۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 21 شهریور

خبر:  چین به دنبال فرود کاوشگر روی سوی تاریک ماه
چین به دنبال اجرای ماموریت بلند پروازانه برای فرود یک کاوشگر روی سمت تاریک ماه برای نخستین بار است.
به گفته ژو یانگلیائو از دپارتمان تفحص ماه در آکادمی علوم چین، ماموریت Chang'e 4 برای پیش از سال 2020 برنامه‌ریزی شده است.
هدف از این ماموریت، بررسی شرایط زمین‌شناختی روی سمت دورتر ماه است که سوی تاریک نیز خوانده می‌شود.
این امر می‌تواند سرانجام منجر به قراردادن یک تلسکوپ رادیویی برای استفاده منجمان شود و این موضوع گسست موجود درباره دانش بشر از این قمر را پر می‌کند.
مخابرات رادیویی از سطح ماه قادر به رسیدن به سمت دور آن نیستند و این موضوع چنین ناحیه‌ای را به مکانی ایده‌آل برای نصب ابزار حساس تبدیل می‌کند.
ماموریت آتی چین به ماه برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده و این کشور به دنبال فرودآوردن یک فضاپیمای بدون‌سرنشین روی ماه و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین است. در صورت موفقیت این ماموریت، چین سومین کشور پس از ایالات متحده و روسیه خواهد بود که به چنین مانوردهی دست یافته است.
برنامه تفحص ماه چین به نام یک الهه اسطور‌ه‌ای این کشور Chang'e 4 نامگذاری شده است.
چین در سال 2003 برای نخستین بار فضانوردانی را به فضا اعزام کرد.
خبر:  طرح جدید تبدیل کتابخانه عمومی به شخصی
برای افرادی که عاشق کتاب خواندن هستند، ماندن در فضای خشک کتابخانه قدری خسته‌کننده به نظر می‌آید که به همین دلیل طرحی جدید برای کتابخانه در مونتری مکزیک ارائه شده است.
این مکان دارای طرح هندسی منحصر به فرد بوده که در آن برای هر فرد مکانی برای خواندن کتاب اختصاص یافته است. این مکان دنج برای هر کتابخوان اختصاصی است و در آن فرد به راحتی قادر به دسترسی به کتاب‌های مورد علاقه خود است.
این مکان قوس مانند در بالای قفسه‌های کتاب به صورت خمیده تعبیه شده و در آن طراحی هنرمندانه و ماهرانه‌ای برای نمایش کتاب‌ها ارائه شده است.
شیب پله‌های این مکان نیز موجب سهولت حرکت افراد در بین قفسه‌های چوبی شده و مکان راحتی برای نشستن فراهم شده است.
این کتابخانه فضای دنج و راحتی برای کتاب خواندن فراهم کرده و احساس جدایی از دنیای بیرون را ایجاد کرده است.
خبر:  کاشتی برای شکار سلول‌های سرطانی
دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینویز کاشت کوچکی ارائه دادند که سلول‌های سرطانی موجود در سراسر بدن موش‌ها را شکار می‌کند.
سلول‌های سرطانی که از مکان اولیه سرطان حرکت می‌کنند تا اندام‌های دیگر را در فرآیندی پنهان موسوم به متاستاز عفونی کنند، معمولا بسیار دیر شناسایی می‌شوند و بنابراین نمی‌توان جان بیمار را نجات داد.
شناسایی زودهنگام سلول‌های تومور در حال گردش (CTCs) در جریان خون، تشخیص و درمان نجات‌بخش را سرعت می‌بخشد، اما این سلول‌های سرطانی سرگردان در تعداد بسیار کم و اغلب برای مدت‌ زمان‌طولانی‌ حرکت می‌کنند و سپس در نقطه‌ای خاص ساکن می‌شوند؛ بنابراین شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است.
این مطالعه نشان می‌دهد شکارکردن CTCs مانع از گسترش آن‌ها شده و پیشرفت بیماری را متوقف می‌کند.
بیماری حیوانات آزمایشگاهی که در این تحقیق نوعی کاشت ویژه را دریافت کردند، در مقایسه با موش‌هایی که از این ابزار محروم بودند، به طور قابل‌توجهی کاهش یافت.
