۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دو شنبه31 فروردین

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  ابزاری برای لمس صفحه نمایش با دستکش
ابزار جداشدنی Glovys، یک فیلم مخصوص است که روی صفحه نمایش تلفن ‌همراه قرار گرفته و تغییر در فشار وارده به صفحه را حس می‌کند، از این طریق کاربر می‌تواند حتی با پوشیدن دستکش، از تلفن خود استفاده کند.
یک مبتکر اهل اسلوونی به نام "اسکار مارکو موزیچ" ابزار نوآورانه‌ای ارائه داده‌ که کاربران را قادر می‌سازد حتی با پوشیدن دستکش، از گوشی هوشمند خود استفاده کنند.
این وسیله از دو ورقه فیلم‌ مجهز به مدارهای شفاف تشکیل شده که این مدارها توسط فضایی کوچک از یکدیگر جدا شدند. زمانی که کاربر ورقه فوقانی را فشار می‌دهد، این دو مدار یکدیگر را لمس کرده و بار الکتریکی تخلیه می‌کنند که این موضوع موجب فعال‌شدن صفحه لمسی گوشی می‌شود.
ابزار ابداعی این عمل را بدون استفاده از هیچ نوع باتری و بدون نیاز به مدرج‌شدن انجام می‌دهد.
ابزار Glovys با فشار دادن پدهای چسبنده موجود روی چهار گوشه آن، به گوشی هوشمند متصل می‌شود؛ این پدهای چسبناک را می‌توان شست و دوباره مورد استفاده قرار داد.
حق اختراع این فناوری به ثبت رسیده و مبتکر اسلوونیایی امیدوار است بتواند آن را بیشتر توسعه دهد. این محصول برای اکثر گوشی‌ها از آی‌فون 3 گرفته تا آی‌فون 6 پلاس در دسترس است و موزیچ به دنبال تولید نسخه‌های دیگر برای استفاده در سایر مدل‌های تلفن‌همراه، تبلت‌ها و ابزار پوشیدنی است.
قرار است این فناوری در اسلوونی تولید و در ماه دسامبر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود.
.................................
خبر:  نخستین دستگاه پوشیدنی تسکین درد
محققان آمریکایی ابزار پوشیدنی کوچکی طراحی کردند که به تسکین دردهای مزمن کمک می‌کند.
دستگاه Quell یک ابزار پوشیدنی کوچک است که درون یک باند کشی تعبیه شده است. این ابزار پوشیدنی بدور محل درد (مچ دست یا زانو) بسته شده و از طریق نرم‌افزار مخصوص روی تلفن‌همراه هوشمند کنترل می‌شود.
این روش تسکین درد 100 درصد بی‌نیاز از مصرف مسکن بوده و از طراحی سبک و راحتی برخوردار است که می‌تواند در طول شب یا روز مورد استفاده قرار بگیرد.
این دستگاه اقدام به تحریک اعصاب حسی می کند؛ این اعصاب، پالس‌های عصبی را به مغز منتقل می‌کنند. پالس‌های عصبی یک پاسخ طبیعی ایجاد می‌کنند که سیگنال‌های درد را در بدن مسدود می‌کنند.
یک الکترود در قسمت پشت دستگاه و بصورت مستقیم روی پوست قرار داده می‌شود، این دستگاه بقدری قدرتمند است که می‌تواند اعصاب حسی را تحریک و در مدت 15 دقیقه درد را تسکین کند.
این دستگاه آزمایشات بالینی را پشت سر گذاشته و مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده است.
محققان به دنبال جمع‌آوری بودجه برای تولید تجاری این محصول هستند.
روسیه اوایل سال جاری اعلام کرده بود که قصد دارد ایستگاه فضایی خود را با استفاده از ماژول‌هایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پس از متوقف شدن فعالیت آن بسازد. در ماه مارس، رئیس سازمان فضایی روسیه، روس‌کاسموس، در بایکنور پس از نشست با مقامات ناسا اظهار کرد که روسیه بطور مشترک با همتای آمریکایی‌اش روی پروژه ایستگاه فضایی جدید کار خواهد کرد، اما ناسا چنین برنامه‌ای را تائید نکرد و تنها گفت که روسای ناسا و روس‌کاسموس به بحث در مورد همکاری‌های آینده پرداختند.
