۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 17 مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تولید گوشی‌های هوشمند باریک‌تر با استفاده از لنز چندمیکرونی

محققان دانشگاه یوتا واقع در آمریکا، نوعی لنز تخت ساختند که ضخامت آن به یک هزارم و وزن آن به یک صدم لنزهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند کنونی می‌رسد.

این لنز جدید دارای اجزای متعدد و ریزلنزهای خاصی است که هر یک نور را در بخشی خاص از حسگر گوشی متمرکز می کند و در نهایت بسته های متعدد نور هدایت شده یک تصویر واحد را روی حسگر شکل می دهند؛ در واقع این ریزلنزها در کنار یکدیگر یک لنز کامل را تشکیل می دهند.

کیفیت تصاویر تهیه شده بدین شیوه، تفاوتی با لنزهای عادی ندارد ولی لنز جدید فقط چند میکرون ضخامت دارد که برابر با یک بیستیم ضخامت موی انسان است.

همچنین این لنز به جای شیشه های گران قیمت و سنگین از پلاستیک های سبک تر و ارزان تر تشکیل شده است.

لنز جدید از توانایی بیشتری برای شکار امواج نوری مادون قرمز هم برخوردار است بنابراین هزینه عکاسی و فیلم برداری شبانه با استفاده از گوشی ها و پهپادها را نیز کاهش می دهد.

..................

 

خبر: ویندوز ۱۰ به تماس گوشی‌های اندرویدی پاسخ می دهد! 

مایکروسافت نسخه پیش نمایش تازه ای از ویندوز ۱۰ را برای تعدادی توسعه دهنده داخلی در معرض دید قرار داده که به علاقمندان امکان می دهد هم به تماس های دریافتی از طریق گوشی های اندرویدی پاسخ دهند و هم با رایانه شخصی مجهز به ویندوز ۱۰ تماس های خارجی برقرار کنند.

برای بهره مندی از این خدمات گوشی کاربر باید حداقل مجهز به نسخه ۷ سیستم عامل اندروید یا بالاتر باشد. همچنین کاربر باید برنامه اندرویدی Your Phone را روی گوشی خود نصب کند و رایانه شخصی وی از قابلیت بلوتوث پشتیبانی کند.

پس از این کار فهرست تماس گوشی از طریق رایانه مجهز به ویندوز ۱۰ در دسترس خواهد بود و رد کردن تماس دریافتی از طریق ارسال پیامک یا متصل کردن فرد تماس گیرنده به صندوق پستی صوتی نیز ممکن است.

..................

 

خبر: نوبل شیمی ۲۰۱۹ به "توسعه باتری‌های لیتیومی" تعلق گرفت 

جایزه نوبل ۲۰۱۹ در رشته شیمی به طور مشترک به جان بی گودیناف، ام. استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو اهدا شد.

آکیرا یوشینو(Akira Yoshino) برنده ژاپنی جایزه نوبل شیمی امسال، موفق شد لیتیوم خالص را از باتری حذف کند، در عوض آن را کاملاً بر اساس یون‌های لیتیوم ایجاد کند که از لیتیوم خالص ایمن‌تر است؛ این کار باعث شد باتری در عمل کارایی بیشتری داشته باشد.

جان.بی گودایناف(John B. Goodenough) نیز به توسعه باتری‌های لیتیوم یونی کمک بسیاری کرده‌ است؛ وی دانشمند زمینه فیزیک حالت جامد اهل ایالات متحده آمریکا است که پتانسیل باتری‌های لیتیومی را دو برابر کرده است و شرایط مناسبی را برای توسعه باتری‌های بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر مهیا کند.

استنلی ویتینگهام(Stanley Whittingham) نیز هنگامی که در اوایل دهه 70 میلادی نخستین باتری لیتیوم کاربردی را تولید کرد، از رانش عظیم لیتیوم برای انتشار و آزاد کردن الکترون خارجی آن استفاده کرد.

جالب اینکه هر سه نفر آنها از سال 2016 تاکنون همواره جزو نامزدهای دریافت کننده جایزه نوبل بوده‌اند تا اینکه بالاخره امسال موفق به کسب آن شدند.

..................

 

خبر: سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلاری بوئینگ برای تسخیر فضا! 

شرکت بوئینگ(Boeing) قصد دارد هنگامیکه شرکت ویرجین گلکتیک اواخر سالجاری عرضه اولیه سهام خود را آغاز کرد، ۲۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

این سرمایه‌گذاری از طریق شرکت "HorizonX "، یک شرکت تابعه بوئینگ که وظیفه سرمایه‌گذاری در فناوری و تحقیقات را دارد، انجام خواهد شد.

شرکت بوئینگ اظهار امیدواری کرد که با توسعه صنعت سفرهای تجاری، این سرمایه‌گذاری منجر به همکاری بیشتر بین این دو شرکت خواهد شد.

بوئینگ علاقه خاصی به کارهای ویرجین در سفرهای ماوراء صوت(hypersonic travel) دارد؛ ویرجین انتظار دارد که فناوری پرواز با هواپیمای ماوراء صوت نه فقط در سفرهای فضایی بلکه در سفرهای هوایی روزمره روی زمین تأثیرگذار باشد زیرا این چیزی است که می‌تواند به نفع کسب و کار بوئینگ باشد.

با پرواز در فضای فوقانی با سرعت‌های بسیار زیاد ، پرواز بین لس آنجلس و توکیو می‌تواند به جای ۱۱ ساعت، دو ساعت طول بکشد.

ویرجین گلکتیک قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ ناوگان خود را به ۵ عدد گسترش دهد و این تجارت تا سال ۲۰۲۹ می‌تواند ۲۰ میلیارد دلار در یک سال برای او سود داشته باشد.

..................

 

خبر: فناوری غلط‌یاب ژنتیکی برای تغییر سلول‌های سرطانی  

محققان استرالیایی با استفاده از یک «غلط‌ یاب ژنتیکی»، ژنوم سلول‌های عامل سرطان دهانه رحم در موش‌های آزمایشگاهی را تغییر داده و آن‌ها را به سلول‌های بی خطر تبدیل کردند.

غلط ‌یاب تیم تحقیقاتی دانشگاه گرفیث استرالیا در واقع فناوری ویرایش ژن موسوم به کریسپر (CRISPR) است که در آن از رشته‌های مهندسی شده دی.ان.ای برای قطع کردن بخش‌هایی از دی.ان.ای هدف در ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

آزمایش‌های صورت گرفته، نتیجه بسیار خوبی داشته و با نرخ بقای ۱۰۰ درصدی موش‌های تحت درمان و از بین رفتن همه تومورها همراه بوده است.

این تحقیق نشان داد که فناوری ویرایش ژن کریسپر موثر است و این امر یک مشوق بزرگ برای محققان این حوزه است تا این روش را به سمت دستیابی به یک حقیقت بالینی توسعه دهند.

به گفته مک میلان مولف ارشد این پژوهش، روشی که وی و تیم همراهش ابداع کرده‌اند نه فقط در موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم بلکه در مورد طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها و دیگر بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن نیز قابل استفاده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

19995