۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

همه چیز درباره بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور، نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور فرهنگی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سیدعباس صالحی رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهل رسانه حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاحیه نمایشگاه در سالن ملل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب مقابل میدان فرهنگ برگزار می‌شود.

شاید یکی از مهمترین خبرهای این دوره برای بازدیدکنندگان عدم افزایش هزینه های پست در نمایشگاه ۲۹ است.

حسین صفری؛ مدیرکمیته اجرایی و رفاهی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این مطلب افزود: تعرفه اداره پست جهت خدمات دهی در نمایشگاه کتاب با تعرفه نمایشگاه 28 کتاب تهران یکسان است.

صفری گفت: تعرفه پست در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برای ارسال مرسولات به شهرستان ها کیلویی یک هزار تومان و برای ارسال مرسولات در شهر تهران کیلویی 800 تومان است.

وی درباره تخصیص اقامتگاه رایگان به دانشجویانی که در قالب تورهای دانشجویی از نمایشگاه کتاب بازدید می کنند، گفت: با توجه به استقبال قشر دانشجویی و طلاب، نمایشگاه کتاب با همکاری شهرداری تهران و حرم مطهر امام خمینی(ره) محلی را به عنوان اسکان موقت دانشجویان و طلاب در مهمانسرای بهشت زهرا (س) در نظر گرفته است.

او افزود: همچنین مکان های مسقف دیگری نیز برای دانشجویان و طلاب مهیا شده است. دانشجویان و طلابی که از شهرستان ها در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می کنند، می توانند به صورت رایگان از این دو مکان به منظور اسکان موقت استفاده کنند.

 

 

 

 

همچنین مشاور منابع و امور  انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت نام 178 هزار و 884 دانشجو جهت دریافت بن کارت خرید کتاب در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: دانشجویان تهرانی با 61 هزار و 857 درخواست، بیشترین ثبت نام کنندگان به منظور دریافت بن کارت خرید کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بودند.

نیکنام حسین پور با بیان اینکه 178 هزار و 884 دانشجو جهت دریافت بن کتاب ثبت نام کرده اند، گفت: از این میان 136 هزار و 884 دانشجو متقاضی دریافت کارت فیزیکی و 42 هزار و 54 نیز متقاضی دریافت کارت مجازی بوده اند.

حسین پور درباره جزئیات ثبت نام و میزان سهیمه دانشجویان در استان های مختلف کشور گفت: پس از تهران، استان اصفهان با ثبت نام 10 هزار و 69 و آذربایجان شرقی با 7 هزار  ثبت نام در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

در نمایشگاه ۲۹ کاربران میتوانند بدون دسترسی به اینترنت از نرم افزار اطلاع رسانی این نمایشگاه که با همکاری شرکت پنجره دهم طراحی شده است استفاده کنند.

این نرم فزار قابلیت جستجوی کتاب، ناشر، نویسنده و قابلیت نمایش محل غرفه را دارد و مهم ترین قابلیت آن استفاده آفلاین است. تمامی موارد امنیتی در طراحی این نرم افزار رعایت شده است و اطلاعات ناشران در دسترس هیچ گروه دیگری قرار نخواهد گرفت.

این نرم افزار بر روی هر دو بستر اندروید و iOS قابل نصب است و علاقه مندان می توانند  از طریق مراجعه به سایت نمایشگاه کتاب تهران (tibf.ir) و یا سایت‌های معتبر نرم افزار موبایل مانند کافه بازار و اپ استور آن را دانلود کنند. همچنین این نرم‌افزار در روزهای برگزاری نمایشگاه در برخی از باجه های اطلاع رسانی قابل دریافت است.

 

 

 

 

پس از نصب و راه اندازی نرم افزار، ثبت نام کاربر انجام خواهد شد و کاربر می تواند به نقشه نمایشگاه و ناشران دانشگاهی، عمومی، کودک و نوجوان، آموزشی و بین الملل دسترسی داشته باشد.

