۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

تصویب آیین‌نامه کارت هوشمند ملی

به گزارش ICTPRESS ؛ محسن کرمی گفت:استقرار نظام جامعه شناسایی ایرانیان و تولید و انتشار آمار، ارتقای سازمان الکترونیکی و کیفیت خدمات، الکترونیکی شدن اسناد هویتی، صدور کارت هوشمند ملی، ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان و غیره از ماموریت‌ها و اهداف سازمان ثبت احوال محسوب می‌شود.
الکترونیکی شدن 85 درصد اسناد هویتی در کشور
 وی در مورد آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی نیز گفت: ‌در حال حاضر 120 میلیون سند هویتی در ادارات ثبت احوال سراسر کشور موجود است که برای حفظ این اسناد و همچنین جلوگیری از خدشه‌دار شدن آنها اقدام به تدوین آرشیو الکترونیکی کرده‌ایم به طوری که در حال حاضر 85 درصد از اسناد به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شده‌اند و 70 درصد آنها نیز در پایگاه اطلاعات جمعیتی به ثبت رسیده است.
معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: ‌هم اکنون بیش از600 اداره این سازمان می‌توانند اسناد الکترونیکی شده را رویت کنند به طوری که دیگر نیازی به مراجعه متقاضی به محل صدور سند نیست
کرمی در مورد کارت هوشمند ملی نیز گفت: نخستین کارت هوشمند ملی در نیمه دوم سال 91 در استان قم صادر خواهد شد به طوری که با صدور این کارت علاوه بر احراز هویت شناسایی و تصدیق اطلاعات فرد امکان امضای دیجیتال نیز وجود دارد.
وي گفت: هم اکنون 140 دفتر پیشخوان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که 40 دفتر در استان تهران موجود است به طوری که 11 نوع خدمت به متقاضیان ارائه می‌کنند.
 معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در مورد ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان نیز گفت: تمامی دستگاه‌‌ها از طریق این بانک می‌توانند اطلاعات و راستی موارد درخواست شده را مشاهده کنند و همچنین با بیش از 70دستگاه به منظور استفاده از این اطلاعات تفاهم‌نامه منعقد شده به طوری که تمامی اطلاعات شغلی و تحصیلی افراد با تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان قابل رویت است.
 ثبت آنلاین 98 درصد وقایع فوت و ولادت
 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر98 درصد وقایع فوت و ولادت به صورت آنلاین ثبت می‌شود، گفت: در مورد ثبت ازدواج و طلاق نیز در دفاتر اسناد سازمان ثبت اقداماتی انجام شده و در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت از محاضر اطلاعات به سازمان ثبت منتقل می‌شود امیدواریم تا پایان سال 91 تمامی وقایع ازدواج و طلاق نیز به صورت آنلاین ثبت شود.
 کرمی با اشاره به اینکه براساس قانون 15 روز برای ثبت ولادت فرصت وجود دارد، گفت: همچنین 10 روز مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای ثبت وفات است و در کمتر از یک ماه نیز مردم باید تغییر نشانی و مهاجرت خود را به ادارات ثبت احوال و یا دفاتر پیشخوان دولت اعلام کنند.
 وی در خصوص همکاری دستگاه‌های مختلف برای دریافت اطلاعات متقاضیان نیز گفت: تمامی دستگاه‌ها می‌توانند به صورت وب سرویس مشخصات متقاضیان خود را استعلام کنند به طوری که بانک ملت نیز چندی قبل تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص با سازمان منعقد کرده است و تمامی موارد ذکر شده باعث تسریع اقدامات مورد نیاز متقاضیان از خدمات مختلف می‌شود.
 معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال به اقداماتی که در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار دارد اشاره کرد و گفت:‌ درخواست ایجاد کمیسیون تشخیص سن در سازمان و همچنین تشکیل هیات حل اختلاف و ایجاد وب سرویس پیگیری وضعیت صدور کارت شناسایی ملی و همچنین شناسنامه از اقداماتی است که در دستور کار سال جاری سازمان قرار دارد.
 به گفته وی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید برای تمامی ایرانیان کارت هوشمند ملی صادر شود و از طریق این کارت درخواست تغییر نام، نام خانوادگی، صدور و تغییر شناسنامه انجام می‌شود.
 راه‌اندازی گنجینه اسناد هویتی مشاهیر
وی با اشاره به راه اندازی گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و مفاخر بزرگ کشور گفت: یکهزار و 200 سند به دست آمده که به زودی اقدامات لازم برای راه‌اندازی این گنجینه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظرات : 0

ثبت نظر

23513