۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یک شنبه 30 فروردین

خبر:  مکش آلودگی هوا با جاروبرقی الکترونیک ‌
 یک طراح هلندی برای کمک به کاهش آلودگی هوای پکن، طرح مفهومی جاروبرقی الکترونیک را برای مکش آلودگی ارائه کرده است.
"دان روزگارد" طراح هلندی، پروژه بدون دود (smog free project) را ارائه کرده است؛ این طرح مفهومی شامل یک جاروبرقی الکترونیک است که با استفاده از سیم‌پیچ‌های مسی، میدان الکترواستاتیکی ایجاد کرده و ذرات دود را از هوا به درون خود می‌کشد. این سیستم می‌تواند هوای پاک و تصفیه‌شده‌ای تا شعاع 50 تا 57 متر ایجاد کند.این طراح درحال مذاکره با شهرداری پکن برای نصب این دستگاه در پارک‌های پکن و کمک به رفع آلودگی هوای این کلانشهر است و احتمالا تا سال 2016 به بهره‌برداری خواهد رسید.جاروبرقی الکترونیک قادر به پاکسازی کلی آلودگی هوا نیست، اما می‌تواند بعنوان روش موقتی، برای پیشگیری از مشکلات جدی سلامت شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.
خبر: پیش‌بینی ابتلا به سرطان پستان با یک آزمایش خون ساده
 ‌محققان دانمارکی آزمایش خون جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان در آینده را پیش‌بینی ‌کند.
منطقه خراسان، "راسموس برو" از دپارتمان علوم تغذیه در دانشگاه کپنهاگ، اظهار کرد: این روش از ماموگرافی که فقط برای درمان مبتلایان انجام می‌شود، بهتر است. با وجود اینکه این روش بی‌نقص نیست، اما به طور شگفت‌انگیزی احتمال ابتلا به سرطان پستان را در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کند.
این آزمایش خون با آنالیز همه متابولیت‌ها می‌تواند با دقت 80 درصد پیش‌بینی کند که احتمال ابتلای یک خانم به سرطان پستان طی دو تا پنج سال آینده چه میزان است. این روش جدید تنها روی یک گروه جمعیتی محدود آزمایش شده و برای تأیید نتایج و استفاده از آن برای پیش‌بینی سرطان پستان، به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.
خبر:  روسیه به دنبال ساخت ایستگاه فضایی تا سال 2023
 رئیس‌جمهور روسیه طی یک برنامه پرسش و پاسخ زنده، از برنامه‌های کشورش برای ساخت یک ایستگاه فضایی مداری تا سال 2023 خبر داد.
ولادیمیر پوتین در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در سال 2023 قصد داریم ایستگاه فضایی ملی را در مدار ایجاد کنیم. اگرچه این برنامه‌ای برای آینده است، اما از نقطه نظر اقتصاد ملی کشور یک کار ضروری محسوب می‌شود.ناسا و روسیه اخیرا موافقت کرده‌اند که کار اجرایی و تأمین مالی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را حداقل تا سال 2024 ادامه دهند، اما پروژه‌های فضایی مشترک آینده با سرد شدن روابط دو کشور بر سر مناقشه اوکراین در هاله‌ای از ابهام بسر می‌برند.
رهبر قدرتمند کرملین با تاکید بر اینکه روسیه به ساخت ایستگاه فضایی خود برای مشاهده کامل قلمروش از فضا نیاز دارد، گفت: ما بطور فعالانه از ایستگاه فضایی بین‌المللی
برای مقاصد علمی و اقتصادی استفاده می‌کنیم، اما از آن‌جا تنها پنج درصد خاک روسیه قابل مشاهده است. ما باید از ایستگاه ملی خود بتوانیم کل قلمرو بزرگ روسیه را مشاهده کنیم. ناگفته پیداست که ما این پروژه را عملی خواهیم کرد و بدون تردید، تحت کنترل خود ما خواهد بود.
