عصر به وقت جامعه اطلاعاتی : طلوع ارتباطات و روابط عمومی
در حال حاضر با توسعه زیرساختار ارتباطاتی و اطلاعاتی، جهان شاهد تحولی شگرف از سوی شهروندان الکترونیکی هزاره سوم است. شهروندانی که تعریف متفاوتی از زندگی شهروندی با رفتار فردی و اجتماعی خود ارائه کرده اند. شهروندانی که با توسعه فناوری ها همراه شدند و دست به انقلابی جهانی فرامرزهای جغرافیایی زدند.
شهروندان جامعه اطلاعاتی رفتارهای متفاوتی از خود بروز میدهند ، رفتارهایی که گاه از آن به عنوان ناهنجاری های اجتماعی یاد میشود.
این رفتار، آن ها را از جنبه های متعددی با بشر ادوار گذشته متمایز کرده است . هر فرد در اجتماع، خود اجتماعی از رفتارها را تعریف میکند.
این موضوع به این معنی است که ماهیت رفتار اجتماعی سر زده از هر فرد بوسیله کاربری ابزارهای نوین ارتباطاتی بر پایه عناصر اطلاعاتی توسط وی ، حضور فردی ی او را درقالب جامعه اطلاعاتی تعریف و نمایان میکند.
این در حالیست که اگر رفتارهای دیجیتالی افراد در جامعه اطلاعاتی کنترل نشود بدلیل نفوذ فزاینده فناوری های شبکه ای همچون اینترنت ، شبکه های ارتباطی و اجتماعی ، موجودیت رفتاری هر فرد ، موجبات ناهنجاری های اجتماعی را فراهم میکند.
اما از این ها گذشته و در تعقیب موج مثبت ظهور پدیده های تحول گرای امروزی ، میتوان شاهد بود که پتانسیل های شهروندی ی جامعه اطلاعاتی، منطبق با بهره برداری مناسب از توسعه کاربری های این عرصه در جهت ارتقای فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و خلاصه ابعاد مختلف زندگی واقعی ، شکوفایی و نوآوری های بسیاری را به ارمغان آورد.
بنابراین امروز وقتی سخن از ارتباطات به میان می آید ، یکی از مهترین ارکان ارتباطی را میتوان شهروندان اطلاعاتی عصر حاضر در نظر داشت. شهروندانی که هر یک بواسطه کاربری ابزارهای ارتباطاتی و اطلاعاتی نوین در حکم یک رسانه و مولد ارتباطی هستند.
در این روزها حتی کارشناسی ها نیز اذعان دارند که دوره تبلیغات صرف به پایان رسیده است و عصر به وقت جامعه اطلاعاتی طلوع ارتباطات و روابط عمومی است.
نظرات : 0