۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 2 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  کشف شیوه عجیب تخم ریزی هشت پای خون آشام
محققان متوجه سیستم عجیب تخم ریزی نوعی هشت پای ساکن اعماق اقیانوس شدند که حیرت آنها را به همراه داشته است.
درحالی که تمامی گونه های مختلف جانوران نرم تن که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفتند فرآیند تخم ریزی را به یک باره و در محیطی آرام و به دور از تنش های زیست محیطی انجام می دهند اما گونه ای هشت پا موسوم به هشت پای خون آشام وجود دارد که معمولا در عمق تاریک و سرد ۳ هزار متری اقیانوس ساکن است و به شیوه ای خاص کار تخم ریزی را انجام می دهد.
این جانور معمولا از ریز زوپلانکتونها و مواد غذایی فاسد شده اعماق اقیانوس استفاده می کند تا بتواند به حیات خود در محیط سرد و خشن آنجا ادامه دهد.
گروهی از محققان آلمانی با به دست آوردن ۴۳ هشت پای خون آشام ماده به دام افتاده در تور در سواحل جنوبی کالیفرنیا متوجه شدند ۲۰ مورد از آنها گرچه به نظر می رسید تخم ریزی خود را انجام دادند اما هنوز شمار قابل توجهی از تخمهای نارس را در بدن خود نگاه داشتند تا در آینده تخم ریزی کنند. به عنوان مثال یکی از آنها ۳۸۰۰ تخم آزاد کرده بود اما هنوز ۶۵۰۰ تخم دیگر در بدن داشت.
این نکته که چرا جانور تمام تخم های خود را در یک مرحله آزاد نمی کند، به معمایی برای محققان تبدیل شده است. آنها برآورد کردند که این جانور در هر مرحله ۱۰۰ تخم آزاد می کند و به عبارت دیگر ۳۸ دور تخم گذاری انجام داده و هنوز می تواند ۶۵ مرحله دیگر را نیز پشت سر بگذارد.
محققان این فرآیند عجیب تخم ریزی را نتیجه تطبیق جانور با زندگی در محیط سخت و سرد اعماق اقیانوس دانستند، جایی که منابع غذایی اندک است، دمای آب بسیار پایین است و در نتیجه سوخت و ساز جانور نیز در پایین ترین سطح قرار دارد.
.................................
خبر:  رکورد جهانی حرکت قطار شکسته شد
تنها در عرض یک هفته رکورد جهانی حرکت قطارهای تندروی شناور روی ریل مغناطیسی دو بار شکسته شد. این اتفاق دیدنی در ژاپن روی داد.
شرکت راه آهن مرکزی ژاپن در هفته گذشته دست به ماجراجویی بزرگی زد تا در صدر اخبار علمی و فناوری بسیاری از سایت های خبری جهان قرار بگیرد. قطار تندروی این شرکت که روی ریل مغناطیسی حرکت می کند به رکورد ۶۰۳ کیلومتر بر ساعت دست یافت تا رکورد حرکت سریعترین قطارهای جهان شکسته شود.
این اتفاق مهم در ریل آزمایشی غرب توکیو روی داد.
پیش از این نیز رکورد مربوط به حرکت روی ریل مغناطیسی تنها ۵ روز پیشتر و در همین ریل آزمایشی شکسته شد. در آن روز رکورد ۵۹۰ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسید.
رکوردی که پیش از این دو رکوردشکنی در کتاب رکوردهای جهانی گینس برای حرکت قطار مملو از مسافر به ثبت رسیده بود مربوط به سالها پیش و سرعت ۵۸۱ کیلومتر بر ساعت می شد.
شرکت راه آهن مرکزی ژاپن اعلام کرد که قطار تندرو به مدت ۱۰.۸ ثانیه با سرعت پایدار بیش از ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرد و در این مدت کوتاه ۱.۸ کیلومتر مسافت را طی کرد.
این شرکت همچنین اعلام کرده که خط آزمایشی قطارهای تندروی Yamanashi که از سال ۱۹۹۷ فعال شده است در مدت ۱۸ سال گذشته همواره در حال توسعه یافتن بوده و در این مدت ۱.۲ میلیون کیلومتر حرکت آزمایشی قطارهای تندرو روی آن اجرا شده است.
گفته می شود فناوری قطارهای ویژه حرکت روی ریلهای مغناطیسی در حد فاصل توکیو و ناگویا از سال ۲۰۲۷ عملیاتی می شود.