تیم علمی دیسک‌های زیست‌تخریب‌پذیری به عرض حدود نیم سانتی‌متر ارائه دادند و در هر موش دو دیسک را کاشتند.
این کاشت که از سلول‌های ایمنی به عنوان طعمه استفاده می‌کند، حاوی اسکنری برای شناسایی حضور سلول‌های به دام‌افتاده نیز بود. این سیستم ترکیباتی می‌تواند بیماری متاستاز را به طور زودهنگام شناسایی کند.
کاشت ابداعی سلول‌های سرطانی متاستازشده را برای تحلیل جمع‌آوری و شناسایی بهترین درمان آسان‌تر می‌کند.
هنوز هیچ دلیلی وجود ندارد مبنی بر این که نتایج بدست‌آمده در موش‌های آزمایشگاهی را بتوان در انسان‌ها بازتولید کرد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications ارائه شده است.
خبر:  ساخت ماده شکار کربن با پودر قهوه
محققان کره‌ای شیوه‌ای را برای تبدیل پودر اتلافی قهوه به نوعی ماده شکارکننده کربن طراحی کردند.
آن‌ها در واقع پودر قهوه را به شکل ماده به دام‌اندازنده کربن تبدیل کردند و این محصول شیو‌ه‌ای ارزان و ساده برای حذف‌کردن گازهای گلخانه‌ای مضر و فراوان موجود در جو زمین خواهد بود.
محققان "موسسه ملی علم و فناوری اولسون" در کره جنوبی پودر قهوه اتلافی را در یک محلول هیدروکسید پتاسیم خیساندند و محصول بدست‌آمده را تا 65 درجه سانتی‌گراد حرارت دادند و آن را به مدت 24 ساعت تکان دادند. این محصول سپس در اجاقی در دمای 100 درجه سانتی‌گراد خشک شد و پس از آن به یک کوره جو آرگون منتقل شد. در آنجا ماده مزبور در معرض دمای 700 تا 900 درجه سانتی‌گراد قرار گرفت تا ویژگی‌های شکارکننده کربن آن فعال شود.
این امر منجر به تولید یک ماده به شکارکننده باثبات کربن در مدت یک روز شد و دانشمندان معتقدند شیوه تولید این ماده در مقایسه با تولید مواد شکارکننده دیگر کربن بسیار سریع‌تر است. گفته می‌شود جذب کربن پودر قهوه پس از فعال‌سازی به شدت بالا بود.
به گفته محققان، ماده جدید دارای مزیتی دیگر برای شکارکردن و ذخیره‌کردن متان از جو است و می‌توان از آن به عنوان سوختی با ویژگی‌های بیشتر سوختن پاک در مقایسه با سوخت‌های فسیلی دیگر استفاده کرد.
به عنوان بخشی از این تحقیق، تیم علمی توانایی ماده جدید در ذخیره‌سازی هیدروژن را در دماهای برودتی (از 150 درجه سانتی‌گراد تا صفر مطلق) به اثبات رساندند. هدف نهایی آن‌ها تولید نوعی ماده ذخیره‌سازی هیدروژن با استفاده از پودر قهوه فعال‌شده در دماهای بالاست تا این محصول را برای کاربردهای معمول عملی‌تر کنند.
جزئیات این مطالعه در مجله Nanotechnology ارائه شد.
خبر:  بررسی اثر قطرات باران بر پاک‌کنندگی جو
تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی تاثیرات پاک‌کنندگی قطرات باران روی جو و حذف آئروسل‌ها و آلاینده‌های دیگر از هوا را به اثبات رسانده است.
نتایج این تحقیق می‌تواند در ارائه پیش‌بینی‌های قابل‌اعتماد برای کیفیت هوا و همچنین مدل‌های دقیق‌تر از تاثیرات تغییر آب‌و‌هوای ناشی از ابرها به کار رود.
