۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

کاظم قلم‌چی: قهرمانان تاب‌آوری با وجود همه سختی‌ها به موفقیت رسیدند

ICTPRESS - بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی گفت: قهرمانان تاب‌آوری دانش‌آموزانی هستند که در شرایط بسیار دشوار در روستاها یا حاشیه شهرها با کم‌ترین امکانات زندگی کرده‌ و درس خوانده‌اند، در برابر دشواری‌ها تاب آورده‌ و محکم و استوار به مسیرشان ادامه داده‌اند و در نهایت به نتایج درخشان رسیده‌اند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، در مراسمی با حضور چهره‌های ماندگار علمی، آموزشی و فرهنگی و خانواده‌های برگزیدگان، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم کاظم قلم‌چی بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی در سخنرانی خود با بیان اینکه، امروز میزبان قهرمانان هستیم و علاوه بر دانش‌آموزان رتبه برتر، مشاوران و پشتیبانان آن‌ها نیز قهرمان هستند، گفت: در جشن امسال کار جدیدی کرده‌ایم؛ بخشی که امسال تحت عنوان «قهرمانان تاب‌آوری» به جشن نخبگان اضافه شده، مهم‌ترین بخش این جشن است.

وی اظهار داشت: ۲۹ نفر از ۳۰ رتبه برتر کنکور رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی سال ۱۴۰۳ در کشور، همچنین ۹۹ نفر از ۱۲۰ رتبه برتر مناطق و سهمیه‌ها، دانش‌آموزان کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی هستند که به موفقیت دست یافته‌اند.

کاظم قلم چی با اشاره به اینکه طی سالیان اخیر استقبال از رشته تجربی بیش از سایر رشته‌ها بوده است، گفت: این در حالی است که در این سال‌ها شاهد افزایش مجدد تعداد داوطلبان در رشته‌های ریاضی و انسانی هستیم.

وی افزود: از سال ۹۳ فقط ۱۲ نفر از تهران حائز رتبه‌های برتر کنکور شده‌اند، این در حالی است که بیشترین رتبه‌های برتر طی این ۱۱ سال از شهر تبریز بوده است.

از دیگر آمار قابل توجهی که بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی به آن اشاره کرد، سهم ۴۵ درصدی منطقه ۱ از رتبه‌های تک‌رقمی و سهم ۵۵ درصدی مناطق ۲ و ۳ بود.

وی یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های رتبه‌های برتر را پیوستگی و تلاش مستمر آنها دانست و تصریح کرد: اغلب رتبه‌های برتر امسال شامل ۹ نفر از رتبه‌های تک‌رقمی‌ کشوری و ۲۹ نفر از تک رقمی‌های مناطق در بیش از ۱۰۰ آزمون برنامه‌ای حضور داشتند.

کاظم قلم‌چی همچنین با اشاره به حضور هر ساله بسیاری از رتبه‌های تک‌رقمی سال‌های گذشته در جشن نخبگان، آن‌ها را منبع انگیزه و الهام‌بخش برای دانش‌آموزان سال‌های بعد دانست.

 

استثنایی‌های اعجوبه و تاب‌آوران سختکوش

کاظم قلم‌چی سپس به تقدیر ویژه از دانش‌آموزان استثنایی و تاب‌آور پرداخت و با ذکر نمونه‌هایی جالب توجه از داستان زندگی این عزیزان و مشکلاتی که پشت سر گذاشته‌اند، اظهار داشت: متفاوت از مسابقات پارالمپیک که آن را پس از اتمام بازی‌های المپیک برگزار می‌کنند، ما بخش تجلیل از قهرمانان استثنایی را در آغاز مراسم برگزار کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از قهرمانان تاب‌آوری سخن به میان آورد؛ کسانی که به زعم وی با وجود چالش‌های فراوان همانند از دست دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی و ... خم شدند، اما خرد نشدند و با تلاش خود به تحصیل ادامه دادند تا رتبه‌ای خوب را در کنکور کسب کنند و به موفقیت دست ‌یابند.

بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی در باب معرفی بخش جدید «قهرمانان تاب‌آوری» و این دسته از دانش‌آموزان گفت: امسال بخش قهرمانان تاب‌آوری را به مراسم تجلیل از نخبگان افزوده‌ایم. قهرمانان تاب‌آوری دانش‌آموزانی هستند که در شرایط بسیار دشوار در روستاها یا حاشیه شهرها با کم‌ترین امکانات زندگی کرده‌اند و درس خوانده‌اند. آن‌ها برای رسیدن به مدرسه روزها و سال‌ها، مسیرهای طولانی را طی کرده‌ و همزمان با درس خواندن کار کرده‌اند یا همانند پروفسور حسابی، مادر سرپرست خانواده‌شان بوده است و برای تهیه حداقل منابع آموزشی با مشکل مواجه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: آنها برای ادامه تحصیل و موفقیت، مجبور بوده‌اند در راه‌پله‌ها، راهروها و اتاق‌های کوچک و گاه در دشت‌ها درس بخوانند و مطالعه کنند، اما در برابر همه این دشواری‌ها تاب آورده‌اند و محکم و استوار به مسیرشان ادامه داده‌اند و در نهایت به نتایج درخشان رسیده‌اند.