در حال حاضر رقابت سختی میان ژاپن و چین بر سر توسعه این نوع قطارها وجود دارد و این درحالی است که دانشمندان ایده حرکت با سرعت ۲۹۰۰ کیلومتر بر ساعت را هم مطرح می کنند!
.................................
خبر:  آئودی به جمع خودروهای هیبریدی پیوست
کمپانی آئودی با مدل Audi Q۷ e-tron ۲.۰ TFSI Quattro به جمع کمپانی های سازنده خودروهای هیبریدی پیوست.
تولیدکنندگان SUV های لوکس جهان مانند BMW،  Volvo،  Mercedes و اکنون آئودی وارد ساخت خودروهای هیبریدی شدند. مدل  Audi Q۷ e-tron ۲.۰ TFSI Quattro در نمایشگاه بین المللی خودروی شانگهای به نمایش گذاشته خواهد شد.
ICE یک واحد این خودرو دارای باتری خنک کننده مایع ۱۷.۳ کیلووات ساعت بوده که از ۱۶۸ سلول ساخته شده است. از دیگر قابلیت های این خودرو می توان به برد ۵۳ کیلومتری، توربوشارژ چهار سیلندری ۲.۰ لیتری، ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر را نام برد.
توان ۱۸۵ کیلوواتی در حالی است که موتور الکتریکی دیسک شکل این خودروی هیبریدی می تواند ۱۲۶ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر را به قدرت گشتاور این خودرو افزوده و در مجموع با قدرت کلی ۳۶۷ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر حرکت کند. شتاب صفر تا صد مدل جدید آئودی در حدود ۵.۹ ثانیه اعلام شده است. این خودرو علاوه بر قابلیت هیبریدی دارای وزن کمتری نسبت به محصولات پیشین آئودی است. سیستم تعلیق پنج لینک این مدل جدید روی محورهای جلو یا عقب در حدود ۶۰ کیلوگرم سبک تر بوده تا به دلیل مرکز ثقل کمتر، شتاب بیشتری گرفته و کارآمدتر باشد.
از دیگر تفاوت های hybrid Q۷ با مدل های بنزینی می توان به طراحی متفاوت جلو پنجره یا چرخ های ۱۹ اینچی را نام برد. این خودرو در سال ۲۰۱۶ میلادی وارد بازارهای آسیایی خواهد شد اما تاریخ مشخصی برای عرضه آن ذکر نشده است.
.................................
خبر:  برنامه‌ای برای بازگرداندن اطلاعات پاک شده اسمارت‌فون
آیا تاکنون برایتان پیش آمده که اطلاعات یا فایل هایی را به طور ناخواسته پاک کرده باشید؟ نرم افزار DumpSter را نصب کنید تا بتوانید اطلاعات خود را بازگردانید.
 اپلیکیشن های بسیاری تولید و روانه بازار فناوری می شوند اما برخی از این برنامه ها برای اسمارت فون ها ضروری بوده و بایستی روی تمامی گوشی های همراه نصب باشند. یکی از این اپلیکیشن ها، DumpSter است.
کاربران اسمارت فون ها تجربه های مشترکی در پاک یا حذف شدن سهوی و ناخواسته اطلاعات یا فایل هایشان دارند. ریکاوری و بازیابی اطلاعات تنها کار مفیدی است که می توان در این مواقع انجام داد اما اگر برنامه DumpSter را روی اسمارت فون ها نصب داشت به سادگی می توان به بازیابی اطلاعات پرداخت. کاربران با نصب این نرم افزار روی اسمارت فون های خود می توانند اطمینان داشته باشند که اطلاعاتشان همیشه محفوظ است.
کاربران با نصب این نرم افزار روی اسمارت فون های خود می توانند یک سطل آشغال Recycle Bin در ویندوز گوشی های همراه در اختیار داشته باشند که فایل هایشان پس از حذف به این سطل آشغال منتقل شده و در صورتی که فایل ها را سهوا یا به طور اشتباه پاک کرده باشند، می توانند فایل یا اطلاعات را بازگردانند. این نرم افزار از قابلیت نصب بر سیستم عامل های اندروید را برخوردار است.
.................................
خبر:  رباتی که "یاد می گیرد" چگونه از قهوه ساز استفاده کند
تازه ترین دستاورد دانش رباتیک چیزی نیست جزء رباتی که با مهارتی چشمگیر می تواند "یاد بگیرد" با دستگاه قهوه سازی که هیچ اطلاعی از عملکرد آن ندارد بهترین قهوه را آماده کند.