آئروسل‌های جوی از سه منبع ناشی می‌شوند که عبارت‌ هستند از: محصولات فرعی فوران‌های آتشفشانی، غبار بیابانی و سوزاندن زغال‌سنگ و نفت به عنوان بخشی از فرآیندهای صنعتی انسانی.
آئروسل‌ها دارای اثراتی مضر روی پوسته جوی محافظت‌کننده از زمین هستند، زیرا به عنوان کاتالیزگر برای واکنش‌های شیمیایی عمل می‌کنند که به طور جدی لایه ازن جو زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
قطرات باران قادرند این ذرات مضر را به هنگام سقوط در میان هوا و از طریق فرآیندی به نام "انعقاد" حذف کنند. این فرآیند، آلاینده‌های آئروسل را جذب کرده، آن‌ها را در قطرات باران به دام‌انداخته و در نهایت به سطح زمین باز می‌گردانند.
دانشمندان معتقدند مولفه کلیدی برای جذب‌کردن آئروسل‌ها در بار الکتریکی قطره باران نهفته است، با این حال این بار به حدی پایین‌ است که مشاهده چنین پدیده‌ای در آزمایشگاه دشوار است.
در تلاش‌های پیشین، محققان این پدیده را با بار 10 تا 100 برابر بار عادی قطرات آزمایش کرده بودند، در حالی که این سطوح غیرواقعی بار فقط در طول توفان‌های رعد و برق شدید در آسمان به وجود می‌آید.
در آزمایش‌های دانشگاه ام‌آی‌تی از نوعی اتاقک شیشه‌ای به ارتفاع 0.9 متر استفاده شد که به دانشمندان امکان دستکاری اندازه و جریان قطرات آزمایشگاهی را با بهره‌گیری از نواری متشکل از ماده تشعشعی داد.
آئروسل‌ها به درون اتاقک پمپاژ شدند و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها با استفاده از اندازه‌های مختلف قطرات و در محیط‌های گوناگون روی آن‌ها انجام شدند.
زمانی که این قطرات از میان گاز آئروسل عبور کردند، تبخیر شدند و ذرات رسوب‌کرده سپس از میان یک طیف‌سنج جرمی عبور داده شدند.
این طیف‌سنج به دانشمندان امکان تعیین میزان ذرات آئروسل شکارشده توسط قطرات را داد و تیم علمی دریافت قطرات کوچک‌تر آبی که در رطوبت بالا سقوط می‌کردند، در جذب ذرات آئروسل بالاترین موفقیت را داشتند.
در آینده، داده‌های بدست‌آمده از این آزمایش‌ به دانشمندان امکان خلق پیش‌بینی‌های دقیق‌تر از هوا را در شهرهایی مانند پکن می‌دهد، جایی که میلیون‌ها شهروند در مه دود احاطه شدند.
..........................
خبر:  بدن انسان کنونی چه تفاوت‌هایی با اجدادش داشته است؟
محققان پس از بررسی فسیل‌های 430 هزار ساله دریافتند که بدن انسان در طول قرن‌ها حداقل چهار بار از نظر اندازه بدن و شکل اندام‌ها تغییر کرده است.
تعداد زیادی از محققان رشته انسان‌شناسی از دانشگاه بینگهامتون آمریکا با بررسی یک مجموعه عظیم از فسیل‌های مناطق شمالی اسپانیا، دریافتند که گونه انسان از زمان پیدایش و در جریان تکامل تاکنون چهار بار تغییرات کلی داشته است.
محققان معتقدند که مجموعه فسیل‌های انسان بدست آمده در محل کنونی از نظر تعداد و قدمت بهترین و کامل‌ترین نمونه موجود در دنیا است.
در بررسی‌های اولیه روی فسیل‌های 430 هزارساله مشخص شد که اجداد انسان‌ها دارای ویژگی‌های خاصی همچون قدبلند، بدن پهن و پر از ماهیچه و همچنین از نسبت مغز به وزن کمتری در مقایسه با نئاندرتال‌ها برخوردار بودند.
پروفسور رولف کوآن، متخصص انسان‌شناسی دانشگاه بینگهامتون اظهار کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که استخوان پشت جمجمه انسان‌های اولیه در مرحله آغاز تکامل به سمت نئاندرتال‌ها بوده است.
وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه، عدم تغییر شکل کلی اندام‌های بدن مانند سایر گونه‌ها است.
محققان با مقایسه فسیل‌های بدست آمده از محل کنونی با سایر فسیل‌های انسان، سیر تکاملی انسان را به چهار بخش تقسیم کردند.
آن‌ها معتقدند که فسیل‌های بدست آمده از شمال اسپانیا نشان‌دهنده مرحله سوم تکامل است. در این مرحله قد انسان‌ها بلند و هیکل کاملا پهن و تنومند بوده است.
محققان در بررسی‌های انجام شده دریافتند که فسیل‌های بدست آمده از شمال اسپانیا نشان‌دهنده اندام کامل و شکل ظاهری نزدیک به نسل کنونی انسان‌های مدرن در طول یک میلیون سال گذشته است.
خبر:  حل معضل گرسنگی جهانی با مزرعه شناور غول‌پیکر
معماران اسپانیایی مزرعه شناور سه طبقه‌ای با قابلیت تولید سالانه 10 تن مواد غذایی بدون نیاز به زمین و آب تازه طراحی کردند.
این مزرعه خورشیدی شامل مزرعه‌های هیدروپونیک بزرگ است که آبیاری آنها از طریق نمک‌زایی آب شور بوده که پرورش ماهی در طبقه زیرین سیستمی خودکفا با قابلیت تولید مواد مختلف با رژیم غذایی سالم را به وجود آورده است.
به گفته شرکت Forward Thinking Architecture، این ایده داستان علمی تخیلی نبوده و روشی برای مقابله با گرسنگی مردم و تولید موادغذایی در مکان‌های مختلف جهان است.
این طرح تفاوت‌هایی با دیگر طرح‌های ارائه شده دارد و دارای مینی اکوسیستم منحصر به خود است.
بر اساس این طرح، طبقه بالا دارای پانل‌های خورشیدی و پنجره‌های سقفی است تا نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کند و همچنین به گیاهان بتابد.
طبقه دوم نیز شامل سبزیجات و محصولات هیدروپونیک بوده و ضایعات آن خوراک ماهی‌ها و حاصلخیزکننده محصولات است و هرساله توانایی تولید 7/1 تن ماهی و 1/8 تن میوه و سبزیجات را دارد.
این مزرعه 200 در 350 متر (204 هزار مترمربع) و همچنین دارای توربین‌های بادی و مبدل انرژی امواج برای استفاده از انرژی‌های طبیعی بوده و سیستم‌های طراحی شده آن خودکار است.
خبر:  سیستمی که خودروی برقی را بطور کارآمد گرم می‌کند
مهندسان آلمانی موسسه مهندسی تولید و اتوماسیون فرانهوفر سیستمی ارائه دادند که اتاقک خودروهای برقی را به صورت کارآمد گرم می‌کند.
باتری‌های خودروهای برقی معمولی نه تنها موتور بلکه سیستم حرارت‌دهنده اتاقک را نیز نیرودهی می‌کنند.
در وسایط نقلیه دارای احتراق داخلی، بخش اعظم گرمای موردنیاز برای گرم‌کردن قسمت داخلی خودرو توسط موتور تولید می‌شود.
با این حال، چون موتورهای خودروهای برقی به اندازه کافی داغ نمی‌شوند، اتاقک خودروها به طور کلی دارای سیستم گرمایی سیلیکونی مجهز به سیم‌کشی مسی با رسانایی یکپارچه هستند. در این جا، چنانچه یکی از سیم‌ها آسیب ببیند، گرمادهی متوقف می‌شود، این سیستم همچنین انرژی زیادی از باتری می‌گیرد.
تیم موسسه فرانهوفر فیلم‌های نازک پوشیده‌شده با نانولوله‌های کربنی ساخته که این فیلم‌ها به سطوحی مانند دستگیره داخلی درب خودرو می‌چسبند و دارای بار الکتریکی هستند که از میان آن‌ها عبور می‌کند. با حرکت این بار از میان فیلم، گرما تولید می‌شود زیرا جریان با مقاومت بین نانولوله‌های منفرد مواجه می‌شود.
