۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

فین استارز بررسی میکند : سرمایه جمعی (Crowd Funding) در ایران

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، امروزه با پیشرفت فناوری و روی کار آمدن رسانه‌های ارتباط جمعی جدید، این نوع کمپینهای سرمایه‌گذاری جمعی؛ رنگ و بوی تازه‌ای بخود گرفته‌اند، از کمک به سازمان‌های خیریه ساخت مدرسه به وسیله پیامک، تا جمع آوری هزینه ساخت و ارسال تلسکوپ به فضا!

 اما در ایران از چه نوع طرحهایی برای جلب حمایت عمومی، استقبال میشود؟

با توجه به آنکه جامعه ما یک جامعه سنتی و مذهبی است پروژه‌های به اصطلاح خیریه، حمایت بهتری را جلب میکنند و موضوعی مثل جلب سرمایه برای کار و تجارتی که قرار است در آینده شکل بگیرد، هنوز خیلی مورد حمایت قرار نمیگیرد. اما پلتفرم‌ها تلاش میکنند که این پروژه‌های خیریه را به سمت پروژه‌های هدفمندتر هدایت کنند؛ پروژه‌هایی که تأثیری ماندگار دارند. در حال حاضر به پروژه‌هایی با اهداف اجتماعی و محیط زیستی یا چاپ و نشر کتاب و یا ساخت فیلم هم توجه ویژه‌ای میشود.

در این پلت‌فرمها تلفیق حمایت مالی با کمک غیرنقدی امکانپذیر است. در فرهنگ ما کمک نقدی و غیرنقدی در کنار هم خیلی موفقتر هستند. اما مسئله این است که آیا شخص توانایی مدیریت آن نوع کمک‌ها را دارد یا خیر. برای مدیریت کمکهای غیرنقدی به نیروی انسانی بیشتری نیاز است. در واقع  تأمین کمک غیرمالی بستگی به مؤسسات و توان آنها دارد، مانند برنامه نذر کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های روستایی که تنها برای تأمین هزینه پست و بستهٰ‌بندی از روش «کراود فاندینگ» استفاده کرد و تهیه کتابها به روش کمکهای غیرنقدی اتفاق افتاد.

 استفاده سرمایه‌گذاری جمعی میتواند مزایای زیادی به دنبال داشته باشد با این وجود گاه چالشهای زیادی با خود به همراه می‌آورد و این چالشها فقط به بخش توسعه محصول محدود نمیشود بلکه برای پیشرفت شخصی تک تک اعضای گروه مشکلاتی بوجود می‌آورد.اگر شما هم قرار است یک کمپین برای جذب سرمایه‌گذاری عمومی را مدیریت کنید، مسائلی هستند که باید قبل از استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی از آن اطلاع داشته باشید.

قوانین سرمایه‌گذاری ایران در روشهای Crowd Funding دچار چالشهایی هستند. یکی از مسائلی که پیرامون این حوزه مطرح است بحث بروزرسانی قوانین تجارت الکترونیک یا قطع فعالیت سایتهای Crowd Funding است.

این موضوع در میزگرد فین استارز همزمان با نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه - ایران فاینکس 2016، واقع در نمایشگاه بین المللی تهران در تاریخ  23 تیرماه ساعت 11:30 الی 13 با حضور خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران (مدیر تحقیق و توسعه شرکت فرابورس) و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس و محی سنیسل مؤسس دونیت و عبداله عبسی مؤسس زومال ( بزرگترین سایت کراود فاندینگ دنیای عرب) به بحث خواهد پرداخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت فین استارز http://finstars.iranfinex.ir مراجعه کنید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

63284