درحالی که فناوری رباتهای همراه انسان به سرعت در حال همه گیرشدن و توسعه کیفی و کمی است، باید منتظر نمونه هایی بود که معمولی ترین کارها را نیز با دقت و ظرافت بالایی انجام دهند.
در این راستا محققان دانشگاه کورنل ربات جدیدی را طراحی و برنامه ریزی کردند که یاد می گیرد چگونه از دستگاه قهوه سازی که تاکنون آن را ندیده برای تهیه قهوه ای با کیفیت بالا استفاده کند.
به عقیده محققان تولید رباتها یک بخش از چالش پیش روی این عرصه از فناوری است و آموزش دادن به آنها بخش مهمتر و درخصوص این ربات جدید هر دو بخش تقریبا حل شده است.
محصول جدید محققان این دانشگاه این توانایی را دارد که از تجربیات قبلی خود و حتی از آنچه که رباتهای دیگر انجام دادند برای انجام کارهای مختلفی از جمله تهیه یک فنجان قهوه باکیفیت بهره بگیرد.
این ربات با تکیه بر پایگاه داده (database) آنلاین، از حرکات مکانیکی سایر رباتها در انجام همان کار استفاده کرده تا کاری که به آن محول شده است را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهد.
محققان دانشگاه کورنل طراحی و ساخت این ربات را گامی بزرگ اما ناکافی برای تحقق ایده زندگی انسانها با رباتها می دانند.
.................................
خبر:  این ذره گرد و غبار متعلق به کدام شهر جهان است
پیشرفت دانش نوین به جایی رسیده که محققان می توانند با بررسی DNA قارچهای موجود در ذرات گرد و غبار معلق در هوا تشخیص دهند که به چه نقطه ای از یک کشور تعلق دارد!
در اطراف ما مقادیر بیشماری از ذرات گرد و غبار به شکل شناور وجود دارد اما شاید از شنیدن این نکته تعجب کنیم که می توان منشأ آنها را حدس زد. در حقیقت تازه ترین پیشرفتهای علمی پاسخی برای منشأ هر نوع ذرات گرد و غبار در هوا دارد.
مطالعه تازه ای در آمریکا نشان می دهد ریزقارچهایی که در تمامی ذرات گرد و غبار یک منطقه از جهان وجود دارد با نمونه های دیگر متعلق به نقطه ای دیگر متفاوت است! درحقیقت محققان متوجه شدند میان ارتباطات قارچی سراسر یک کشور مانند آمریکا تفاوتهای زیادی وجود دارد.
محققان با استناد به این تفاوتها می توانند منشأ و وابستگی هر ذره گرد و غباری را در محدوده ای به وسعت چندین کیلومتر تعیین کنند.
از این رو می توان با جمع آوری اطلاعات بیشتری درباره توزیع قارچها در سراسر یک کشور، پیش بینی های دقیق تری درباره تعلق هر ریز ذره گرد و غبار به نقطه ای مشخص از جهان ارائه کرد! چنین دستاوردی حیرت جامعه علمی جهان را به همراه داشته است.
در این پروژه بی سابقه محققان پایگاه اطلاعاتی نمونه گرد و غبارهای جمع آوری شده از یکهزار شهر در ۴۷ ایالت آمریکا را مورد مطالعه دقیق قرار دادند. این ذرات همواره حامل انبوهی از میکروبها و قارچها هستند.
محققان در کمال شگفتی متوجه شدند در میان حدود ۴۰ هزار نمونه قارچ موجود در این نمونه ها تقریبا هیچ دو نمونه مشابهی وجود ندارد!
آنها در گزارش خود اینگونه نوشتند: برخی قارچها تنها در سواحل غربی آمریکا پیدا می شوند و برخی نیز تنها با گیاهان به خصوص مرتبط هستند.
.................................
خبر:  کشف دارویی برای درمان هپاتیت نوع ب
محققان با استفاده از نوع خاصی از داروی سرطان موفق به از بین بردن ویروس هپاتیت ب در مدل های بالینی شدند.
محققان استرالیایی موفق به کشف دارویی برای درمان ویروس هپاتیت ب شدند تا استرالیایی های مبتلا به این بیماری جزء اولین افرادی باشند که درمان می شوند. این دارو در مدل های بالینی با موفقیت صد درصدی برای حذف ویروس هپاتیت ب روبه رو شده است. هپاتیت ب نوعی بیماری ویروسی در انسان‌ هاست که به کبد بیشترین آسیب را می‌ زند. ویروس این بیماری یکی از جدی‌ ترین انواع هپاتیت را سبب می‌ شود.
