساخت دستگاهی برای نمونه‌گیری آسان و بدون درد خون شدند.
شیوه کنونی خونگیری علاوه بر ایجاد درد غیرقابل تحمل برای برخی افراد، باعث ایجاد ورم و کبودی در محل خونگیری می‌شود.
محققان شرکت Tasso Inc، دستگاه خونگیری جدید تقریبا اندازه یک توپ پینگ‌پنگ طراحی کردند که با چسبیدن روی پوست، ظرف دو دقیقه و بدون ایجاد درد، اقدام به نمونه‌گیری خون می‌کند. این دستگاه با استفاده از فناوری خلاء در زمان قرار گرفتن روی پوست، خونگیری کرده و نمونه تهیه شده را در لوله آزمایش ذخیره می‌کند.
محققان برای اطمینان از فرایند نمونه‌گیری بدون درد، مراحل نمونه‌گیری را روی چند نفر آزمایش کردند. این افراد کل فرایند نمونه‌گیری خون را کاملا بدون درد اعلام کردند.
به گفته دکتر "بن کاساوانت"، یکی از مدیران این شرکت، عملکرد این دستگاه، ایجاد فشار برای تولید جریانی بسیار ضعیف از خون است؛ هنگام تولید خلاء بالا در نقطه‌ای کوچک از پوست، جریان خون به داخل کانال انتقال خون منتقل می‌شود.
از سوی آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) سه میلیون دلار برای توسعه این پروژه درنظر گرفته شده است. درصورت دریافت مجوز از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تا پایان سال 2015، تولید تجاری و عرضه این محصول از سال 2016 آغاز خواهد شد.
..........................
خبر:  نتایج نویدبخش درمان پیشگامانه سلول بنیادی برای بیماران دچار سکته
یک درمان پیشگامانه که شامل تزریق سلول بنیادی به مغز بیمارانی است که در اثر سکته فلج شدند، در کارآزمایی بالینی بسیار نویدبخش نشان داده است.
شرکت زیست‌فناوری ReNeuron روز گذشته (جمعه) خبر داد که داده‌های پیگیری دو ساله از فاز اول یک پژوهش محدود، نشان‌دهنده بهبودهایی در عملکرد اندام از کار افتاده در اثر سکته بوده و هیچ مشکل ایمنی نگران‌کننده‌ای در بیماران گزارش نشده است.
به گفته محققان شرکت ReNeuron، در هیچ یک از 11 بیمار تحت درمان در این پروژه هیچ نوع عارضه جانبی مرتبط با سلول یا ایمونولوژیکی دیده نشد. تنها مشکل مشاهده شده در طول درمان، به روش کاشت و یا بیماری‌های زمینه‌ای داوطلبان مرتبط بود.
بهبود در حالت نورولوژیکی و عملکرد اندام در سه ماه پس از آغاز درمان مشاهده شد و در کل دوره پیگیری طولانی مدت دو ساله آن باقی ماند.
این درمان شامل تزریق سلول‌های بنیادی عصبی ReNeuron به مغز بیماران برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده در اثر سکته و در نتیجه ارتقای عملکرد ذهنی و فیزیکی بیمار است.
فاز اول کارآزمایی برای آزمایش ایمن بودن درمان تجربی طراحی شده است. این نتایج بالینی در نشست سازمان سکته اروپا در گلاسکو ارائه شد.
..........................
خبر:  جدول تناوبی دستخوش تغییر می‌شود؟
جدول تناوبی مندلیف برای بیش از یک قرن، یکی از بخش‌های اصلی درس شیمی مدارس بوده، اما اکنون پس از کشفیات جدید دانشمندان در مورد یک عنصر نادر، ممکن است دستخوش تغییر شود.
سازمان انرژی اتمی ژاپن برای نخستین‌بار به بررسی عنصر لارنسیم پرداخته که تولید آن بسیار مشکل است و از نیمه عمر 27 ثانیه‌ای برخوردار است.
محققان دریافتند که لارنسیم با سایر عناصر نادر رادیواکتیو در بلوک F متفاوت بوده و تردیدهایی را به وجود آورده که این ماده باید در بدنه اصلی جدول تناوبی قرار بگیرد. آن‌ها برای نخستین‌بار توانستند میزان انرژی لازم برای جداسازی یک الکترون از اتم عنصر رادیواکتیو لارنسیم را آزمایش کنند.
این فلز نادر در حال حاضر در انتهای جدول تناوبی و در انتهای گروهی از عناصر موسوم به آکتینیدها قرار دارد که در بلوکی مجزا از جدول اصلی است.
اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این عنصر احتمالا از ویژگی های مشابه سدیم و پتاسیم برخوردار است که می‌تواند باعث بروز بحث‌هایی در مورد تغییر جایگاه این عنصر به بدنه اصلی جدول تناوبی شود.
در صورت تغییر جایگاه لارنسیم، دانش‌آموزان احتمالا باید مجددا در کلاس‌های شیمی به یادگیری جایگاه عناصر در جدول بپردازند.