کاظم قلم‌چی در ادامه مثال‌هایی از قهرمانان تاب‌آوری را بیان کرد؛ سمانه میرزاخانی رتبه برتر کنکور سال ۹۵ فارغ التحصیل کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رتبه ۷ کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین‌المللی سال ۹۹ که نابینا و از مشاوران گروه استثنائی بنیاد قلم‌چی همچنین یک وکیل موفق است، در دوران دانش‌آموزی هم‌کلاسی‌هایش به حضورش در مدرسه عادی اعتراض داشتند، اما او ناامید نشد و در مسیر موفقیت گام برداشت.

فاطمه گرجی از مشاوران گروه استثنائی که دست راست خود را در سانحه‌ای از دست داد، اما موفق به کسب رتبه ۴ کشوری شد. یا پسری که در کنار درس خواندن چوپانی هم می‌کرد؛ یا آن پسر عشایری که به اینترنت دسترسی نداشت و مجبور بود به بالای کوه برود تا برای حضور در آزمون‌های آنلاین به اینترنت دسترسی پیدا کند یا برای رسیدن به محل آزمون‌های برنامه‌ای باید کیلومترها پیاده‌روی می‌کرد؛ همچنین دختری که به گفته خودش، خانواده‌ برای تأمین اجاره بهای خانه‌شان مجبور به فروش کولر آبی شدند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: این قهرمانان تاب‌آوری ویژگی ممتاز و خاص دیگری نیز دارند و آن ویژگی این است که آنها شرایط دشوار زندگی خود را از دیگران پنهان نمی‌کنند که این امر،‌ عزت نفس بالایی را می‌طلبد تا الگویی برای دیگران باشند؛ آن‌ها می‌دانند که با بیان داستان‌های زندگی‌شان شعله‌های امید را در دل بسیاری از نوجوانان و جوانانی که در شرایط مشابه آن‌ها زندگی می‌کنند، روشن کرده و آنها را به آینده و ادامه مسیر امیدوار می‌سازند.

 

قهرمانانی به نام پدر و مادر، معلم و ناشر 

کاظم قلم‌چی در توضیح عبارت کلیدی خود در این سخنرانی یعنی «قهرمانان بسیارند»، تصریح کرد: اولیای این دانش‌آموزان موفق، گروه اول قهرمانان هستند. 

وی با اشاره به اینکه والدین به ویژه مادر، علاوه بر مهیا کردن شرایط برای درس خواندن فرزندان خود، در رشد فکری‌شان با حرف زدن با آنها از کودکی نیز نقش بسزایی داشته‌اند، آنها را قهرمان زندگی دانش‌آموزان خواند و خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما مغز و فکر خود را از پدر و مادرتان دارید؛ چه بسا اساتید دانشگاهی که برای فرزندان خود وقت نمی‌گذارند و فرزندانشان به چنین موفقیتی دست نمی‌یابند.

بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی افزود: اما گروه دوم قهرمانان، معلمان هستند که یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های زندگی هر انسانی محسوب می‌شوند. 

وی ادامه داد: گروه سوم قهرمانان نیز ناشران آموزشی و کتاب فروشان هستند که موفقیت دانش‌آموزان به تلاش آنها گره خورده است.

 

مدرسه‌سازان قهرمان

کاظم قلم‌چی در بخش دیگر صحبت‌هایش از خیرین مدرسه‌ساز که در جای جای ایران زمین اقدام به ساخت و احداث مدرسه کرده‌اند، به عنوان گروهی دیگر از قهرمانان، تقدیر به عمل آورد.

واقف و متولی بنیاد قلم‌چی با نام بردن از چند خیر مدرسه‌ساز و توصیف اقداماتشان، از فاطمه گیتی‌نژاد - بانویی که در اقصی نقاط ایران مدرسه ساخته است - به عنوان «مادر ترزای ایران» یاد کرد و گفت: خیرین مدرسه‌ساز در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی هزینه کرده‌اند و هدف‌گذاری‌شان برای امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس است؛ این در حالی است که این بودجه در سال قبل ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

لازم به یادآوری است مراسم تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با حضور دانش‌آموزان، خانواده آنها، رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته، چهره‌های ماندگار علمی و آموزشی و خیرین مدرسه‌ساز، روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه توسط بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. 

نظرات : 0

ثبت نظر

48402