چین نیز از برنامه‌هایی برای ساخت یک ایستگاه فضایی دائمی تا سال 2023 خبر داده است.ایستگاه فضایی میر متعلق به دوره شوروی سابق روسیه در سال 2001 پس از 15 سال عملیات از کار افتاد.پوتین اظهارات خود را طی یک مصاحبه تلفنی در برنامه‌ای تلویزیونی بیان کرد، این مصاحبه شامل یک ارتباط ویدئویی با کارکنان پایگاه فضایی جدید روسیه موسوم بهVostochny بود که در شرق کشور روسیه در حال ساخت است. این سکوی پرتاب جدید برای کاهش تکیه روسیه بر پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان طراحی شده که درحال حاضر در رهن روس‌کاسموس قرار دارد.
این در حالی است که پروژه به تعویق افتاده Vostochny گرفتار رسوایی شده، زیرا مسئولان ساخت آن در حال حاضر به سوء‌استفاده از میلیون‌ها روبل از بودجه دولت متهم بوده و تحت بازپرسی قرار دارند.
.................................
خبر:  طراحی کفشی که رشد می‌کند!
یک بنگاه خیریه به ابداع شکل جدیدی از کفش پرداخته که همزمان با رشد پای کودک، بزرگ می‌شود.
"کفشی که رشد می‌کند" از قلاب‌های قابل تنظیم و نواری روی انگشت شست پا برخوردار است که به کفش اجازه می‌دهد تا پنج سایز بزرگتر شود.
"کنتون لی"از ایالت آیداهو آمریکا، در زمان کار در نایروبی و پس از مشاهده کودکانی که پابرهنه یا با کفش‌های بسیار کوچتر از پایشان می‌دویدند، به این ایده دست یافت.
پای کودکان بسیار سریع رشد می‌کند؛ پای بچه‌های بین دو تا شش سال تقریبا هر چند ماه بزرگتر می‌شود. این امر برای آن دسته از کودکانی که در کشورهای ثروتمند زندگی می‌کنند، چندان اهمیت ندارد، اما برای ساکنان کشورهای در حال توسعه و فقیرتر که خرید ماهانه کفش امکان‌پذیر نیست، این مسأله بسیار حائز اهمیت است.
پای این کودکان ممکن است بریده شده و عفونت در بدن آن‌ها وارد شود یا انگل‌هایی مانند کرم‌ها وارد بدنشان شود.
کفش جدید که شبیه یک صندل عادی است، از کفی لاستیکی فشرده و سخت برای محافظت از پای فرد برخوردار بوده و رویه آن از چرم نرم است.
نوارهای کنار کفش به کاربر اجازه می‌دهد تا اندازه کفش را مطابق اندازه پا تنظیم کند و نوار روی شست پا نیز برای بزرگتر شدن کفش قابل حذف است. یک قلاب در پشت کفش نیز برای متناسب‌سازی و تنظیم بهتر کفش در نظر گرفته شده است.
این کفش تا پنج سایز بزرگ شده و پنج سال دوام می‌آورد. کفشی که رشد می‌کند، در حال حاضر در دو اندازه کوچک (برای کودکان در سنین پنج تا 10 سال) و بزرگ (برای کودکان 11 تا 15 سال) ارائه شده است.
قیمت هر جفت کفش 30 دلار است، اما خرید 100 جفت از آن، قیمت را تا 12 دلار پائین می‌آورد.
"کنتون لی" با سازمانی موسوم به Because International کار می‌کند که قصد دارد این کفش‌ها را به یتیم‌خانه‌های آفریقا ارسال کند. آن‌ها امیدوارند که بنیادهای خیریه دیگر و کارکنان بهداشت نیز این کفش‌ها را در زمان بازدید از مناطق دورافتاده به کودکان ارائه کنند.
.................................
خبر:  رکوردزنی نیروی تولیدشده توسط یک موتور الکتریکی
محققان شرکت زیمنس آلمان نوعی موتور الکتریکی جدید برای هواپیما ارائه دادند که نیروی برق تولیدشده توسط آن، پنج برابر بیش از موتورهای معمولی است.