اکنون پزشکان امیدوارند تا با آزمایش این دارو بر نمونه های انسانی بتوانند درمان دارویی برای عفونت هپاتیت ب یافته باشند. این دارو می تواند درمان ویروس هایی نظیر HIV را نیز به دنبال داشته باشد.
در این مطالعه، محققان از ترکیب داروی سرطان Birinapant و داروی ضد ویروسی Entecavir برای از بین بردن عفونت هپاتیت ب در صدها تست پزشکی و مدل بالینی استفاده کردند.
دکترPellegrini سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "آزمایشات اولیه این دارو از دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده و مطالعات بیشتر در این رابطه ادامه دارند."
کبد برای مقابله با عفونت پیام هایی را ارسال کرده و سلول ها به مبارزه علیه عفونت می پردازند در صورتی که در مواجه با ویروس هپاتیت ب این ارتباط و هماهنگی از بین رفته و سلول ها به مبارزه با عفونت نمی پردازند. محققان استرالیایی معتقدند با استفاده از این دارو می توان مانع از قطع این ارتباط شده و سلول ها با قدرت بیشتری به حذف و از بین بردن عفونت ها می پردازند.
.................................
خبر:  نمونه برداری از خون بدون استفاده از سوزن
گروهی از محققان در آمریکا فناوری جدیدی ابداع کردند که با استفاده از آن دیگر نیازی به وارد کردن سوزن در پوست برای نمونه برداری از خون وجود ندارد.
درحالی که در سالهای اخیر فرآیند نمونه برداری خون نسبت به گذشته با درد کمتری همراه است با این حال همچنان بسیاری از افراد از وارد شدن سوزن به زیر پوستشان واهمه دارند.
اکنون محققان شرکتی در آمریکا فناوری جدیدی ارائه کردند که به راحتی به ناحیه مورد نظر از پوست متصل شده و فرآیند نمونه برداری از خون را بدون کوچکترین دردی انجام می دهد. تنها کاری که فرد باید انجام دهد قرار دادن دستگاه روی نقطه مورد نظر برای دو دقیقه است.
این نمونه بردار جدید که HemoLink نام دارد، در حد و اندازه توپ پینگ پنگ است و هر فردی می تواند در خانه به نمونه برداری از خون خود بپردازد. مبنای عملکرد این فناوری جدید هدایت ریزجریان های خونی به درون محفظه ای است که با هزینه ای اندک ساخته شده است.
نکته قابل توجه این است که این دستگاه قابلیت جذب در محیط زیست را دارد. دستگاه در هر بار نمونه برداری تا ۱۵ صدم سانتیمتر مکعب خون جذب می کند که این میزان برای انجام آزمایشات انواع عفونتها، سرطان و قند خون کافی است.
.................................
خبر:  رئیس موسسه رازی/ پارک علم و فناوری واکسن راه‌اندازی می‌شود
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از پیگیری راه اندازی پارک علم و فناوری واکسن خبر داد.
دکتر کهرام که در سومین جلسه شورای مرکز رشد فناوری رازی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی در مرکز رشد مورد بررسی قرار می‌گیرند که در طول زمان تعیین شده محصول جدیدی را به بازار عرضه کنند و در این راستا ما نیز از آنها حمایت می کنیم.
وی تصریح کرد: نخستین گام در حمایت از این شرکتها برداشته شده و آن دریافت مصوبه‌ای از هیات امنا بود که موسسه تسهیلات سالیانه در اختیار شرکتها قرار دهد، از سوی دیگر باید بررسی شود در صورت امکان ارز مبادله ای در اختیار شرکت ها قرار گیرد، به عبارت دیگر ارز در اختیار مرکز رشد باشد که برای برخی از خریدهای شرکت ها مورد استفاده قرار بگیرد.
کهرام، واگذاری تولید به بخش خصوصی را یکی از سیاستهای موسسه بر شمرد و خاطر نشان کرد: دو نمونه شرکت می تواند در مرکز رشد شکل گیرد، استارت آپ و اسپین‌اف (spin off) که می توانیم بخشی از تولید را در اختیار شرکت ها قرار دهیم که به صورت دانش بنیان مطرح می شوند و به صورت پیمان مدیریت با آنها قرارداد می بندیم.
وی به راه‌اندازی پارک علم و فناوری واکسن اشاره کرد و افزود: در یک دوره پنج ساله ما بخشی از تولید را به پارکهای علم و فناوری منتقل خواهیم کرد و چشم انداز روشنی برای تولید واکسن در موسسه رازی برای بخش خصوصی در طول سه تا پنج سال قابل پیش بینی است که برای کشور بسیار مفید است.