روسیه اوایل سال جاری اعلام کرده بود که قصد دارد ایستگاه فضایی خود را با استفاده از ماژول‌هایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پس از متوقف شدن فعالیت آن بسازد.در ماه مارس، رئیس سازمان فضایی روسیه، روس‌کاسموس، در بایکنور پس از نشست با مقامات ناسا اظهار کرد که روسیه بطور مشترک با همتای آمریکایی‌اش بر روی پروژه ایستگاه فضایی جدید کار خواهد کرد، اما ناسا چنین برنامه‌ای را تائید نکرد و تنها گفت که روسای ناسا و روس‌کاسموس به بحث در مورد همکاری‌های آینده پرداخته‌اند.چین نیز از برنامه‌هایی برای ساخت یک ایستگاه فضایی دائمی تا سال 2023 خبر داده است.ایستگاه فضایی میر متعلق به دوره شوروی سابق روسیه در سال 2001 پس از 15 سال عملیات از کار افتاد.پوتین اظهارات خود را طی یک مصاحبه تلفنی در برنامه‌ای تلویزیونی بیان کرد؛ این مصاحبه شامل یک ارتباط ویدیویی با کارکنان پایگاه فضایی جدید روسیه موسوم بهVostochny بود که در شرق کشور روسیه در حال ساخت است. این سکوی پرتاب جدید برای کاهش تکیه روسیه بر پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان طراحی شده که درحال حاضر در رهن روس‌کاسموس قرار دارد.
این در حالیست که پروژه به تعویق افتاده Vostochny گرفتار رسوایی شده، زیرا مسئولان ساخت آن در حال حاضر به سوء‌استفاده از میلیون‌ها روبل از بودجه دولت متهم بوده و تحت بازپرسی قرار دارند.
خبر: راهپیمایی کنجکاوی در مریخ به 10 کیلومتر رسید
تنها سه هفته پس از ثبت رکورد ماراتون مریخ ‌نورد فرصت، دیگر مریخ‌نورد ناسا یک رکورد جدید راهپیمایی به نام خود ثبت کرد.
مریخ‌ نورد کنجکاوی ناسا ماه اوت 2012 (مرداد 91) بر سطح سیاره سرخ و در نزدیکی دهانه گیل فرود آمد و در حال حاضر مشغول انجام تحقیقات در دامنه کوه شارپ به ارتفاع 5.5 کیلومتر است.سه هفته قبل ناسا از ثبت رکورد راهپیمایی 42.195 کیلومتری توسط مریخ‌نورد فرصت خبر داد؛ این مریخ ‌نورد در یازدهمین سال حضور بر سطح سیاره سرخ، همچنان به فعالیت تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد.
پس از موفقیت مریخ‌نورد فرصت در تکمیل ماراتون مریخی، دیگر مریخ‌نورد ناسا نیز رکورد 65 متری پیاده‌روی را به نام خود ثبت کرد. بر اساس اعلام آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، کنجکاوی تا تاریخ 16 آوریل (27 فروردین) در مجموع 10 کیلومتر بر روی مریخ پیاده‌روی کرده است.
مأموریت اصلی کنجکاوی، کشف نشانه‌ای از حیات میکروبی در مریخ است. به گفته محققان، دهانه گیل احتمالا در گذشته باستانی خود دارای یک سیستم قابل سکونت بوده است.
خبر: کهکشان‌های غول پیکری که از درون خاموش می‌شوند
منجمان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ فضایی هابل، موفق شدند چگونگی خاموش‌شدن شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های دوردست را در بازه زمانی سه میلیارد سال پس از انفجار بزرگ آشکارسازی ‌کنند.
تیم تحقیقاتی بر روی کهکشان‌های بیضوی عظیم و خاموشی موسوم به "کروی‌ها" متمرکز شد و انتظار می‌رود یافته‌های بدست‌آمده، درک دانشمندان از تکامل جهان را افزایش دهد.تیم علمی بر روی 22 کهکشان دوردست با جرم 10 برابر کهکشان راه‌شیری متمرکز بود؛ تراکم ستارگان موجود در نواحی مرکزی این کهکشان‌ها، 10 برابر تزاکم ستارگان مشاهده‌شده در کهکشان راه شیری است.منجمان اغلب به دلیل فقدان ستارگان جوان و شفاف و همچنین فراوانی ستارگان قرمز رنگ باستانی در این کهکشان‌ها، به آن‌ها لقب "سرخ و مرده" می‌دهند.تمامی کهکشان‌های کروی مشاهده‌شده در این تحقیق، متعلق به سه میلیارد سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang) هستند و سن تخمینی ستارگان قرمز آن‌ها نشان می‌دهد، این کهکشان‌ها 10 میلیارد سال پیش، تولید ستارگان جدید را متوقف کردند.