وزن این موتور فقط 50 کیلوگرم است که نیرویی معادل 260 کیلووات تولید می‌کند. این موتور به ویژه برای استفاده در هواپیما طراحی شده است؛ به دلیل رکورد نسبت نیروی الکتریکی تولیدشده توسط این موتور به وزن آن، هواپیماهای بزرگ‌ با وزن بیش از دو تن برای نخستین‌بار قادر به استفاده از نیروی برق خواهند بود.
فناوری‌های شبیه‌سازی جدید و ساختار سبک‌وزن پیشرفته، این سیستم را قادر ساخت تا به رکورد نسبت وزن به عملکرد معادل پنج کیلووات برای هر کیلوگرم برسد؛ این در حالی است که موتورهای الکتریکی که در حوزه‌های صنعتی به کار می‌روند، کمتر از یک کیلووات در هر کیلوگرم، نیرو تولید می‌کنند.
همچنین، عملکرد موتورهای به کاررفته در خودروهای الکتریکی حدود دو کیلووات در هر کیلوگرم است.
از آنجاکه موتور جدید، عملکرد رکوردزننده خود را با سرعت چرخش 2500 دور در هر دقیقه ارائه می‌دهد، می‌تواند بدون استفاده از فرآیند انتقال (transmission)، ملخ‌های هواپیما را مستقیما نیرودهی کند. این دستاورد امکان ساخت مجموعه‌ای از هواپیمای الکتریکی، هیبریدی را با چهار یا تعداد بیشتری صندلی ممکن می‌سازد.
محققان بر این باورند، در میان‌مدت استفاده از موتورهای هیبریدی، الکتریکی در هواپیماهای منطقه‌ای دارای 50 تا 100 مسافر، قابل‌ تحقق است.
.................................
خبر:  نخستین سوخت‌گیری خودکار موفق پهپاد در میان آسمان
نخستین سوخت‌گیری خودکار یک هواپیمای بدون سرنشین در میان آسمان با موفقیت انجام شد.
پهپاد جنگی نمایشی X-47B نیروی دریایی آمریکا با متصل شدن به یک سبد سوختگیری هوایی در پشت تانکر سوخت‌رسانی Omega Air KC-707، نخستین سوخت‌گیری هوایی خودکار را به نمایش گذاشت.
خودروی Salty Dog 502 که یکی از دو پهپاد نمایشی UCAS-D در برنامه X-47B است، کاوشگر سوختگیری در حال پرواز (IFR) خود را به شلنگ سوخت‌گیری تانکر Omega Air KC-707 در نزدیکی ساحل مریلند متصل کرد.
در طول این آزمایش، پهپاد X-47B از فاصله 1.6 کیلومتری به دنبال تانکر اومگا حرکت کرده و سپس از حسگرهای نوری و یک دوربین ویدوئی برای نظارت بر نزدیک شدنش به آن تا فاصله سه متری استفاده کرد.
این پهپاد به اندازه یک جنگنده F/A-18 سوپر هورنت با وزن 20 کیلوگرم و طول بال 20 متر است.
هدف هر یک از نمایش‌های سوخت‌گیری، انتقال 1360 کیلوگرم سوخت در پنج دقیقه است. اگرچه این آخرین آزمایش پهپاد تاریخی X-47B است و قرار است با وجود اینکه تنها 20 درصد از ساعت پروازی آن استفاده شده، به موزه اهدا شود.
سوخت‌گیری در میان آسمان به اندازه کافی برای خلبان‌ها مشکل است اما توانایی انجام این کار توسط پهپادها می‌تواند آن‌ها را از فرود برای سوخت‌گیری بی‌نیاز کرده و تنها برای بروزرسانی تجهیزات به پایگاه خود بازگردند.
.................................
خبر:  واهمه پایان نفت "امارات"را به فکر مریخ انداخت
امارات متحده عربی اوایل هفته جاری، مرکز فضایی این کشور را که برای نظارت بر مراحل آماده‌سازی مأموریت اکتشاف در مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افتتاح کرد.
پیش‌تر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده و حاکم دبی، قطعنامه‌ای را مبنی بر ساخت پایگاهی فضایی محمد بن راشد (MBRSC)، صادر کرده بود.
بر اساس این قطعنامه، این مرکز فضایی برای توسعه تحقیقات، پروژه‌ها و مطالعات در مورد فضا مورد استفاده قرار گرفته و از قصد امارات متحده برای پیشرفت‌دادن این بخش و ایجاد توانایی‌های ملی مرتبط با دانش و علوم فضایی خبر می‌دهد.
