۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

واعظی با وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه دیدار و گفتگو کرد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روبط عمومی وزارت ICT، دکتر واعظی وزیر ارتباطات در دیدار با ماهیر اولان وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت: مشترکات تاریخی، دینی، تمدنی، فرهنگی، ادبی و جغرافیایی دو کشور ایران و ترکیه دو کشور می تواند زمینه ساز همکاری های بسیار زیادی باشد.

وزیر ارتباطات کشورمان در ادامه ضمن بیان این نکته که هر گونه فعالیت اقتصادی دارای زیربنای فرهنگی است گفت:رونق و توسعه فرهنگ و گردشگری به عوامل متعددی نیاز دارد که یکی از مهمترین آن امنیت است.

وی افزود: بحران های متعدد منطقه، رشد اندیشه های تند، تکفیری و افراطی گری که به تروریسم و خشونت و جنگ تبدیل شده است زمینه ایجاد تفکر اسلام ستیزی را در غرب موجب شده است.

واعظی ادامه داد: این نگرش و هرگونه بی ثباتی و از بین رفت آرامش به سود هیچ کشوری در منطقه نیست.

واعظی راهکار خروج از این وضعیت را مبارزه جدی کشورهای منطقه به خصوص دو کشور ایران و ترکیه  با این گونه اندیشه و زمینه های توسعه آن دانست و گفت: ایران و ترکیه 450 سال همسایگی بدون درگیری و جنگ و تغییر مرزها را دارند.

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در ادامه با توجه به تجربه بسیار زیاد ترکیه در حوزه گردشگری و جذب توریسم گفت: ایران بسیار علاقه مند است تا موضوع توریسم ترکیبی را با ترکیه به منظور معرفی جاذبه های کشورمان و کشور ترکیه به دنیا پیگیری کند.

واعظی ضمن تاکید بر فراهم بودن بسترهای سرمایه گذاری خارجی در حوزه های مختلف در ایران گفت: امروز به لطف مذاکرات و توافق هسته ای در ایران شرایط لازم برای هرگونه سرمایه گذاری خارجی آماده شده است و در این زمینه ما به کشورهایی که در دوران تحریم کنار ما بودند توجه ویژه ای داریم که ترکیه از جمله آن کشورها است.

وزیر ارتباطات کشورمان با مثبت ارزیابی کردن دستاوردهای سفر دکتر روحانی ریاست جمهوری ایران به ترکیه و تصمیمات اتخاذ شده ایشان با رجب طیب اردوغان ریس جمهور ترکیه گفت: هدف گذاری روسای جمهور دو کشور رسیدن به مبادلات افتصادی و تجاری 30 میلیارد دلاری بود که ما در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه بر اساس همین هدف گذاری حرکت می کنیم و لازم است  سرمایه گذاری و فعالیت در زمینه توریسم و گردشگری هم در این هدف گذاری وارد گردد.

واعظی با اشاره به شروع تبادلات اقتصادی ایران و ترکیه در زمینه گردشگری و توریسم با ورود سرمایه گذاران ترکیه در قالباتحادیه شرکتهای گردشگری ترکیه گفت: فعالان سرمایه گذاری در حوزه توریستی و گردشگری در ترکیه در قالب طرح تورساپ برای ساخت و راه اندازی هتل استقبال کرد.

واعظی در ادامه با اشاره به جمعیت قابل توجه گردشگران ایرانی به ترکیه گفت: باید ضمن ایجاد بسترهای لازم خدماتی، رفاهی و امنیتی و آسایش در سفر برای گردشگران دو کشور و همچنین ایجاد توازن مثبت و تعادل در این زمینه، زیرساخت های لازم برای افزایش این نوع از رفت و آمدها فراهم گردد.

در ادامه این دیدار ماهیر اولان وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با ابراز خرسندی از سفر به ایران و مهمان نوازی بسیار خوب مسئولین ایرانی گفت: در هیاتی که با ما به ایران سفر کردند نمایندگان اصناف، بخش خصوصی، و بخش سرمایه گذاری و بخش دولتی در حوزه گردشگری و توریسم حضور دارند که با طرفهای خود در ایران دیدار و در حال گفتگو می باشند.

وی افزود: امیدوارم دیدار و گفتگوی این نمایندگان و نمایندگان ایرانی برای حضور بخش خصوصی دو کشور و شکل گیری یک همکاری مشترک در بخش فرهنگی، گردشگری و توریسم نتیجه بخش باشد.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ایران را کشوری با ظرفیت بالای گردشگری دانست و گفت: امیدواریم با حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری کشور ترکیه و ایجاد زیرساختهای لازم جاذبه های توریستی ایران به دنیا را معرفی کنیم.

وی افزود: در این زمینه ایجاد توازن مثبت در تبادل گردشگران دو کشور از جمله همکاری در زمینه گردشگری ترکیبی و ایجاد و شناسایی ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و توریستی منافع دو کشور را به دنبال داشته و موجب تحول در روابط دو کشور در زمینه گردشگری می شود.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

47515