خاموشی مشاهده‌شده شکل‌گیری ستاره‌ای در این کهکشان‌ها زمانی رخ داد که بسیاری از کهکشان‌های دیگر با سرعتی 20 برابر سرعت کنونی، ستارگان را به دنیا می‌آوردند.به گفته "ساندرو تاچلا" رهبر ارشد این مطالعه، این کهکشان‌های کروی مرده و عظیم، حاوی نیمی از تمامی ستارگانی هستند که جهان در طول تمامی عمرش تولید کرده است.مشاهدات نشان می‌دهد، شکل‌گیری ستاره‌ای در کهکشان‌های کروی از درون خاموش می‌شود و اکثر کهکشان‌های مشاهده‌شده مدت‌ طولانی پس از متوقف‌شدن تولید ستارگان در نواحی مرکزی‌شان، به تولید ستارگان به سمت لبه‌هایشان ادامه داده‌اند.
یکی از نظریات موجود بر این مبناست مواد لازم برای شکل‌گیری ستارگان جدید از طریق انرژی آزادشده توسط سیاهچاله‌های فوق‌عظیم موجود در قلب این کهکشان‌ها، به سمت لبه‌های آن‌ها پخش شدند.
خبر: رونمایی از کفش‌های پاشنه‌ بلند چاپی سه ‌بعدی
 "زاها حدید" معمار انگلیسی عراقی، به همراه "بن وان برکل" از شرکت هلندی UN Studio، به تازگی کفش‌های پاشنه‌بلند چاپی سه‌بعدی طراحی و تولید کرده‌اند.
این کفش‌ها که هم‌اکنون در نمایشگاه Salone del Mobile در میلان به نمایش در آمده‌اند، برای پروژه "بازاختراع کفش‌ها" متعلق به شرکت United Nude طراحی شده‌اند.هنوز اطلاعات دقیقی درباره طرح و فرآیند تولید و طراحی کفش‌های جدید منتشر نشده، اما گفته می‌شود که این کفش‌ها با استفاده از فناوری Selective Laser Sintering تولید شده‌اند.کفش‌های چاپی سه‌بعدی پاشنه‌بلند، نایلون سخت را با ماده پلاستیکی نرمی ترکیب می‌کنند؛ تاکنون حدود 50 جفت از این کفش‌ها تولید شده‌اند.
خبر: قطب شمال سرس از منظر فضاپیمای داون
پس از چند هفته قرار گرفتن در معرض سایه سرس، فضاپیمای داون ناسا موفق به تهیه تصویر نمای نزدیک از قطب شمال این سیاره کوتوله شد.
فضاپیمای داون در تاریخ 10 آوریل (21 فروردین) از فاصله 33 هزار کیلومتری سرس، تصاویری با وضوح بسیار بالا از این سیاره کوتوله تهیه کرده است که در یکی از این تصاویر، قطب شمال سرس قابل مشاهده است.محققان ناسا ابراز امیدوار کرده‌اند که طی ماه‌های آینده و با نزدیک‌تر شدن این فضاپیما، تصاویر بهتری از سرس تهیه شود.
مشاهدات علمی کامل این سیاره کوتوله از 23 آوریل (سوم اریبهشت)، همزمان با بهبود شرایط نوری محیط برای سرس و نزدیک‌تر شدن داون  قرار گرفتن در ارتفاع 13 هزار کیلومتری بالای سطح  آغاز خواهد شد.مأموریت 466 میلیون دلاری فضاپیمای داون از سپتامبر 2007 آغاز شد؛ در این مأموریت، دو سیاره کوتوله دست‌نخورده سرس و وستا مورد بررسی قرار می‌گیرند.در مدت 14 ماه آینده تا ژوئن 2016، مطالعات روی سرس شامل تهیه نقشه و اندازه‌گیری از سطح انجام خواهد شد.
خبر: آزمایش دی‌ان‌ای خون منبع اطلاعات حیاتی شناسایی جهش‌های سرطان ریه
 بر اساس تحقیقات تیمی از دانشمندان آلمانی، دی‌ان‌ای سرطانی موجود در گردش خون بیماران مبتلا به سرطان ریه، اطلاعات حیاتی را به پزشکان ارائه می‌دهد که در صورت عدم‌دسترسی آن‌ها به بافت سرطانی، به بهینه‌شدن فرآیند درمان بیماران کمک می‌کند.