همچنین درب‌های ورودی پارکینگ، غرفه‌ها، درب‌های ورودی نمایشگاه، سرویس بهداشتی، دفتر پست، نمازخانه، استراحتگاه، روابط عمومی، ایستگاه مترو، خیابان های منتهی به نمایشگاه و ... بر روی نقشه این نرم افزار جانمایی شده است.

حامد میرزابابایی؛ مدیر کمیته بین الملل بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از عرضه بیش از 160 هزار عنوان کتاب لاتین و عربی در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

وی گفت: 46 توزیع کننده لاتین کتاب هایی از پنج هزار و 932 ناشر را در نمایشگاه عرضه خواهند کرد.  همچنین 84 توزیع کننده عربی آثاری از 325 ناشر عرب را در نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.  در مجموع بیش از 160 هزار عنوان کتاب در بخش بین الملل عرضه می شود. 

او همچنین افزود: 118 هزار و 36 عنوان کتاب لاتین و  42 هزار و 420 عنوان کتاب عربی در نمایشگاه حضور دارد که از این میان 50 درصد از این کتاب ها به سه سال اخیر (2016- 2015 - 2014 ) مربوط می شوند. از این نظر تلاش شده تا کتاب های جدید و به روز در این بخش عرضه شوند.

میرزابابایی درباره موضوعات این کتاب ها گفت: کتاب های لاتین در حوزه علوم انسانی، هنر، فنی و مهندسی، علوم پایه، پزشکی، کتب مرجع و... است. بیشتر موضوعات کتاب های عربی نیز در حوزه علوم انسانی قرار دارد.

مدیر کمیته بین الملل درباره ارزان ترین و گرانترین کتاب عرضه شده بخش بین الملل  نیز گفت: کتاب قرآن مجید گرانترین و ارزانترین کتاب بخش بین الملل است. در بخش لاتین کتاب قرآن طلایی با قیمت 80 هزار یورو گرانترین کتاب نمایشگاه است و در بخش عربی نیز ارزانترین کتاب قرآن به قیمت یک و نیم دلار عرضه می شود.

میهمان ویژه نمایشگاه امسال کشور روسیه است. در این نمایشگاه 5 نفر از مقامات روسیه، 6 نفر عوامل اجرایی و 30 نویسنده و ناشر روس در نمایشگاه کتاب تهران امسال شرکت می کنند و تعداد 1247 عنوان کتاب به همراه 1857 جلد کتاب در زمینه های ادبیات، تاریخ، هنر، گردشگری و... در غرفه روسیه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

همچنین برگزاری بیش از 30 نشست و میزگرد و 15 برنامه همکاری دانشگاه ها و مراکز فرهنگی داخلی به همراه هنرنمایی گروه موسیقی «اتاوا یو» روسی در داخل و بیرون نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش بینی شده است.

نماینده رئیس جمهور روسیه آقای Shvydkoy از جمله سخنرانان ویژه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه امسال است. وی نماینده ویژه این کشور در امور همکاری های فرهنگی بین المللی است. البته احتمال دارد وزیر فرهنگ روسیه نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حضور داشته باشد.

در نمایشگاه امسال شاهد تخصیص اقامتگاه رایگان به دانشجویان شهرستانی که در قالب تورهای دانشجویی از نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بازدید می کنند، خواهیم بود.

از برنامه‌های جانبی این دوره برگزاری کارگاههای آموزشی است. اولین کارگاه روز چهارشنبه 15 اردیبهشت با عنوان تیترنویسی برای خبرنگاران نام دارد که به کوشش کمیتۀ فعالیت های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار خواهد شد.

در این کارگاه آموزشی که از ساعت 14 تا 15:30 برپا می شود، موضوعاتی مانند تکنیک های تیترنویسی، هم آوایی، واژه گزینی مطلوب، واژه گزینی منفی، واژه گزینی کلیشه ای، واژه گزینی اصطلاحات عامیانه، واژه گزینی خطابی، کنایه، جناس، استعاره، استقبال شعری و استقبال ضرب المثل به خبرنگاران آموزش داده خواهد شد.

