۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

فرصتها و چالشها ی جذب سرمایه‌گذار خارجی در استارتاپهای ایران

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، استارتاپها مثل شطرنج میمانند، قواعد بازی را میتوان در چند دقیقه یاد گرفت ولی حرفه‌ای شدن، پیش‌بینی نیازهای بازار آینده، و ضریب موفقیت بالا، سالها تمرین لازم دارد. از این رو معمولا شرکتهای بزرگ سرمایه‌گذاری VC استارتاپها را تحت پوشش خود قرار میدهند و علاوه بر فراهم‌سازی بازار مورد نیاز آنها، اصول کسب و کار را هم به آنها می‌آموزند.

"استارت آپ" چند سالی میشود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. برگزاری رویدادهای مختلف و گردهماییهای متعدد در طول سالهای گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت‌آپ راه انداختن قرار بگیرند. اما شرکتهای VC نقش مهمی را در راهبری استارتاپها ایفا میکنند که در ایران اکثر این شرکتهای VC نوپا هستند و مهارت لازم برای این نوع سرمایه‌گذاری ها را ندارند و عمدتا حمایتها از نوع دولتی است که از قدرت کافی برخوردار نیستند. بهمین دلیل نیاز به مشارکت با سازمانهای سرمایه‌گذار خارجی امری لازم بشمار میرود.

از طرفی بنابر گزارشهای سالانه نهاد بین‌المللی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، علیرغم سیگنالها و اشتیاق دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط ایران در سال 2015 وارد سومین سال متوالی کاهشی خود شد و 2.6 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافت و ایران را در رتبه 67 جهان از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار داده است.

اما دلیل ریسک‌پذیری پایین سرمایه گذاران برای ورود به بازار ایران چیست؟ چه راهکارهایی میتوان برای بهبود شرایط فعلی اتخاذ نمود؟ اینها مسائلی است که فین استارز طی میزگردی همزمان با نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک وبیمه - ایران فاینکس 2016، واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 20 تیرماه ساعت 16 الی 17:30، با حضور سعید رحمانی (مدیرعامل شرکت سراواپارس)؛ فریدون کورنگی (مدیرعامل و مؤسس مپس(مجتمع پارس سامانه‌های دانش پویا)) و امیرتقی خان تجریشی (مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی) به بحث خواهد پرداخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فین استارز به آدرس http://finstars.iranfinex.ir مراجعه فرمایید.

نظرات : 0

ثبت نظر

96042