۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 23 شهریور

خبر:  اداره آشپرخانه دانشگاه چینی با دو ربات‌ سرآشپز
دانشگاهی در استان هلیونگ‌جیانگ چین دو ربات سرآشپز را بر سر کار آورده که می‌توانند در عرض چهار دقیقه غذا را آماده کنند.
به گفته مقامات دانشگاه جنگلداری شمال شرقی، این ربات برای طبخ 10 کیلوگرم گوشت تنها به چهار دقیقه زمان نیاز دارد. این سرآشپز رباتیک که شبیه یک ماشین لباسشویی استوانه‌ای‌ است، می‌تواند در یک ساعت، 500 نفر را غذا دهد.
به گفته سون یانچن، مدیر شرکت خدمات لوجستیک دانشگاه، این دو ربات به طور مستقل توانایی تهیه بیش از دو هزار نوع غذای مختلف را دارند.
این ربات‌ها می‌توانند به تنهایی شعله آتش را روشن کرده و روغن طبخ و تمام مواد تشکیل دهنده غذا را به غذا اضافه کنند.
در حال حاضر، 70 درصد غذاهای غذاخوری دانشگاه توسط ربات‌های سرآشپز پخته می‌شوند.
یانچن همچنین افزود: علاوه بر حفظ نیروی انسانی و مواد آشپزی، پخش دود حاصل از آشپزی نیز 50 درصد کاهش یافته است.
خبر:  بازی کاغذی با سلول‌های خورشیدی برای رهگیری نور
به تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان سلول‌های خورشیدی را مجاب کردند که با الهام از گونه‌ای بازی اوریگامی نور خورشید را تعقیب کنند.
Kirigami گونه‌ای از اوریگامی است که از ژاپن سرچشمه گرفته و خالق، با بریدن کاغذ به ساختن اثر می‌پردازد.
یکی از چالش‌های پیش روی طراحان پنل‌های خورشیدی این است که خورشید در یک مکان ثابت نمی‌ماند و مهندسان در تحقیق جدید به دنبال حل این معضل برآمدند.
دانشمندان در واقع نسخه پیشرفته‌ای از الگوی بازی Kirigami را روی ورقه‌ای از پلاستیک Kapton پیاده‌سازی کردند که سلول‌های خورشیدی منفردی از قبل به آن چسبیده بودند.
این ورقه در حالت عادی مسطح می‌ماند اما زمانی که کش می‌آید، نوارهای پلاستیک موجود در بین بریدگی‌ها (و سلول‌های خورشیدی که در این بریدگی‌ها قرار دارند) به یک سمت پیچ می‌خورند و می‌توان با اصلاح زاویه کش‌آمدن ورقه، میزان پیچ خوردن آن‌ها را کنترل کرد.
زمانی که این سلول‌ها در یک پنل فتوولتائیکی مسطح و زیر شیشه قرار می‌گیرند، حتی چنانچه خود پنل رو به خورشید نباشد، آن‌ها رو به خورشید باقی می‌مانند.
زمانی که ورقه تولیدشده با الهام از Kirigami در محیطی قرار گرفت که تابستان را در آریزونا تقلید می‌کرد، پنل قادر بود 36 درصد انرژی بیشتری را در مقایسه با پنل‌های معمولی تولید کند.
جزئیات این دستاورد علمی به تازگی در مجله Nature Communications ارائه شد.
خبر:  نتایج موفقیت آمیز نانوداروی ضد ایدز
یک شرکت تایوانی موفق به ساخت دارویی برای مقابله با ویروس ایدز شده است. در این دارو از نانوذرات استفاده شده است که مانع از تکثیر ویروس شده و همچنین مقاومت دارویی در ویروس ایجاد نمی‌کند.
شرکت لوراتی که در حوزه زیست‌فناوری فعالیت دارد اعلام کرد: اخیراً موفق به ارائه روش درمانی مؤثر بر علیه ویروس HIV شده است.
دیوید لو، مدیرعامل این شرکت، گفت: "این نانودارو مبتنی بر بنتونیت بوده و می‌تواند برای درمان ایدز مؤثر باشد. در طول یک ماه گذشته استفاده از این دارو نتایج بسیار مؤثری به همراه داشته است بیمارانی که این دارو را استفاده کردند بعد از چند ماه به حالت HIV مرحله یک بازگشتند."
براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه جان هاپکینز، این نانودارو می‌تواند 100 درصد مانع از تکثیر ویروس مولد ایدز شود. براساس ادعای محققان این پروژه هیچ دارویی تاکنون چنین عملکردی از خود به نمایش نگذاشته است.
یکی از مزایای این روش آن است که تاکنون هیچ اثر جانبی منفی توسط این دارو گزارش نشده است. همچنین هیچ مقاومت دارویی توسط این دارو دیده نشده است. در صورتی که بیماران ایدزی بخواهند از شرایط بحرانی بیماری خود خلاصی یابند این دارو بهترین گزینه است.
