۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

برنامه‌ها و اهداف شرکت پست در سال 95 اعلام شد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS؛ این نشست بمنظور ارائه گزارش عملکرد شرکت پست در سال ۹۴ و تشریح برنامه های سال ۹۵ برگزار شد.

مهری با اشاره به اینکه سال 94 پیشرفتهای خوبی در حوزه پست انجام شده گفت: در سال گذشته بیشتر از ۵۷۵ میلیون مرسولات پستی از مردم تحویل و به مقاصد داخلی و خارجی تحویل داده شد.

از این تعداد بیشتر از ۱۰۳ میلیون مرسوله ثبتی و مابقی غیرثبتی بوده اند. همچنین شاهد ۱۳ درصد رشد ترافیک در زمینه مرسولات ویژه، حدود ۹ درصد کاهش ترافیک، ۸ درصد افزایش پست سفارشی و ۱۷ درصد رشد ترافیک امانات پستی بودیم.

رشد ۷۸ درصدی در زمینه تعیین زمان توزیع و رشد ۲ درصدی در بخش تجارت الکترونیک از دیگر دستاوردهای شرکت پست در سال 94 بود.

مهری درباره علل کاهش ترافیک پستی به خبرنگاران گفت: کاهش ۹ درصدی ترافیک پستی بیشتر از همه شامل دو بخش عادی و پیشتاز بوده که دلیل آن شفاف سازی آمار اطلاعات است، در گذشته مواردی مانند فروش تمبر، چاپ و برش قبوض و ارسال آنها جزئی از ترافیک پستی محسوب میشده که خوب خارج از استانداردهای بین المللی است و به همین دلیل حذف شده است.

وی افزود: در روز جهانی پست در سال گذشته ، «۹» سرویس جدید رونمایی شد. در زمینه های زیر ساخت فناوری اطلاعات، سرویسهای ارزش افزوده و تخصیص کدپستی به اماکن کشور پیشرفتهای خوبی داشتیم.

مهری در خصوص بهنگام سازی اماکن شهری گفت: تقریبا ۱۰۰ درصد اماکن شهری بهنگام شدند و به ۱۱ میلیون مکان، طول و عرض جغرافیایی (GNAF) اختصاص داده شد؛ هوشمندسازی اماکن کشور و توسعه تجارت الکترونیک از دیگر دستاوردهای سال ۹۴ بوده است.

او در ادامه درباره اهداف شرکت پست در سال جاری گفت: در سال ۹۵ نگاه ما بیشتر معطوف به مباحث فناوری اطلاعات است. شرکتهای پست دنیا در حال کاهش نیروی انسانی هستند ولی با نوآوری و ایجاد سرویسهای متنوع بسمت هوشمندسازی و تجارت الکترونیک در حال حرکت هستند از همین رو جهت‌گیری پست جمهوری اسلامی ایران هم به همین سمت است.

یکی از سرویسهایی که جدیدا راه‌اندازی شده سامانه رهگیری محصولات با استفاده از فناوری اطلاعات است. وقتی مشتری مرسوله خود را ردگیری میکند نام نامه‌رسان هم در سیستم برای وی مشخص میشود. این سیستم در حال حاضر در مرحله آزمایش و تست قرار دارد و مراحل تکمیلی خود را طی میکند.

سرویس دیگر؛ سیستم همراه نامه‌رسان مبتنی بر تلفن همراه است و تا چند ماه آینده تمام نامه رسانها به تلفنهای همراه هوشمند مجهز میشوند که به این ترتیب امکان ردگیری مرسوله و نامه رسان بصورت آنلاین هم برای مشتری و هم برای شرکت پست بعلاوه بحثهای نظارتی و کنترلی فراهم میشود.

سعی داریم تا حداکثر ۳ ماه آینده این سیستم را بطور کامل اجرایی کنیم. حدود یک سال و نیم است که روی آن کار میکنیم و در سه استان کشور بصورت پایلوت پیاده‌سازی شده است.

در بحث توسعه تجارت الکترونیک، شاهد راه اندازی سامانه جدید بازار الکترونیک و درگاه تجارت الکترونیک برای شرکتهای طرف قرارداد پست خواهیم بود که حداکثر تا ۵ ماه آینده عملیاتی میشود.

 

 

 

 

وی در ادامه افزود: توسعه زیرساختهای ارائه خدمات؛ ارتقای پهنای باند شبکه های مبادلاتی و ارتباطی؛ پیاده سازی مراکز داده توزیع شده در دستور کار سال 95 است. همچنین ارزیابی کیفی محصولات ارائه شده در خرید و فروش الکترونیکی یکی دیگر از بحثهایی است که توسط شرکت پست در حال پیگیری است.

مذاکراتی با شرکتهای کنترل کیفی محصول داشته‌ایم تا هر محصول در هنگام خرید توسط مشتری و قبل از ارسال به مقصد از نظر کیفی بطور کامل مورد بررسی قرار گیرد. قصد داریم تا با پیاده‌سازی چنین سیستمهایی اعتماد شهروندان به تجارت الکترونیک را جلب کنیم.