لارنسیم که ابتدا در سال 1961 توسط ارنست لارنس، دانشمند هسته‌ای آمریکایی کشف شده بود، تنها چند ثانیه عمر می‌کند و تولید آن بسیار مشکل است؛ این امر باعث شده بررسی عنصر مذکور که تنها توسط شتاب‌دهنده‌های ذره قابل تولید است، بسیار مشکل شود.
اکنون محققان ژاپنی توانستند برای نخستین‌بار، میزان کافی از این عنصر را برای سنجش یونیزاسیون بالقوه لارنسیم ایجاد کنند.
ساختار کنونی جدول تناوبی در سال 1945 و پس از پیشنهاد آکتینیدها توسط گلن سیبورگ، شیمیدان برنده جایزه نوبل ترسیم شد. اگرچه برخی شیمیدان‌ها بر این باورند که قرار دادن لارنسیم در انتهای بلوک F، آکتینیدها ، درست نبوده و باید آن را در بلوک d ستون اصلی جدول قرار دهند.
دکتر ویلیام جنسن، شیمیدان دانشگاه سینسیناتی بر این باور است که قرار دادن لارنسیم و همچنین لوتیتیم در بلوک F اشتباه بوده است.
وی در مقاله‌ای که در مجله بنیادهای شیمی منتشر شد، عنوان کرد: اگرچه تصورات غلط زیادی در مورد ذات و عملکرد قانون و جدول تناوبی وجود دارد، اما رایجترین آن در میان شیمیدانان مدرن این است که جدول تناوبی چیزی بجز یک جدول پیکربندی الکترون نیست. اگرچه ارتباط معنی‌داری بین آرایش الکترونی و دوره تناوب شیمیایی وجود دارد، اما این ارتباط از یک ساختار کامل فاصله دارد.
جنسن افزود: عناصر لوتیتم و لارنسیم باید به جای لانتانیم و آکتینیوم در بلوک d به عنوان مکمل‌های سنگین‌تر اسکاندیم و ایتریوم قرار بگیرند، در حالیکه عناصر لانتانیم و آکتینیوم باید به عنوان اولین اعضای بلوک F با پیکربندی نامنظم در نظر گرفته شوند.
لارنسیم ابتدا توسط ارنست لاورنس با بمباران اتم کالیفرنیم توسط اتم‌های بارون به منظور ایجاد یک عنصر فوق سنگین جدید تولید شد، اما دانشمندان تنها توانستند مقادیر بسیار کمی از ماده را با نیمه عمر 27 ثانیه تولید کنند.
تحقیق جدید از همین رویکرد برای ایجاد لارنسیم استفاده کردند، اما آن را در گاز یدید هلیوم و کادمیوم گیر انداختند. این عنصر از میان یک سطح داغ شده تانتالوم عبور کرد تا به لارنسیم اجازه تولید انرژی کافی برای یونیزه کردن الکترون خارجی‌اش بدهد.
دانشمندان دریافتند که این میزان مطابق با یک پیش‌بینی اخیر 4.69 الکترون‌ولت است که کمترین پتانسیل یونازیسیون در میان همه عناصر بلوک F محسوب می‌شود.
اگرچه سازمان انرژی اتمی ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد، به نظر نمی‌رسد که این دستاورد تاثیری بر ساختار جدول تناوبی داشته باشد.
در این بیانیه آمده است: از زمان معرفی مفهوم آکتینیدها در چشمگیرترین نسخه مدرن از جدول تناوبی عناصر توسط گلن سیبورگ در دهه 1940، عنصر لارنسیم با عدد اتمی 103 نقشی اساسی به عنوان عنصر آخر گروه آکتینیدها ایفا کرده است. ما نشان دادیم که حذف بیرونی‌ترین الکترون نیازمند کمترین انرژی در لارنسیم نسبت به سایر آکتینیدها است. این امر، موقعیت لارنسیم را به عنوان آخرین عنصر آکتینید معتبر ساخته و ساختار جدول تناوبی را تائید می‌کند.
اما دانشمندان دیگر مانند دکتر اریک سری از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس بر این باورند که نتایج جدید، از تغییر جایگاه لارنسیم به بخش اصلی جدول تناوبی حمایت می‌کند.
..........................
خبر:  تبدیل انگشت به ابزار کنترل رایانه و گوشی با برچسب ناخن
به تازگی برچسبی کوچک طراحی شده که با چسباندن آن  روی ناخن می توان از انگشت برای کنترل رایانه و گوشی اشاره کرد و ابزاری همچون موشواره را کنار گذاشت.
این برچسب که NailO  نام دارد، در آزمایشگاه رسانه ای دانشگاه MIT طراحی شده و با استفاده از آن می توان دستورات را با حرکت انگشت برای وسایل الکترونیک مختلف ارسال کرد. این شیوه به خصوص در شرایطی مانند برگزاری جلسات کاری که استفاده از گوشی و تبلت غیرمودبانه و نامناسب است به کمک افراد می آید.