نانوذرات موجود در این دارو می‌تواند به ویروس حمله‌ور شود. این دارو از طریق نانوذرات به ویروس متصل می‌شود این کار از طریق گلیکوپروتئین 120 و گلیکوپروتئین 41 که مولکول‌های قطبی هستند، انجام می‌شود.
اتصال میان gp120/gp41 و گیرنده‌های سلول انسانی از طریق نیروی واندروالس انجام می‌شود؛ این در حالی است که اتصال میان نانوذرات و gp120/gp41 از طریق پیوند یونی است. با این اتصال، سلول‌های سالم آلوده نمی‌شوند و از سوی دیگر ویروس‌ها نیز از بین می‌روند.
این نانوذرات قادرند به آنزیم‌هایی متصل شوند که برای تکثیر ویروس‌ها ضروری هستند. با این کار آنزیم‌ها نمی‌توانند فعالیت‌های اصلی خود را انجام دهند و فرآیند تکثیر ویروس دچار اختلال می‌شود.
یکی از ویژگی‌های اصلی این دارو آن است که به صورت فیزیکی با ویروس وارد تقابل شده و مانع از بروز جهش در آن می‌شود.
خبر:  انتشار پانورامای مریخ توسط کنجکاوی
دوربین Mast کاوشگر کنجکاوی ناسا به تازگی تصویر پانورامایی ارائه داده که شامل برآمدگی‌هایی متشکل از سنگ‌های شنی در سطح مریخ است.
تعدادی از سنگ‌های شنی تیره در ناحیه‌ای که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی تفحص می‌شود، نشان‌دهنده بافت این ناحیه و ساختارهایی از توده‌هاست که تپه‌های شنی را شکل دادند که سپس به شکل صخره به یکدیگر چسبیدند.
این برآمدگی ماسه سنگ دارای ساختاری موسوم به crossbedding در مقیاس بزرگ است که تیم علمی ناسا از آن به عنوان توده‌هایی از تپه‌های شن و ماسه یاد کرده که باد آن‌ها را شکل داده است.
هندسه و جهت این تپه‌ها اطلاعاتی درباره مسیرهای بادی که آن‌ها را تولید کرده در اختیار می‌گذارد.
کنجکاوی به طور مستمر لایه‌های مرتفع‌ و جوان‌ کوه شارپ را تحلیل کرده و کار خود را با بررسی گل‌سنگ‌هایی واقع در قاعده این کوه شروع کرد. کنجکاوی به دنبال شواهدی درباره تغییراتی در محیط باستانی این ناحیه از مریخ است.
ده‌ها تصویر از دوربین Mastcam سامانه مزبور با یکدیگر ترکیب و پانورامای منتشرشده را شکل دادند.
کنجکاوی از اوایل ماه اوت سال 2012 روی سیاره مریخ به گشت‌زنی اشتغال داشته و این فناوری سال گذشته به قاعده کوه شارپ رسید.
خبر:  چین در پی ساخت رصدخانه‌ای در ارتفاعات بلند
مقامات چینی اعلام کردند این کشور قصد دارد بیش از یک میلیارد یوآن (حدود 157 میلیون دلار) برای ساخت یک رصدخانه ارتفاع بالا به منظور رصد پرتوهای گاما سرمایه‌گذاری کند.
به گفته تسو ژن، از محققان موسسه فیزیک انرژی بالای آکادمی علمی چین، این رصدخانه که دومین نوع از این دست در چین محسوب می‌شود، در منطقه خود مختار تبتی Garze در جنوب غربی استان سیچوان ساخته خواهد شد.
مقامات Garze و موسسه فیزیک انرژی بالا توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، رصدخانه در کوه هایزی در استان داوچنگ که میانگین ارتفاع 4410 متر است، بنا خواهد شد.
ژن اظهار کرد: رصدخانه نوترینوی IceCube با برخورداری از یک آشکارساز دقیق پرتوی گاما، دومین رصدخانه گران قسمت پرتوی کیهانی جهان خواهد بود.
این رصدخانه قابلیت پوشش‌دهی منطقه‌ای بالغ بر یک میلیون متر مربع و شناسایی پرتوهایی را خواهد داشت که انرژی آن‌ها دارای دامنه‌ای از یک میلیارد تریلیون تا 10 هزار میلیارد تریلیون ولت است.
اگرچه، تسو جدول زمانی مشخصی را برای ساخت این رصدخانه ارائه نکرده است.
