۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

فین استارز بررسی میکند: معیارهای بین المللی ارزیابی کسب و کارهای استارتاپی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، سنجش و ارزیابی عملی است که بمنظور یافتن نقاط ضعف و قوت کار و تحلیل آنها انجام میدهیم. اما بهترین شیوه برای سنجش یک استارتاپ چیست؟

با توجه به معیارهای بین المللی، ارزیابی کسب و کارهای استارتاپی بر اساس چهار دیدگاه مختلف به صاحبان آن پیشنهاد میشود که عبارتند از : دیدگاه شخصی، دیدگاه مصرف‌کننده، دیدگاه فنی و تخصصی و همچنین دیدگاه بین المللی.

زاویه دید شخص :  ارزیابی از زاویه دید شخص به این معناست که شما اکنون که موفق به ایجاد کسب وکار خودتان شده‌اید ، تا چه حد توانسته‌اید به اهداف اصلی و بینشی که از ابتدا در ذهن خود داشته‌اید نزدیک شوید و کاری که اکنون مشغول به انجام آن هستید چقدر با ارزشها و باورهای حقیقی شما همخوانی دارد.

دیدگاه فنی و تخصصی: این دیدگاه در هر زمینه کسب و کار؛ معیارهای مخصوص به خودش را دارد. البته خود عمل استارتاپ نیز دنیای وسیعی دارد و دارای قواعد و قوانین مخصوص بخود است که عدم تسلط و توجه به این قوانین، میتواند خسارات جبران‌ناپذیری را بهمراه داشته باشد.

دیدگاه مصرف‌کننده (رأی‌گیری در سایت): بخش رأی‌گیری در سایت بستری را فراهم میکند که استارتاپها بتوانند از میزان جذابیت کارهای خود از دید مردم یا همان مصرف‌کننده‌ها آگاهی پیدا کنند.

زاویه دید بین‌المللی (داوران): تیم داوری متشکل از تعدادی کارشناس و متخصص در زمینه‌های مختلف کارآفرینی و کسب و کار است که همگی در خارج از ایران و در بازارهای بین المللی فعالیت میکنند. آنها هنگام ارزیابی استارتاپها مشخصه‌ها و معیارهای جهانی را مدنظر قرار داده و به این کسب و کارها به چشم یک کسب و کار فرامرزی نگاه میکنند.

 

معیارهای ارزش یک استارتاپ 

در روز ها و ماههای اولیه عمر یک استارتاپ، محاسبه ارزش آن؛ کار بیهوده و بی‌فایده‌ای است. ارزش یک استارتاپ وقتی مهم میشود که آن استارتاپ به دنبال جذب سرمایه است و در واقع حاضر است درصدی از سهم استارتاپ خود را به فردی که حاضر به سرمایه‌گذاری است؛ بفروشد. در این نقطه ارزش استارتاپ توسط بنیانگذاران محاسبه و توسط سرمایه‌گذاران مزایده-مانند به تأیید میرسد.

سرمایه‌گذاران برای اینکه ارزش استارتاپ را تخمین بزنند به نکات زیر توجه میکنند:

  • تیم بنیانگذار: مهمترین معیار تجربه و دانش و انگیزه تیم بنیانگذار است. معیارهای دیگر مانند بازار هدف، کالا و طرح تجاری ممکن است که بعدها تغییر کنند (چرخش)، ولی تیم بنیانگذار اگر انگیزه کافی نداشته باشد، یا از هم جدا شود، احتمال موفقیت آن استارتاپ نزدیک به صفر خواهد بود.
  • سرعت رشد: هدف همه استارتاپها این است که سرعت رشد بالایی داشته باشند. برای مثال در شتابدهنده Y Combinator، که یکی از اولین و معروفترین شتابدهنده‌های دنیاست، از استارتاپها انتظار میرود که هر هفته ۱۰ درصد رشد کنند (معیار رشد برای هر کسب و کار میتواند متفاوت باشد. استارتاپها میتوانند روی رشد درآمد، تعداد یوزر یا تعداد و یا حجم کالاهای فروخته شده تمرکز کنند). دو استارتاپ مختلف ممکن است هر کدام یک میلیون کاربر داشته باشند. استارتاپ اول آن ۱ میلیون کاربر را در یک سال جذب محصول خود کرده است، استارتاپ دوم در ۵ سال. طبیعتا استارتاپ اول ضریب رشد بالاتری داشته و به مراتب برای سرمایه‌گذاران جذابتر خواهد بود.
  • حداکثر بازار: در حالت ایده‌آل استارتاپها تا ابد در حال رشد هستند! فیسبوک عملا به سقف افرادی که اینترنت دارند رسیده است، و با پروژه internet.org در تلاش است این سقف را بالاتر ببرد و اینترنت و سرویس فیسبوک را به دور افتاده‌ترین منقاط جهان برساند.

 

همزمان با نهمین نمایشگاه بورس، بیمه و بانک – ایران فاینکس 2016، در نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 21 تیرماه درساعت 11:30 الی 13؛ فین استارز پیرامون نحوه ارزشیابی استارتاپها با حضور دکتر غلامعلی پور (معاون توسعه بازار شرکت فرابورس ایران)؛ دکترسعید باجلان (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و دکتر پویانفر (مدیر عامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز اریان) بحث خواهد کرد. 

 برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت http://finstars.iranfinex.ir مراجعه کنید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

99635