امارات متحده در نظر دارد به عنوان بخشی از استراتژی این کشور برای زمانی که ذخایر نفتی به پایان می‌رسند، به یک قدرت فضایی در منطقه تبدیل شود.
.................................
خبر:  آسیب پذیری در سیستم های وای فای خطوط هوایی
اداره بازرسی دولتی آمریکا (GAO) با ارسال گزارشی به اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) نسبت به آسیب پذیری سیستم وای فای خطوط هوایی هشدار داده است.
از مرکز ماهر، چهار متخصص امنیت سایبری این گزارش را آماده کردند و اظهار داشتند که فایروال ها می توانند همانند نرم افزارهای دیگر هک شوند و مسافران را در معرض خطر قرار دهند.
در گزارش آمده است که IP شبکه ممکن است به هکر اجازه دهد تا دسترسی راه دور سیستم های هواپیما شامل سیستم هایی که توسط مسافران و خدمه برای دسترسی به وای فای مورد استفاده قرار می گیرد و سیستم هایی که به صورت عمومی برای دسترسی به اینترنت استفاده می شود را بدست آورند.
اولین تهدید می تواند تنها افرادی که از شبکه خاصی استفاده می کنند را تحت تاثیر قرار دهد و در صورتیکه هکر بتواند از شبکه برای نفوذ به سیستم های کنترل پرواز استفاده کند، نتایج وخیمی به بار می آید.
دومین تهدید آن است که هر کسی می تواند به طور بالقوه این سیستم ها را هک نماید و بدافزارها را به دستگاه ها تزریق کند. سپس این مهاجم می تواند تمامی سیستم هواپیما را از راه دور هدف حمله قرار دهد.
یکی از محققین امنیت سایبری بر این باور است که ویروس یا بدافزاری که دستگاه مسافر را از طریق بازدید یک وب سایت آلوده می کند می تواند به مهاجم این اجازه را بدهد تا به اطلاعات سیستمی که کاربر به آن متصل شده باخبر شود.
.................................
خبر:  گوگل ارتش رباتیک را به خدمت می گیرد
غول موتور جستجو (گوگل) اعلام کرده است که می خواهد تعداد زیادی از دستگاه های رباتیک را بهم متصل کند و به کاربران اجازه دهد تا آنها را از راه دور از طریق وب (شبکه) کنترل کنند.
کارشناسان فناوری پیش بینی می کنند که مردم درنهایت می توانند با استفاده از سیستم عامل اندروید گوگل، از هر نقطه در جهان به گروهی از ربات ها دستور داده تا وظایفی را انجام دهند.
در تئوری گوگل از این اختراع برای انجام خدماتی به منظور راحتتر کردن زندگی استفاده می کند.
اما در عین حال گوگل می تواند از این به اصطلاح ارتش رباتیک برای مقاصد نظامی و یا انجام انواع مختلفی از کارها استفاده کند.
در ثبت اختراع گوگل آمده است، دستگاه های متعدد رباتیک این سامانه به گونه ای طراحی شدند که اطلاعات را از طریق شبکه مرتبط با دستورالعمل ها برای انجام یک یا چند وظیفه دریافت می کند.
با این وجود در ثبت اختراع گوگل مشخص نشده است که کاربر چند ربات را کنترل خواهد کرد اما آمده که کاربر می تواند از ربات ها بسته به توانایی آنها برای انجام وظایف مختلف استفاده کند.
این تازه ترین اقدامی است که گوگل در سری ابداعات در زمینه رباتیک انجام داده است.
.................................
خبر:  سایت‌های سازگار با گوشی در گوگل رتبه بهتری دریافت می‌کنند
گوگل با تغییر اساسی الگوریتم‌های مورد استفاده در موتور جستجوی خود، تصمیم گرفته وب سایت‌هایی را که با گوشی موبایل بیشتر سازگاری دارند، در نظام رتبه‌بندی‌اش ارتقا دهد.
با اعمال این تغییرات بسیاری از سایت‌هایی که هنوز تغییرات لازم را برای سازگار شدن با نمایشگرهای کوچک تلفن همراه اعمال نکردند دچار مشکل شده و ممکن است رتبه خوب خود در جستجوگر گوگل را از دست بدهند.