اکتشافات در سال 1912 نشان دادند که پرتوهای کیهانی ذرات غنی شده با انرژی بالا از فضای خارجی هستند که تقریبا با سرعت نور سفر می‌کنند و از تمام جهات به زمین هجوم می‌آورند. تحقیقات در مورد پرتوهای کیهانی به یادگیری در مورد انفجار ابرنواخترها، سیاه چاله‌ها و منشاء جهان کمک می‌کند.
تحقیق در مورد پرتوهای کیهانی در چین از سال 1951 آغاز شد. در حال حاضر، بیشتر تحقیقات در ایستگاه نظارت بر پرتوهای کیهانی یانگ باجاین در تبت انجام می‌شود.
..........................
خبر:  با برنامه "همراه" هیچکس تنها نیست!
دانشجویان امریکایی نوعی برنامه نرم‌افزاری تلفن همراه ارائه دادند که به دوستان و اعضای خانواده کاربر امکان همراهی‌کردن و نظارت همزمان مجازی بر وی را به هنگام پیاده‌روی‌ فراهم می‌کند.
این برنامه "همراه" (Companion) نام گرفته و توسط دانشجویان دانشگاه میشیگان ارائه شده است.
هدف از ارائه این برنامه نرم‌افزاری ارائه آسایش خاطر به افراد تنها و کمک به آن‌ها برای اجتناب از موقعیت‌های خطرناک است.
یکی از مولفه‌هایی که این برنامه را محبوب کرده آن است که هر فردی که در فهرست تماس تلفن همراه کاربر است، می‌تواند با وی همراه شود و نیازی به نصب نرم‌افزار توسط این افراد همراه نیست.
برنامه "همراه" رایگان بوده و روی اپل و Google Play در دسترس است. این برنامه توسط ده‌ها هزار کاربر در سراسر جهان به کار می‌رود.
برنامه مزبور از جی‌پی‌اس تلفن همراه استفاده کرده و کاربران باید مقصد خود را وارد کنند و مسیرشان را با افراد تماسی منتخب به اشتراک بگذارند.
این افراد همراه قادر خواهند بود نقشه‌ای زنده را از مکان کاربر مشاهده کنند و در صورت بروز خطر به آن‌ها پیغام داده می‌شود.
برنامه برنام‌افزاری ابداعی زمانی که کاربر به طور ایمن به مقصد خود می‌رسد، سفر را تمام می‌کند.
چنانچه برنامه حس کند که مسیر طراحی‌شده تغییر کرده یا سفر کاربر بیش از حد انتظار طول کشیده، به دوستان منتخب وی اطلاع‌رسانی کرده مگر این که کاربر تایید کند که اوضاع رو به راه است.
برنامه "همراه" پتانسیل کمک‌کردن به سازمان‌های امنیتی عمومی و افزایش استراتژی‌های آن‌ها را از طریق ارائه داده‌های پیاده‌روی به صورت بلادرنگ دارد.
والدینی که فرزاندانشان با دوستان بیرون می‌روند، یکی از طرفداران این برنامه هستند.
خبر:  شارژ بی‌سیم خودروهای برقی حین پارک‌کردن یا رانندگی
در حال حاضر شارژکردن یک خودروی برقی نیازمند دوشاخه و پریز است اما با سامانه جدید دانشمندان آلمانی در آینده شارژکردن یک خودروی برقی نیازمند فقط رانندگی‌ و پارک‌کردن خواهد بود.
محققان موسسه انرژی باد و سیستم انرژی IWES فرانهوفر در آلمان نوعی سیستم شارژر بی‌سیم ارائه دادند که نه تنها یک باتری را دوباره شارژ می‌کند، بلکه انرژی مازاد را به داخل شبکه برق تغذیه می‌کند.
این سیستم شامل دو فنر است که یکی از آن‌ها در داخل جاده، فضای پارکینگ یا گاراژ و دیگری در بخش زیرین خودروی برقی قرار می‌گیرد. با استفاده از این سیستم، انرژی برق می‌تواند بدون نیاز به پلاگین و از میان هوا به خودرو منتقل شود.
فاصله بین فنرهای خودرو و فنرهای جاده می‌تواند در این فناوری تا 20 سانتی‌متر باشد اما هر چه این فنرها بیشتر به یکدیگر نزدیک باشند، انرژی به صورت کارآمدتری ذخیره می‌شود.
این فناوری مقرون‌به‌صرفه است و نمونه اولیه آن در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت در اواسط سپتامبر رونمایی خواهد شد.
خبر:  تلفن همراه به اسکنر ۳بعدی تبدیل می‌شود
دانشمند ایرانی شرکت مایکروسافت امکان تبدیل تلفن همراه به اسکنر سه بعدی را فراهم کرده است.
چاپگرهای سه بعدی طرفداران زیادی پیدا کردند و حالا به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده باشد که تحولی بزرگ در این زمینه صورت گیرد و آن چیزی نیست جز اسکن سه بعدی با استفاده از تلفن همراه!