یافته‌های محققان دپارتمان انکولوژی قفسه سینه در کلینیک ریه گروسهانسدورف آلمان، دارای مضامین مهمی برای استفاده در درمان‌های سرطانی هستند که جهش‌های سرطانی خاصی را هدف قرار می‌دهند.آزمایش وجود چنین جهش‌هایی در خود تومور همیشه ممکن نیست، با این حال بررسی‌ها نشان داده‌اند، دی‌ان‌ای تومور که در جریان خون بیماران می‌چرخد، می‌تواند اطلاعات مشابه آزمایش‌های بافت‌های سرطانی ارائه دهد.در این مطالعه، دانشمندان به دنبال مقایسه پتانسیل آزمایش خون برای شناسایی جهش‌های "گیرنده عامل رشد اپیدرمال" (EGFR) با شیوه استانداردتر از آزمایش خود توموربودند. این بررسی شامل 1162 بافت و نمونه‌های متناظر خون آن‌ها بود و مقایسه بازدهی آزمایش EGFR در دو تکنیک، میزان 89 درصد اشتراک را بین آزمایش خون و آزمایش بافت نشان داد.آزمایش پلاسمای خون، حدود نیمی از بیماران دارای جهش‌های EGFR شناسایی کرد، این درحالیست که آزمایش بافت قادر به شناسایی 46 درصدی بیماران بود.نتایج بدست‌آمده برای بیمارانی که دسترسی به بافت تومور آن‌ها ممکن نیست، بسیار حائز اهمیت است. بر اساس این یافته‌ها، حضور جهش‌های EGFR دی‌ان‌ای موجود درپلاسمای خون یا سرم می‌تواند در نیمی از بیماران تشخیص داده شود.آزمایش‌های انجام‌شده در این پروژه در آزمایشگاه‌های خاصی انجام نشدند، بلکه در آزمایشگاه‌های محلی انجام شدند که برای استفاده بالینی روزانه به کار می‌روند.
خبر:  پیشگیری از گردن درد دوچرخه‌سواران با صفحه نمایش جدید
محققان آمریکایی صفحه نمایشی طراحی کرده‌اند که بر روی دسته دوچرخه نصب شده و به کاهش گردن‌درد دوچرخه‌سواران کمک می‌کند.
منطقه خراسان، رکاب زدن برای ساعت‌های طولانی باعث گردن درد می‌شود. پایین نگاه داشتن سر برای چند لحظه می‌تواند درد را به طور موقت التیام بخشد، اما در این صورت فرد قادر به مشاهده مسیر مقابلش نیست."مایک لین" طراح آمریکایی، صفحه نمایش Pedi-Scope را ابداع کرده است که روی دسته دوچرخه نصب می‌شود. هنگامی‌ که درد گردن به سراغ فرد می‌آید، می‌تواند با نگاه به این صفحه نمایش که از منشوری داخلی ساخته شده، مسیر پیش رویش را مشاهده کرده و بدون هیچ‌گونه خطری به راه خود ادامه دهد.در نمونه اولیه این صفحه نمایش، خطوط عمودی تصویر روی سه منشور جانبی تقسیم می‌شوند، اما سازندگان در نظر دارند در نسخه نهایی از یک منشور پهن استفاده کنند.قیمت نهایی این دستگاه هنگام عرضه به بازار، 39 دلار آمریکا خواهد بود.
خبر: ساخت محکم‌ترین الیاف ابریشمی جهان
پژوهشگران مرکز نانومواد دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید موفق به تولید مستحکم‌ترین الیاف ابریشمی جهان شدند.
برای ساخت این الیاف از روشی قدیمی استفاده شده که در قرن 19 میلادی در شهر موریکای اسپانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. به دلیل ویژگی‌های بسیار جالب این ماده از
جمله استحکام بالا و زیست‌سازگاری از آن می‌توان در پزشکی استفاده کرد.این ابریشم که به Hijuela شهرت یافته، نام خود را از شهری گرفته که دو قرن قبل مستحکم‌ترین ابریشم‌ها در آنجا تولید می‌شد. الیاف این ابریشم قادر است وزن بسیار زیادی را تحمل کند که از تمام ابریشم‌های ساخته شده تاکنون بیشتر است.
