۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

ما به دنبال تحقق دولت الكترونيكي هستيم

به گزارش ICTPRESS ،  اردشير محمدي ـ رييس كل گمرك ايران ـ در اين برنامه با ارائه اطلاعاتي مبني بر اينكه به صورت سالانه 450 تريليون دلار گردش ارز خارجي، 60 تريليون دلار جابه‌جايي سالانه اوراق بهادار، 105 ميليارد مسافرت هوايي تجاري و ميليون‌ها محصول تجاري و صدها ميليون كارت الكترونيكي وجود دارد بر ضرورت توجه به فناوري اطلاعات اشاره كرد.
به گفته او گمرك به عنوان مرزبان اقتصادي كشور نظارت بر ورود و خروج كالا و نسبت به كسب درآمد براي دولت اقدام مي‌كند.
وي ادامه داد: از گمرك در سطح ملي و فراملي مطالباتي وجود دارد، گمرك سازمان بين‌المللي و عضو سازمان جهاني گمرك است .مطالباتي كه از گمرك در عرصه‌ داخلي و ملي وجود دارد دو مساله است يكي ارائه خدمات و تسهيلات و ديگري اعمال نظارت‌ها و كنترل‌هاي قانوني.
محمدي با بيان اينكه گمرك از اقتصاد كشور و امنيت آن صيانت و از ورود كالاهاي مخرب جلوگيري مي‌كند افزود: كشفيات گمرك ايران در زمينه قاچاق كالا نيز از جمله مسائل ديگر قابل توجه است كه هرچه گمرك در اين بخش توانمندتر باشد به نحو شايسته‌تري وظايف خود را مي‌تواند ايفا كند.
وي در ادامه به دولت الكترونيكي اشاره و در اين مورد عنوان كرد: ما به دنبال تحقق دولت الكترونيكي هستيم و همه‌ سازمان‌ها نيز براي اين موضوع بايد تلاش كنند.
رييس كل گمرك اضافه كرد: بر هيچ كس پوشيده نيست كه خدمات الكترونيك يكي از الزامات و ضرورت‌هاي جامعه است امروز ديگر استفاده از ابزارهاي سنتي منسوخ و فناوري در خدمت ما قرار گرفته است.
معاون وزير اقتصاد در پايان سخنانش دسترسي مستقيم به اطلاعات، صرفه‌جويي در هزينه‌ها و زمان، افزايش كيفيت خدمات تسهيل ارتباطات ميان نهادها و موسسات دولتي با بخش خصوصي و تسريع انجام خدمات دولتي را از جمله مزاياي فناوري‌هاي الكترونيكي ذكر كرد.
در ادامه اين برنامه كاخكي ـ مديركل دفتر آمار و فناوري اطلاعات گمرك ايران نيز در سخناني گفت: گمرك در جهت تحقق گمرك الكترونيك اقداماتي انجام داده است كه اين اقدامات باعث فراهم شدن مزايايي مانند تسهيل امور تجاري خواهد شد.
وي ادامه داد: دولت‌ها استراتژي و وظايفي در تجارت الكترونيك دارند كه از جمله آنها پيشگامي در ايجاد زيرساختار، استاندارد كردن پيام‌هاي تجاري، وضع قوانين ملي بانكي و گمركي و برنامه‌هاي كاربردي در وب‌سايت است.
كاخكي در پايان با بيان برنامه‌هاي تحول نظام گمركي از جمله اين برنامه‌ها را برنامه توسعه گمرك الكترونيكي، بهبود ارزشگذاري كالا، اصلاح ساختار سازماني گمرك، ارتقاء سلامت اداري و تسهيل در تشريفات گمركي عنوان كرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

36204