رئیس موسسه رازی در پایان یادآور شد: تمامی فرآورده ها می‌تواند به صورت خصوصی تولید شود و هر گونه حمایت مدیریتی را در اختیار قرار خواهیم داد.
در حاشیه این نشست دکتر بهمن عابدی، قائم مقام رئیس موسسه رازی در حوزه اصلاح ساختار و توسعه علمی و فناوری، هدف از این نشست را بررسی نتایج ارزیابی هشت شرکت متقاضی برای استقرار در مرکز رشد رازی و بررسی نمودار سازمانی این مرکز وهمچنین بررسی چگونگی فعال سازی مرکز رشد در شعب موسسه عنوان کرد.
وی در خصوص مصوبات جلسه یادآورشد: هشت شرکت متقاضی استقرار در مرکز رشد موسسه رازی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته که در نهایت با پذیرش آنها موافقت شد.
وی افزود: شرکت های پذیرفته شده در مرکز رشد موسسه در حوزه های فناوری تولید سرم‌های درمانی، واکسن اکتیمای واگیر، واکسن چهار گانه، واکسن سیاه سرفه، کیت یون، اولتراسانتریفیوژ، واکسن تب برفکی و آنتی بادیها فعالیت می‌کنند.
عابدی در پایان خاطر نشان کرد: از مجموع این هشت شرکت، شش شرکت دانش بنیان بوده و دو شرکت در حال دریافت عنوان دانش بنیان هستند.
.................................
خبر:  انتقال نور خورشید به واحدهای مسکونی تا 17 طبقه زیر زمین
پژوهشگران پارک علم و فناوری لرستان سامانه‌ای را عرضه کردند که قادر است نور خورشید را بدون گسستن طیف آن تا طبقه 17- ساختمانها منتقل کند.
آرش فره‌وشی، مجری طرح با اشاره به مشکلات ناشی از نحوه طراحی ساختمان‌ها که باعث می شود نور خورشید به داخل آن ها راه نیابد، گفت: سامانه طراحی شده شامل سه بخش جاذب نور، انتقال دهنده نور و نازل است. پس از جمع آوری نور خورشید از طریق بخش جاذب و نازل این سامانه، نور خورشید توسط انتقال دهنده‌ها به داخل ساختمان بازتابانده می‌شود.
وی ادامه داد: به منظور باز تابش صحیح نور خورشید به داخل ساختمان، موقعیت جغرافیایی سازه‌ها به نرم افزار این سامانه داده می‌شود و این نرم افزار با شبیه سازی و پردازش اطلاعات، زوایای درست برای باز تابش نور خورشید به داخل سازه‌ها را اعلام می‌کند و بر اساس آن نور خورشید به داخل ساختمان منعکس خواهد شد.
فره وشی نحوه انتقال و باز تابش نور خورشید را از طریق "پنل‌های برش لیزری" عنوان کرد و گفت: در این سیستم نیاز است تا همواره مقداری نور ثابت داشته باشیم و از آنجایی که زاویه تابش نور خورشید در طول روز و سال یکسان نیست از این رو با استفاده این پنل زاویه مناسب تابش نور خورشید تعیین می‌شود.
مجری طرح به جزئیات ساختار این پنل‌ها اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت این پنل پس از دو سال مطالعه انجام شده است. به گونه‌ای برش‌های لیزری روی این صفحه‌ها اعمال شده است که متناسب با زاویه نور خورشید، نور به داخل ساختمان‌ها هدایت می‌شود.
فره‎‌وشی با تاکید بر اینکه این دستگاه قادر است که نور خورشید را تا طبقه منهای 17 (51 متر زیر زمین) منتقل کند، گفت: این میزان، ارتفاعی است که طیف نوری منتقل شده گسسته نمی‌شود و شدت آن نیز متناسب با سازه‌ها است.
این در حالی است که لامپ‌های کم مصرف دارای طیف منقطعی هستند که برای چشم مضر است.
مجری طرح به بیان اهمیت این دستگاه پرداخت و خاطر نشان کرد: در حال حاضر افرادی که در داخل ساختمان‌ها هستند به دلیل نرسیدن نور خورشید دچار کمبود ویتامین D‌ می‌شوند ولی این دستگاه تا حدودی قادر به بهبود جذب این ویتامین است.
وی در عین حال اضافه کرد: مقدار اشعه UV جذب شده از سوی این سامانه کاهش می‌یابد.

نظرات : 0

ثبت نظر

92282