این برچسب نازک دارای سخت افزار پیشرفته ای است که در چند لایه روی آن نصب شده و از قابلیت ارسال بی سیم داده ها به رایانه های شخصی، مویابل و تبلت از طریق بلوتوث برخوردار است. حسگرهای خازنی، یک باتری و سه تراشه جداگانه شامل یک میکرکنترلر، یک تراشه رادیویی بلوتوث و یک تراشه حسگر ویژه اجزای اصلی این برچسب را تشکیل می دهند.
قرار است در نسخه تجاری این محصول ظاهر آن به گونه ای طراحی شود که افراد به عنوان وسیله ای تزیینی هم از برچسب مذکور استفاده کنند. قرار است از دستاورد مذکور در کنفرانس CHI 2015  که با موضوع تعامل انسان و رایانه در سئول برگزار می شود رونمایی شود. دقت این ابزار در ارسال فرامین تا 92 درصد برآورد شده است.
..........................
خبر:  جنجال بر سر خدمات اینترنت رایگان فیس‌بوک در هند
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک دیروز از برنامه ارائه خدمات رایگان اینترنت در هند دفاع کرد؛ این در حالی است که برخی شرکت‌های فناوری هندی نسبت به این طرح نظر مساعدی ندارند.
زاکربرگ امیدوار است با اجرای این طرح بتواند اینترنت رایگان را برای برخی کشورهای در حال توسعه به ارمغان آورد و البته بتواند از همین طریق کاربران را به استفاده از فیس‌بوک و خدمات وابسته به آن ترغیب کند.
ابتکار عمل فیس بوک در این زمینه Internet.org نام دارد و زاکربرگ می‌گوید از این طریق دسترسی به برخی خدمات مهم بهداشتی، شغلی و آموزشی و انتقال پیام را برای کاربران هندی ممکن خواهد کرد. اما شرکت‌های هندی معترض که قبلا قرار بود برای اجرای طرح یاد شده همکاری کنند می‌گویند طرح مذکور با قوانین بی‌طرفی اینترنت که به زودی در آمریکا اجرایی می‌شود در تضاد است.
بر اساس قانون مذکور که به تصویب کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا رسیده، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت باید در زمینه توزیع ترافیک وب بین همه کاربران به یکسان رفتار کنند.
از جمله شرکت‌های هندی که دیگر از برنامه‌های فیس بوک در این کشور حمایت نمی‌کند می‌تواند به پرتال مسافرتی Cleartrip.com و گروه رسانه‌ای تایم اشاره کرد که معتقدند اجرای طرح فیس بوک به شیوه فعلی تبعیض آمیز بوده و باعث می‌شود کاربران با کیفیت‌های نابرابری به خدمات اینترنتی دسترسی داشته باشند.
برخی دیگر از کارشناسان هم می‌گویند اجرای این طرح باعث می‌شود که میلیون‌ها نفر در کشورهای در حال توسعه تصور کنند که اینترنت و فیس بوک با هم یکسانند. این در حالی است که اینترنت بسیار فراتر از فیس بوک است.
در مقابل زاکربرگ مدعی است این طرح موجب همکاری دولت‌ها و اپراتورهای تلفن همراه به منظور تضمین دسترسی به وب خواهد شد. وی افزوده که تا به حال 800 میلون نفر در 9 کشور به این امکانات دسترسی پیدا کردند.
..........................
خبر: مصوبه سنای فرانسه علیه گوگل
پس از موضع گیری تند کمیسیون اروپا در مورد اقدامات تجاری انحصارگرانه گوگل، مجلس سنای فرانسه هم مصوبه‌ای را در مورد جستجوگرهای اینترنتی مختلف به تصویب رساند.
 مصوبه یاد شده موتورهای جستجوی اینترنتی را موظف به افشای الگوریتم های مورد استفاده شان می کند. هدف از این کار جلوگیری از اعمال رویه های تبعیض آمیز تجاری شرکت های آمریکایی و ارائه نتایج عادلانه پس از هر جستجواست.
گوگل به عنوان برترین موتور جستجوی فضای مجازی به دستکاری نتایج جستجوگر خود به نفع محصولات و خدمات وابسته به این شرکت متهم است. هدف از این کار به حاشیه راندن شرکت هایی است که محصولات و خدمات مشابه با گوگل ارائه می دهند.
بر اساس مصوبه سنای فرانسه جستجوگرهای اینترنتی باید در صفحه اصلی خود به حداقل سه موتور جستجوی رقیب لینک بدهند. اگر چه در این مصوبه به نام هیچ موتور جستجوی خاصی اشاره نشده، اما با توجه به تسلط گوگل بر 90 درصد از بازار جستجوی اینترنتی این شرکت از قانون جدید سنای فرانسه بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.
به تازگی امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه هم از تصمیمات کمیسیون اروپا بر ضد گوگل حمایت کرده و خواستار مداخله کمیسیون اروپا برای جلوگیری از انحصارطلبی تجاری این شرکت شده است. مقامات برجسته دولت فرانسه قبلا هم گوگل را به علت تبلیغ یک جانبه محصولات و خدماتش و به حاشیه راندن تولیدات شرکت های رقیب به باد انتقاد گرفته بودند.

نظرات : 0

ثبت نظر

16179