شهرام ایزدی دانشمند ایرانی شرکت مایکروسافت عضو ارشد تیمی از دانشمندان است که پروژه ای را برای افزودن بر دامنه کارایی تلفن های همراه هوشمند فعلی به پیش می برند.
دکتر ایزدی و همکارانش استفاده از دوربین عقب و جلوی تلفن همراه برای تهیه تصاویر سه بعدی از هر چیزی در محیط اطراف را دنبال می کنند و به نظر می رسد این فناوری به زودی جنبه کاربردی پیدا کند.
از این رو می توان تصور کرد که تلفن های همراه هوشمندی که این روزها در دست مردم سراسر جهان است قابلیت تبدیل شدن به اسکنر سه بعدی را هم داشته باشند.
به  عقیده ایزدی، این فناوری به افراد اجازه آن را می دهد تا به نقطه ای از جهان مثلا پاریس و برج ایفل سرک می کشند، تصاویر به کیفیت سه بعدی با استفاده از تلفن همراه خود تهیه و ساختار سه بعدی آنچه در تصویر آمده را به عنوان یادگاری برای خود خلق کنند.
استفاده از این فناوری جدید در شبکه های اجتماعی نیز کاربردهای زیادی دارد که به گفته ایزدی افراد می توانند از هر چیزی که قصد فروشش را دارند تصاویر سه بعدی با کیفیتی تهیه کرده و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
خبر:  دانشمندان با جذب امواج صدا سکوت تقریبا مطلق ایجاد کردند
فیزیکدانان دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ با جذب بیش از 99.7 درصد صدا، موفق شدند تقریبا به سکوت مطلق دست یابند.
محققان برای این کار به جای ساخت چند لایه ماده "گرادیان شاخص" به منظور جذب تمامی فرکانس های صدا، از دو "رزوناتور" استفاده کردند که همه امواج صوتی را بطور کامل جذب می کند.
محققان در مقاله ای توضیح دادند که آنها با استفاده از این رزوناتورها تمامی امواج صوتی را متوقف کردند و در نتیجه به نزدیکی سکوت مطلق رسیدند. محققان این دو رزوناتور را در فرکانسی تنظیم کردند که با متوسط امپدانس صدای پس زمینه همسان بود.نتیجه این کار هیچ بازگشت صوت قابل شنیدنی به همراه نداشت.
میزان جذب صدا در پایان این آزمایش بیش از 99.7 درصد بود که تقریبا سکوت مطلق است.نتیجه این مطالعه در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.
خبر:  فرود بالگردها روی سطوح ناهموار با دنده رباتیک جدید
مهندسان در آمریکا سیستم دنده رباتیکی برای بالگردها ارائه دادند که امکان فرودآمدن آن‌ها روی سطوح ناهموار را فراهم می‌کند.
بالگردها خودروهای متبحری هستند که قادرند تمامی مانورها را در هوا انجام دهد، اما در زمان اوج‌گیری و فرودآمدن نیازمند سطوح مسطح هستند که وجود چنین سطوحی در ماموریت‌های امدادی و جنگ نادر است.
دارپا به تازگی نوعی سیستم دنده فرود رباتیک جدید را در یک پرواز بدون‌ سرنشین بالگرد و در نزدیکی آتلانتا در جورجیا به نمایش گذاشته است.
این سیستم با امکان فرودآوردن بالگردها روی زمین‌های ناهموار با درجه ایمنی بالا، بر محدودیت‌های کنونی آن‌ها غلبه می‌کند.
علی‌رغم دهه‌ها توسعه، بسیاری از بالگردها در حال حاضر به دنده فرود ترمز یا چرخ‌ ساده متکی‌ هستند.
بالگردها هنگام فرودآمدن و اوج‌گیری لازم است روی سطوح هموار باشند تا از برخوردکردن ناگهانی چرخانشان با زمین و ایجاد حادثه برای مسافران اجتناب کنند.
در نتیجه بسیاری از اوقات این سامانه‌ها به هنگام بارگیری یا تخلیه مجبور می‌شوند با احتیاط و در چندین سانتی‌متری بالای یک تپه بایستند.
سیستم رباتیک جدید در حال حاضر توسط دانشمندان موسسه فناوری جورجیا و تحت برنامه "چرخان سازگار ماموریت" (MAR) دارپا در حال توسعه است.
به گفته دارپا، دنده فرود جدید به آسانی نصب می‌شود و فقط اندکی وزن سامانه را افزایش داده و خطر آسیب‌دیدگی ناشی از فرودهای دشوار را تا 80 درصد کاهش می‌دهد. این سامانه به بالگردها، امکان نشستن در دامنه‌های با شیب 20 درجه (دو برابر بالگردهای حاضر) را نیز می‌دهد.