یکی از وب سایت‌های مهمی که به همین علت دچار مشکل شده و رتبه بالای خود را از دست خواهد داد وب سایت اتحادیه اروپایی است که هفته گذشته تصمیم گرفت به علت رفتار تجاری انحصارطلبانه گوگل این شرکت را جریمه کنند. حالا گوگل با اقدام خود به شکلی ناخواسته و غیرعمدی زیان مالی متقابلی را به اتحادیه اروپا وارد می‌کند.
مدیران سایت ها برای اینکه متوجه شوند آیا وب سایتشان از نظر گوگل با گوشی‌ها سازگاری دارد یا خیر می‌توانند از یک ابزار آنلاین به نشانی google.com/webmasters/tools/mobile-friendly استفاده کنند. سرویس یاد شده که برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست با تجزیه و تحلیل محتوای وب سایتی که آدرسش وارد شده، بعد از بررسی حدودا سی ثانیه‌ای نتیجه کار را به افراد اعلام می‌کند.
همچنین در توضیح علت ناسازگاری هر وب سایت با گوشی های هوشمند به نکاتی همچون ریز بودن حروف و متون، نزدیک بودن لینک‌ها به هم و پهنای بیش از حد صفحات اشاره شده است.
کارشناسان معتقدند گوگل سایت‌های ناسازگار با تلفن همراه را دیگر در صفحه اول خود نمایش نخواهد داد و این بهترین فرصت برای سایت های رقیب سازگار با موبایل است که جایگاه بهتری برای خود دست و پا کنند. از جمله سایت‌های مهمی که گوگل به همین شیوه آنها را مجازات خواهد کرد می‌توان به سایت ویندوز فون مایکروسافت، برخی شرکت‌های بزرگ خدمات مالی مانند Legal  و  Generalو ... اشاره کرد.
این الگوریتم تنها نحوه نمایش نتایج روی گوشی‌های همراه را متحول خواهد کرد و برای کاربرانی که از طریق رایانه شخصی یا تبلت به موتور جستجوی گوگل وصل می شوند تغییری در رتبه بندی سایت ها ایجاد نمی شود. لازم به ذکر است که امروزه نیمی از جستجوها در گوگل با تلفن همراه صورت می گیرد.
................................
خبر:  افزایش مقاومت پوسته های مخروطی قابل استفاده در حوزه هوافضا با نانوالیاف
پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقی تئوری به بررسی استفاده از نانوالیاف در افزایش مقاومت پوسته های مخروطی شکل پرداختند که در طراحی تجهیزات مرتبط با علوم هوافضا و زیردریایی ها قابل استفاده است.
از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر یاسر کیانی از پژوهشگران این طرح گفت: پوسته‏ های کامپوزیتی مخروطی و استوانه ای بخش عظیمی از ساختار پوسته موشک ‏ها، زیردریایی ها و مخازن را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه پوسته مخروطی معمولی ممکن است در معرض فشار دچار پدیده کمانش شود، افزود: این پدیده در پوسته‏ ها به عنوان یکی از معیارهای طراحی به شمار می آید، چراکه نرخ تغییر شکل پوسته در بارهای بالاتر از بار کمانش با شدت بالاتری صورت می ‏پذیرد.
کیانی اظهار کرد: این درحالی است که استفاده از نانوالیاف با ساختارهای مشخص و توزیع مناسب می تواند مقاومت کمانش پوسته را افزایش دهد.
وی ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی به بررسی مقاومت پوسته‏ های کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از نانوالیاف پرداخته و بررسی توانمندی نانوالیاف در به تعویق انداختن پدیده کمانش پوسته‏ های مخروطی به عنوان مهمترین هدف درنظرگرفته شده است.
کیانی گفت: در این تحقیق نشان داده شده است که با چیدمان مناسبی از الیاف نانولوله کربنی در راستای ضخامت پوسته و بالا بردن درصد حجمی نانوالیاف در درون ماده کامپوزیتی، می توان مقاومت پوسته را در برابر فشار داخلی به میزان قابل توجهی بالا برد و پدیده کمانش را در پوسته به تعویق انداخت.
این طرح تحقیقاتی با همکاری دکتر جعفر اسکندری جم عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر و دکتر یاسر کیانی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

73405