۱۴۰۳ شنبه ۰۶ مرداد

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۷ مرداد

ICTPRESS - خبرهای طلایی امروز شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ به اطلاع شما مخاطبان عزیز میرسد.

 


ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

خبر: ابداع ژل نوین برای چاپ سه‌بعدی قلب
محققان دانشگاه هاروارد یک جوهر مخصوص پرینتر سه‌بعدی از ژل حاوی فیبر و ژلاتین ساخته‌اند که می‌تواند سلول‌های ماهیچه قلب را چاپ کند که این ماهیچه مانند قلب واقعی می‌تپد.
محققان از یک جوهر هیدروژلی جدید استفاده کرده‌اند که حاوی فیبرهای ژلاتین است و با کمک آن بطن‌های قلب را ساخته‌اند که تپش قلب انسان را تقلید می‌کند.
این جوهر حاوی ژل فیبر سبب می‌شود سلول‌های ماهیچه قلب چاپی با یکدیگر همخوان شوند و مانند یک بطن به طور هماهنگ بتپند.
هدف اصلی محققان کشف درمان‌هایی جدید برای بیماری‌های قلبی و همزمان ایجاد برنامه‌ریزی برای ساخت بافت های قابل چاپ است.
محققان سعی کردند ساختار این عضو و قابلیت‌های آنها را تقلید کنند تا ایمنی و کارآمدی داروها را به عنوان راهی برای پیش بینی آنچه در محیط کلینیکی اتفاق می افتد، بیازمایند.
جوهر جدید از طریق یک دماغه چاپ می‌شود و پس از آن، شکل ۳ بعدی خود را حفظ می کند؛ به دلیل این ویژگی‌ها می‌توان یک ساختار شبیه بطن و دیگر اشکال پیچیده سه‌بعدی را بدون اتکا به قالب‌های بیشتر چاپ کرد.
..................

خبر: فرودگر ژاپن به ماه می‌رود
ژاپن در حال آماده شدن برای پرتاب یک فرودگر کوچک روی ماه در آینده نزدیک است. کاوشگر SLIM قرار است در روز ۲۵ اوت (سوم شهریور) پرتاب شود.
آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) در حال آماده شدن برای پرتابی در ساعت ۰۴:۰۴ بامداد روز شنبه چهارم شهریور به وقت تهران است. قرار است این فرودگر سوار بر موشک H-۲A به ماه برود. SLIM یک ماموریت ماه در مقیاس کوچک است اما جاه طلبی‌های بزرگتری در ذهن دارد.
هدف اصلی این فرودگر با ارتفاع ۷.۹ فوت(۲.۴ متر)، عرض ۸.۸ فوت(۲.۷ متر) و عمق ۵.۶ فوت(۱.۷ متر) نشان دادن روش‌های دقیق فرود روی ماه است که به دستیابی به مناطق چالش برانگیزتر در دسترس برای فرود کمک می‌کند و قرار است در منطقه‌ای تا ۳۲۸ فوت(۱۰۰ متر) از نقطه‌ هدفش فرود بیاید.
این موضوع بسیار اهمیت دارد، زیرا این ماموریت فرود در دهانه‌ شیولی(Shioli) را در نظر دارد که یک ناحیه‌ برخوردی نسبتا جدید به عرض ۹۸۴ فوت(۳۰۰ متر) در عرض جغرافیایی ۱۳ درجه‌ی جنوبی و طول ۲۵ درجه‌ شرقی در سمت نزدیک ماه است.
آژانس فضایی ژاپن می‌گوید که فرودهای دقیق در آینده حیاتی خواهند شد. با افزایش دانش بشریت از منظومه شمسی، دسترسی به مکان‌های خاص و بسیار جالب برای پیشبرد درک ما ضروری‌تر خواهد بود.
این ماموریت همچنین آزمایشی است که آژانس فضایی ژاپن امیدوار است با استفاده از آن، سیستم‌های اکتشافی سبک‌تری را که به سرعت بخشیدن به اکتشاف منظومه شمسی کمک می‌کنند، بررسی کند. SLIM می‌تواند فرود روی ماه و سیارات را مقرون به صرفه‌تر کند و در وزن صرفه‌جویی کند.
SLIM در هنگام پرتاب ۱۳۰۰ پوند (۵۹۰ کیلوگرم) وزن خواهد داشت که تقریبا دو سوم این جرم از سوخت تشکیل شده است. این فضاپیما مجهز به رادار فرود برای فرود روی سطح ماه است و از ناوبری مطابق تصویر و تشخیص موانع استفاده می‌کند. ضربه ناشی از فرود با استفاده از پایه‌ فوم آلومینیومی جذب می‌شود.
هنگامی که روی ماه قرار می‌گیرد، از یک دوربین برای ارزیابی محیط کانی شناسی محلی استفاده می‌کند. SLIM همچنین دارای یک آرایه بازتابنده لیزری کوچک است.
..................

خبر: انتشار پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی تولیدکننده تصویر Stability AI
Stability AI جدیدترین مدل هوش مصنوعی مولد تصویر خود با عنوان Stable Diffusion XL 1.0 را منتشر کرده که از آن به‌عنوان «پیشرفته‌ترین» مدل این استارتاپ تا به امروز یاد شده است.
Stable Diffusion XL 1.0 که به‌صورت متن‌باز در GitHub و در برنامه‌های ClipDrop و DreamStudio موجود است، حاوی 3.5 میلیارد پارامتر است و می‌تواند در چندین نسبت تصویر، تصاویر یک مگاپیکسلی تولید کند.
Stability AI مدعی است که مدل آن در مقایسه با نسخه قبلی خود می‌تواند عکس‌هایی با رنگ‌های «جذاب‌تر» و «دقیق‌تر» و کنتراست، سایه‌پردازی و نور بهتر ارائه کند.
طبق گزارش TechCrunch، نسخه قبلی این مدل، یعنی Stable Diffusion XL 0.9، می‌توانست تصاویری با وضوح بالاتر نیز تولید کند، اما به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز داشت. 
Stable Diffusion XL 1.0 قابل تنظیم است و برای تنظیم دقیق مفاهیم و سبک‌ها آمادگی دارد. همچنین استفاده از آن آسان‌تر است و می‌تواند براساس درخواست‌های ساده طرح‌های پیچیده‌ای تولید کند.
Stable Diffusion XL 1.0 علاوه‌براین، در زمینه تولید متن نیز بهبود یافته است. هرچند بسیاری از بهترین مدل‌های تبدیل متن به تصویر تلاش می‌کنند تا تصاویری با لوگوهای خوانا و نوشته کمتر برای کاربران تولید کنند، Stable Diffusion XL 1.0 به‌طور پیشرفته‌ای قادر به تولید متن و خواندن است.
در نهایت، این مدل از قابلیت‌های Inpainting (بازسازی قسمت‌های ازدست‌رفته یک تصویر) و Outpainting (گسترش تصویر) نیز پشتیبانی می‌کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

55851