توسعه خدمات ویژه شهروندی برای شرکت پست از اهمیت زیادی برخوردار است. همانطور که میدانید شماره ۱۹۳ در سال 94 راه‌اندازی شد و هم اکنون شهروندان قادرند از هر نقطه کشور با تلفن ثابت یا همراه بدون پیش شماره به ۱۹۳ دسترسی داشته باشند.

علاوه بر آن؛ در صدد هستیم با توسعه سیستم 193 امکان تهیه بلیط اتوبوس، هواپیما، غذای گرم و پیک موتوری را برای شهروندان فراهم کنیم که به احتمال زیاد از هفته آینده شروع بکار میکند. از زمانیکه مشتری تماس با سامانه را برقرار میکند حداکثر ۲ ساعت طول میکشد تا فرآیند در خواستی تکمیل و به مشتری ارائه شود.

مهری به اهمیت بخش خصوصی برای شرکت پست اشاره کرد و گفت: مشارکت و استفاده از توان بخش خصوصی در سال ۹۵ شتاب بیشتری خواهد گرفت. تکمیل سرویس کدپستی و ارائه آن بر روی بستر وب از دیگر دستاوردهای شرکت پست است که هم‌اکنون برخی از بانکهای کشور از مزایای آن برخوردار شده‌اند.

ما همچنین تعدادی اپلیکیشن مخصوص شرکت پست داریم که بیشتر از طریق کافه‌بازار در دسترس است. بعنوان مثال اپلیکیشن تمبر ایران با مجموعه‌ای عظیم شامل تاریخچه تمبر ایران؛ انواع تمبرهای ایرانی و شکل آنها در این اپ‌استور قرار دارد.

مهری در خصوص نمایشگاه کتاب که تا چند روز دیگر آغاز میشود گفت: شرکت پست امسال هم در نمایشگاه حضور فعال دارد، نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی در زمینه تعرفه ها نداریم و همچنان ۴۰ درصد سوبسید بابت امانات و تحویل کتاب به بازدیدکنندگان و خریداران ارائه میشود.

کسب مدال برنز کیفیت در سرویس پیشتاز از سوی اتحادیه جهانی پست یکی از افتخارات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران است که قرار است در کنگره بعدی اتحادیه پست که در کشور ترکیه برگزار میشود به کشورمان لوح و تندیسی اعطا شود.

شرکت پست دارای بزرگترین شبکه VPN اختصاصی در کشور است و روزانه ۱۶۸۰۰ نود فعال روی این شبکه در حال کار هستند.

مهری در ادامه درباره اعتبارات اختصاص داده شده و وضعیت سود و زیان شرکت پست گفت: در برنامه ششم توسعه ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به پست اختصاص داده شده که ۶۸۰۰ میلیارد ریال آن توسط دولت و مابقی توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری میشود.

تا سال ۹۳ شاهد افزایش شدید زیان در شرکت پست بودیم اما با تمهیدات، اصلاحات و اقداماتی که در بخشهای مختلف انجام دادیم توانستیم آنرا با درآمدها سر بسر کنیم. هنوز گزارشهای مالی سال 94 آماده نشده اما قطع به یقین زیانی را در سال گذشته تجربه نکردیم.

وی همچنین به میزان زیان انباشته اشاره کرد و گفت: حدود 3550 میلیارد ریال زیان انباشته در شرکت پست داریم که با برنامه‌هایی که ریخته‌ایم این رقم در حال کاهش است. پیش بینی میکنیم که میزان درآمد در سال 94 حدود 7500 میلیارد ریال باشد و در نظر داریم در سال جاری این رقم را به 10 هزار میلیارد ریال افزایش دهیم.

مهری درباره افزایش تعرفه‌ها گفت: در سال 95 هیچ افزایش تعرفه‌ای را اتخاذ نکرده‌ایم.

در زمینه قبول مرسولات خارجی هم شرکت پست هیچ مشکلی ندارد. مطمئنا برجام اثرات مثبتی بر روی مرسولات وارده کشور خواهد داشت.

وی به جایگاه جدید پست در تعاملات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما بیست و نهمین کشوری بودیم که به اتحادیه جهانی پست پیوستیم. امیدواریم که با برداشته شدن تحریمها و با از سرگیری ارتباطات بتوانیم اعتمادسازی خوبی بین خود و کشورهای دیگر ایجاد کنیم.

تا به امروز قراردادهای همکاری با کشورهای آذربایجان و ترکیه امضاء کرده‌ایم و مذاکراتی هم با اتریش؛ بلغارستان و یونان داشته‌ایم تا بتوانیم زمینه فعالیتمان را توسعه دهیم. همچنین با شرکت پست آلمان هم مکاتباتی داشته‌ایم.

این حرکتها باعث سرعت بخشیدن به مراودات بین‌المللی میشود. در زمینه همکاری با شرکتهای هواپیمایی بین‌المللی هم صحبتهایی با لوفت‌هانزا که البته در این چندسال هم با ما همکاری میکرد و خطوط هوایی امارت و ترکیه انجام داده‌ایم.

همچنین با راه‌اندازی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه سرویسهای جدید حرکت میکنیم و با صحبتهایی که انجام شده بزودی شاهد آغاز بکار اپراتور پستی خواهیم بود.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

34241