چون این فیلم خود گرمای زیادی ذخیره نمی‌کند، گرمای تولیدشده به سرعت و به صورت کارآمد به داخل اتاقک آزاد می‌شود.
این سیستم همچنین زمانی که جریان قطع می‌شود، به سرعت خنک می‌شود. در نتیجه، فیلم نانولوله از انرژی باتری کمتری در مقایسه با سیستم‌های مبتنی بر سیم مسی استفاده می‌کند.
افزون بر این، با استفاده از سیستم‌ گرمایی جدید، کاربران می‌توانند میزان گرمای ایجادشده را کنترل کنند. این فناوری همچنین نازک‌تر و سبک‌تر از نمونه‌های پیشین است و آسیب موضعی به فیلم، بر کل سیستم اثر منفی نمی‌گذارد.
این فیلم در شکل حاضر باید به سطوح منحنی و در قطعات منفرد اعمال شود، با این حال، محققان امیدوارند بتوانند نانولوله‌ها را به طور مستقیم روی چنین سطوحی افشانه کنند و چنین توانایی استفاده از این فناوری را برای یکپارچه‌شدن در خودروها ارزان‌ و آسان می‌کند.
این سیستم اواخر ماه جاری میلادی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت ارائه خواهد شد.
خبر:  کشف یک ویروس 30 هزار ساله در سیبری
دانشمندان یک ویروس ماقبل‌ تاریخ 30 هزار ساله را در عمق بیابان منجمد واقع در شمال شرقی سیبری کشف کردند.
محققان فرانسوی اعلام کردند این ویروس را بازیابی خواهند کرد.
ویروس جدید Mollivirus sibericum نام گرفته که به معنای "ویروس لطیفی از سیبری" است. این چهارمین نوع ویروس ماقبل تاریخ از سال 2003 تاکنون است که کشف شده است.
ویروس‌های ماقبل تاریخ "ویروس‌های عظیم" خوانده می‌شوند زیرا توسط نور میکروسکوپ قابل‌رویت هستند و اندازه آن‌ها 0.6 میکرون است.
بازیابی و زنده‌کردن این ویروس با قراردادن آن در کنار یک آمیب تک‌سلولی رخ خواهد داد.
دانشمندان مدعی هستنند این ویروس را زنده خواهند کرد اما ابتدا باید مطمئن شوند این مولفه غیرفعال است و موجب شیوع بیماری در انسان‌ها و حیوانات نمی‌شود.
سال گذشته همین تیم علمی ویروس عظیم دیگری به نام Pithovirus sibericum را کشف کرد.
خبر:  کشف عنکبوت دندان قرمز
دانشمندان، عنکبوتی عجیب با دندان قرمز کشف کردند.
عنکبوت شبکه قیفی(Atrax sutherlandi) با دندانی قرمز در استرالیا کشف شد.
مارک وانگ از دانشگاه ملی استرالیا، این عنکبوت را در زیر سنگ کشف کرد و دندان قرمز این عنکبوت موجب تعجب وی شد.
این عنکبوت معمولا به رنگ مشکی است، اما گونه یافت شده دندان قرمز دارد و تارهای خود را در بالای سوراخ‌های زیرزمینی می‌تند و از حشرات تغذیه می‌کند. بعضی از گونه‌های این عنکبوت برای انسان خطرناک است و زهری سمی دارد.
علت نامگذاری این عنکبوت به این نام به جهت ساختار قیف مانند تارهای تنیده اوست. عنکبوت در قیف تنیده خود کمین می‌کند و منتظر طعمه می‌ماند.
طول این عنکبوت حدود پنج سانتیمتر و محل زندگی‌اش در اعماق زمین و در عمق بیشتر از 25 سانتیمتری است و بیشتر زمان خود را در تارهایش می‌گذراند.
تنوع در رنگ حشرات گاهی به علت تنوع در رژیم غذایی و گاهی به علت استتار حیوان است.
این عنکبوت شبیه عنکبوت موشی سر قرمز (Missulena occatoria) است که سری قرمز دارد.