این کارگاه ها روز پنج شنبه 16 اردیبهشت از ساعت 11 تا 13 با حضور دکتر علیرضا کتابدار، مؤلف کتاب «روزنامه نگاری آنلاین» با موضوع «خبرنگاری فضای آن لاین» دنبال خواهد شد.

سومین کارگاه این کمیته به «عکاسی خبری» اختصاص دارد که با حضور محمود عبدالحسینی، عکاس پیشکسوت در روز جمعه 17 اردیبهشت از ساعت 11 تا 13 برپا می شود.

همچنین در روز شنبه 18 اردیبهشت کارگاه «ویراستاری و مدیریت اخبار» با حضور دکتر احمد توکلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ساعت 11 تا 13 برگزار می شود.

آخرین کارگاه آموزشی روز پنج شنبه 23 اردیبهشت از ساعت 14 تا 30: 15 به موضوع «نقدنویسی کتاب در روزنامه ها و خبرگزاری ها» اختصاص دارد. تدریس این کارگاه را رسول آبادیان، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بر عهده دارد.

این کارگاه های آموزشی توسط بخش رسانۀ کتاب در سرای کتابنما در محل سالن کمیتۀ فعالیت های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران واقع در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

 

 

 

بمنظور تسهیل بازدیدکنندگان در امر خرید کتاب در نمایشگاه امسال شاهد نصب بیشتر از ۴ هزار دستگاه کارتخوان هستیم.

مدیر عامل شركت آسان پرداخت در این زمینه گفت: امسال علاوه بر تجهیز تمامی غرفه های نمایشگاه به بروزترین تكنولوژی POSدنیا برای اولین بار در كشور امكان خرید كتاب و پرداخت هزینه بدون كارت فیزیكی و از طریق اپلیكیشن فراهم است.

منصوری افزود: با همكاری که بین آسان پرداخت با بانك شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی صورت گرفته، صدور و پرداخت هزینه بن كارت مجازی از طریق اپلیكیشن آپ فراهم شده است. با این روش علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، بازدیدكنندگان نمایشگاه براحتی پرداخت های خود را از طریق اپلیكیشن آپ انجام داده و رسید خرید آنها توسط دستگاه POS پذیرنده در همان غرفه به سرعت چاپ می شود.

تعرفه اینترنت برای استفاده از این اپلیکیشن برای تمام مشترکان اپراتورهای مختلف کشور رایگان است.

مدیر عامل آسان پرداخت با اشاره به نقش دستگاههای POS در طول برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: سال 1394 حدود 1 میلیون و 600 هزار تراكنش از طریق دستگاه های POS انجام شد و امسال آمادگی انجام تراكنش های بیشتر هم ایجاد شده است.

یکی دیگر از نکات مهم نمایشگاه امسال تقویت ناوگان عمومی در منطقه ۲۰ به منظور سهولت در تردد بازدیدکنندگان است.

سیداحمد صفوی؛ شهردار منطقه ۲۰ در این خصوص گفت: با توجه به موقعیت مکانی شهر آفتاب، شهرستان ری و بزرگراه های امام علی(ع)، شهید رسولی و شهید آوینی و خیابان های شهید رجائی، فدائیان اسلام، شهید دستواره و جاده ورامین از مهمترین محورهایی هستند که بازدیدکنندگان این نمایشگاه بین المللی عبور خواهند کرد.

وی افزود: ناوگان حمل ونقل عمومی منطقه ۲۰ اعم از تاکسی و اتوبوس در ایستگاه هایی منتهی به خط یک مترو را افزایش داده ایم تا مسافران در مدت برپایی نمایشگاه از جهت رفت و آمد مشکلی نداشته باشند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه‌روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

27654