در قرن نوزدهم میلادی، منطقه Hijuela به دلیل تولید ابریشم بسیار مستحکم خود شهرت داشته است. برای ساخت این ابریشم‌ها از محلول اسیدی حاوی آب و سرکه استفاده می‌شد. این محلول موجب تغییر شکل پیله شده و در نهایت ابریشمی بسیار مستحکم بدست می‌آمد. در این پروژه نیز محققان گروه نانومواد با استفاده از همین روش اقدام به ساخت ابریشمی بسیار مستحکم کردند.در این پروژه، پیله‌ها درون محلول اسیدی قرار گرفته و در نهایت باز می‌شود. قطر الیاف این ابریشم بیشتر از ابریشم‌های معمولی بوده، در نتیجه استحکام بالاتری نیز دارند.این پروژه بخشی از یک برنامه تحقیقاتی است که هدف از آن تولید و استفاده از زیست‌مواد مبتنی بر ابریشم در پزشکی است. ابریشم یکی از مواد زیستی دارای خواص مکانیکی بالاست. به دلیل وجود روش‌های تولید ابریشم مصنوعی، امکان بهبود خواص این نوع ابریشم وجود دارد تا از آن برای مهندسی بافت یا اتصال سلولی استفاده کرد.
.................................
خبر: در مغز نوجوانان سرکش واقعا چه می‌گذرد؟
والدین نگران همیشه آرزو دارند بتوانند به ذهن نوجوانان سرکش خود وارد شوند و اکنون دانشمندان، اسکن‌های مغزی تهیه کرده‌اند که دقیقا رویدادهای درون مغز نوجوانان را در زمان طغیانگری آن‌ها نشان می‌دهد.نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد که چگونه طغیان‌ها در اثر نیاز فرد جوان برای اثبات فردیتش و همچنین تمایل به مستقل شدن از خانواده ایجاد می‌شود.محققان با استفاده از اسکن ام‌آرآی به بررسی فعالیت مغزی 22 نوجوان 16 تا 18 ساله پرداخته و طی آن، تصاویری را از مغز این افراد در زمان مشاهده فیلم‌هایی از والدین یاهمسالان‌شان ثبت کردند.آن‌ها دریافتند، با فعالتر شدن یک بخش مرکزی از مغز نوجوانان در زمان مشاهده همسالان ناشناس در مقایسه با والدین، رفتار پرخطرتر در نوجوانان محتمل‌تر می‌شود.این محققان مشاهده کردند نوجوانانی که رفتارهای پرخطر بیشتری مانند مصرف موادمخدر یا رانندگی بی‌پروا داشتند، بیشتر به مشاهده فیلم‌هایی از همسالانشان واکنش نشان می‌دادند تا فیلم والدینشان.در حقیقت، تصاویر ام‌آرآی به نمایش شدت فعالیت در بخش پیش‌گُوِه یا پرکُنئوس مغز در لوب آهیانه‌ بالای مغز پرداخت که در نوجوانان سرکش‌تر، بیشتر به تصاویر همسالان در مقایسه با والدین آن‌ها واکنش نشان می‌داد. پیش‌گُوِه به کنترل آگاهی در مورد تفکرات و رفتارهای دیگران می‌پردازد.اگرچه پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نوجوانان با نزدیک شدن به دوره بزرگسالی، بیشتر تمایل دارند با همسالان خود وقت بگذرانند تا والدینشان و محققان هشدار داده‌اند که والدین نباید اجازه دهند این جدایی‌طلبی بطور کامل انجام شود.این تحقیقات به دنبال پژوهش سال گذشته دانشگاه دوک انجام شد که به بررسی تفاوت مغز نوجوانان با بزرگسالان و تاثیر این تفاوت در طغیانگری آن‌ها پرداخته بود. این پژوهش نشان داد که در زمان نوجوانی، سیستم لیمبیک به شیوه متفاوتی از بزرگسالان با سایر بخش‌های مغز متصل بوده و ارتباط برقرار می‌کند. این امر باعث آسیب‌پذیر شدن نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر می‌شود.